beantwoord

Kennemerlijn

• 15 October 2016
  • 45 reacties
  • 1477 Bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 4

Als leeg materieel achter de sprinter aan? Hij vertrekt 15 minuten later uit Alkmaar en nog steeds 10 minuten later uit Beverwijk. Nog net geen kwartierdienst natuurlijk maar hij lijkt mij behoorlijk gespreid over het uur. Zie jij in de praktijk dat die IC leeg is?

Ik bedoel niet de rit in de ochtend van Alkmaar naar Haarlem, maar de rit die diezelfde trein daar direct opvolgend maakt op de terugweg naar Alkmaar, om de volgende spitsrit vanuit Alkmaar te kunnen starten. Ze rijden momenteel slechts in één richting met passagiers. Ik zie die rit zonder passagiers dus altijd netjes in Uitgeest naast onze uitpuilende sprinter richting Alkmaar komen staan, maar onze sprinter helpen om die vele reizigers te vervoeren ho maar.
Reputatie 3
Waarom duurt de reis tussen Schagen en Haarlem in 1997 slechts 45 minuten en nu sinds 14-12-2015 meer dan 1 uur en 8 minuten enkele reis ? Toen is er gewoon 15 minuten extra reistijd bijgekomen. Dat zit mij hoog.
Vroeger kon je gelijkvloers overstappen (op station Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord en Heerhugowaard.
Nu moet ik voor de snelste reis altijd 32 trappen omhoog en 32 trappen omlaag op het station Sloterdijk.
Ik had ook in 1997 altijd een zitplaats op de heen en terugweg.
Nu sinds de omreis via Station Sloterdijk bijna altijd een staanplaats tussen Sloterdijk en Castricum.

Nu zie op station Uitgeest de intercity voorbij rijden die ik dan juist graag had willen hebben. Het scheelt mij zomaar 20 minuten dat ik anders eerder thuis ben in Schagen.
Reizen via Sloterdijk is om en je zit veel langer in de trein. Op de weg terug moet je vaak staan tussen Sloterdijk en Castricum.
Waarom sluit de sprinter niet goed aan op de Intercity?.
Waarom rijdt er een sprinter die op elk station stilstaat en geen snelle verbinding biedt?
Kortom de reiziger wordt niet bediend met het door de reiziger gewenste product van de NS.

In de nieuwe dienstregeling staat de Sprinter Haarlem-Alkmaar niet meer lang stil in Uitgeest. De reistijd wordt hierdoor 3 tot 6 minuten korter. Bovendien is er in Haarlem een goede aansluiting op de IC naar Den Haag Centraal.
Het gaat mij om de reis tussen Schagen en Haarlem en tussen Haarlem en Schagen.
In 1997 reed de trein tussen Hoorn en Den Haag en van Den Haag en Hoorn.Ik snap niet dat deze dienstverlening niet meer wordt geleverd.Op station Haarlem stond de machinist gereed voor de reis in de andere richting. (of naar Den Haag of naar Hoorn.
Reputatie 7
Badge +3
De dienstverlening die U beschrijft wordt niet meer verleend omdat die verliesgevend was.
@Lars87, ik begrijp dat je vaak op de Kennemerlijn reist! wij zijn voortdurend in gesprek met de gemeenten en de regio. Op veler verzoek hebben we daarom ook weer Heiloo en Castricum geïntroduceerd in de Intercity. Dit zal zeker tot 'verlichting' leiden. Daarnaast kunnen we een trein alsware maar 1 x rijden op een plek in Nederland en maken wij constant de afweging waar wij dat doen, helaas zitten er in dienstregeling 2017 geen extra treinen in voor de Kennemerlijn.

@Tim van Leeuwen, bedankt voor je reactie. wordt er in deze nieuwe dienstregeling wel rekening gehouden met de 2 minuten overstap op de IC naar Den Haag in Haarlem? Is dit nu een officiele overstap? En gaat deze mogelijke overstap ook omgeroepen worden in de spits IC bij aankomst in Haarlem?
Reputatie 3
De dienstverlening die U beschrijft wordt niet meer verleend omdat die verliesgevend was.
Dat verliesgevendheid is maar een relatief begrip. Nu de treinen niet goed op elkaar aansluiten zitten de reizigers te wachten op de volgende trein. Diverse reizigers zullen dan de bus pakken en die reiziger raak je kwijt. Dus zijn er minder reizigers. Ik reis nu immers ook om (Schagen-Haarlem v.v. via Sloterdijk) Ik ben hier nog dagelijks kwaad over. Het kon immers in 1997 wel in 45 minuten.

De reiziger is gebaat met snelle treinen en gemakkelijke overstappen en dan nog indien mogelijk gelijkvloers. Trappen geven tijd vertraging en mensen met rollende bagage en kinderwagens zullen een volgende trein missen.
Als er meer reizigers worden bediend in adequaat vervoer zullen er ook meer reizigers de auto verlaten om verder te gaan met openbaar vervoer. Je hebt dan een win-win situatie.
Ook wordt dan de sfeer rondom het openbaar vervoer verbeteren. Nu is het helaas te vaak die k..trein heeft vertraging of rijdt niet. Juist omdat de afstand tussen reiziger en trein te groot is. Ik maak dagelijks gebruik van de trein en ik heb m.i.v. 14-12-2015 een extra reistijd van zeker 15 minuten per enkele reis.
Kortom maak het reizen op de Kennemerlijn weer aantrekkelijk.
Reputatie 3
Voor u zit in de nieuwe dienstregeling een kleine verbetering: er komen een paar extra spitstreinen alkmaar-schagen die aansluiten op de spitsintercity naar/van Haarlem. Verder zullen de sprinters naar/van Haarlem niet meer zo lang stilstaan op station Uitgeest.
Reputatie 3
Het zal mij benieuwen of de stoelen in de sprinter een beetje comfortabel zijn. Die huidige stoelen zitten op een zo lang durende reis beslist niet fijn. Je krijgt daar zo'n houten kont van.
k hoop dat de reis vlot verloopt en geen langdurige stops op tussenstationnen en ik hoop dat dat er maar een paar zijn. Om nu overal stil te staan maakt de reis lang in tijd en terwijl de lengte van de rail niet langer is als in 1997. Waarom duurt de treinreis dan zolang.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt blijven ontkennen dat deze lijn als sinds jaar en dag verliesgevend is maar daarmee wordt de iedere discussie over wat er qua aanbod wel mogelijk is zinloos.
Reputatie 3
Tamzin,
Het wordt tijd dat op de Kennemerlijn een vervoerder komt die de reizigers een snelle verbinding op deze lijn geeft. De huidige NS brengt niet wat de reiziger graag ziet. Ik reis immers ook niet voor niets om via Sloterdijk.
Als de NS dit niet brengt wordt het tijd voor b.v Arriva..
In 1997 kon ik in 45 minuten reizen. Nu is deze reis al meer dan 1 uur en 8 minuten. Het gaat mij om het traject Schagen - Haarlem en vv
Reputatie 7
Badge +3
Arriva heeft voor de Kennemerlijn ooit 4 treinen per uur aangeboden maar dan op basis van eenmansbediening zonder vaste conducteurs. Anders is het ook volgens Arriva financieel niet haalbaar. Het probleem met die oplossing is wel dat iedereen dan in Uitgeest en Haarlem moet overstappen vanwege het NS-monopolie.
Reputatie 3
Frank Visser

Buiten patroon rijden van de eerste trein is een mogelijke oplossing maar ook dat hangt af van de mogelijkheden van het onderhoudsrooster en meer. Daarnaast dupeer je daarmee mogelijk weer andere reizigers die dan extra vroeg weg moeten terwijl ze onderweg dan lang moeten wachten op een overstap. We gaan nog een keer goed kijken naar de eerste en laatste treinen. Ik kan niets beloven maar we komen er binnenkort op terug.
Voor de Kop van Noord-Holland begint de spits al voor 06:00 uur. Hoe noordelijker hoe eerder de spits begint. Op het ogenblik gaat de NS pas spits rijden na 07:00 uur. Dat is dus te laat. Juist voor de spits zitten de treinen al best vol. Deze reizigers zullen ook 's middags eerder reizen. Dus ook al weer voor de spits.
Ik reis bijvoorkeur op een tijd dat ik al om 07.00 uur op mijn werk ben in Haarlem. Nu wordt ik geconfronteerd met een reisduur van nu in totaal (van huis tot werk in ca 1,30 uur) waarvan de tijd door de NS nu op 1 uur en 7 minuten ligt. In 1997 was dit 45 minuten.
Ik stel het op prijs als de NS eerder gaat spitsrijden en meer treinen voor de spits en sneller.
Frank Visser

Buiten patroon rijden van de eerste trein is een mogelijke oplossing maar ook dat hangt af van de mogelijkheden van het onderhoudsrooster en meer. Daarnaast dupeer je daarmee mogelijk weer andere reizigers die dan extra vroeg weg moeten terwijl ze onderweg dan lang moeten wachten op een overstap. We gaan nog een keer goed kijken naar de eerste en laatste treinen. Ik kan niets beloven maar we komen er binnenkort op terug.
Voor de Kop van Noord-Holland begint de spits al voor 06:00 uur. Hoe noordelijker hoe eerder de spits begint. Op het ogenblik gaat de NS pas spits rijden na 07:00 uur. Dat is dus te laat. Juist voor de spits zitten de treinen al best vol. Deze reizigers zullen ook 's middags eerder reizen. Dus ook al weer voor de spits.
Ik reis bijvoorkeur op een tijd dat ik al om 07.00 uur op mijn werk ben in Haarlem. Nu wordt ik geconfronteerd met een reisduur van nu in totaal (van huis tot werk in ca 1,30 uur) waarvan de tijd door de NS nu op 1 uur en 7 minuten ligt. In 1997 was dit 45 minuten.
Ik stel het op prijs als de NS eerder gaat spitsrijden en meer treinen voor de spits en sneller.

Het is toch ook gewoon mogelijk om wat eerder spitstreinen te laten rijden, de ruimte is er om deze intercity's te laten rijden, dat heeft NS duidelijk gezegd en dus moet het ook mogelijk zijn om niet 5 te laten rijden maar meer. Ik reis zelf namelijk iedere werkdag van Haarlem naar Heiloo en ben om 15:45 op het station. Eind dit jaar zal dan de spits intercity ook weer stoppen te Heiloo, maar omdat de eerste intercity pas om 16:18 rijdt vanuit Haarlem, moet ik dus alsnog met de Sprinter 😞
Reputatie 7
Badge +3
Iedere extra trein kost geld, treinpersoneel is niet gratis. NS zal daarom kritisch kijken of dit echt nodig is.
Iedere extra trein kost geld, treinpersoneel is niet gratis. NS zal daarom kritisch kijken of dit echt nodig is.
Dit is wel nodig, want als ik iedere werkdag van Haarlem naar Heiloo reis met de Sprinter van 15:54 met maar 3 bakken, zit deze echt overvol doordat de spitsintercity alleen nog stopt in Beverwijk als tussenstop. Zelfs als deze Sprinter af en toe verlengd is, zit deze vol en is er haast geen zitplek. Tevens geldt dit ook voor latere tijdstippen doordat men persee de Sprinter moet nemen omdat de Intercity geen stop maakt op andere stations dan alleen maar Beverwijk.
Reputatie 7
Badge +3
Kennelijk denkt NS anders over dat overvol zijn, "haast geen zitplaats" is trouwens niet overvol.

En dan nog is de vraag naar wie de rekening gestuurd mag worden. Roepen dat NS maar op eigen kosten extra treinen moet laten rijden lijkt me iets te simpel.

Je bezwaar lijkt vooral te zijn dat je niet met een stoptrein wil reizen. Ik zou zeggen: ga ook eens kijken buiten de Randstad, daar rijden buiten de hoofdlijnen overal uitsluitend stoptreinen en de reizigers daar lopen daar ook niet over te jammeren. Maar mensen in de Randstad schijnen zich om onduidelijke redenen te goed te voelen voor een stoptrein.
Reputatie 3
Als de NS eerder kan gaan rijden voor de spits (die begint in de Kop van Noord-Holland al om 06:00 uur.) dan is de bezetting in de trein ook geleidelijker en biedt iedereen een zitplaats.
Het reizen met de Sprinter is echt niet fijn.Doordat die reis zo lang duurt krijg je echt een houten kont van het zitten. Die zitplaatsen zijn niet echt comfortabel.
Ik reis op de terugweg al om 15.32 uur terug naar Schagen. De aankomst in Schagen (zonder vertraging) is pas om 16.37 uur. Ik vertrek vanaf kantoor meestal om 15.10 uur. Dan heb ik dus een reisduur van 1 uur en 27 minuten. Het stuk van de NS is veel te lang. In 1997 was dit 45 minuten. Nu meer dan 1 uur en 5 minuten.
Ik vind het vervelend dat de provincie hoofdstad Haarlem zo slecht bereikbaar is met de trein vanuit het Noorden..
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft wat mij betreft luxe-gezeur. Ik hoor reizigers van Groningen naar Roodeschool of van Arnhem naar Winterswijk ook niet steeds klagen dat er daar geen intercity rijdt. En Groningen en Arnhem zijn ook provinciehoofdsteden.

En als de regio extra intercity's zo belangrijk vindt waarom trekt de Provincie NH dan de portemonnee niet?
Reputatie 3
Badge
Het blijft wat mij betreft luxe-gezeur. Ik hoor reizigers van Groningen naar Roodeschool of van Arnhem naar Winterswijk ook niet steeds klagen dat er daar geen intercity rijdt. En Groningen en Arnhem zijn ook provinciehoofdsteden.

En als de regio extra intercity's zo belangrijk vindt waarom trekt de Provincie NH dan de portemonnee niet?

Schagen telt alleen al zo'n 50.000 inwoners, Alkmaar ruim 100.000, Castricum zo'n 35.000. Dat is toch wel iets andere koek dat Roodeschool en Loppersum.

Maar afgezien daarvan: het lijkt inderdaad nog wel eens of de provinciale overheid nogal zit te slapen als de NS-plannen op tafel komen, of anders niet hard genoeg met de vuist op de betreffende tafel slaat om de boel bij te buigen. Er is vaak best iets mogelijk.
Zo komt er in de weekenden een extra late trein voor stappend publiek tussen Haarlem en een grote stad ten oosten daarvan; (mede) betaald door de gemeente Haarlem.
Reputatie 7
Badge +3
De Provincie kan wel met vuist op tafel slaan maar NS heeft op zich niets met de provincie te schaften. NS heeft een contract met de rijksoverheid waarin bepaald is dat ieder station op werkdagen overdag minimaal 2x per uur bediend moet worden en in de avond en het weekend minimaal 1x per uur.

Als de Provincie meer diensten wil dan NS biedt dan kan daar over gepraat worden mits de provincie dan ook de kosten daarvan betaald.

In Overijssel heeft NS enkele jaren extra sprinters laten rijden tussen Almelo en Enschede op kosten van de provincie. En de provincie Friesland heeft zich recentelijk bereid verklaard de kosten van een extra trein Leeuwarden-Zwolle te betalen. In Noord-Holland wil de politiek echter winkelen zonder te betalen. En dat gaat niet.
Reputatie 6
Badge
De sprinter is genoeg voor de mensen uit de kop van Noord-Holland. Dat de trein met SGM-3 vol zit, is geen wonder: SGM-3 is gewoon te kort voor vrijwel elk traject. Hier tussen Delft Zuid/Rijswijk en Rotterdam Centraal/Den Haag Centraal zitten de SLT-6 ook helemaal vol, en je hoort niemand klagen ''Laat de Intercity ook stoppen op Delft Zuid en Rijswijk.'' Bovendien tellen Rijswijk en Delft al even veel inwoners als bijna heel de kop van Noord-Holland. Maarja, in Noord-Holland vinden ze altijd dat ze een betere verbinding verdienen, want ''We zijn afhankelijk van Amsterdam/Haarlem'' ....

Reageer