Kind meenemen in bus vervangend vervoer | NS Community
beantwoord

Kind meenemen in bus vervangend vervoer

  • 25 February 2022
  • 7 reacties
  • 687 Bekeken

Vandaag rijden er bussen i.p.v. treinen tussen Dieren en Deventer. Kan ik mijn kind van 2 jaar meenemen in de bus?

icon

Beste antwoord door MoDe 25 February 2022, 10:45

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat kan. Hou er wel rekening mee dat er kans is dat grote kinderwagens niet mee kunnen. Voor een kleine buggy is meestal wel plek.

Reputatie 7
Badge +4

Een kind van twee jaar meenemen is altijd gratis. Gratis meenemen geldt tot het kind vier jaar wordt. In de treinvervangende bus geldt dat net zo goed.

 

Overigens wijs ik op het Kidsvrij-abonnement voor als uw kleine vier jaar is. In dat geval is Kidsvrij een optie. Dan mag het onder begeleiding van een volwassene gratis mee tot het kind twaalf wordt. Kidsvrij kost niets, de ov-chipkaart € 7,50.

Kan een baby van 4 maanden ook mee? 

Reputatie 7
Badge +4

Ja, elk kind onder de vier kan gratis mee. Op het lichaam dragen is zekerder dan een kinderwagen maar doorgaans is ieder beschaafd mens inschikkelijk als het om jong leven gaat. Ook met de kinderwagen lukt het meestal wel, ik heb het maar zelden anders gezien. Handig is een kinderwagen in de bus natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Kan een baby van 4 maanden ook mee? 

Zorg voor een kleine inklapbare kinderwagen. Die kan dan onderin een touringcar. Baby op schoot of in draagzak. Maxicosi kan ook, maar officieel mag een kind onder 4 jaar geen zitplek innemen en is het aan de chauffeur of de maxicosi naast je op een stoel mag. Bij drukte kan dit geweigerd worden. Een goede reis!

Begrijp ik het goed dat een jong kind/baby ‘los’ zit in de bus? De bus rijdt toch ook op de snelweg? 

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik het goed dat een jong kind/baby ‘los’ zit in de bus? De bus rijdt toch ook op de snelweg? 

In principe heeft een kind onder de 4 jaar geen recht op eigen zitplaats, dus die zul je op schoot moeten nemen. Er wordt gereden met touringcars, daar is tussen de rijen met zitplaatsen geen plaats voor een kinderwagen. Er zijn geen stoelriemen of autostoeltjes voor kinderen in de NS bussen.

Reageer