Klacht: aansluiting richting Amsterdam Centraal niet te halen

• 17 december 2019
  • 10 reacties
  • 445 Bekeken

De nieuwe dienstregeling heeft de verbinding tussen Deventer en Amsterdam Centraal opgeknipt en volgens diezelfde dienstregeling zou een vlotte overstap in Amersfoort de reis met zo lang moeten laten duren als in de oude dienstregeling. Maar vandaag, dinsdag, blijkt dat de verbinding niet gehaald wordt. Waar de conductrice vrolijk meedeelt dat de trein uit Deventer op tijd aan komt in Amersfoort, zien de medereizigers de trein richting Amsterdam net vertrekken en is de overstap niet mogelijk.

Ik heb even de planning nagekeken en vanmorgen was er geen enkele aansluiting in Amersfoort mogelijk, de trein uit Deventer was iedere  een minuut te laat.

Gisteren, maandag, hetzelfde verhaal. Doorrijden via Utrecht kan wel, maar kost extra reistijd die niet nodig zou moeten zijn.

Kan die lijn naar Amsterdam niet 5 minuten later vertrekken zodat er een betere aansluiting is? Of krijgen we binnenkort te horen dat die verbinding nog verder versoberd wordt omdat er zo weinig reizigers zijn op die verbinding?

10 reacties

Hi Arie V. Ik begrijp je frustratie! Bedoel je bijvoorbeeld de trein van 7:48 uur? Als die inderdaad 1 minuut vertraging heeft gehad, wat zo is, dan kan alsnog de aansluiting worden gehaald, omdat dit op hetzelfde perron is. Dan zou de trein naar Amsterdam vanaf Amersfoort ook 1 minuut eerder moeten zijn vertrokken, maar dat zie ik niet echt terug. Hoe dan ook vervelend! Ik ga je suggestie doorzetten, ook al heb ik er een hard hoofd in, omdat er dan verderop in de dienstregeling een knelpunt kan ontstaan. 

Reputatie 4

Als die inderdaad 1 minuut vertraging heeft gehad, wat zo is, dan kan alsnog de aansluiting worden gehaald, omdat dit op hetzelfde perron is. Dan zou de trein naar Amsterdam vanaf Amersfoort ook 1 minuut eerder moeten zijn vertrokken, maar dat zie ik niet echt terug. Hoe dan ook vervelend!

Ik weet niet of je wel eens in Amersfoort overstapt, maar als de trein 1 minuut te laat aankomt, dan is 2 minuten voor een overstap natuurlijk niet genoeg. De deuren van de trein op het perron aan de overzijde gaan doorgaans in de minuut ervoor namelijk al dicht. Of er aan de andere kant nu net een trein binnenkomt of niet.

Voor het wel of niet kunnen halen van een overstap is de vertrektijd van de trein natuurlijk niet relevant, maar gaat het om het tijdstip waarop de deuren dicht gaan.

Reputatie 3

Sterkte met deze overstap en NS gaat hier niets aan doen. Ditzelfde probleem speelt al 3 jaar lang op den Bosch met de trein vanaf Eindhoven op de trein naar Nijmegen in de avond uren. 2 minuten overstap die praktisch niet te halen. Leuk op papier maar in de praktijk werkt het niet.

Hi Arie V. Ik begrijp je frustratie! Bedoel je bijvoorbeeld de trein van 7:48 uur? Als die inderdaad 1 minuut vertraging heeft gehad, wat zo is, dan kan alsnog de aansluiting worden gehaald, omdat dit op hetzelfde perron is. Dan zou de trein naar Amsterdam vanaf Amersfoort ook 1 minuut eerder moeten zijn vertrokken, maar dat zie ik niet echt terug. Hoe dan ook vervelend! Ik ga je suggestie doorzetten, ook al heb ik er een hard hoofd in, omdat er dan verderop in de dienstregeling een knelpunt kan ontstaan. 

Vanmorgen weer bal - om 7.56 aankomen en dus is de verbinding naar Amsterdam vertrokken. En wederom door een goederentrein op de lijn, die ik vlak voor het vertrek uit Deventer al voorbij hoorde rijden. 

Vooralsnog is de score dat ik van de 6 ritten tot dusverre 2x de verbinding gehaald heb en noodgedwongen via Utrecht moet reizen. 

Wat me ook opgevallen is: bij een blokkade tussen Amersfoort en Utrecht zijn er gelijk veel problemen met de verbinding naar het oosten. In de week voor kerst was er een ongeval bij Den Dolder en dat leverde nogal wat problemen op voor reizigers in Amersfoort om richting het oosten te komen. 

Zeer spijtig zeg. Ik zal je signaal doorzetten dat dit vaak verkeerd gaat. Ik hoop dat je snel verbetering merkt.

Vanmorgen heb ik wel de overstap gehaald. Maar .. er is weer een ‘maar’ … volgens de app en de omroep van de conducteur was de verbinding niet mogelijk vanmorgen. Maar bij inrijden op Amersfoort bleek de trein naar Amsterdam er toch nog te staan. Gelukkig, dat wel, maar niet echt heel handig om snel met de jas in de handen over te steken. 

Over oversteken gesproken: ik heb even opgelet hoeveel medereizigers dezelfde overstap moesten halen en dat zijn er toch nog enige tientallen. Mensen die maar moeten hopen dat de overstap iedere ochtend mogelijk is.. 

De score is nu dus 3 uit 7 voor de ochtend reis, voor de middagreis heb ik vaker gebruik gemaakt van de trein naar Berlijn, of waren er andere verstoringen. 

Ik onderschrijf ook deze klacht. De overstap die nu in Amersfoort in de plaats is gekomen van de directe verbinding Deventer - Amsterdam Centraal is helemaal geen officiële aansluiting.

Alleen als je mazzel hebt kun je overstappen op hetzelfde perron. Zo niet dan moet je in Amersfoort naar een ander spoor lopen en een kwartier wachten .

Dat is een behoorlijke achteruitgang als je 3 rechtstreekse treinen in het uur gewend bent. En dat geldt dus voor iedereen die van Deventer en Apeldoorn naar Amsterdam reist.

Het meest frustrerende is nog dat de trein naar Amsterdam helemaal geen zin heeft om op de reizigers uit Deventer en Apeldoorn te wachten of dat eigenlijk volgens de dienstregeling niet mag. Het is me nu al tweemaal overkomen dat de trein naar Amsterdam precies de deuren sluit als mijn trein de deuren opent . Dan zie je dus de trein precies voor je neus wegrijden. Secondenwerk.

Met de huidige dienstregeling gaat dat een veelvoorkomende en zeer frustrerende gebeurtenis zijn voor de vele tientallen reizigers die elke ochtend deze overstap moeten maken, met ongemak voor deze reizigers en zure blikken naar NS personeel als gevolg.

Zeer spijtig zeg. Ik zal je signaal doorzetten dat dit vaak verkeerd gaat. Ik hoop dat je snel verbetering merkt.

Ja zeer spijtig. Verder komt het niet met het forum. We geven het door, succes. Geef gewoon aan dat het een domme actie is geweest. Kan gebeuren maar onderneem dan ook gewoon actie.

De overstap in Amersfoort van de om vanaf Amsterdam naar Apeldoorn of andersom is niet te doen. In een werkweek komt het 3 tot 5 maal voor dat deze overstap niet gehaald wordt. Het komt vaak voor dat de trein net wegrijdt als mijn trein het station binnen rijdt of zelfs wanneer mensen naar het andere kant van het spoor rennen de deuren dicht gaan.

De oude dienstregeling heb ik nooit van dit soort frustrerende situaties gehad. Wat mij betreft mag de dienstregeling van dit traject zo snel mogelijk teruggedraaid worden.

Ik heb hier een aantal maanden geleden een klacht via de klantenservice ingediend, die gaf aan dat ik misschien maar een trein eerder moest pakken om zeker te zijn dat ik op tijd op mijn werk aankom 🤔

Die aanname klopt dus niet. Bovendien staat er een gebouw midden op dat perron. Dus als je net op de verkeerde plek staat moet je daar ook nog omheen lopen. Theorie vs praktijk

Reageer