beantwoord

Klacht & Melding. Waarom staat er in de nieuwe dienstregeling een overstap die NIET mogelijk is.

• 10 februari 2017
  • 16 reacties
  • 688 Bekeken

Reputatie 4
Nogmaals de klacht: waarom staat er in de nieuwe dienstregeling een overstap die niet mogelijk is? Kan de NS reisplanner aangepast worden zodat de werkelijkheid weergegeven wordt?

Die nieuwe dienstregeling is een schijnvertoning, een twee minuten overstap waardoor de reiziger een kwartier langer in de kou staat omdat de aansluitende trein helemaal niet aansluit.

De "verbinding" 18:21 overstap op Utrecht CS van IC 3162 naar IC 862.

De trein kwam optijd aan, dit is puur en alleen een enorme blunder in de dienstregeling:

Er werd gefloten toen de reizigers in de "aansluitende trein" nog aan het uitstappen waren, wat is dit voor een onzin?
icon

Beste antwoord door Annewil NS 10 februari 2017, 21:36

Hallo niek2!

Goed dat je dit doorgeeft. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de overstappen die in de reisplanner staan ook haalbaar zijn. Normaal gesproken is 2 minuten voldoende voor een cross-plat:form overstap. Maar jij ervaart dus vaak dat de overstap niet lukt? Kun je ook aangeven hoe vaak per week je reist en hoe vaak je deze overstap niet haalt? En neem je altijd de trein die om 17:28 vertrekt?
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er staan meer van dit soort 2-minuten aansluitingen in de dienstregeling die in de praktijk vaak misgaan. Beschouw hem als facultatief maar reken er niet op, meegenomen als het lukt en jammer als het niet lukt.
Reputatie 4
Feit is dat trein A volgens dienstregeling om 18:21 binnen komt rollen en trein B om 18:22 al de deuren dicht heeft, daar is niks facultatiefs een helemaal niks meegenomen aan.

Als de NS een terugstap maakt van een kwartiers naar een halfuursdienstregeling dan kan ze daar vooruitkomen en de aansluiting uit de dienstregeling halen. Mocht de reiziger de aansluiting in dat geval halen is het meegenomen, niet andersom.

Om de tijd vast te leggen heb ik mijn telefoon erbij gepakt en een opname gemaakt, om 18:22 reed de aansluitende trein al weg. Ik heb geen zin om een video up te loaden (kan hier volgens mij ook niet), hier een screenshot van de opnametijd. Niet ondenkelijk dat er om 18:21 al gefloten werd, snel weggaan voordat de mensen uit de aansluitende trein in willen stappen.

Reputatie 7
Badge +3
Als je de aansluiting niet in de dienstregeling zet weten veel mensen niet dat ze een poging kunnen wagen.

Beter lijkt me de aansluitingen op knooppunten niet korter dan bijv. 4 minuten te maken en daar de dienstregeling op te baseren.
Een cross-platformoverstap van 2 minuten is niets mis mee, mits conducteurs de expliciete instructie krijgen te wachten op die overstappers! Dat laatste lijkt het nu vaak mis te gaan: de planners koppelen er een overstap aan vast, maar de uitvoerders stellen dat de trein stipt op tijd moet vertrekken, waardoor bij een minimale vertraging de overstap vervalt.
Reputatie 4
Als je de aansluiting niet in de dienstregeling zet weten veel mensen niet dat ze een poging kunnen wagen.
Dit is niet de loterij. De NS heeft pasgeleden een hele campagne gehad dat reizigers niet last-minute in moeten stappen.
Hallo niek2!

Goed dat je dit doorgeeft. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de overstappen die in de reisplanner staan ook haalbaar zijn. Normaal gesproken is 2 minuten voldoende voor een cross-plat:form overstap. Maar jij ervaart dus vaak dat de overstap niet lukt? Kun je ook aangeven hoe vaak per week je reist en hoe vaak je deze overstap niet haalt? En neem je altijd de trein die om 17:28 vertrekt?
Reputatie 4
Om uw vraag te beantwoorden: ja ik ervaar dit als een problematische overstap. Meer dan de helft van de reizen is het niet haalbaar (meestal 17:28 vertrektijd). De trein reed volgens dienstregeling en er werd gefloten terwijl we aan het uitstappen waren.

Wat betekent normaal gesproken, hoe weet u dat het voldoende is? De overstap is onrealistisch 1) er zijn geen twee minuten om over te stappen (aangezien de deuren dicht moeten zijn voor de vertrektijd), 2) er zijn veel mensen in de trein en op het perron en 3) er zijn veel opstakels op het perron (weinig loopruimte).

Het maakt nogal wat uit op welk station en om welk tijdstip de overstap plaats moet vinden, twee minuten buiten de spits op een perron met alleen een lantaarnpaal zal mogelijk zijn.

Mijn in/uitcheck tijd vandaag, ik had beter op de trein van 17:42 kunnen wachten

Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Een dienstregeling gaan baseren op wachten op aansluitingen gaat niet werken. Dat leidt alleen tot vervolgvertragingen.
Vrijwel alle treinen hebben enkele minuten rijtijdspeling, dus die sprookjes over vervolgvertragingen waar de NS zich achter verschuilt moet je met een korreltje zout nemen. Een trein die een minuut wacht op een vertraagde aansluiting veroorzaakt echt geen sneeuwbaleffect met landelijke gevolgen, maar zal op het volgende knooppunt gewoon weer op tijd zijn.
Reputatie 2
Als een trein minder dan 2.5 minuut vertraagd is maakt de NS daar geen melding van op het station. 2.5 minuut vinden zij blijkbaar een acceptabele foutmarge. Hoe kunnen ze dan verwachten dat een overstap van 2 minuten haalbaar is, zeker als men daarvan 20 (?) seconden verliest aan de "vertrekprocedure"?
Dat 'verlies' wordt overigens vaak weer gecompenseerd doordat aankomsttijden naar boven afgerond zijn. Ik zie vaak genoeg dat een trein die officieel een aankomsttijd van bijvoorbeeld 16:05 heeft al de deuren opent terwijl de klok nog ruim op 16:04 staat. Daarnaast zit zeker bij intercity's zeker nog een marge van minuut door de trein al 10 kilometer voor aankomst 'uit te laten rollen' (geen stroom meer naar de motoren en door wrijving laten afremmen van 140 naar 80km/u). Je moet dus zeker +3 hebben bij het voorlaatste station om een cross-platformoverstap van 2 minuten serieus in gevaar te brengen, of de machinist moet niet op zitten te letten en de trein besturen alsof ie ruim op tijd is.
Reputatie 4
Dat 'verlies' wordt overigens vaak weer gecompenseerd doordat aankomsttijden naar boven afgerond zijn. Ik zie vaak genoeg dat een trein die officieel een aankomsttijd van bijvoorbeeld 16:05 heeft al de deuren opent terwijl de klok nog ruim op 16:04 staat.
Niet altijd, mijn trein op Amsterdam Amstel kwam altijd na de vertrektijd pas binnen. Gelukkig hebben ze de klachten blijkbaar meegenomen in de nieuwe dienstregeling en de vertrektijd aangepast naar iets wat fysiek mogelijk is (en kunnen we instappen voor het fluitsignaal). Het probleem heeft zich nu echter verplaatst.
Volgens mij hebben de treinen op Amsterdam Amstel geen aankomsttijd, alleen een vertrektijd. De NS hanteert op veel stations een zogenaamde 'korte stop', dat wil zeggen dat aankomst en vertrek binnen dezelfde minuut gepland zijn. In de praktijk kan dat neerkomen op 10 seconden na de genoemde tijd aankomen en 40 seconden na de tijd uit de dienstregeling vertrekken. En ja, de NS heeft al jaren moeite om te bepalen of ze deze 'korte stops' naar boven of onder moeten afronden, op Rotterdam Alexander verschuiven de tijden van sommige treinen nu al jarenlang heen en terug, nu gaat de stoptrein bijvoorbeeld weer om :05, dan weer om :04, en daarna wordt het weer :05, terwijl de tijden op het beginpunt en het eerstvolgende knooppunt gelijk blijven.

De praktijk is natuurlijk dat rijtijden zich nooit netjes op hele minuten laten afronden, en treinen soms dus wel eens in werkelijkheid 30 seconden na de genoemde tijd horen te vertrekken. Om te voorkomen dat een conducteur gaat wachten tot de secondewijzer verspringt rond men de tijd dan naar beneden af, zodat de trein binnen de genoemde minuut kan vertrekken.
Reputatie 4
Hallo niek2!

Waarom is dit als antwoord gemarkeerd?
Ik heb de melding doorgezet! In het interne proces kan ik je niet meenemen helaas. Bedankt voor je feedback.
Reputatie 4
Hartelijk bedankt! Daar ben ik erg blij mee, hopelijk betekent dit dat er meer aandacht zal zijn voor wat er in de praktijk gebeurt en wordt er niet alleen op de theorie blindgestaart.

Reageer