beantwoord

Klacht vertragingen Eindhoven - Breda

• 31 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 194 Bekeken

Steeds vaker op traject Eindhoven-Breda & Breda-Eindhoven zijn er vertragingen. Veel door goederentreinen die worden voor gelaten, vooral dit is erg frustrerend.
Daarnaast valt het op dat er veel storingen zijn. Én de communicatie over vertragingen is niet altijd even duidelijk.

Wordt hier iets mee gedaan?

icon

Beste antwoord door Julian 31 oktober 2019, 10:03

Bladval tussen Breda en Tilburg? Da's een nieuwe, die heb ik nog niet eerder gehoord.

Het baanvak (Kijfhoek - Dordrecht -) Breda - Tilburg - Boxtel (- Eindhoven) zit vol. Daardoor heeft de minste of geringste vertraging van een trein gelijk een olievlekwerking. Daarnaast rijden er inderdaad veel goederentreinen, die vaak voorrang hebben op reizigerstreinen op dat traject. De reden dat die vaak voorrang krijgen is omdat het stilzetten en weer op moeten trekken van de goederentreinen heel erg veel tijd kost. Gaat een goederentrein 'aan de kant', dan hebben alleen nog maar meer treinen er last van. Door de goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden wordt de overlast ervan zo beperkt mogelijk gehouden, hoe vervelend het ook is. Daarnaast rijden er momenteel ook veel meer goederentreinen omdat er door werkzaamheden in Duitsland minder treinen via Emmerich kunnen rijden en daarom de alternatieve route via Venlo moeten nemen.

Totdat de aansluiting van de speciale goederenroute, de Betuweroute, op het normale spoor bij Meteren gereed is, zal er helaas weinig veranderen ben ik bang. Als die aansluiting klaar is zal het goederenverkeer op de lijn moeten halveren, waardoor er ook meer reizigerstreinen kunnen gaan rijden.

Ook komen er in 2022/2023 nieuwe intercitytreinen te rijden op het traject Den Haag - Eindhoven, waardoor hopelijk het aantal storingen dat te maken heeft met de treinen zelf minder wordt. Deze nieuwe treinen worden op dit moment al getest.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een van de problemen is bladval tussen Breda en Tilburg dat voor slippende wielen en veel vertraging zorgt in het najaar. En verder blijft de HSL rond Breda een probleemgeval.

Reizigerstreinen hebben geen voorrang op goederentreinen. Dat is wettelijk verboden omdat goederenvervoerders net zo goed infraheffing betalen en daarom recht hebben op gelijke behandeling.

En dat kan ook niet beter afgestemd worden? Eerst was dit niet zo vaak.

Bladval tussen Breda en Tilburg? Da's een nieuwe, die heb ik nog niet eerder gehoord.

Het baanvak (Kijfhoek - Dordrecht -) Breda - Tilburg - Boxtel (- Eindhoven) zit vol. Daardoor heeft de minste of geringste vertraging van een trein gelijk een olievlekwerking. Daarnaast rijden er inderdaad veel goederentreinen, die vaak voorrang hebben op reizigerstreinen op dat traject. De reden dat die vaak voorrang krijgen is omdat het stilzetten en weer op moeten trekken van de goederentreinen heel erg veel tijd kost. Gaat een goederentrein 'aan de kant', dan hebben alleen nog maar meer treinen er last van. Door de goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden wordt de overlast ervan zo beperkt mogelijk gehouden, hoe vervelend het ook is. Daarnaast rijden er momenteel ook veel meer goederentreinen omdat er door werkzaamheden in Duitsland minder treinen via Emmerich kunnen rijden en daarom de alternatieve route via Venlo moeten nemen.

Totdat de aansluiting van de speciale goederenroute, de Betuweroute, op het normale spoor bij Meteren gereed is, zal er helaas weinig veranderen ben ik bang. Als die aansluiting klaar is zal het goederenverkeer op de lijn moeten halveren, waardoor er ook meer reizigerstreinen kunnen gaan rijden.

Ook komen er in 2022/2023 nieuwe intercitytreinen te rijden op het traject Den Haag - Eindhoven, waardoor hopelijk het aantal storingen dat te maken heeft met de treinen zelf minder wordt. Deze nieuwe treinen worden op dit moment al getest.

Oke, dat geeft me meer duidelijkheid.

Het schiet inderdaad niet op om er dan maar een andere trein mee lastig te vallen, maar dat neemt niet weg dat het vervelend is. Dankjewel voor de reacties!

Reputatie 6

Wanneer is die aansluiting bij Meteren gereed? Ik kom vrijwel dagelijks op station Breda en het was me al opgevallen dat er zoveel meer goederentreinen door het station denderen dan voorheen. Met vaak een trein erachteraan met +5 of +10 vertraging :confused:

Dat is nog de vraag helaas. De bedoeling was dat dit jaar nog een tracébesluit genomen zou worden, maar het zou mij niks verbazen als dat later wordt met alle stikstof/PFAS problematiek. Daarna moet de rest van de procedure nog afgerond worden en dan pas kan er aanbesteed worden voor de bouw en de bouw daadwerkelijk beginnen. Het zal dus nog wel vele jaren duren helaas.

De aansluiting bij Meteren is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), waarin dus onder andere een kwartiersdienst Den Haag - Eindhoven voorzien is. Echter moet daarvoor dus het aantal goederentreinen gehalveerd worden op de lijn, die dan omgeleid worden via Meteren.

Reageer