beantwoord

Komt er ooit nog een betere verbinding naar Dordrecht?

  • 18 maart 2021
  • 18 reacties
  • 444 Bekeken

Reputatie 6

Na het wegvallen van de IC Venlo-Den Haag een paar jaar geleden, is de verbinding met Dordrecht vanuit Brabant heel vervelend. Nog niet zo lang geleden stapte ik in Helmond in de trein en stond dan 70 minuten later in Dordrecht. Zonder overstappen. Nu is het mar liefst 2 keer overstappen (Eindhoven en Breda) en de reistijd is, afhankelijk van de verbinding die je hebt, maar liefst 20-30 minuten langer, ofwel 30% tot 40% meer reistijd. Gaat hier ooit nog een oplossing voor komen? Want eigenlijk is het toch idioot dat een verbinding die al tientallen jaren lang tot volle tevredenheid werkte, nu opeens niet meer bestaat en dat er geen alternatief is om binnen dezelfde reistijd alsnog je eindstation te bereiken.

icon

Beste antwoord door Tamzin 18 maart 2021, 17:28

Nee, daar zijn geen plannen voor. Het vervoer tussen Dordrecht en Brabant is nu eenmaal minimaal en dat is eigenlijk nooit anders geweest. Iets met een historische, culturele scheiding tussen het protestante noorden en het katholieke zuiden.

Vroeger was die verbinding er wel maar dat was eigenlijk alleen omdat de intercity er toen toch toevallig langs kwam.

De situatie is vergelijkbaar met die bij de Peel (Brabant-Limburg) of de Belgische taalgrens (Vlaanderen-Wallonië).

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, daar zijn geen plannen voor. Het vervoer tussen Dordrecht en Brabant is nu eenmaal minimaal en dat is eigenlijk nooit anders geweest. Iets met een historische, culturele scheiding tussen het protestante noorden en het katholieke zuiden.

Vroeger was die verbinding er wel maar dat was eigenlijk alleen omdat de intercity er toen toch toevallig langs kwam.

De situatie is vergelijkbaar met die bij de Peel (Brabant-Limburg) of de Belgische taalgrens (Vlaanderen-Wallonië).

Reputatie 6

Nee, daar zijn geen plannen voor. Het vervoer tussen Dordrecht en Brabant is nu eenmaal minimaal en dat is nooit anders geweest. Vroeger was die verbinding er wel maar dat was eigenlijk alleen omdat de intercity er toch toevallig langs kwam.

Maar die stopte er toen wel gewoon, niet dat Dordrecht destijds overgeslagen werd, of wel? En dat de trein direct doorreed van Breda naar Rotterdam omdat Dordrecht “toch niks voorstelde". Want als dat zo zou zijn, was die trein ook vroeger toch gewoon voorbij Dordrecht gereden?

De verbinding met Dordrecht is tegenwoordig gewoon slecht, en je kan er van alles van vinden, maar het is gewoon raar dat een verbinding die gewoon al tientallen jaren bestond en gewoon goed werkte, nu opeens is opgeheven sinds een paar jaar en dat er eigenlijk geen fatsoenlijk alternatief voor wordt geboden.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, daar zijn geen plannen voor. Het vervoer tussen Dordrecht en Brabant is nu eenmaal minimaal en dat is nooit anders geweest. Vroeger was die verbinding er wel maar dat was eigenlijk alleen omdat de intercity er toch toevallig langs kwam.

Maar die stopte er toen wel gewoon, niet dat Dordrecht destijds overgeslagen werd, of wel? 

Die trein stopte er voor de reizigers van/naar Rotterdam.

 

Reputatie 6

Nee, daar zijn geen plannen voor. Het vervoer tussen Dordrecht en Brabant is nu eenmaal minimaal en dat is nooit anders geweest. Vroeger was die verbinding er wel maar dat was eigenlijk alleen omdat de intercity er toch toevallig langs kwam.

Maar die stopte er toen wel gewoon, niet dat Dordrecht destijds overgeslagen werd, of wel? 

Die trein stopte er voor de reizigers van/naar Rotterdam.

 

En die zijn er nu niet meer? Laten we nou gewoon eerlijk zijn, de hele oorzaak van het opheffen van de verbinding Venlo-Den Haag zoals die al tientallen jaren bestond tot tevredenheid, is louter en alleen het falen van de Fyra en het feit dat die dure HSL-verbinding er lag en na het Fyra-debacle is er gezocht naar een gekunstelde manier om er toch nog enigszins een geloofwaardige investering van te maken. En daarom, en om geen enkele andere reden, is de Venlo-Den Haag verbinding de nek om gedraaid. Gewoon slachtoffer van het falen van een ambitieus project.

Reputatie 6

Dordrecht is inderdaad het kind van de rekening geworden door die HSL.

Reputatie 5
Badge

Het is heel simpel: toen de HSL werd aangelegd is de keuze gemaakt om deze lijn niet door Dordrecht te laten lopen, net zoals ook Den Haag niet wordt aangedaan. Daar waren ooit wel opties voor (zie de ‘Bos-variant’) maar dat is niet doorgegaan. Of dat kwam door een sterkere lobby van Breda, door politieke belangen of wat dan ook, is louter iets voor de geschiedenisboeken. Feit is dat de HSL gewoonweg niet langs Dordrecht komt. Als je de HSL meer wil benutten (omdat er markt voor is of simpelweg omdat de politiek het eist) dan is Dordrecht automatisch het kind van de rekening, tenzij je zowel een trein via de HSL als via Dordrecht laat rijden, maar daar is onvoldoende vraag naar. Dat iets altijd zo geweest is, is natuurlijk een drogreden om niet te veranderen. Als dat het uitgangspunt zou zijn, reden we nu nog met paard en wagen. Niettemin blijft het zuur voor Dordrecht: geen IC naar Brabant meer, geen internationale trein meer, geen IC naar Den Haag CS meer. En als klap op de vuurpijl vanaf 2022 een verhouding 10/20-minuten van de IC's. Niettemin nog altijd een bediening waar menig uit de kluiten gewassen dorp trots op zou kunnen zijn.

Reputatie 7

Er rijdt op werkdagen nog steeds 4 of 5x per dag een rechtstreekse IC Eindhoven - Dordrecht v.v. 

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze tussen Eindhoven en Breda behoorlijk gevuld is en tussen Breda en Dordrecht vrijwel leeg. Ook voor de coronaperiode was dat al zo.

Maar dat kan ook komen doordat de IC zo infrequent rijdt, nergens op aansluit en met een slakkegangetje rijdt tussen Breda en Dordrecht. Tergend traag zelfs. Bijna iedereen reist met de Sprinter - en die is buiten de schooluren ook erg leeg.  

Eigenlijk, ook al misschien historisch verklaarbaar, wel typisch dat er zo weinig verkeer (of interesse?) is tussen een stad van 120.000 inwoners en een stad van 180.000 die slechts 35 km van elkaar af liggen. En het onderling daarom alleen 2x per uur met een Sprintertje moeten doen. Alles is zowel vanuit West-Brabant als regio Dordrecht gericht op Rotterdam. Persoonlijk vind ik Dordrecht qua centrum/binnenstad de aantrekkelijkste van alle genoemde plaatsen en wordt ondergewaardeerd, terwijl Breda zich altijd nogal behoorlijk chauvinistisch op een voetstuk zet. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74

Dordrecht was eeuwenlang het symbool van de intolerante, anti-katholieke reformatie. En laten we wel wezen, ook vandaag de dag staat het (grotendeels wellicht niet meer terecht) nog steeds te boek als een zwarte kousenstad bij uitstek. De tweederangs behandeling van zuidelijke katholieken tot ver in de vorige eeuw heeft zijn sporen dan ook in de Brabantse volksaard nagelaten. Brabanders gaan uit gewoonte niet naar Dordrecht en hebben er mede door het ontbreken van (familie)relaties meestal ook weinig te zoeken. Als import-Brabander vind ik Dordrecht overigens een zeer aantrekkelijke binnenstad hebben, prettiger dan de door overmatige horeca nogal wat verpeste binnenstad van Breda. 

Aan de andere kant van Brabant tussen Utrecht en Den Bosch speelt dit soort sentimenten juist helemaal niet. Ik vermoed dat dat vooral komt omdat Utrecht een liberale reputatie heeft  (zelfs de katholieke aartsbisschop zetelt er) en er daardoor altijd minder gevoeligheden zijn geweest. Oost-Brabanders zijn daarnaast in mijn ervaring ook wat gemoedelijker dan de vaak wat stuggere West-Brabanders. 

Nogmaals, vergelijk het met de Peel. Er zijn ook daar nauwelijks sociale en economische contacten tussen de Brabantse en de Limburgse kant.  

Bij het geklaag over de spoorverbindingen gaat het mijns inziens overigens niet om de reizigersvraag maar vooral om prestigegevoelens, Dordrecht voelt zich door de HSL  gedegradeerd. 

Reputatie 7

@Rene74

Brabanders gaan uit gewoonte niet naar Dordrecht en hebben er mede door het ontbreken van (familie)relaties meestal ook weinig te zoeken. Als import-Brabander vind ik Dordrecht overigens een zeer aantrekkelijke binnenstad hebben, prettiger dan de door overmatige horeca nogal wat verpeste binnenstad van Breda. 

Als eveneens import- Brabander kan ik dit beamen. Ik kom graag in Dordrecht maar merk bij vrienden en bekenden hier altijd een soort antipathie jegens Dordrecht terwijl Rotterdam en verder wel oké wordt bevonden. Je hebt daar niks te zoeken vindt men, alles heb je toch in Brabant en dan wordt de zogenaamd bourgondische volksaard weer geroemd om zich te onderscheiden. Alsof men elders niet gezellig drinkt, eet en borrelt. Maar: de echte Brabanders met wie ik in Dordrecht ben geweest zeggen ook allemaal dat (hoewel aan Breda volgens hen niets kan tippen 😕) het er veel leuker was dan ze dachten. En er zijn schitterende musea (wat Breda eigenlijk ontbeert). Onbekend maakt onbemind ! 

Dus Brabanders: pak na corona wat vaker het Sprintertje naar Dordt ! 😉

Reputatie 6

@Rene74

Dordrecht was eeuwenlang het symbool van de intolerante, anti-katholieke reformatie. En laten we wel wezen, ook vandaag de dag staat het (grotendeels wellicht niet meer terecht) nog steeds te boek als een zwarte kousenstad bij uitstek. De tweederangs behandeling van zuidelijke katholieken tot ver in de vorige eeuw heeft zijn sporen dan ook in de Brabantse volksaard nagelaten. Brabanders gaan uit gewoonte niet naar Dordrecht en hebben er mede door het ontbreken van (familie)relaties meestal ook weinig te zoeken. Als import-Brabander vind ik Dordrecht overigens een zeer aantrekkelijke binnenstad hebben, prettiger dan de door overmatige horeca nogal wat verpeste binnenstad van Breda. 

Aan de andere kant van Brabant tussen Utrecht en Den Bosch speelt dit soort sentimenten juist helemaal niet. Ik vermoed dat dat vooral komt omdat Utrecht een liberale reputatie heeft  (zelfs de katholieke aartsbisschop zetelt er) en er daardoor altijd minder gevoeligheden zijn geweest. Oost-Brabanders zijn daarnaast in mijn ervaring ook wat gemoedelijker dan de vaak wat stuggere West-Brabanders. 

Nogmaals, vergelijk het met de Peel. Er zijn ook daar nauwelijks sociale en economische contacten tussen de Brabantse en de Limburgse kant.  

Bij het geklaag over de spoorverbindingen gaat het mijns inziens overigens niet om de reizigersvraag maar vooral om prestigegevoelens, Dordrecht voelt zich door de HSL  gedegradeerd. 

Dordrecht is zeker geen zwarte-kousenstad, en ook nooit geweest. Het achterland (zoals Alblasserwaard en Hoekse Waard) was en is ten dele nog streng reformatorisch, Dordrecht als stad is dat nooit geweest, integendeel. Van oudsher herbergde Dordrecht vele geloofsgemeenschappen, van Katholiek tot Protestant, er was en is een bloeiende Waalse kerkgemeente met nog steeds de mooie oude Waalse kerk bij de Visbrug (weliswaar helaas sinds de jaren '80 niet meer in gebruik, de gemeente bestaat nog steeds, maar een brand in een buurpand van de kerk heeft destijds een einde gemaakt aan het gebruik van de kerk als kerk).

Echter, qua reizigersaanbod, want daar gaat het bij NS om, is Dordrecht zeker relevant, want vele mensen forensen, hetzij als student, hetzij als werknemer van een bedrijf buiten Dordrecht. Bovendien is Dordrecht een knooppunt naar Gorinchem en tussengelegen plaatsen. 

De IC Venlo-Den Haag is dan ook niet verdwenen omdat Dordrecht zo'n onbetekenende plaats zou zijn voor NS, die is opgeofferd aan het Fyra-debâcle. De Fyra viel bij de eerste ritten al uit elkaar en toen móest men iets met die dure HSL. Als de Fyra zoals gepland was blijven rijden, zou de al tientallen jaren betrouwbare verbinding Venlo-Den Haag waarschijnlijk gewoon nog hebben bestaan. Maar toen de HSL door het Fyra-rampenverhaal braak kwam te liggen, moest men er iets voor verzinnen om hem in elk geval te benutten. Dus huppelen er nu oude Traxx-locomotieven overheen met 40 jaar oude rijtuigen, kan de stuurstand van die stammen niet eens benut worden, dus moet er een extra locomotief vóór de stuurstand. En is de verbinding Venlo-Den Haag daar gewoon voor opgeofferd.

Reputatie 6

Maar wat gezegd is, is gezegd, het zou echter gewoon fijn zijn als Dordrecht weer op de één of andere manier een regelmatige intercity-verbinding krijgt met Brabant. Voor mijn part één keer per uur een intercity die directe verbinding geeft met bijv. Eindhoven. Want op dit moment is het wel erg mager.

Reputatie 7

Maar wat gezegd is, is gezegd, het zou echter gewoon fijn zijn als Dordrecht weer op de één of andere manier een regelmatige intercity-verbinding krijgt met Brabant. Voor mijn part één keer per uur een intercity die directe verbinding geeft met bijv. Eindhoven. Want op dit moment is het wel erg mager.

De intercity's Dordrecht - Eindhoven die enkele malen per dag rijden zijn tussen Dordrecht en Breda zo goed als leeg. Ook voor corona al. Daarnaast rijden ze als een slak zo traag. De sprinter is net zo snel en die nemen de meesten dan ook. De treinen die voor IC moeten doorgaan sluiten ook nergens goed op aan. Dan wordt het ook al niets natuurlijk.

Ze hadden destijds gewoon de verbinding Venlo - Den Haag moeten laten bestaan, met aanvullend wat ICD over de HSL. Veel fijner dan alleen maar over de HSL rijden met helaas dagelijks gestrande treinen en storingen. Dat is de laatste tijd weer opnieuw veelvoorkomend, waardoor de trein alsnog via Dordrecht omrijdt maar niet stopt.

 

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Twee keer per uur een sprinter is gezien het zeer kleine aantal reizigers meer dan genoeg. Het probleem is wel de slechte aansluiting richting Eindhoven in Breda. 

 

Reputatie 6

@PeterJKH

Twee keer per uur een sprinter is gezien het zeer kleine aantal reizigers meer dan genoeg. Het probleem is wel de slechte aansluiting richting Eindhoven in Breda. 

 

Ik reisde regelmatige met de trein Venlo-Den Haag toen die nog bestond en die was altijd toch best goed bezet. Zelfs in de latere avonduren. Toegegeven die reizigers hadden niet allemaal Breda als eindbestemming, maar gewoon opgestapt in Rotterdam bijv. en in Tilburg of Eindhoven eruit. Zonder over te hoeven stappen. Veel mensen maakten er gebruik van. 

Reputatie 2

@PeterJKH

Twee keer per uur een sprinter is gezien het zeer kleine aantal reizigers meer dan genoeg. Het probleem is wel de slechte aansluiting richting Eindhoven in Breda. 

 

Ik reisde regelmatige met de trein Venlo-Den Haag toen die nog bestond en die was altijd toch best goed bezet. Zelfs in de latere avonduren. Toegegeven die reizigers hadden niet allemaal Breda als eindbestemming, maar gewoon opgestapt in Rotterdam bijv. en in Tilburg of Eindhoven eruit. Zonder over te hoeven stappen. Veel mensen maakten er gebruik van. 

De treinen Eindhoven - Rotterdam (-Den Haag) zijn nog steeds goed bezet tussen Breda en Rotterdam. Ze stoppen echter niet meer in Dordrecht. De reizigers Breda - Dordrecht moeten nu dus reizen nu met een sprinter.

Reputatie 7

Dordrecht is geofferd voor enkele minuutjes tijdwinst over de HSL.

De oude verbinding via Dordrecht was echter behoorlijk betrouwbaar en dat kan je van de HSL nog altijd niet zeggen. Waardoor reizigers tussen Brabant en Rotterdam vaker dan gemiddeld (ruime) vertraging oplopen. 

 

Badge +3

Dordrecht is geofferd voor enkele minuutjes tijdwinst over de HSL.

De oude verbinding via Dordrecht was echter behoorlijk betrouwbaar en dat kan je van de HSL nog altijd niet zeggen. Waardoor reizigers tussen Brabant en Rotterdam vaker dan gemiddeld (ruime) vertraging oplopen. 

Vaak genoeg gezien rijdend op de A16 inderdaad, tijdje terug nog vanuit Eindhoven met een paar DB Cargo machinisten die (gepland) naar Kijfhoek moesten met mij als taxichauffeur.

Och kijk, een gestrande ICd.. en daarna nog 3 of 4 stuks meer geteld er achter, konden geen kant op natuurlijk.

Daarna een 1100 (of ICd) voorbij zien rijden die omgeleid was via Dordrecht maar daar natuurlijk niet even stopte terwijl die vanaf Breda naar Eindhoven gewoon omgenummerd verder reed als volgende trein (+30 dus).

Reputatie 6

Dordrecht is geofferd voor enkele minuutjes tijdwinst over de HSL.

De oude verbinding via Dordrecht was echter behoorlijk betrouwbaar en dat kan je van de HSL nog altijd niet zeggen. Waardoor reizigers tussen Brabant en Rotterdam vaker dan gemiddeld (ruime) vertraging oplopen. 

 

Niet alleen dat, reizigers vanuit de Randstad hadden (na het opheffen van de trein naar Keulen) in elk geval een directe aansluiting op Duitsland doordat ze zonder overstappen door konden rijden naar Venlo.

Reageer