beantwoord

Komt treinnummer S 31910 nog terug?

• 16 februari 2018
  • 12 reacties
  • 308 Bekeken

Reputatie 1
Mijn neefje vertelde dat er vroeger een trein van Amersfoort naar Schiphol heeft gereden. Hij vertrok toen om 5:10 u uit Amersfoort en hij kwam om een uur of 6 uur 's-ochtends op Schiphol aan. Er toen altijd een mat '64 ingezet maar die apekop rijdt niet meer! Misschien zou dat bij een speciale dienstregeling nog kan worden toegepast of dat het weer in de gewone dienstregeling kan worden ingevoerd? Desnoods met sprinters of met koplopers? Ik weet wel dat het toen om een dagelijkse trein ging.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 16 februari 2018, 16:04

Oei, met neefjes hebben we slechte ervaringen hier :D

Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer als je vraag over kiosk'en in Weesp, wanneer er voldoende vraag is, zal zo'n trein zeker gecreëerd worden. NS laat niet voor de lol lege treinen rondrijden, er zal een bepaalde vraag naar moeten zijn. Vanuit reizigers, of doordat er geld op tafel komt (overheidsorgaan e.d.).
Bekijk origineel

12 reacties

Oei, met neefjes hebben we slechte ervaringen hier :D

Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer als je vraag over kiosk'en in Weesp, wanneer er voldoende vraag is, zal zo'n trein zeker gecreëerd worden. NS laat niet voor de lol lege treinen rondrijden, er zal een bepaalde vraag naar moeten zijn. Vanuit reizigers, of doordat er geld op tafel komt (overheidsorgaan e.d.).
Reputatie 1
[quote=Henk_NL]Oei, met neefjes hebben we slechte ervaringen hier :D

Dit is een link waar mijn neefje zelf helemaal niets mee te maken heeft. Toen was ik er helemaal geen eens. Maar het gaat meer over het probleem met iemand die Niek heet.
Reputatie 5
wanneer er voldoende vraag is, zal zo'n trein zeker gecreëerd worden.

Hoe kan je ramen of er voldoende vraag is, als er niets rijdt. Eerst faciliteren, daarna concluderen of er wel of geen vraag naar is.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Die trein heeft in het verleden gereden en is toen afgeschaft vanwege onvoldoende vraag. Met jouw redenering moeten we ook om 3.00 uur 's nachts gaan rijden van Sneek naar Stavoren om te peilen of er wel of niet voldoende reizigers zijn op dat tijdstip.
Reputatie 5
Het gaat om het principe. NS kijkt op een verkeerde manier naar de verkeers- en vervoersvraag. NS moet in samenwerking met Rijkswaterstaat gaan peilen wie waar rijdt en op welke tijdstippen. Aan de hand van GPS en open- of big data moet dit prima mogelijk zijn. Alleen Google kan al precies vermelden welke trajecten op welke momenten druk zijn.

Het hele doel van NS is het reduceren van autogebruik en die mensen stoppen in treinen/bussen. Als NS/RWS/Google concludeert dat op de A1/A10/A4 een hoge concentratie auto's zijn tussen Amersfoort en Schiphol om 5u, moet er bij de NS een lampje gaan branden.

Dat is ook de hele reden waarom D66 (en velen op het forum) niet begrijpt dat een intercity Zwolle - Enschede heel nuttig is. Het is dé perfecte concurrentie voor de auto. De reistijd Twente - Zwolle neemt drastisch af. Met de auto van Hengelo - Zwolle is in de spits tussen de 65 en 90 minuten. Met de trein is dit nu 52 minuten. Is al een redelijk goed alternatief, want in veel gevallen is de auto gewoon sneller dan de trein. Straks als die IC gaat rijden wordt de reistijd nog verder gereduceerd naar zo'n 42 minuten. In het beste geval is dat gewoon 2x (!!!!) sneller dan de auto.

Daarom: eerst faciliteren, daarna ramen of het werkelijk tot een toename leidt van het aantal reizigers. Vooral op de lange termijn geeft dat een flinke boost.

Btw: Dit alles is gebaseerd op de verkeers- en vervoersvraag van de Provincie Overijssel. Doordat de A35/N35 vast loopt en men weet dat er gewoon een heel erge 'connectie' is tussen Enschede/Zwolle is het logisch om meer te investeren in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Het doel van NS is helemaal niet om het autogebruik te reduceren, dat is een links verhaal uit de jaren 70/80. NS is een bedrijf dat geld moeten verdienen met het vervoeren van reizigers en richt zich daarom alleen op vervoer dat commercieel aantrekkelijk is.
Reputatie 5
Het reduceren van het autogebruik door het optimaliseren van het treinnetwerk is toch één van de belangrijkste speerpunten van het ministerie van I&M.

NS is toch compleet in handen van de overheid? Dan hoort het onderaan de streep toch een non-profit instelling te zijn? Alle inkomsten moeten naar de werknemers, de "bazen" en de absolute winst moet eigenlijk worden geïnvesteerd in het verbeteren van de dienstverlening.

Natuurlijk gebeurt dit niet, maar zo hoort het eigenlijk wel te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
De nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen heeft in Brabant de bijnaam Mevrouw Asfalt. Dat zegt voldoende lijkt me.

Waarom zouden bedrijven in handen van de overheid per definitie non-profit moeten zijn? Dat is nooit zo geweest. Energiebedrijven, havenbedrijven en grondbedrijven waren altijd al grote winstmakers in handen van de overheid. Idem dito Schiphol.
Reputatie 1
wanneer er voldoende vraag is, zal zo'n trein zeker gecreëerd worden.

Hoe kan je ramen of er voldoende vraag is, als er niets rijdt. Eerst faciliteren, daarna concluderen of er wel of geen vraag naar is.
Viel me de laatste tijd ook op dat is niet zo relevant lijkt mij. Maar ik denk dat we dan anders de tering bij de nering moeten gaan zetten wil er toch iets meer duidelijkheid voor terug komen.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Ik heb niets met dit topic te maken gehad. Wil je mij er buiten laten?
@Tamzin zou wel meer over de reactie van @MarkM93 bedoelen, beste iMark.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het nogal slordig om op deze manier twee Marken te verwarren. In het bericht waarop Tamzin reageerde staat duidelijk dat "MarkM93" de schrijver is en niet "iMark".

Reageer