beantwoord

korte trein

• 10 maart 2021
  • 17 reacties
  • 375 Bekeken

Reputatie 1

Waarom blijft de NS zulke korte treinen inzetten op traject Uitgeest- Amsterdam? Ook in de spits, door de week. De vraag ligt hierbij niet of iedereen die reist een vitaal beroep heeft. De vraag ligt er waarom de operator die die reizen moet faciliteren, op zo'n bekend druk traject niet volledig operationeel inzet? De dienstregeling is al beperkt can 4 naar 2 treinen per uur en debatten twee weken zie ik geregeld ook maar een trein bestaande uit slechts 1 treinstel. Dat is mijns inziens vragen om corona besmettingen in de trein. Wat is het beleid achter deze keuzes en wat is er voor nodig om op dit standaard drukke traject meer materieel in te zetten?

icon

Beste antwoord door wsm 10 maart 2021, 19:45

Er is 1 februari een nieuw wijzigingsblad van de materieelomloop ingegaan. Er zijn daarin op grote schaal treinen verkort. Zo is er veel SGM uitgestroomd, met gevolgen voor de treinlengtes op het traject Den Haag - Dordrecht. 

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het beleid wat betreft materieelinzet is en blijft tamelijk ondoorgrondelijk maar ik heb de indruk dat het vooral gebaseerd op wat NS operationeel het beste uitkomt. Verder speelt ook dat een deel van het materieel op dit moment niet inzetbaar is wegens blessures. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de inzet af en toe ook zeer onlogisch. Om kwart over vijf op de A2-corridor een VIRM-4. Is toch redelijk snel gevuld. Op mijn stukje normaal gesproken nog niet té vol, maar de laatste tijd een paar keer incidenten in de buurt gehad en dan heb je 0,0 ruimte om dat op te vangen en wél een overvolle trein. Heb het idee dat er een paar weken geleden drastisch is gesneden in de inzet, terwijl tegelijkertijd de drukte opeens behoorlijk toenam.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze

Dat de drukte behoorlijk zou zijn toegenomen blijkt niet uit echt de cijfers van CBS/Translink. Ik denk dat dat meer een gevoel is dat komt doordat de materieelinzet is verminderd. En dat laatste is vorige maand gebeurd, tijdens de vorstperiode was de inzet noodgedwongen fors minder en daarna is er maar mondjesmaat weer opgeschaald. Bij VIRM speelt daarnaast dat het ook het DDZ moet vervangen en omdat daarvan de hele serie tegelijk buiten dienst staat zijn dat toch behoorlijk wat stellen. 

Reputatie 6

Er is 1 februari een nieuw wijzigingsblad van de materieelomloop ingegaan. Er zijn daarin op grote schaal treinen verkort. Zo is er veel SGM uitgestroomd, met gevolgen voor de treinlengtes op het traject Den Haag - Dordrecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Bezuinigingen spelen bij deze uitstroom ook een rol vermoed ik. NS zal redeneren dat het nog maanden zo niet jaren gaat duren voor het vervoer weer flink is gegroeid en dan is het vervangende SNG al lang in dienst.

Gezien de groeiende financiële problemen zal de reiziger de komende tijd wel steeds meer geconfronteerd worden met de gevolgen van bezuinigingen. Ik was vandaag op station Den Bosch en het viel me op dat steeds meer horeca en winkeltjes gesloten zijn. Swirls is zelfs definitief dicht, het pand staat leeg.

Reputatie 7

Even de spitstreinen richting Amsterdam uit Zaandam in de ochtendspits erbij gepakt (sprinter naar Rotterdam) van vandaag en gisteren. Treintijden zijn van 06:35 tot 09:05.
Ik zie:
06:35: SLT10
07:05: SLT6
07:35: SLT10
08:05: SGMm3
08:35: SLT10
09:05: SLT10

Gisteren was dat:
06:35: SLT10
07:05: SLT6
07:35: SLT6
08:05: SLT10
08:35: SLT10
09:05: SLT10

En gisteren in de avondspits van Zaandam met de Sprinter naar Uitgeest:
15:55: SLT6
16:25: SLT10
16:55: SLT6
17:25: SLT10
17:55: SLT6
18:25: SLT6

Aangezien de serie 7400 niet rijdt, zou je denken dat dubbele stellen toch wel mogelijk zijn?

Voor het traject Uitgeest-Amsterdam is een SLT-6 inderdaad vragen om problemen. Het aantal thuiswerkenden is echt wel behoorlijk afgenomen inmiddels en zeker op dit traject lijkt mij een SLT-10 het absolute minimum in de spits. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het traject Uitgeest-Amsterdam is een SLT-6 inderdaad vragen om problemen. Het aantal thuiswerkenden is echt wel behoorlijk afgenomen inmiddels en zeker op dit traject lijkt mij een SLT-10 het absolute minimum in de spits. 

Het probleem is de doorkoppeling naar Rotterdam want als je SLT10 in zet heb je ontzettend veel materieel nodig omdat je dan die 10 bakken ook op het veel langere stuk tussen Amsterdam en Rotterdam moet inzetten.

Ik hoorde van een zelfde probleem tussen Oss en Den Bosch. De sprinters van Arnhem naar Dordrecht zijn op dat stuk in de spits ook bedenkelijk vol omdat de sprinters Oss-Eindhoven niet rijden. 

Het probleem is de doorkoppeling naar Rotterdam want als je SLT10 in zet heb je ontzettend veel materieel nodig omdat je dan die 10 bakken ook op het veel langere stuk tussen Amsterdam en Rotterdam moet inzetten.

Ik hoorde van een zelfde probleem tussen Oss en Den Bosch. De sprinters van Arnhem naar Dordrecht zijn op dat stuk in de spits ook bedenkelijk vol omdat de sprinters Oss-Eindhoven niet rijden. 

Dat is dus dan een behoorlijk groot nadeel van de invoering van die lange sprintertrajecten. Je kan dan weinig flexibel met je materiaal omspringen. Sprinter Arnhem-Dordrecht is daar inderdaad ook een voorbeeld van. Indien je dit in 2 stukken zou knippen, kan je een stuk economischer met je materieel omspringen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong

Die lange sprintertrajecten met een zeer verschillend reizigersaanbod op delen van het traject zijn onder normale omstandigheden al niet zo handig/efficient maar door het schrappen van allerlei treinseries wordt dat probleem in een aantal gevallen nu nog erger. 

Reputatie 7

@Pingpong

Die lange sprintertrajecten met een zeer verschillend reizigersaanbod op delen van het traject zijn onder normale omstandigheden al niet zo handig/efficient. 

Waarom is dit eigenlijk zo ingevoerd dan?

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong

Die lange sprintertrajecten met een zeer verschillend reizigersaanbod op delen van het traject zijn onder normale omstandigheden al niet zo handig/efficient. 

ProRail heeft dat graag want dan staan treinen korter langs perrons en heb je minder wissels nodig. Je kunt het probleem ook oplossen door op knooppunten aan en af te koppelen maar dat wil NS niet want dan heb je rangeerpersoneel nodig. 

Reputatie 7

Volgens mij is de reden om minder perroncapaciteit op te vreten: de Sprinter Uitgeest – Rotterdam Centraal staat maar iets van twee minuten stil op Amsterdam Centraal. Als je daar losse Sprinters Uitgeest – Amsterdam Centraal en Amsterdam Centraal (via Woerden) Rotterdam Centraal van maakt, dan houd je veel langer twee perronsporen bezet.
Reizigers uit Uitgeest en de Zaanstreek zie ik doorgaans uitstappen op Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal, al moeten de overige stations ook niet worden onderschat: zo trekt Holendrecht ook nog wel de nodige mensen.

Badge

@Pingpong

ProRail heeft dat graag want dan staan treinen korter langs perrons en heb je minder wissels nodig. Je kunt het probleem ook oplossen door op knooppunten aan en af te koppelen maar dat wil NS niet want dan heb je rangeerpersoneel nodig. 

Eeeh …. ?????? heb je die reden zelf verzonnen ??

Combineren en splitsen kan gewoon gedaan worden door de machinist van de trein alleen moet je dan de tijd daarvoor inplannen.

Het combineren heeft niets te maken met rangeerpersoneel maar heeft te maken met het feit dat combineren van treinen niet altijd een goed resultaat geeft en dat hierdoor dan vertragingen ontstaan in de dienstregeling. Ook moeten na het combineren verschillende veiligheidstesten opnieuw gedaan worden waardoor je die tijd ook extra langs het perron staat.

Het perronspoor is dus zo en zo veel langer bezet als je gaat splitsen en combineren en om verstoringen tegen te gaan doe je dat liever niet ergens midden in een treinrit. En het is daarnaast ook totaal niet praktisch om overal en nergens te gaan combineren en splitsen, logistiek gezien gewoon niet.

Reputatie 7

@Pingpong

Eeeh …. ?????? heb je die reden zelf verzonnen ??

Combineren en splitsen kan gewoon gedaan worden door de machinist van de trein alleen moet je dan de tijd daarvoor inplannen.

Het combineren heeft niets te maken met rangeerpersoneel maar heeft te maken met het feit dat combineren van treinen niet altijd een goed resultaat geeft en dat hierdoor dan vertragingen ontstaan in de dienstregeling. Ook moeten na het combineren verschillende veiligheidstesten opnieuw gedaan worden waardoor je die tijd ook extra langs het perron staat.

Het perronspoor is dus zo en zo veel langer bezet als je gaat splitsen en combineren.

Dus kort gezegd komt het erop neer dat er voor het huidige (hoog)frequente treinverkeer gewoon te weinig sporen/perrons zijn om wat langer stil te staan en te keren (en daar is nooit op geanticipeerd door spooruitbreiding?)

Reputatie 5
Badge

Dat klopt. Weinig plekken op de wereld wordt het spoor zo intensief gebruikt als in Nederland. Met ook nog eens flink onderscheid tussen sprinters (traag) en intercity's (snel). In Japan plannen ze de doorgaande treinen soms met lagere snelheid zodat de stoptreinen er tussen passen. In andere landen kunnen ze slechts dromen van de treinfrequenties die we in Nederland hebben. Het is vrij uniek wat hier neergezet wordt. Maar de rek is er wel zo'n beetje uit. Wellicht dat je met ERTMS nog iets meer er bij kan proppen, maar er komt een moment dat je flink moet gaan investeren in de infra. Denk o.a. aan Schiphol dat uit z'n voegen barst, enkelsporige lijnen op veel trajecten (zelfs tussen twee stations in de top-5 van drukste stations van Nederland: Leiden en Utrecht), enzovoorts.

Reputatie 7

Uhm, de vraag staat gemarkeerd als ‘beantwoord’. Maar heeft een moderator ook deze feedback doorgezet naar de afdeling materieelplanning? Want het gemarkeerde antwoord is geen oplossing voor het probleem.

Reageer