beantwoord

korte trein Utrecht - Amsterdam

• 12 mei 2021
  • 18 reacties
  • 296 Bekeken

Waarom rijden er ineens een stuk kleinere treinen op het traject Utrecht <-> Amsterdam? Al sinds enige periode rijden er in de spits treinen met maar 4 wagons. Zeker nu het drukker wordt in de trein zijn de treinen echt vaak veels te druk. Ook als alle zitplaatsen bezet zijn.

icon

Beste antwoord door Tamzin 12 mei 2021, 18:15

Het aantal treinen op dit traject is vorige week verhoogd door de hernieuwde inzet van de intercity's Heerlen-Enkhuizen en de sprinters Amsterdam-Rhenen. Ik denk dat NS aanneemt dat vier treinen per uur extra voorlopig voldoende extra capaciteit is.

De intercity's verlengen zal er voorlopig sowieso niet in zitten omdat al het DDZ materieel al een halfjaar buiten dienst staat wegens technische problemen en een oplossing daarvoor nog niet in zicht is. 

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal treinen op dit traject is vorige week verhoogd door de hernieuwde inzet van de intercity's Heerlen-Enkhuizen en de sprinters Amsterdam-Rhenen. Ik denk dat NS aanneemt dat vier treinen per uur extra voorlopig voldoende extra capaciteit is.

De intercity's verlengen zal er voorlopig sowieso niet in zitten omdat al het DDZ materieel al een halfjaar buiten dienst staat wegens technische problemen en een oplossing daarvoor nog niet in zicht is. 

Hi Tamzin,

Dank voor je reactie. Ik ben alleen benieuwd wanneer de NS de capaciteit gaat verhogen als er weer meer reizigers gebruik gaan maken van de trein.

Wat is DDZ materiaal? En waardoor is dit al zolang buiten dienst door technische problemen?

Reputatie 7
Badge +3

Hi Tamzin,

Dank voor je reactie. Ik ben alleen benieuwd wanneer de NS de capaciteit gaat verhogen als er weer meer reizigers gebruik gaan maken van de trein.

Wat is DDZ materiaal? En waardoor is dit al zolang buiten dienst door technische problemen?

Per 14 juni gaat NS eindelijk weer wat opschalen, eerder niet. Waarom pas zo laat is me ook een raadsel.

DDZ zijn 4- en 6-wagen dubbeldekkers, liefst 50 treinstellen samen goed voor 240 rijtuigen. Die staan allemaal al een halfjaar buiten dienst vanwege trillingsproblemen. NS wil er verder niets over kwijt anders dan dat ze vóór september zeker niet inzetbaar zijn. Of ze daarna wel inzetbaar zijn of helemaal niet meer terugkomen is een vraagteken. 

Badge

Per 14 juni gaat NS eindelijk weer wat opschalen, eerder niet. Waarom pas zo laat is me ook een raadsel.

DDZ zijn 4- en 6-wagen dubbeldekkers, liefst 50 treinstellen samen goed voor 240 rijtuigen. Die staan allemaal al een halfjaar buiten dienst vanwege trillingsproblemen. NS wil er verder niets over kwijt anders dan dat ze vóór september zeker niet inzetbaar zijn. Of ze daarna wel inzetbaar zijn of helemaal niet meer terugkomen is een vraagteken. 

@Tamzin ,  Als vaste gast op dit forum zou jij toch moeten weten dat dit via wijzigingsbladen werkt binnen de NS want personeel moet ook ingepland worden en de dienstkaartjes veranderen weer omdat er meer treinen gaan rijden.  Ook logistiek moet dit allemaal weer verwerkt worden in de dienstkaartjes, moet er personeel gepland worden voor extra RET klussen.

En wat betreft de DDZ treinstellen daar worden aanpassingen aan gedaan om ze weer in te gaan zetten, zoals ik begreep is de planning om na de zomervakantie 16 stellen alweer dienstvaardig te hebben voor de normale snelheden. Echter vergen de aanpassingen die noodzakelijk zijn de nodige tijd omdat het geen simpele aanpassingen zijn. Zo en zo zouden ze nu ook ingezet kunnen worden echter met een snelheidsbeperking waardoor ze niet passen in de dienstregeling, om die reden worden ze op dit moment omdat ze qua reizigers aantallen niet nodig zijn aan de kant gehouden.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin,  Als vaste gast op dit forum zou jij toch moeten weten dat dit via wijzigingsbladen werkt binnen de NS want personeel moet ook ingepland worden en de dienstkaartjes veranderen weer omdat er meer treinen gaan rijden.  Ook logistiek moet dit allemaal weer verwerkt worden in de dienstkaartjes, moet er personeel gepland worden voor extra RET klussen.

Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat dit pas zoveel later gebeurt dan het schrappen van het advies het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Dat hadden Rijksoverheid en NS wel iets beter mogen afstemmen samen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind toch dat 6 weken noodzakelijke voorbereidingstijd om weer meer treinen te laten rijden buiten redelijke proporties is, zeker omdat het benodigde materieel en personeel gewoon beschikbaar is.

Overigens heb ik nog nergens een officiële aankondiging van de overheid gezien dat het OV-advies morgen inderdaad versoepeld wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens heb ik nog nergens een officiële aankondiging van de overheid gezien dat het OV-advies morgen inderdaad versoepeld wordt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/11/stap-2-sportscholen-open-en-buiten-meer-mogelijk

Reizen met openbaar vervoer

Vanaf 19 mei vervalt het dringende advies om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Het nieuwe advies voor alle manieren van vervoer is dan om zoveel mogelijk op rustige momenten te reizen. Vermijd drukte onderweg en op stations.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/11/stap-2-sportscholen-open-en-buiten-meer-mogelijk

Reizen met openbaar vervoer

Vanaf 19 mei vervalt het dringende advies om het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Het nieuwe advies voor alle manieren van vervoer is dan om zoveel mogelijk op rustige momenten te reizen. Vermijd drukte onderweg en op stations.

Dit alles is nog steeds slechts een voornemen van vorige week onder voorwaarde dat de cijfers dit toelaten. Bij de gisteren definitief aangekondigde versoepelingen stond het OV weer niet bij 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet een voornemen. De versoepeling voor het reizen met het OV gaat echt morgen in.

“Vanaf 19 mei verandert dit in het advies om drukte onderweg te vermijden en buiten de spits te reizen. Reis bij voorkeur niet tussen:

• 06:30-09:00 uur;
  • 16:00-18:30 uur. 

Ook voor het openbaar vervoer geldt dat iedereen weer kan reizen.”

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/aangekondigde-maatregelen/plannen-voor-reizen-binnenland

Ik ben het volkomen eens met @mrfreeze dat het er weer op lijkt dat de rijksoverheid dit totaal niet heeft afgestemd met NS.

Reputatie 7
Badge +3

Op deze pagina staat dat het definitief doorgaat. Er wordt gelinkt naar bovengenoemde pagina.

Reputatie 6

Ik vind toch dat 6 weken noodzakelijke voorbereidingstijd om weer meer treinen te laten rijden buiten redelijke proporties is, zeker omdat het benodigde materieel en personeel gewoon beschikbaar is.

Volgens mij is het vanaf 12 mei maar 5 weken tot 14 juni, maar ben met je eens dat het nogal stroperig overkomt. Komt wel een beetje overeen met de opstart van de dienstverlening na de hevige sneeuwval begin dit jaar. Toen waren er ook al veel haperingen in het opstarten van de dienstverlening. In de treinen is het overigens al weer behoorlijk druk als ik zo één keer in de maand in het weekend reis. Donderdag weer eens het werk bezoeken in Amsterdam. Is kijken hoe druk het dan is.

Badge

Het is nu eenmaal zo dat de diensten zijn aangepast aan de situatie en dat er daardoor ook minder personeel nodig was, nu er weer opgeschaald gaat worden moeten de diensten weer aangepast gaan worden en dat gebeurt een aantal keer per jaar door een wijzigingsblad. Omdat er minder mensen nodig waren is de verlofruimte verruimd en hebben personeelsleden die in die periode nog verlof wilde hebben nu verlof gekregen.  Dus nee, personeel is niet zomaar beschikbaar om maar even extra treinen te gaan rijden.

Dit heeft dus niets met stroperigheid te maken en al helemaal niet met het opstarten van de dienstregeling na de sneeuwval, die situatie was compleet anders en lag bij Prorail en niet bij de NS @Macklobell . Bij die opstart was het personeel beschikbaar maar was het probleem dat het spoor niet overal beschikbaar was om over te rijden. En de NS is niet verantwoordelij kvoor de infra.

Reputatie 6

Het is nu eenmaal zo dat de diensten zijn aangepast aan de situatie en dat er daardoor ook minder personeel nodig was, nu er weer opgeschaald gaat worden moeten de diensten weer aangepast gaan worden en dat gebeurt een aantal keer per jaar door een wijzigingsblad. Omdat er minder mensen nodig waren is de verlofruimte verruimd en hebben personeelsleden die in die periode nog verlof wilde hebben nu verlof gekregen.  Dus nee, personeel is niet zomaar beschikbaar om maar even extra treinen te gaan rijden.

Dit heeft dus niets met stroperigheid te maken en al helemaal niet met het opstarten van de dienstregeling na de sneeuwval, die situatie was compleet anders en lag bij Prorail en niet bij de NS @Macklobell . Bij die opstart was het personeel beschikbaar maar was het probleem dat het spoor niet overal beschikbaar was om over te rijden. En de NS is niet verantwoordelij kvoor de infra.

Het hele stappenplan voor opening van de economie is al lang geleden aangekondigd. Bij NS lijkt het zo dat men er zich pas sinds vorige week op aan het voorbereiden is. Vorig jaar hadden we in de zomermaanden ook nauwelijks Coronaproblemen. T.o.v. vorig jaar zijn er nu ook een groot aantal personen gevaccineerd. Om dan de verlofruimte in de maanden mei en juni te vergroten vind ik eerlijk gezegd apart. Indien het weer hetzelfde zou geweest als vorig jaar denk ik dat het aantal besmettingen nu al veel lager had gelegen en dat de verruimingen vorige week al hadden gekund. Het is gemakkelijk om constant te wijzen naar de regering. Een eigen visie ontwikkelen had ook wel gekund.

Overigens waren er ook veel treinen in februari defect/niet bereikbaar omdat die op verkeerde plaatsen stonden opgesteld. Dus ja een gedeelte was Pro Rail maar een gedeelte was ook NS.   

Reputatie 7
Badge +3

NS zit in zeer zwaar financieel weer en zal er alles aan doen om de dienstverlening zo lang mogelijk zo goedkoop mogelijk uit te voeren. Er zal een soort van dwangbevel van de overheid moeten komen om NS te bewegen eerder langere treinen en meer personeel in te zetten. Bij voorkeur met een zak geld erbij.

Badge

Overigens waren er ook veel treinen in februari defect/niet bereikbaar omdat die op verkeerde plaatsen stonden opgesteld. Dus ja een gedeelte was Pro Rail maar een gedeelte was ook NS.   

Nee, er waren treinen die niet van de opstelterreinen afkonden komen omdat het spoor niet vrijgegeven was omdat er teveel sneeuw op lag en wissels niet werkte. En dat is weer de verantwoording van Prorail want wij mogen geen herstelwerkzaamheden aan wissels uitvoeren als NS medewerker.

De verlofruimte vrijgeven is goedkoper dan mensen onnodig in dienst te roepen terwijl er niets te doen is voor ze, het is een afweging die gemaakt moet worden. Zoals bekend heeft de NS afgelopen jaar een enorm verlies geleden door Corona en is door de regering verplicht om flink te snijden in de kosten en hier viel flink te besparen door mensen verlof te geven in plaats van hun dienst uit te laten zitten zonder iets te doen.

En de komende jaren zal er nog steeds bezuinigd moeten gaan worden om weer uit de rode cijfers te komen door de NS. Op dit moment loopt het ondersteuningspakket voor het OV vanuit de regering bijna af en wordt er gesproken over een nieuw pakket om zo het OV overeind te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Als besmettingen in het OV echt een probleem zijn dan zal de overheid extra capaciteit moeten financieren bij de vervoerders. Het frappante is dat erweinig berichten zijn over besmettingen in het OV, ook op drukke(re) momenten.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk bijna niet na te gaan of een besmetting in het OV heeft plaatsgevonden. Je hebt geen NAW-gegevens van andere reizigers die gebruikt kunnen worden bij bron- en contactonderzoek. Je zou het hooguit kunnen constateren als je bij ieder positief getest persoon vraagt in welke bussen en treinen hij gezeten heeft de afgelopen weken. Die gegevens zou je dan moeten verzamelen en kijken of er ergens een bus of trein is met opvallend veel meldingen.

Maar ik heb niet de illusie dat de GGD daar mee bezig is ...

Reputatie 7
Badge +3

Dat er weinig bericht wordt over besmettingen in het OV is iets wat mij al langer opvalt, ook vorig jaar al. Al is dat natuurlijk wel lastiger vast te stellen dan bv een besmetting door bezoek aan of van familie/vrienden. Misschien dat je het wel zou kunnen herleiden wanneer je een melding van de Corona melder hebt gehad.

Maar het contact tussen reizigers is wel anders dan tussen bv familie of vrienden. In het gezelschap van die laatsten ben je over het algemeen meer uitgelaten, je praat gezellig met elkaar, vaak ook druk en geanimeerd, er wordt ook nog wel eens (luid) gelachen, waarbij je meer en krachtiger van alles uitstoot. Terwijl reizigers in het OV die elkaar niet kennen maar wel naast elkaar moeten zitten vaak op hun telefoon bezig zijn en meestal niet druk met elkaar converseren. En vaak zit je ook niet 1 of 2 uur naast of tegenover dezelfde persoon, de bezetting in een coupé wisselt nogal. Tel daar de ventilatie en misschien ook de mondkapjes bij op en de kans op besmetting in het OV is denk ik zo heel wat kleiner dan in allerlei andere situaties.

Reageer