beantwoord

Kortere sprinters Alphen aan den Rijn - Leiden

• 22 februari 2017
  • 14 reacties
  • 256 Bekeken

Waarom zijn er sinds 2 weken (begin februari) kortere sprinters ingezet? Er zijn opeens andere sprinters ingezet die nu overvol zitten, waardoor veel mensen moeten staan. Is dit een kosten overweging of is de andere sprinter kapot en is dit een tijdelijke oplossing? Naast de nieuwe dienstregeling die zorgt voor +/- 15 extra reistijd op mijn traject is dit bijzonder vervelend.
icon

Beste antwoord door Yvonne NS 22 februari 2017, 10:39

Dat is inderdaad erg vervelend! Wat de precieze reden is kan ik zo niet achterhalen. Je feedback ga ik wel doorgeven, je zou zelf de drukte ook kunnen melden in onze druktemelder. Hopelijk ervaar je dit snel weer anders!
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees materieel problemen.
Reputatie 3
In de winter (t/m 13 februari) mogen die korte sprinters niet los rijden, vanwege het ontbreken van magneetremmen. Daardoor reed er tijdelijk Intercitymaterieel in die diensten. Nu mogen de sprinters weer los rijden, en rijden ze dus op Leiden - Alphen. Verwacht maar niet dat er op korte tijd weer ander materieel gaat rijden, op z'n vroegst zou er begin april iets kunnen gaan veranderen.
Reputatie 6
Badge
Vandaag stond er wel degelijk SGM2 gepland voor de sprinter naar Leiden. Het is dan misschien geen Den Haag of Schiphol, maar SGM2 is wel heel erg weinig...
Reputatie 7
Badge +3
Die tussentreinen rijden alleen in de spits en dan lijkt me een losse SGM2 toch redelijke waanzin. Als dit echt als besparing bedoeld is (wat ik niet zeker weet want gisteren was er op Hoekselijn weer SGM tekort) is men bij de materieelplanning toch een beetje de weg kwijt.
Reputatie 6
Badge
Op de Hoekselijn wordt standaard SGM2/3 gereden. En daar is het ook best druk, maar gelukkig nooit overvol.
Reputatie 3
@Tamzin: sja, NS bulkt van de tweetjes maar de IC3'en wil men liever elders inzetten, deze kunnen bijvoorbeeld de NO versterken; vandaar de keuze.
Dat is inderdaad erg vervelend! Wat de precieze reden is kan ik zo niet achterhalen. Je feedback ga ik wel doorgeven, je zou zelf de drukte ook kunnen melden in onze druktemelder. Hopelijk ervaar je dit snel weer anders!
Die trein is toch eigenlijk een pendel?
Het zou logischer zijn als die R-net trein vanaf Leiden zou gaan rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Bob
Dat kan helemaal niet omdat Gouda - Alphen wordt gesubsidieerd en door Abellio gereden wordt. Abellio en NS mogen hun diensten niet mengen anders krijgen ze ruzie met de ACM.
Bedankt voor alle reacties. Het is iets duidelijker geworden. Hopelijk kan de NS iets met de feedback, zoals Yvonne in haar reactie aan geeft. De druktemelder gebruik ik uiteraard al.
@Bob
Dat kan helemaal niet omdat Gouda - Alphen wordt gesubsidieerd en door Abellio gereden wordt. Abellio en NS mogen hun diensten niet mengen anders krijgen ze ruzie met de ACM.

Dat snap ik, de concessie had dan ook naar de NS gemoeten. Allemaal weer politieke spelletjes over de rug van de reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
@Bob
Ook als NS concessiehouder was geweest had NS de twee lijnen niet mogen mengen omdat het niet toegestaan is gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd vervoer te mengen om misbruik van subsidies tegen te gaan. Daarnaast was NS bij een aanbesteding sowieso kansloos geweest omdat interne vakbondsregels bij NS eenmansbediening verbieden en NS daardoor voor Gouda-Alphen veel te duur is.
Reputatie 4
En toch rijden ze wel zo nu en dan met alleen een machinist. Ben nu al een aantal keer de laatste tijd op de sprinters Amsterdam-Zandvoort en Amsterdam-Haarlem-Alkmaar tegengekomen dat er alleen een machinist is. Te merken aan de extra sluitfluit bij de SGM's die dan door de machinist uitgevoerd wordt.
Gisteren ook weer om 18:31 vanuit Haarlem richting Alkmaar. Die trein mocht echter kennelijk vanwege die situatie niet verder rijden dan Driehuis. Heeft misschien te maken met tunnelregels.
Reputatie 7
Heeft misschien te maken met tunnelregels. Als het 2 stellen zijn dan klopt dat idd 😉

Reageer