beantwoord

Kortere treinen in spits niet in planner

• 20 september 2018
  • 7 reacties
  • 242 Bekeken

Op het traject Roosendaal Zwolle wordt de laatste dagen met kortere treinen gereden tijdens de spits. Dit wordt niet aangegeven in de planner tot ongeveer een half uur voor vertrek. Gevolg is duidelijk.
Omdat er vanochtend (20 september) door een defecte trein op de hsl ook geen treinen naar Amsterdam en Eindhoven reden bleven tientalle mensen achter in Etten Leur en Breda.

Waarom rijden er onaangekondigd kortere treinen tijdens de spits in de drukste periode van jaar?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 september 2018, 12:22

Goedemorgen Pathoksb en welkom bij de NS Community!

Wat de exacte reden zal zijn geweest van jouw specifieke treinen durf ik niet te zeggen, maar algemeen gezien kunnen er vele redenen zijn waardoor een trein wordt ingekort. De meest voorkomende oorzaak is problemen in de materieelinzet. Dat kan komen door defecten, maar ook door storingen elders die ervoor zorgen dat het geplande materieel niet tijdig op het geplande station kan zijn. Zelfs vertragingen (van andere treinen) kunnen daarvoor zorgen. Vanwege de hoeveelheid reizigers die wij dagelijks vervoeren zit onze dienstregeling enorm strak in elkaar. Dit heeft echter ook als gevolg dat een kleine uitval, wijziging of storing in die dienstregeling vrij verre gevolgen kan hebben, ook voor andere trajecten. Dit kan vervolgens soms pas erg kort van tevoren blijken, waardoor tijdige informatie ook erg lastig is.
Bekijk origineel

7 reacties

Goedemorgen Pathoksb en welkom bij de NS Community!

Wat de exacte reden zal zijn geweest van jouw specifieke treinen durf ik niet te zeggen, maar algemeen gezien kunnen er vele redenen zijn waardoor een trein wordt ingekort. De meest voorkomende oorzaak is problemen in de materieelinzet. Dat kan komen door defecten, maar ook door storingen elders die ervoor zorgen dat het geplande materieel niet tijdig op het geplande station kan zijn. Zelfs vertragingen (van andere treinen) kunnen daarvoor zorgen. Vanwege de hoeveelheid reizigers die wij dagelijks vervoeren zit onze dienstregeling enorm strak in elkaar. Dit heeft echter ook als gevolg dat een kleine uitval, wijziging of storing in die dienstregeling vrij verre gevolgen kan hebben, ook voor andere trajecten. Dit kan vervolgens soms pas erg kort van tevoren blijken, waardoor tijdige informatie ook erg lastig is.
Weinig verhelderend en veralgemeniserend antwoord. Ik zou het waarderen wanneer er gekeken wordt naar dit specifieke geval, op deze route.
Daarnaast vind ik 't opvallend dat een vervoerder zo vaak kampt met defect materieel. Dat gebeurt ook niet bij luchtvaartmaatschappijen, bussen en onze eigen auto's.
Het excuus van een drukke planning, wat dus algemeen is, kan ook niet keer op keer worden gebruikt. Het is 'n onoverkomelijk feit en biedt eerder kansen.
Volgens mij zijn de drukteindicaties in de reisplanner al enkele weken stuk, ik zie bij geen enkele trein meer wat staan in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +3
Ik las in een ander topic deze week dat er momenteel materieeltekorten zijn op deze lijn omdat er veel treinen in de werkplaats staan die het maximale aantal kilometers hebben overschreden tot de volgende controlebeurt en daarom niet mogen worden ingezet.
Als ik afga op de treinstelnummers die in de reisinformatie voorkomen ontbreken er inderdaad een aantal. Op dit traject rijden vooral de zesdelige DDZ treinstellen, daarvan zijn er 20, en 3 daarvan zijn al minstens twee weken 'offline' in de reisinformatie. En die resterende 17 hebben ook onderhoud nodig, dus kwam men afgelopen week meestal niet verder dan 13 stellen die ingezet konden worden in de spits, terwijl er 16 ingepland waren. Een tekort van 3 treinstellen dus in de spits, en dan ook nog eens de zesdelige variant, waarvan weinig reserve beschikbaar is om deze door dezelfde capaciteit te vervangen.
Reputatie 5
Weinig verhelderend en veralgemeniserend antwoord. Ik zou het waarderen wanneer er gekeken wordt naar dit specifieke geval, op deze route.
Daarnaast vind ik 't opvallend dat een vervoerder zo vaak kampt met defect materieel. Dat gebeurt ook niet bij luchtvaartmaatschappijen, bussen en onze eigen auto's.
Het excuus van een drukke planning, wat dus algemeen is, kan ook niet keer op keer worden gebruikt. Het is 'n onoverkomelijk feit en biedt eerder kansen.

Je eigen auto rijdt geen 8 uur per dag, 40 jaar lang, zelfde geldt voor vliegtuigen en bussen. Stad en streekbussen gaan vaak niet langer dan 10 jaar mee (uitzonderingen daargelaten) aangezien de eis vaak bij een nieuwe aanbesteding is dat er nieuwe bussen moeten komen. Daarnaast rijdt een bus minder kilometers dan een trein.

En vliegtuigen hebben ook vaker dan je denkt storingen, en die worden ook geen 40 jaar oud meestal.
Dit heeft niks te maken met leeftijd of aantal uren dag ze rijden. Andere type treinen hebben daar geen enkele moeite mee, alleen dit specifieke materieel is gewoon erg onbetrouwbaar.

Reageer