beantwoord

Krapte treinserie 6300 Den Haag - Haarlem graag DDAR.

Reputatie 4
Vaak is te zien dat de treinserie 6300 met (kleine) vertragingen rijdt, en deze er niet uit kan rijden. Zeker als vanaf Haarlem er een vertraagde trein voor gestuurd wordt. Ook bij kruisingen op Den Haag levert dit weer een vetraging op bij de vertrekkende 4600 treinserie. Probleem? Eigenlijk heel simpel. De treinserie 6300 rijdt met SGMM. Normaal geen probleem. Alleen heeft men bij het plannen op dit drukke traject de trein met een snelheid van 140 km/h ingelegd. Dit terwijl SGMM niet harder dan 120 kan, soms zelfs niet harder dan 110. Daarom zit de trein dus eigenlijk te krap in de dienstregeling. Zou het mogelijk zijn bij een volgend wijzigingsblad DDAR of anders DDZ in te zetten. Van dit materieel komt er straks een overschot door instroom van FLIRT. DDAR zou erg fijn zijn voor machinisten uit deze regio, deze rijden op dit moment bijna niet op dit materieel. Qua opstelruimte zou dit ook een besparing opleveren op de Binkhorst. Qua capaciteit is het iets meer dan het huidige SGMM-5, dit zal ook ten goede komen bij de drukke spitstreinen.
icon

Beste antwoord door Frank Visser 25 juli 2017, 09:59

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb het opnieuw nagevraagd. SGM gaat inderdaad maar 120 km/u.
De 6300 is gepland met SGM en daar wordt dan ook rekening mee gehouden in de planning..
Dat machinisten soms 110 rijden klopt: ze schakelen op naar de maximumsnelheid en laten dan uitlopen. De 6300 is inderdaad niet ruim gepland, het materieeltype maakt daarbij op dit traject niet zoveel uit. SLT zou wel helpen maar die is hard nodig voor andere series (zie bijvoorbeeld discussies elders op dit forum over de bediening van Utrecht Overvecht). De planning voldoet wel aan de plannormen en rijkarakteristieken zoals die in het plansysteem van de spoorsector worden gehanteerd. Wat opvalt is dat de planning onderweg niet altijd wordt gehaald, maar dat uiteindelijk bij de aankomst op de knooppunten de score toch rond de 90% op de 3 minuten punctualiteit is. NS is voortdurend bezig om de dienstregeling te optimaliseren om de punctualiteit te verbeteren. Sinds de start van dienstregeling 2017 wat een compleet herontwerp was zijn al veel wijzigingen doorgevoerd die de punctualiteit hebben verbeterd. In september volgt weer een serie wijzigingen. Er zijn op dit moment geen wijzigingen voorzien in de 6300 maar deze serie heeft mede gezien jullie opmerkingen wel onze aandacht.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De reden waarom DD-AR/DDZ zo snel mogelijk uit de dienst Nijmegen-Deurne is weggehaald is dat het in de spits de dienstregeling tussen Nijmegen en Den Bosch niet kon halen. De maximale snelheid was hoog genoeg maar de stationnementen duurden te lang omdat het dubbeldeks is. Ik vrees dat je tussen Den Haag en Haarlem hetzelfde probleem zult krijgen.
Het is een goede vraag of het mogelijk is om op dit traject ander materieel in te kunnen zetten om zo de vertragingen te kunnen voorkomen. Ik zal je vraag doorzetten bij de dienstregelingsplanners om te kijken hoe het zit. Als ik hier bericht over ontvang zal ik het hier doorgeven.

Edit:
Zie onderstaande post van Frank Visser.
Reputatie 3
De 6300 rijdt inderdaad met SGM en ligt strak in de dienstregeling tussen de Intercity's in. Deze trein is wel volgens de normen gepland. Er wordt uitgegaan van maximaal 125 km/uur. Er zit wat dat betreft ruim 10% speling tussen Haarlem en Leiden. Inzet van DDZ/DDM is in dit geval geen oplossing want dat leidt zoals Tamzin al aangaf tot te lange stationnementen en inzet van DDM leidt tot langere rijtijden vanwege langzamer optrekken. De nieuwe SLT treinen worden ingezet op andere treinseries waar deze noodzakelijk zijn. Bij instroom van nieuw materieel in de toekomst blijven we uiteraard kijken naar optimalisatie van de materieelinzet t.a.v. rijtijden, punctualiteit en zitplaatskans.
Reputatie 7
Badge
SGM kan tot 130 km/h rijden hoor.
Helaas. SGM is maximaal 120 km/u, als je geluk hebt. Meestal is het meer 110 km/u dan 120.
Zelfs 125 km/u is dus al te snel.
Reputatie 7
Badge
Helaas. SGM is maximaal 120 km/u, als je geluk hebt. Meestal is het meer 110 km/u dan 120.
Zelfs 125 km/u is dus al te snel.

Dat is helemaal niet waar, ik heb zelf vaak genoeg in een SGM gereisd die gewoon 130 ging hoor.
Reputatie 6
Badge +1
Ja, als je weet hoe het moet. De meeste mensen krijgen de SGM niet harder dan 120 km/uur.
Ik heb als machinist vaak genoeg met SGM gereisd en die ging toch echt maar maximaal 120. Sneller staat het ATB beveiligingssysteem namelijk niet toe.
Reputatie 7
Badge
Ja, als je weet hoe het moet. De meeste mensen krijgen de SGM niet harder dan 120 km/uur.

130. 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik heb als machinist vaak genoeg met SGM gereisd en die ging toch echt maar maximaal 120. Sneller staat het ATB beveiligingssysteem namelijk niet toe.

Jawel hoor. Luister ik heb al heel vaak auto gereden in mijn leven, zo veel en vaak dat ik geen kilometerteller meer nodig heb om te weten hoe snel ik ga.
Als ik in de SGM zit dan rijd die soms echt 130 km/h. Ik voel precies hoe snel ik ga met deze trein.
Nogmaals, de ATB in SGM staat maximaal 120 toe. Daarnaast wordt er vaak op de automaat (cruise control) gereden, waarmee vaak een snelheid van 110-115 km/u aangehouden wordt door de trein.
Dat heeft niets te maken met 'de trein sneller krijgen', maar gewoon met het beveiligingssysteem.

Bij SGM voelt het door de vering alsof je sneller rijdt dan het daadwerkelijk is.
Reputatie 7
@Trein-D een SGM gaat echt geen 130. 120 met geluk maar zeker niet sneller. Dit staat overigens ook als maximum aangegeven op het treinstel zelf (120)
Reputatie 7
Badge
@Trein-D een SGM gaat echt geen 130. 120 met geluk maar zeker niet sneller. Dit staat overigens ook als maximum aangegeven op het treinstel zelf (120)

Ja maar wat ook zou kunnen is dat er misschien een afwijking zit op de kilometerteller van de SGM. dus dan staat er op de kilometerteller 120 km/p, maar in werkenleid rijd ie misschien wel sneller. Dus misschien wel rond de 128 km/h (bijna 130).

In de auto is dat ook zo maar dan wel het tegenovergestelde, als ik daar bijv 80 km/h mee rijd dan is het in wekelijkheid (juist langzamer) zo rond de 77 km/h.
Reputatie 7
In een trein is het precies hetzelfde. De teller van de SGM geeft 120 aan, de trein rijd langzamer. Een SGM gaat echt geen 130.

Ik heb het gezegd, als conducteur, een machinist heeft het al gezegd en meerdere forumleden.
Google het ook nog even en dan weet jij het ook zeker;)
Reputatie 7
Badge

Bij SGM voelt het door de vering alsof je sneller rijdt dan het daadwerkelijk is.

Ooh, ja dat zou misschien ook kunnen inderdaad.
Wat ik vaak ook niet begrijp is dat bijv de SLT wel heel snel kan (140 maximaal) maar daar heb ik dan weer nog nooit wat van gemerkt. Dat is toch vreemd? :?
Reputatie 7
Badge

Google het ook nog even en dan weet jij het ook zeker;)

Ja, dank je wel voor je tip. Ik zal het meteen even bekijken allemaal. 😳
Reputatie 7
Afhankelijk van baanvak. Met een VIRM bovenin tussen Rotterdam en Dort lijkt het bij 100 al of je veel te snel rijd.

Een SLT kan geloof ik 160 maar mag maar 140 (maximale ATB snelheid regulier), net zoals veel intercity's zoals de ICM en VIRM bv.
Reputatie 7
Badge
Afhankelijk van baanvak. Met een VIRM bovenin tussen Rotterdam en Dort lijkt het bij 100 al of je veel te snel rijd.

Een SLT kan geloof ik 160 maar mag maar 140 (maximale ATB snelheid regulier), net zoals veel intercity's zoals de ICM en VIRM bv.

Maar waarom voel ik de snelheid bij de SLT niet zo goed aan? Heeft ie zo´n goede vering dan? Zorgt een goede vering er echt voor dat je de snelheid niet meer aanvoelt?
Zeker. Vering/schokdempers/etc. maken of breken het snelheidsgevoel.
Kleine anekdote:
Ik had ooit een collega mee die ik moest begeleiden voor de opleiding op de HSL. Het was de eerste keer dat hij de HSL zag, dus ik reed de trein en hij zat er naast om alles eens goed te bekijken.
We reden al een tijdje 160 km/u, toen hij zich afvroeg wanneer ik nu eindelijk een keer op zou schakelen naar de 160 km/u. Toen ik hem vertelde dat we al een hele tijd 160 reden, zakte zijn mond open.
Door de goede vering van de Traxx locomotief en de zeer strakke ligging van het spoor op de HSL mist eigenlijk het gevoel van snelheid volledig.
Met bijvoorbeeld mat'64 was dat wel anders. Als je daar 140 mee reed, dan bonkte, schokte en schudde de hele trein. Ze konden het prima, maar daar merkte je echt wat van de snelheid.
Zelfde geldt dus ook voor de SGM. De SGM zwenkt heel erg. Zeker op spoor dat niet heel erg goed er bij ligt kan dit bijdragen aan een gevoel van snelheid.
Reputatie 7
Badge
Zeker. Vering/schokdempers/etc. maken of breken het snelheidsgevoel.
Kleine anekdote:
Ik had ooit een collega mee die ik moest begeleiden voor de opleiding op de HSL. Het was de eerste keer dat hij de HSL zag, dus ik reed de trein en hij zat er naast om alles eens goed te bekijken.
We reden al een tijdje 160 km/u, toen hij zich afvroeg wanneer ik nu eindelijk een keer op zou schakelen naar de 160 km/u. Toen ik hem vertelde dat we al een hele tijd 160 reden, zakte zijn mond open.
Door de goede vering van de Traxx locomotief en de zeer strakke ligging van het spoor op de HSL mist eigenlijk het gevoel van snelheid volledig.
Met bijvoorbeeld mat'64 was dat wel anders. Als je daar 140 mee reed, dan bonkte, schokte en schudde de hele trein. Ze konden het prima, maar daar merkte je echt wat van de snelheid.
Zelfde geldt dus ook voor de SGM. De SGM zwenkt heel erg. Zeker op spoor dat niet heel erg goed er bij ligt kan dit bijdragen aan een gevoel van snelheid.

Dat is wel interessant idd. Toch ook wel merkwaardig dat je dan de snelheid niet meer voelt, je zou toch zeggen dat je 160/h (wat dus behoorlijk snel is) toch zou moeten voelen op 1 of andere manier. Ook als je buiten naar het landschap kijkt wat dan snel voorbij flitst enzo.
Interessant.
Reputatie 4
De 6300 rijdt inderdaad met SGM en ligt strak in de dienstregeling tussen de Intercity's in. Deze trein is wel volgens de normen gepland. Er wordt uitgegaan van maximaal 125 km/uur. Er zit wat dat betreft ruim 10% speling tussen Haarlem en Leiden. Inzet van DDZ/DDM is in dit geval geen oplossing want dat leidt zoals Tamzin al aangaf tot te lange stationnementen en inzet van DDM leidt tot langere rijtijden vanwege langzamer optrekken. De nieuwe SLT treinen worden ingezet op andere treinseries waar deze noodzakelijk zijn. Bij instroom van nieuw materieel in de toekomst blijven we uiteraard kijken naar optimalisatie van de materieelinzet t.a.v. rijtijden, punctualiteit en zitplaatskans.

Zoals je aangeeft, SGMM ligt dus op dit traject met een te hoge snelheid erin. Vroeger kon SGMM 125 km/h, maar dit is bijgesteld naar 120 km/h. Sticker hangt groot links boven in elke cabine. Wordt dus tijd dat dit aangekaart wordt. En i.v.m. oude techniek gaan ze soms zelfs max 110km/h. Die 10% marge is dus al verdwenen doordat ze langzamer mogen rijden en soms dus kunnen. De grotere deuren van een DDAR kunnen evenveel aan als de kleine deuren van SGMM. DDZ wordt idd misschien iets langzamer, en het 1700+DDM-1 ook i.v.m. alleen pneumatisch remmen, machinist uit GVC mogen ook niet op DDM-1 rijden. 1700+DDAR is een ander verhaal. Deze staat ook in de planningsnormen als een SGMM. Maar is in werkelijkheid dus veel sneller met optrekken, en de maximale snelheid is 140 km/h i.p.v. 120 km/h. Kan ik je vanuit de praktijk vertellen. Bij defect materieel is het een paar keer voorgekomen dat er een dag een DDAR reed in de 6300. Reed beter op tijd dan het SGMM.

Edit: drie bakken ddar zijn niets voor een 1700 loc om mee te slepen. Hier vond ik een voorbeeld van een losse loc https://www.youtube.com/watch?v=H2Y9qAU2KMs
Oh, in de logging heb ik ook wel SGM's 330km/h zien gaan... Fyra 2.0? 😃
Reputatie 7
Badge
Oh, in de logging heb ik ook wel SGM's 330km/h zien gaan... Fyra 2.0? :D

? :?
Reputatie 7
Badge +3
@mcn1995
Het probleem met DD-AR in Brabant was in de spits dat reizigers de neiging hebben om voor korte afstanden op de trappen te gaan zitten en op de balkons blijven staan. Daardoor duurde het in/uitstappen ondanks de brede deuren erg lang en werd de dienstregeling niet gehaald.
Reputatie 4
@Tamzin Bedankt voor de extra uitleg.
Dat is idd dan een probleem op dat traject. Hier in de Randstad hebben we ook wel problemen met dat gedrag. Alleen is dat hier juist vaak te vinden bij lange treinen. Waarbij reizigers bijv. in Den Haag/Haarlem (bij de 6300) allemaal snel nog in denken te stappen bij de bak aan het juk. Voorin valt dan soms de drukte wel weer mee (zitvol) door de wat meer ervaren reizigers. Achterin zijn de balkons dan helemaal gevuld. Dubbeldekkers zouden hier het probleem dan oplossen. Ook ICM in de 1700/11700 hebben het Juk-Probleem. Tussen Gv-Laa-Ledn zie je ook vaak volle balkons met studenten, alleen zijn deze treinen altijd helemaal gevuld.

Reageer