laatste trein Utrecht-Bilthoven 0.05!

• 25 februari 2014
  • 3 reacties
  • 540 Bekeken

De laatste trein naar het drukke station Bilthoven vanuit Utrecht vertrekt al om 0.05! Is het mogelijk om nog een latere dienst te rijden of de IC naar Amersfoort van 0.20 als sprinter te rijden? Ik vind het ongelooflijk dat midden in de randstad op een van de drukste verbindingen zo vroeg de laatste trein vertrekt.
(theoretisch is het mogelijk om van Utrecht naar Amersfoort te rijden en dan de sprinter terug te pakken maar daar loop je het risico wanneer de IC te laat is je de overstap naar Bilthoven mist en in Amersfoort achterblijft en dan zit je nog verder van Bilthoven af dan wanneer je in Utrecht bent achtergebleven).

3 reacties

De laatste trein naar het drukke station Bilthoven vanuit Utrecht vertrekt al om 0.05! Is het mogelijk om nog een latere dienst te rijden of de IC naar Amersfoort van 0.20 als sprinter te rijden? Ik vind het ongelooflijk dat midden in de randstad op een van de drukste verbindingen zo vroeg de laatste trein vertrekt.
(theoretisch is het mogelijk om van Utrecht naar Amersfoort te rijden en dan de sprinter terug te pakken maar daar loop je het risico wanneer de IC te laat is je de overstap naar Bilthoven mist en in Amersfoort achterblijft en dan zit je nog verder van Bilthoven af dan wanneer je in Utrecht bent achtergebleven).

De reisplanner geeft inderdaad als laatste verbinding van Utrecht naar Bilthoven een omreis aan via Amersfoort.
IC Utrecht v. 00:20, A'foort a. 00:34. En dan van Amersfoort naar Bilthoven met een Sprinter die om 00:46 vertrekt.
Je bent dan een overstaptijd van 12 minuten.
En natuurlijk, het zou best wel eens voor kunnen komen dat die IC vertraagd is.
In het uitzonderlijke geval dat je daardoor in Amersfoort je aansluiting naar Bilthoven mist, zorgt NS alsnog dat jij in Bilthoven komt.
Puur en alleen omdat het een door NS zelf aangegeven reisverbinding is.
Je moet alleen de conducteur van die vertraagde IC wel even aanspreken en hem/haar erop attenderen dat je nu je laatste verbinding mist.

Zelf heb ik ooit meegemaakt dat een trein van Utrecht naar Rotterdam was uitgevallen. Met de volgende IC vanuit Utrecht zou ik in Rotterdam de laatste trein naar mijn woonplaats missen.
In Utrecht meteen al het treinpersoneel mijn probleem voorgelegd.
Onderweg kwam de conducteur mij keurig vertellen dat actie was ondernomen en ik in ieder geval thuis zou komen.
En wat gebeurde in Rotterdam?
Daar hadden ze de laatste Sprinter naar "werelddorp" Hoek van Holland gewoon 10 minuten laten wachten, zodat ik nog mee kon.

Kortom, maak je geen zorgen. NS zorgt heus wel dat je thuis komt.

Reputatie 2
Ik vind het ongelooflijk dat midden in de randstad op een van de drukste verbindingen zo vroeg de laatste trein vertrekt.
Ik neem aan dat het wel iets met het reizigersaanbod te maken zal hebben. Een blik in het spoorboekje leerde me, tegen m'n verwachting in, dat dit soort tijden voor late treinen vaker voorkomen dan je zou denken. De laatste Sprinter tussen Den Haag en Rotterdam, om maar eens een druk traject te noemen, rijdt bijvoorbeeld rond dezelfde tijd als de laatste sprinter naar Bilthoven. Alleen rond Amsterdam gaat alles een uurtje langer door.

Wellicht, als een hele trein wat teveel van het goede is voor het aanbod aan reizigers, is er iets te verzinnen met de bus. Ik zie bv. dat er om 00.30 en 01.00 nog een streekbus van Utrecht naar Bilthoven rijdt. Met Qbuzz als vervoerder, notabene deel uitmakend van het NS-concern, moet er toch iets te bedenken zijn waarbij je die bus kunt nemen met je treinkaartje als extra late verbinding.
Beste Bonhoff,

Welkom op het forum.
Ik heb jouw bericht verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Zo te zien hebben Hans en Daniël jouw vraag beantwoord en hun ervaringen gedeeld.

Met een vriendelijke groet,

Jan

Reageer