beantwoord

Langdurig 'defect spoor' R'dam-Breda?

• 30 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1831 Bekeken

Reputatie 2

Wat is er eigenlijk aan de hand op het spoor tussen Breda/Dordrecht en R’dam? Er rijden nu al een paar dagen minder treinen door ‘defect spoor’. Dat zou vanavond verholpen zijn, maar nu is de storing al tot maandag verlengd. Is er bekend waarom dit zo lang duurt?

59 reacties

Zie https://nieuws.ns.nl/waarom-er-minder-treinen-rijden-tussen-rotterdam-en-breda/

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is dat nog pas een paar jaar geleden de tunnel wekenlang dicht geweest is om de sporen volledig te vernieuwen. Dat roept toch wat vragen op ten aanzien van de kwaliteit van het werk. 

Reputatie 7
Badge

Heel goed dat dit defect tijdig ontdekt is. Juist in een tunnel is veiligheid extreem belangrijk.

Badge

Het vreemde is dat nog pas een paar jaar geleden de tunnel wekenlang dicht geweest is om de sporen volledig te vernieuwen. Dat roept toch wat vragen op ten aanzien van de kwaliteit van het werk. 

Het gaat er nu om dat de klemmen het spoor niet meer voldoende vast zetten, dus blijkbaar zijn de bevestigingspunten in het beton los gekomen. Klemmen zijn zo te vervangen dus die zullen het ook niet zijn.

Reputatie 6

Heel goed dat dit defect tijdig ontdekt is. Juist in een tunnel is veiligheid extreem belangrijk.

Volledig mee eens. Eerst rijden de treintjes er vrolijk op volle snelheid op los. Dan komt er een inspectie en moet het spoor terstond volledig buiten dienst omdat het spoor niet meer veilig is. 

Die treintjes die daarvoor op hoge snelheid over dat spoor reden zijn kennelijk aan een ramp ontsnapt. Ik vraag me ernstig af of voor die treinen de veiligheid nog wel gegarandeerd was. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat er nu om dat de klemmen het spoor niet meer voldoende vast zetten, dus blijkbaar zijn de bevestigingspunten in het beton los gekomen. Klemmen zijn zo te vervangen dus die zullen het ook niet zijn.

Dat doet weinig goeds vermoeden voor de andere sporen. Weer zes weken bijna geen treinen????

Reputatie 7
Badge

Die treintjes die daarvoor op hoge snelheid over dat spoor reden zijn kennelijk aan een ramp ontsnapt. Ik vraag me ernstig af of voor die treinen de veiligheid nog wel gegarandeerd was. 

Tussen afkeuren en een onveilig spoor zit een groot verschil @wsm . Iets wordt al veel eerder afgekeurd voordat het echt gevaarlijk wordt, gelukkig maar.

Reputatie 6

Laat ik het zo zeggen: de toestand van het spoor is kennelijk dusdanig dat treinen er met een ‘aanwijzing snelheid begrenzen’ eroverheen sturen geen optie is. 

Dat roept dus de nodige vragen op. 

Reputatie 7
Badge

Snap dat je snakt naar enige sensatie, maar die is er niet @wsm 

Je kan moeilijk aan het spoor werken in een enkelsporige tunnel, terwijl ook het treinverkeer gewoon doorrijdt, al is dat met aangepaste snelheid. Dat is echt onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat roept dus de nodige vragen op. 

Mee eens, zeker omdat dit spoor pas een paar jaar geleden nieuw is aangelegd. Net als bij de Moerdijkbrug een verkeerde bevestigingmethode gebruikt? 

Reputatie 7
Badge

De enigszins flexibele stalen  Moerdijkbrug en de betonnen Willemsspoortunnel, met een compleet andere bevestiging van het spoor aan de constructie, zijn niet met elkaar te vergelijken. De problemen op de Moerdijkbrug met de lijmlassen was dan ook compleet anders.

Ook in de Schipholtunnel waren er in het begin grote problemen met de bevestiging van de rails aan de tunnelvloer, dat heeft toen meer dan een jaar geduurd. Echter wat daar speelde was weer wat anders dan nu in Rotterdam @Tamzin 

Waarom moet dit vragen oproepen, iets wat jarenlang zeer intensief wordt gebruikt, 24 uur per dag, 7 dagen per week, kan na jaren en jaren eens defect raken. Niet echt bijzonder, maar wel vervelend voor reizigers en vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad

Het is niet "na jarenlang intensief gebruik", dat is nou net waar het om gaat. Dit spoor is pas 3 jaar geleden (eind 2016 en begin 2017) nieuw aangelegd en ik neem toch aan dat het niet de bedoeling is dat het dan nu al van ellende uit elkaar valt. Sorry, maar als dat wel zo is, is er technisch prutswerk geleverd.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad @Tamzin ik geef je helemaal gelijk, amateuristisch prutswerk van het ergste soort. Die aannemer die dit uitgevoerd heeft moet direct aan de hoogste bovenleidingpaal worden opgeknoopt. Dat we niet precies weten wat er aan de hand is, maakt daarbij niet uit.

Reputatie 6

Inmiddels is er tussen neus en lippen door gezegd dat dit gebeuren nog zeker tot woensdag duurt. Het gaat dus niet om een paar boutjes die even moeten worden vastgedraaid. 

Ik begin me steeds meer af te vragen of de veiligheid op het spoor nog wel is gegarandeerd. 

Badge +3

Ik begreep dat op woensdag de afrondende werkzaamheden gedaan zouden worden, die voor wat extra hinder gingen zorgen naast de beperkingen van de afgelopen dagen. Maar dat is dus ook alweer ‘vanaf woensdag’ geworden…

Gaat lekker inderdaad, maar onveilig zal het niet zijn want in de avond (na 20:30) en nacht zijn er geen beperkingen, toch?

Reputatie 6

In de avond en nacht is het aantal treinen dusdanig dat de dienstregeling uitgevoerd kan worden zonder gebruik te maken van het defecte spoor. 

Reputatie 7
Badge +3

Na 20:30 en in het weekend rijden de sprinter inderdaad normaal want normaal rijdt dan de serie 5000 toch al niet en dat is de sprinter serie die voor 20:30 iedere keer uitvalt. Dan kun je dus zeggen dat ze sprinters normaal rijden.

Maar vergeet ook deze niet, want het gaat niet alleen om sprinters die vervallen, ook de 900 wordt geraakt, deze rijdt niet tussen Rotterdam en Breda, ook niet na 20:30 en in het weekend.

Reputatie 7
Badge

Ik begin me steeds meer af te vragen of de veiligheid op het spoor nog wel is gegarandeerd. 

De veiligheid @wsm is juist gegarandeerd doordat het defect zeer tijdig gekend is en de werkzaamheden nu worden uitgevoerd, nog voordat er een eventueel gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Reputatie 3

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Reputatie 7
Badge +3

De grote vraag gaat worden of alle vier de sporen in de tunnel volledig vervangen moeten worden omdat de drie jaar geleden gebruikte bevestigingsconstructie niet deugt. Daar zal morgen of overmorgen wel duidelijkheid over komen. Worst case gaat het dan zes tot acht weken duren.

Badge

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Weet je ook of er aan die wissel gewerkt is afgelopen weekend ?    Want dat suggereer je nml. wel.

Reputatie 5

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Reputatie 7
Badge +3

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Reputatie 3

@Jeroen 

Enkele jaren geleden werden er in een weekend sporen vernieuwd op station Roosendaal en ook toen was er op de maandagochtend vroeg daarna een wisselstoring waardoor er urenlang geen treinen reden richting Bergen op Zoom en België. Allemaal net iets te toevallig lijkt mij.

Reputatie 7
Badge

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Nogmaals, de problemen op de Moerdijkbrug en de tunnel te Rotterdam zijn compleet verschillend @Tamzin 

Reageer