beantwoord

Langdurig 'defect spoor' R'dam-Breda?

• 30 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1850 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge

zo volledig mogelijk beschikbaar is?

Om zo volledig mogelijk te zijn is het verstandig deze info zo juist mogelijk te bepalen. Om dit telkens één dag van te voren te doen @wsm kan men telkens inspelen op de actuele situatie, ook als deze onverwachts (nog) veranderd.

Reputatie 6

Ik blijf me erover verbazen dat men steevast omroept dat de reisplanner een dag vantevoren wordt bijgewerkt. 

Inmiddels is bekend dat dit grapje zeker nog de rest van de week duurt. Tevens is bekend welke treinseries hierdoor getroffen zijn.

Waarom dan niet de reisplanner vast bijwerken voor de rest van de week?

Eenieder, ja zelfs NS, zal het toch met me eens zijn dat het wenselijk is dat deze informatie (a) zo tijdig mogelijk en (b) zo volledig mogelijk beschikbaar is?

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt nu deze week een provisorische reparatie gedaan. Later in het jaar zal er dan een vernieuwing van het hele spoor plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou ik zeggen, doe dan in de middag die SGM-8 alleen in de 5100 die wel het hele traject reed en de SGM-6 in de 5000. 

Badge

Op https://nieuws.ns.nl/tot-en-met-zondag-minder-treinen-door-extra-werkzaamheden-bij-rotterdam/  staat o.a. “Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer.”  Ik zie wel in de ochtend en zelfs nog begin van de middag in de 5100 een omloop met SGM-8 maar in de middag/avondspits is het max SGM-6. Wel zie ik dan in de 5000 een SGM-8 rijden op het traject Rotterdam - Den Haag (dit is de serie die vervalt tussen Rotterdam en Dordrecht). Waarom niet ook in de middagspits in de 5100 met langere treinen rijden? Dan hebben ze er tussen Rotterdam en Dordecht ook wat aan.

Er reden inderdaad SGM-8 stellen vandaag in de sprinter serie, mogelijk waren er problemen met het regelen van voldoende personeel op de treinen in de middag dat ze naar SGM-6 zijn gegaan.  Ook in de ochtend speelde dit probleem namelijk en vanwege de tunnels moesten er 2 Hc’s op de trein aanwezig zijn en anders moest er een stel in opzending gezet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://nieuws.ns.nl/tot-en-met-zondag-minder-treinen-door-extra-werkzaamheden-bij-rotterdam/  staat o.a. “Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer.”  Ik zie wel in de ochtend en zelfs nog begin van de middag in de 5100 een omloop met SGM-8 maar in de middag/avondspits is het max SGM-6. Wel zie ik dan in de 5000 een SGM-8 rijden op het traject Rotterdam - Den Haag (dit is de serie die vervalt tussen Rotterdam en Dordrecht). Waarom niet ook in de middagspits in de 5100 met langere treinen rijden? Dan hebben ze er tussen Rotterdam en Dordecht ook wat aan.

Reputatie 7
Badge +3

De grote vraag gaat worden of alle vier de sporen in de tunnel volledig vervangen moeten worden omdat de drie jaar geleden gebruikte bevestigingsconstructie niet deugt. Daar zal morgen of overmorgen wel duidelijkheid over komen. Worst case gaat het dan zes tot acht weken duren.

Op https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-spoor-willemsspoortunnel-vanaf-woensdag-5-februari staat dat tijdens de inspectie bleek dat een groot deel van de houten dwarsliggers van het betreffende spoor in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis is doorgezakt. En dat vervanging van dit spoor was gepland voor dit najaar.  Die dwarsliggers zullen dan misschien niet 3 jaar geleden vervangen zijn, maar planning was pas komend najaar deze te vervangen.

Ergens ander las ik (en dit echt van horen zeggen) dat die houten dwarsliggers vervormd zijn omdat ze aan uiteinden omhoog komen waardoor de spoorstaven niet meer op de juiste afstand liggen. Dat zou komen omdat ze aan de onderkant vochtig bleven maar aan de bovenkant wel opdrogen. 

Het verbaast me eigenlijk dat er nog houten dwarsliggers liggen. Zijn de dwarsliggers bij de andere 3 sporen dan ook nog van hout en zo ja kan daar hetzelfde mee gebeuren? Worden ze dan nu vervangen door betonnen dwarsliggers? 

Reputatie 7
Badge

Prorail meldt zojuist dat tussen woensdag en zondag het defecte spoor in de Willemsspoortunnel wordt hersteld. Duurt dus nog wel even voor we van de ellende af zijn vrees ik.

https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-spoor-willemsspoortunnel-vanaf-woensdag-5-februari

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad 

Dat zal morgen wel blijken. Dan horen we wel of alle vier de sporen weer volledig vervangen moeten worden (al dan niet komende zomer) of dat het bij een beperkte reparatie blijft.

Reputatie 7
Badge

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Nogmaals, de problemen op de Moerdijkbrug en de tunnel te Rotterdam zijn compleet verschillend @Tamzin 

Reputatie 4

@Jeroen 

Enkele jaren geleden werden er in een weekend sporen vernieuwd op station Roosendaal en ook toen was er op de maandagochtend vroeg daarna een wisselstoring waardoor er urenlang geen treinen reden richting Bergen op Zoom en België. Allemaal net iets te toevallig lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +3

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Reputatie 5

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Badge

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Weet je ook of er aan die wissel gewerkt is afgelopen weekend ?    Want dat suggereer je nml. wel.

Reputatie 7
Badge +3

De grote vraag gaat worden of alle vier de sporen in de tunnel volledig vervangen moeten worden omdat de drie jaar geleden gebruikte bevestigingsconstructie niet deugt. Daar zal morgen of overmorgen wel duidelijkheid over komen. Worst case gaat het dan zes tot acht weken duren.

Reputatie 4

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Reputatie 7
Badge

Ik begin me steeds meer af te vragen of de veiligheid op het spoor nog wel is gegarandeerd. 

De veiligheid @wsm is juist gegarandeerd doordat het defect zeer tijdig gekend is en de werkzaamheden nu worden uitgevoerd, nog voordat er een eventueel gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

Na 20:30 en in het weekend rijden de sprinter inderdaad normaal want normaal rijdt dan de serie 5000 toch al niet en dat is de sprinter serie die voor 20:30 iedere keer uitvalt. Dan kun je dus zeggen dat ze sprinters normaal rijden.

Maar vergeet ook deze niet, want het gaat niet alleen om sprinters die vervallen, ook de 900 wordt geraakt, deze rijdt niet tussen Rotterdam en Breda, ook niet na 20:30 en in het weekend.

Reputatie 6

In de avond en nacht is het aantal treinen dusdanig dat de dienstregeling uitgevoerd kan worden zonder gebruik te maken van het defecte spoor. 

Badge +3

Ik begreep dat op woensdag de afrondende werkzaamheden gedaan zouden worden, die voor wat extra hinder gingen zorgen naast de beperkingen van de afgelopen dagen. Maar dat is dus ook alweer ‘vanaf woensdag’ geworden…

Gaat lekker inderdaad, maar onveilig zal het niet zijn want in de avond (na 20:30) en nacht zijn er geen beperkingen, toch?

Reputatie 6

Inmiddels is er tussen neus en lippen door gezegd dat dit gebeuren nog zeker tot woensdag duurt. Het gaat dus niet om een paar boutjes die even moeten worden vastgedraaid. 

Ik begin me steeds meer af te vragen of de veiligheid op het spoor nog wel is gegarandeerd. 

Reputatie 7
Badge

Inderdaad @Tamzin ik geef je helemaal gelijk, amateuristisch prutswerk van het ergste soort. Die aannemer die dit uitgevoerd heeft moet direct aan de hoogste bovenleidingpaal worden opgeknoopt. Dat we niet precies weten wat er aan de hand is, maakt daarbij niet uit.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad

Het is niet "na jarenlang intensief gebruik", dat is nou net waar het om gaat. Dit spoor is pas 3 jaar geleden (eind 2016 en begin 2017) nieuw aangelegd en ik neem toch aan dat het niet de bedoeling is dat het dan nu al van ellende uit elkaar valt. Sorry, maar als dat wel zo is, is er technisch prutswerk geleverd.

Reputatie 7
Badge

De enigszins flexibele stalen  Moerdijkbrug en de betonnen Willemsspoortunnel, met een compleet andere bevestiging van het spoor aan de constructie, zijn niet met elkaar te vergelijken. De problemen op de Moerdijkbrug met de lijmlassen was dan ook compleet anders.

Ook in de Schipholtunnel waren er in het begin grote problemen met de bevestiging van de rails aan de tunnelvloer, dat heeft toen meer dan een jaar geduurd. Echter wat daar speelde was weer wat anders dan nu in Rotterdam @Tamzin 

Waarom moet dit vragen oproepen, iets wat jarenlang zeer intensief wordt gebruikt, 24 uur per dag, 7 dagen per week, kan na jaren en jaren eens defect raken. Niet echt bijzonder, maar wel vervelend voor reizigers en vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

Dat roept dus de nodige vragen op. 

Mee eens, zeker omdat dit spoor pas een paar jaar geleden nieuw is aangelegd. Net als bij de Moerdijkbrug een verkeerde bevestigingmethode gebruikt? 

Reageer