beantwoord

Langdurig 'defect spoor' R'dam-Breda?

  • 30 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1850 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 6

Heel goed dat dit defect tijdig ontdekt is. Juist in een tunnel is veiligheid extreem belangrijk.

 

 

Volledig mee eens. Eerst rijden de treintjes er vrolijk op volle snelheid op los. Dan komt er een inspectie en moet het spoor terstond volledig buiten dienst omdat het spoor niet meer veilig is. 

Die treintjes die daarvoor op hoge snelheid over dat spoor reden zijn kennelijk aan een ramp ontsnapt. Ik vraag me ernstig af of voor die treinen de veiligheid nog wel gegarandeerd was. 

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is dat nog pas een paar jaar geleden de tunnel wekenlang dicht geweest is om de sporen volledig te vernieuwen. Dat roept toch wat vragen op ten aanzien van de kwaliteit van het werk. 


Het gaat er nu om dat de klemmen het spoor niet meer voldoende vast zetten, dus blijkbaar zijn de bevestigingspunten in het beton los gekomen. Klemmen zijn zo te vervangen dus die zullen het ook niet zijn.

Dat doet weinig goeds vermoeden voor de andere sporen. Weer zes weken bijna geen treinen????

Reputatie 7
Badge

Die treintjes die daarvoor op hoge snelheid over dat spoor reden zijn kennelijk aan een ramp ontsnapt. Ik vraag me ernstig af of voor die treinen de veiligheid nog wel gegarandeerd was. 

 

Tussen afkeuren en een onveilig spoor zit een groot verschil @wsm . Iets wordt al veel eerder afgekeurd voordat het echt gevaarlijk wordt, gelukkig maar.

Reputatie 6

Laat ik het zo zeggen: de toestand van het spoor is kennelijk dusdanig dat treinen er met een ‘aanwijzing snelheid begrenzen’ eroverheen sturen geen optie is. 

Dat roept dus de nodige vragen op. 

Reputatie 7
Badge

Snap dat je snakt naar enige sensatie, maar die is er niet @wsm 

Je kan moeilijk aan het spoor werken in een enkelsporige tunnel, terwijl ook het treinverkeer gewoon doorrijdt, al is dat met aangepaste snelheid. Dat is echt onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat roept dus de nodige vragen op. 

Mee eens, zeker omdat dit spoor pas een paar jaar geleden nieuw is aangelegd. Net als bij de Moerdijkbrug een verkeerde bevestigingmethode gebruikt? 

Reputatie 7
Badge

De enigszins flexibele stalen  Moerdijkbrug en de betonnen Willemsspoortunnel, met een compleet andere bevestiging van het spoor aan de constructie, zijn niet met elkaar te vergelijken. De problemen op de Moerdijkbrug met de lijmlassen was dan ook compleet anders.

Ook in de Schipholtunnel waren er in het begin grote problemen met de bevestiging van de rails aan de tunnelvloer, dat heeft toen meer dan een jaar geduurd. Echter wat daar speelde was weer wat anders dan nu in Rotterdam @Tamzin 

Waarom moet dit vragen oproepen, iets wat jarenlang zeer intensief wordt gebruikt, 24 uur per dag, 7 dagen per week, kan na jaren en jaren eens defect raken. Niet echt bijzonder, maar wel vervelend voor reizigers en vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad

Het is niet "na jarenlang intensief gebruik", dat is nou net waar het om gaat. Dit spoor is pas 3 jaar geleden (eind 2016 en begin 2017) nieuw aangelegd en ik neem toch aan dat het niet de bedoeling is dat het dan nu al van ellende uit elkaar valt. Sorry, maar als dat wel zo is, is er technisch prutswerk geleverd.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad @Tamzin ik geef je helemaal gelijk, amateuristisch prutswerk van het ergste soort. Die aannemer die dit uitgevoerd heeft moet direct aan de hoogste bovenleidingpaal worden opgeknoopt. Dat we niet precies weten wat er aan de hand is, maakt daarbij niet uit.

Reageer