beantwoord

Langdurig 'defect spoor' R'dam-Breda?

  • 30 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1841 Bekeken

Reputatie 2

Wat is er eigenlijk aan de hand op het spoor tussen Breda/Dordrecht en R’dam? Er rijden nu al een paar dagen minder treinen door ‘defect spoor’. Dat zou vanavond verholpen zijn, maar nu is de storing al tot maandag verlengd. Is er bekend waarom dit zo lang duurt?


59 reacties

Badge

 

Intussen heeft zich al een volgende storing aangediend, een voorwerp in de bovenleiding bij Almere Poort.    @Jeroen wat heb je er nu weer ingegooid? Jij doet ook alles om een rustige dienst te hebben.… :joy:

:joy::rofl:   Sssttttttt

Reputatie 7
Badge +3

Overigens geeft ProRail in een tweet aan:

ProRail heeft vanmiddag een inspectie uitgevoerd in de Rotterdamse Willemsspoortunnel (na afronding reparatie van een van de sporen maandagmiddag). Deze inspectie was voor de zekerheid en heeft geen acute problemen aan het licht gebracht. Excuus voor de hernieuwde overlast.

 

Intussen heeft zich al een volgende storing aangediend, een voorwerp in de bovenleiding bij Almere Poort.    @Jeroen wat heb je er nu weer ingegooid? Jij doet ook alles om een rustige dienst te hebben.… :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Ja klopt, die zag ik ook nog voorbij komen, maar die was op moment van posten net weer gefixed dus die maar even weggelaten. Ik had alleen de actuele storingen vermeld, dat was eigenlijk al erg genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

Die andere sporen voelden zich zeker achtergesteld, willen ook zo veel aandacht. :smile:

Maar het kan er ook nog wel bij. De bovenleiding bij Breukelen is nog niet hersteld, er is ook nog een wisselstoring bij Weesp. Dan gaat het bij Leiden met de werkzaamheden best goed :grin:

Het wissel bij Houten was vandaag ook weer voor de zoveelste keer defect.

Reputatie 7
Badge +3

Denk je eindelijk dat het klaar is met de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel liggen na ongeveer een uur of 24 de andere twee sporen (2&3) eruit. Benieuwd hoelang het deze keer gaat duren, maar voorlopig is dat nog onbekend. 

Die werkzaamheden die klaar zijn waren een alleen een noodreparatie. Verder in het jaar worden de sporen dan vervangen en dat betekent weer een wekenlange stremming.

Reputatie 7
Badge +3

Die andere sporen voelden zich zeker achtergesteld, willen ook zo veel aandacht. :smile:

Maar het kan er ook nog wel bij. De bovenleiding bij Breukelen is nog niet hersteld, er is ook nog een wisselstoring bij Weesp. Dan gaat het bij Leiden met de werkzaamheden best goed :grin:

Reputatie 7
Badge +1

Denk je eindelijk dat het klaar is met de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel liggen na ongeveer een uur of 24 de andere twee sporen (2&3) eruit. Benieuwd hoelang het deze keer gaat duren, maar voorlopig is dat nog onbekend. 

Reputatie 7
Badge

Let op: De vertrektijden van de 5100 serie (Sprinter) oneven treinnummers is tussen Rtd-Ddr 5 minuten later dan normaal de gehele zaterdag 8 febr. 2020.

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is dat destijds het treinverkeer wel twee keer drie weken grotendeels is stilgelegd voor werkzaamheden die kennelijk niet zijn uitgevoerd.

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het werk gewoon helemaal niet is uitgevoerd: “Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis. Eind dit jaar voeren we de spoorvernieuwing alsnog uit. De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.”

Zie: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-problemen-willemsspoortunnel

Ondanks het feit dat Prorail dus niet in machte is om het onderhoud aan de sporen op een adequate manier uit te (laten) voeren en (dus) niet in staat is om de beschikbaarheid van veilig berijdbare sporen te garanderen, krijgt ook de reiziger een veeg uit de pan. De beste reiziger is immers geen reiziger. 

 

Ik vind het best schokkend dat dit groot onderhoud niet is uitgevoerd en ben benieuwd waarom dit niet is gebeurd. 

Reputatie 7
Badge +3

Vond het al vreemd dat er eerder gesproken werd over houten dwarsliggers/spoorbielzen.

Inderdaad, dat viel mij ook al op en gaf dat paar dagen geleden al aan.

Dus de bevestigingsklemmen deugen niet meer omdat reizigers naar het toilet gaan in de trein? Dan moet ProRail zich maar gaan beklagen bij NS die nog treinen hebben die toiletten die op het spoor lozen. Gelukkig wel steeds minder.

Badge +3

Vond het al vreemd dat er eerder gesproken werd over houten dwarsliggers/spoorbielzen.

Reputatie 6

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het werk gewoon helemaal niet is uitgevoerd: “Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis. Eind dit jaar voeren we de spoorvernieuwing alsnog uit. De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.”

Zie: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-problemen-willemsspoortunnel

Ondanks het feit dat Prorail dus niet in machte is om het onderhoud aan de sporen op een adequate manier uit te (laten) voeren en (dus) niet in staat is om de beschikbaarheid van veilig berijdbare sporen te garanderen, krijgt ook de reiziger een veeg uit de pan. De beste reiziger is immers geen reiziger. 

 

Ik heb nagevraagd wat hier misgaat en dit topic meegestuurd zodat men hiervan op de hoogte is.  

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is meer waarom geeft de reisplanner aan dat die 970 wel rijdt. De hele dag is de 900 serie opgeheven tussen Rotterdam en Centraal vanwege het defecte spoor en op andere tijden geeft de reisplanner dat ook aan, maar die van 21:51 blijft gewoon normaal in de planner staan. Kijk je voor een reis dezelfde tijd morgenavond dan rijdt die volgens de planner weer niet. Iemand heeft vandaag ergens een steekje denk ik laten vallen qua reisplanner.

Badge +3

Ik ben te moe om verder te kijken maar rijdendetreinen zegt dat die 970 gewoon gereden heeft? Oké, spoorwijziging op Shl maar da's niets bijzonders.

https://treinposities.nl/ritinfo/20200206/970 zegt inderdaad iets anders.. (opgeheven in Rotterdam, waarom dan?)

Reputatie 7
Badge +2

Het vreemde is dat als je de trein onder vertrektijden zoekt er wel netjes staat dat hij niet rijdt, dat was bij de treinen in Nieuw-Vennep en Sassenheim exact hetzelfde. Op het station was de informatie ook correct op de borden.

Het is dus wel bekend, maar de reisplanner kan regelmatig het reisadvies niet correct aanpassen want daar wordt de niet-rijdende trein gewoon gebruikt.

Dat komt helaas steeds weer opnieuw terug, zoals bij de trein van @bosschebol en de treinen van 6:20, 7:20 en 8:20 etc.

 

Badge +3

9292 heeft de reis wel netjes uit de planner gehaald, maar de NS-reisplanner is en blijft een drama.

Dan zal rijdendetreinen.nl (website/app) dat ook wel netjes gedaan hebben, want al die planners verwerken precies dezelfde (openbare) data.

Bij de NS doen ze dat soms elke 10 minuten (bij plotselinge grote verstoringen, hou de app of planner in de gaten!) maar in dit geval hebben ze daar dus blijkbaar geen haast mee, terwijl elke wijziging wél meteen door 9292 (en de rest van de data-cowboys/hobbyisten) opgepikt wordt. :thinking:

 

Reputatie 7
Badge +2

9292 heeft de reis wel netjes uit de planner gehaald, maar de NS-reisplanner is en blijft een drama. Bij verstoringen/veranderingen blijft een deel van de geschrapte treinen gewoon in de reisplanner staan en dit gebeurt steeds weer opnieuw. Aantal weken geleden lagen Nieuw-Vennep en Sassenheim er acht uur lang compleet uit, maar volgens de reisplanner reed een deel wel waardoor iedereen voor niets naar het station kwam.

Ik betwijfel of dit ooit gaat veranderen, want verder dan een excuses voor het ongemak zonder iets te verbeteren komt men helaas niet.

 

Hey NS, De reisplanner klopt van geen kant… zie het reisadvies van Rotterdam over de ICD die vanaf Amsterdam komt (21:08 amsterdam centraal)

En vervolgens de vertrektijden vanaf Rotterdam centraal:
 

Verwarring alom want die trein gaat gewoon niet 

Reputatie 7
Badge +3

Het herstellen van het spoor vindt volgens ProRail plaats van vandaag woensdag 5 februari tot en met zondag 9 februari. Maar je weet natuurlijk nooit zeker of dat zal uitlopen.  Ik hoop voor iedereen van niet.

Reputatie 6
Badge

De storingsmelding(en) op de NS website/ in de app worden regelmatig/dagelijks ververst. Het lijkt vanaf maandag weer normaal te zijn.

Heeft iemand nog (inside) nieuws mbt deze situatie? Heb nog ff op de site van NS en ProRail gekeken maar zie nog geen nieuwe updates

Reputatie 7
Badge

Inderdaad @wsm , dat zou zomaar kunnen.…

Wonderen gebeuren bijna altijd onverwachts.

 

 

Reputatie 6

Inderdaad, ik snapte de spoorweglogica niet. Sorry. 

Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat de situatie onverwachts veranderd [sic]. Het onveilige spoor zou zichzelf spontaan kunnen repareren, of de aannemer is binnen een halve dag klaar in plaats van op zondag. 

Reageer