beantwoord

Langdurig 'defect spoor' R'dam-Breda?

  • 30 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1841 Bekeken

Reputatie 2

Wat is er eigenlijk aan de hand op het spoor tussen Breda/Dordrecht en R’dam? Er rijden nu al een paar dagen minder treinen door ‘defect spoor’. Dat zou vanavond verholpen zijn, maar nu is de storing al tot maandag verlengd. Is er bekend waarom dit zo lang duurt?


59 reacties

Reputatie 7
Badge +2

9292 heeft de reis wel netjes uit de planner gehaald, maar de NS-reisplanner is en blijft een drama. Bij verstoringen/veranderingen blijft een deel van de geschrapte treinen gewoon in de reisplanner staan en dit gebeurt steeds weer opnieuw. Aantal weken geleden lagen Nieuw-Vennep en Sassenheim er acht uur lang compleet uit, maar volgens de reisplanner reed een deel wel waardoor iedereen voor niets naar het station kwam.

Ik betwijfel of dit ooit gaat veranderen, want verder dan een excuses voor het ongemak zonder iets te verbeteren komt men helaas niet.

 

Badge +3

9292 heeft de reis wel netjes uit de planner gehaald, maar de NS-reisplanner is en blijft een drama.

Dan zal rijdendetreinen.nl (website/app) dat ook wel netjes gedaan hebben, want al die planners verwerken precies dezelfde (openbare) data.

Bij de NS doen ze dat soms elke 10 minuten (bij plotselinge grote verstoringen, hou de app of planner in de gaten!) maar in dit geval hebben ze daar dus blijkbaar geen haast mee, terwijl elke wijziging wél meteen door 9292 (en de rest van de data-cowboys/hobbyisten) opgepikt wordt. :thinking:

 

Reputatie 7
Badge +2

Het vreemde is dat als je de trein onder vertrektijden zoekt er wel netjes staat dat hij niet rijdt, dat was bij de treinen in Nieuw-Vennep en Sassenheim exact hetzelfde. Op het station was de informatie ook correct op de borden.

Het is dus wel bekend, maar de reisplanner kan regelmatig het reisadvies niet correct aanpassen want daar wordt de niet-rijdende trein gewoon gebruikt.

Dat komt helaas steeds weer opnieuw terug, zoals bij de trein van @bosschebol en de treinen van 6:20, 7:20 en 8:20 etc.

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is meer waarom geeft de reisplanner aan dat die 970 wel rijdt. De hele dag is de 900 serie opgeheven tussen Rotterdam en Centraal vanwege het defecte spoor en op andere tijden geeft de reisplanner dat ook aan, maar die van 21:51 blijft gewoon normaal in de planner staan. Kijk je voor een reis dezelfde tijd morgenavond dan rijdt die volgens de planner weer niet. Iemand heeft vandaag ergens een steekje denk ik laten vallen qua reisplanner.

Ik heb nagevraagd wat hier misgaat en dit topic meegestuurd zodat men hiervan op de hoogte is.  

Reputatie 7
Badge +3

Die andere sporen voelden zich zeker achtergesteld, willen ook zo veel aandacht. :smile:

Maar het kan er ook nog wel bij. De bovenleiding bij Breukelen is nog niet hersteld, er is ook nog een wisselstoring bij Weesp. Dan gaat het bij Leiden met de werkzaamheden best goed :grin:

Reputatie 6

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het werk gewoon helemaal niet is uitgevoerd: “Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis. Eind dit jaar voeren we de spoorvernieuwing alsnog uit. De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.”

Zie: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-problemen-willemsspoortunnel

Ondanks het feit dat Prorail dus niet in machte is om het onderhoud aan de sporen op een adequate manier uit te (laten) voeren en (dus) niet in staat is om de beschikbaarheid van veilig berijdbare sporen te garanderen, krijgt ook de reiziger een veeg uit de pan. De beste reiziger is immers geen reiziger. 

 

Reputatie 6

In de avond en nacht is het aantal treinen dusdanig dat de dienstregeling uitgevoerd kan worden zonder gebruik te maken van het defecte spoor. 

Reputatie 7
Badge +3

Na 20:30 en in het weekend rijden de sprinter inderdaad normaal want normaal rijdt dan de serie 5000 toch al niet en dat is de sprinter serie die voor 20:30 iedere keer uitvalt. Dan kun je dus zeggen dat ze sprinters normaal rijden.

Maar vergeet ook deze niet, want het gaat niet alleen om sprinters die vervallen, ook de 900 wordt geraakt, deze rijdt niet tussen Rotterdam en Breda, ook niet na 20:30 en in het weekend.

 

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het werk gewoon helemaal niet is uitgevoerd: “Groot onderhoud aan de sporen in de Willemsspoortunnel stond voor eind 2016, begin 2017 gepland, maar is toen niet doorgegaan in deze tunnelbuis. Eind dit jaar voeren we de spoorvernieuwing alsnog uit. De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.”

Zie: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-onderzoekt-problemen-willemsspoortunnel

Ondanks het feit dat Prorail dus niet in machte is om het onderhoud aan de sporen op een adequate manier uit te (laten) voeren en (dus) niet in staat is om de beschikbaarheid van veilig berijdbare sporen te garanderen, krijgt ook de reiziger een veeg uit de pan. De beste reiziger is immers geen reiziger. 

 

Ik vind het best schokkend dat dit groot onderhoud niet is uitgevoerd en ben benieuwd waarom dit niet is gebeurd. 

Hey NS, De reisplanner klopt van geen kant… zie het reisadvies van Rotterdam over de ICD die vanaf Amsterdam komt (21:08 amsterdam centraal)

En vervolgens de vertrektijden vanaf Rotterdam centraal:
 

Verwarring alom want die trein gaat gewoon niet 

Badge +3

Ik ben te moe om verder te kijken maar rijdendetreinen zegt dat die 970 gewoon gereden heeft? Oké, spoorwijziging op Shl maar da's niets bijzonders.

https://treinposities.nl/ritinfo/20200206/970 zegt inderdaad iets anders.. (opgeheven in Rotterdam, waarom dan?)

Reputatie 4

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Reputatie 7
Badge +3

De grote vraag gaat worden of alle vier de sporen in de tunnel volledig vervangen moeten worden omdat de drie jaar geleden gebruikte bevestigingsconstructie niet deugt. Daar zal morgen of overmorgen wel duidelijkheid over komen. Worst case gaat het dan zes tot acht weken duren.

Badge

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. Vanochtend vroeg was er al een wisselstoring op dit traject die duurde tot 09.00 uur. Je kan je afvragen wat voor kwaliteit werk er is geleverd. En dit is helaas niet de eerste keer.

Weet je ook of er aan die wissel gewerkt is afgelopen weekend ?    Want dat suggereer je nml. wel.

Reputatie 5

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Reputatie 7
Badge +3

Als de kwaliteitscontrole van ProRail bij een “nieuwbouw project” al faalt…. Heeft er iemand wat kadootjes gehad om de andere kant op tekijken.? Zijn dan alle reparaties aan het spoor houtje touwtje reparaties met een ijzerdraadje en plakband? Dat soort dingen ga je je wel afvragen….

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Reputatie 4

@Jeroen 

Enkele jaren geleden werden er in een weekend sporen vernieuwd op station Roosendaal en ook toen was er op de maandagochtend vroeg daarna een wisselstoring waardoor er urenlang geen treinen reden richting Bergen op Zoom en België. Allemaal net iets te toevallig lijkt mij.

Reputatie 7
Badge

Het probleem in Rotterdam draait niet om de vraag of het werk slecht is uitgevoerd maar of er drie jaar geleden voor een ondeugdelijke bevestigingsconstructie is gekozen in het bestek net als destijds bij de Moerdijkbrug.

Nogmaals, de problemen op de Moerdijkbrug en de tunnel te Rotterdam zijn compleet verschillend @Tamzin 

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad 

Dat zal morgen wel blijken. Dan horen we wel of alle vier de sporen weer volledig vervangen moeten worden (al dan niet komende zomer) of dat het bij een beperkte reparatie blijft.

Reputatie 7
Badge

Prorail meldt zojuist dat tussen woensdag en zondag het defecte spoor in de Willemsspoortunnel wordt hersteld. Duurt dus nog wel even voor we van de ellende af zijn vrees ik.

 

https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-spoor-willemsspoortunnel-vanaf-woensdag-5-februari

Reputatie 7
Badge +3

De grote vraag gaat worden of alle vier de sporen in de tunnel volledig vervangen moeten worden omdat de drie jaar geleden gebruikte bevestigingsconstructie niet deugt. Daar zal morgen of overmorgen wel duidelijkheid over komen. Worst case gaat het dan zes tot acht weken duren.

Op https://www.prorail.nl/nieuws/spoedreparatie-spoor-willemsspoortunnel-vanaf-woensdag-5-februari staat dat tijdens de inspectie bleek dat een groot deel van de houten dwarsliggers van het betreffende spoor in de ruim twee kilometer lange tunnelbuis is doorgezakt. En dat vervanging van dit spoor was gepland voor dit najaar.  Die dwarsliggers zullen dan misschien niet 3 jaar geleden vervangen zijn, maar planning was pas komend najaar deze te vervangen.

Ergens ander las ik (en dit echt van horen zeggen) dat die houten dwarsliggers vervormd zijn omdat ze aan uiteinden omhoog komen waardoor de spoorstaven niet meer op de juiste afstand liggen. Dat zou komen omdat ze aan de onderkant vochtig bleven maar aan de bovenkant wel opdrogen. 

Het verbaast me eigenlijk dat er nog houten dwarsliggers liggen. Zijn de dwarsliggers bij de andere 3 sporen dan ook nog van hout en zo ja kan daar hetzelfde mee gebeuren? Worden ze dan nu vervangen door betonnen dwarsliggers? 

Reputatie 7
Badge +3

Op https://nieuws.ns.nl/tot-en-met-zondag-minder-treinen-door-extra-werkzaamheden-bij-rotterdam/  staat o.a. “Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer.”  Ik zie wel in de ochtend en zelfs nog begin van de middag in de 5100 een omloop met SGM-8 maar in de middag/avondspits is het max SGM-6. Wel zie ik dan in de 5000 een SGM-8 rijden op het traject Rotterdam - Den Haag (dit is de serie die vervalt tussen Rotterdam en Dordrecht). Waarom niet ook in de middagspits in de 5100 met langere treinen rijden? Dan hebben ze er tussen Rotterdam en Dordecht ook wat aan.

Badge

Op https://nieuws.ns.nl/tot-en-met-zondag-minder-treinen-door-extra-werkzaamheden-bij-rotterdam/  staat o.a. “Sprinters die wel rijden worden waar mogelijk langer.”  Ik zie wel in de ochtend en zelfs nog begin van de middag in de 5100 een omloop met SGM-8 maar in de middag/avondspits is het max SGM-6. Wel zie ik dan in de 5000 een SGM-8 rijden op het traject Rotterdam - Den Haag (dit is de serie die vervalt tussen Rotterdam en Dordrecht). Waarom niet ook in de middagspits in de 5100 met langere treinen rijden? Dan hebben ze er tussen Rotterdam en Dordecht ook wat aan.


Er reden inderdaad SGM-8 stellen vandaag in de sprinter serie, mogelijk waren er problemen met het regelen van voldoende personeel op de treinen in de middag dat ze naar SGM-6 zijn gegaan.  Ook in de ochtend speelde dit probleem namelijk en vanwege de tunnels moesten er 2 Hc’s op de trein aanwezig zijn en anders moest er een stel in opzending gezet worden.

Reputatie 7
Badge +1

Denk je eindelijk dat het klaar is met de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel liggen na ongeveer een uur of 24 de andere twee sporen (2&3) eruit. Benieuwd hoelang het deze keer gaat duren, maar voorlopig is dat nog onbekend. 

Reageer