beantwoord

Lange overstaptijd in Zwolle

  • 24 januari 2020
  • 13 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 1

Ik woon in Dronten.

Ik had gehoopt op een nieuwe dienstregeling waarbij de overstaptijd van de sprinter naar Zwolle beter zou worden. Helaas. Of je nou de trein naar of van Deventer of Almelo neemt, de overstaptijd blijft 26 of 28 min. 

Waarom rijdt de trein terug naar Zwolle niet 5 minuten sneller of vertrekt de trein vanuit Zwolle 5 min later.

Machinistes die te laat op Lelystad aankomen, corrigeren met gemak hun tijd op het trace lelystad - Dronten. Of verander de dienstregeling. Nu hou je de mensen uit de trein.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 24 januari 2020, 19:21

Hoi Renedronten!

Wat jammer om te lezen dat jij het gevoel hebt dat je reizen er alleen maar op achteruit gaan. Wij proberen natuurlijk voor iedereen een zo optimale reisplanning te maken met een niet te lange overstaptijd. Helaas is dit echter niet op alle stations mogelijk en zullen er altijd treinen zijn waarvoor de aansluiting niet optimaal is. Ik heb een suggestie voor je doorgezet, maar ik durf je niet te zeggen of hier op termijn verandering in gaat komen. 

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge

Dat valt wel mee, aantal overstappers uit Dro (en Kmp Zuid) verder als Zwolle is minimaal en wordt amper groter bij betere aansluittijden. Het kan simpelweg niet wat je graag wenst vanwege de tijdenligging van de belangrijker ICs op die lijn-die dat sprintertje in Alm. Oost voorbijstuiven, EN dat stukje zuid van Zwolle is zolang dat nog maar 2 spoortjes heeft (ook voor de oude Veluwelijn) oververzadigd met treintjes-in totaal tenminste 8 of 10/uur. Helaas kunnen treintjes elkaar niet makkelijk voorbijpasseren vanwege dat ouderwetse uit de 19e eeuw daterende systeem der ijzeren weg ofwel sporen met erg veel beperkingen.

Reputatie 1

Ik snap wel dat het aantal overstappers op Zwolle minimaal is. Die hebben geen zin om 28 min te wachten. Dat heb ik zelf ook namelijk. Als ik naar het oosten moet, zoek ik een ander alternatief. Of ik neem de trein van 06.25. Dit zal de meeste mede reizigers doen.

een overstaptijd van 28 min is echt iets van de middeleeuwen.

 

rekening houdend dat je dit niet alleen op de heen reis hebt, maar ook op de terugreis.

Dan ben je gewoon 1 uur aan het wachten op het station.

Reputatie 1

Dronten - Leeuwarden 21 min

Dronten - Groningen 24 min

Dronten - Amersfoort 24 min

Dronten - Deventer 26 min

Dronten - Almelo 15 min

Hoi Renedronten!

Wat jammer om te lezen dat jij het gevoel hebt dat je reizen er alleen maar op achteruit gaan. Wij proberen natuurlijk voor iedereen een zo optimale reisplanning te maken met een niet te lange overstaptijd. Helaas is dit echter niet op alle stations mogelijk en zullen er altijd treinen zijn waarvoor de aansluiting niet optimaal is. Ik heb een suggestie voor je doorgezet, maar ik durf je niet te zeggen of hier op termijn verandering in gaat komen. 

Reputatie 5
Badge

Ik ben bang dat deze overstap niet snel beter zal worden. Het grote probleem is dat je te maken hebt met de brug over de IJssel. Door politieke zuinigheid is die brug bij de nieuwbouw in 2011 met slechts één spoor per richting uitgerust, terwijl er 4 verschillende treinen over moeten (sprinter uit Amersfoort, intercity uit Amersfoort, sprinter uit Lelystad en intercity uit Lelystad). Tussen elke trein moet minsten 3 minuten zitten. Je ontkomt er dus niet aan om in een grote optocht naar Zwolle te rijden.

De overstap vanuit de sprinter kan dus nooit ideaal zijn. Toch was de overstap tot en met 2016 zo'n 13 minuten korter dan nu. Het nadeel was dat je van Dronten en Kampen Zuid toen erg lang onderweg was naar Amsterdam en Schiphol. Nu stap je in Lelystad vlot over en dat scheelt veel tijd. Voor reizigers naar Zwolle zelf maakt het niet uit. Alleen wie overstapt is slechter af sinds 2017. Blijkbaar was het aantal overstappers op Zwolle vanuit Dronten en Kampen Zuid kleiner dan het aantal reizigers dat vanaf die stations naar Amsterdam en Schiphol gaat. Dan is de keuze te begrijpen.

Maar het echte probleem is de IJsselbrug. Die had nooit met zo weinig capaciteit gebouwd moeten worden, maar meteen met een eigen spoor vanaf de Hanzelijn en Veluwelijn. Zeker als je bedenkt dat de Hanzelijn onder budget is aangelegd.

Ik kan me nog één oplossing bedenken. Sinds kort rijden zowel de sprinter van Zwolle naar Groningen als de sprinter Amsterdam - Zwolle met SNG. De sprinter uit Amsterdam komt om .23 en .53 in Zwolle aan. De sprinter naar Groningen vertrekt om .24 en .54. Je zou deze treinen kunnen doorkoppelen. Scheelt in ieder geval een lange overstap in één richting.

Reputatie 7

Er zijn gewoon veel te weinig sporen voor een druk bereden net met grote vervoersvraag waarop alles prima aansluit. Veel te beperkte infrastructuur. Allemaal jaren achtergebleven omdat er andere keuzes werden gemaakt. Dat blijft zich wreken en zal nog erger worden in de toekomst. Er is nog veel winst te behalen maar dat is nu eenmaal kostbaar. Bijna een half uur overstap in een klein druk land met grote vervoersvraag is natuurlijk niet wat je zou mogen verwachten in de 21e eeuw. 

Reputatie 3

Even creatief denken… de 14600 zit erg ruim in z'n jasje tussen Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders. Op dat stuk alleen al ben je met gemak 2 minuten sneller dan de dienstregeling. Als je 'm iets versnelt zou je dus te Almo kunnen vertrekken om .02/.32, met aankomst in Lls om .13/.43. Hier dient deze even stil te staan vanwege het soms splitsen van materieel. Indien het hier zou lukken om vóór de IC te vertrekken (.17/.47), waar de IC dan conflictvrij de sprinter kan in halen te Dronten, kan de sprinter daar weer weg om .30/.00 met aankomst Zwolle om .18/.48. Je kunt dan enkel nog de overstap op de sprinter naar Gn halen… dus versnellen bied geen soelaas. 

Het gevolg is dat overstappen op de andere treinen allemaal nóg langer worden.

Badge

Even creatief denken… de 14600 zit erg ruim in z'n jasje tussen Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders. Op dat stuk alleen al ben je met gemak 2 minuten sneller dan de dienstregeling. Als je 'm iets versnelt zou je dus te Almo kunnen vertrekken om .02/.32, met aankomst in Lls om .13/.43. Hier dient deze even stil te staan vanwege het soms splitsen van materieel. Indien het hier zou lukken om vóór de IC te vertrekken (.17/.47), waar de IC dan conflictvrij de sprinter kan in halen te Dronten, kan de sprinter daar weer weg om .30/.00 met aankomst Zwolle om .18/.48. Je kunt dan enkel nog de overstap op de sprinter naar Gn halen… dus versnellen bied geen soelaas. 

Het gevolg is dat overstappen op de andere treinen allemaal nóg langer worden.


Nou laat dat ruim in zijn jasje maar weg op dat traject, door seingeving en baanvak snelheden is die tijd echt niet ruim, daarbij rijdt er vanaf Almere een IC achter deze trein die er langs gaat op Oostvaarders en daar gaar de sprinter dan weer achter aan.

Als je vervolgens de sprinter eerder van Lelystad laat vertrekken dan kunnen de mensen uit de IC niet meer overstappen op de sprinter in Lelystad en dupeer je deze mensen weer die onderweg zijn naar Dronten en Kampen Zuid.  En dat is ook een behoorlijke groep reizigers elke dag.

Als de IC de sprinter op Dronten voorbij moet dan moet de sprinter daar 5 minuten halteren om te voldoen aan de normering van Prorail, daar verlies je dus uiteindelijk meer tijd dan dat je gewonnen hebt.

Het is helaas zo dat niet elke reiziger geweldig mooie overstap tijden kan hebben op elk traject, dat is spijtig voor degene die dat treft. 

Reputatie 1

Ik moest vandaag naar Apeldoorn.

Met die gunstige overstap tijden laat je het om met de trein te gaan

reistijd is dan 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Met de auto is het 45 min, dus raad maar wat ik vandaag gedaan heb.

De ene kant vind ik 1,5 uur reizen niet zo erg, maar een half uur wachten wel.

Reputatie 1

Morgen moet ik naar t Harde

treinrit Dronten - t Harde duurt 60 minuten inclusief 29 min overstaptijd.

 

Terugreis duurt 103 min met 31 min over staptijd

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de ritten die u maakt lijkt het me handiger als u met de auto gaat 

Reputatie 1

Ik heb een dalvrij kaart, gebruik ik voor mijn werk.

ik ben scheidsrechter en fluit in het oosten 

zondag moet ik naar Almelo.

reisduur 1u24 inclusief 27 minuten overstappen in Zwolle stel dat de trein in Zwolle 5 min eerder kwam, was de reistijd 57 min geweest.

Reputatie 3

Hey René,

 

Zoals hierboven uitgelegd kan dat dus helaas niet!

Reageer