beantwoord

Langere reistijd?

• 31 oktober 2016
  • 36 reacties
  • 674 Bekeken

Ik reis dagelijks van den haag cs naar haarlem en zie dat mijn reistijd met 4 minuten toeneemt in de nieuwe dienstregeling. Hoe kan dat? Gaat de trein langzamer rijden?
Het is een toename van meer dan 10%.
Erg vervelend!
icon

Beste antwoord door Sneltram 31 oktober 2016, 21:36

In Leiden Centraal gaan de treinen uit Schiphol en Haarlem richting Den Haag CS en Den Haag HS/Rotterdam aansluiting op elkaar geven. Doordat er onvoldoende sporen en wissels liggen om deze treinen tegelijkertijd binnen te laten rijden in Leiden, moet 1 van beide treinen voor de ander uitrijden en vervolgens in Leiden wachten. De keuze is gevallen op de treinen van en naar Haarlem, omdat de treinen van en naar Schiphol moeilijker te verschuiven zijn i.v.m. de drukte rondom Schiphol en zelfs verder op de route bij Zwolle.

Uw reistijd neemt daarom met 3 minuten wachttijd in Leiden toe. De andere minuut zal te maken hebben met een correctie op de rijtijden, bijvoorbeeld omdat de rit nu iets te krap gepland is of omdat de trein van een ander spoor gebruik gaat maken.

Het voordeel voor u is dat u straks elk kwartier met dezelfde reistijd per intercity van Den Haag CS naar Haarlem en vica versa kunt rijden (2x per uur rechtstreeks, 2x per uur met overstap in Leiden), terwijl u nu slechts 2 ker per uur per intercity kunt reizen. Het andere kwartier moet u nu tussen Haarlem en Leiden met de sprinter en bent u sowieso al langer onderweg.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 5
Badge
In Leiden Centraal gaan de treinen uit Schiphol en Haarlem richting Den Haag CS en Den Haag HS/Rotterdam aansluiting op elkaar geven. Doordat er onvoldoende sporen en wissels liggen om deze treinen tegelijkertijd binnen te laten rijden in Leiden, moet 1 van beide treinen voor de ander uitrijden en vervolgens in Leiden wachten. De keuze is gevallen op de treinen van en naar Haarlem, omdat de treinen van en naar Schiphol moeilijker te verschuiven zijn i.v.m. de drukte rondom Schiphol en zelfs verder op de route bij Zwolle.

Uw reistijd neemt daarom met 3 minuten wachttijd in Leiden toe. De andere minuut zal te maken hebben met een correctie op de rijtijden, bijvoorbeeld omdat de rit nu iets te krap gepland is of omdat de trein van een ander spoor gebruik gaat maken.

Het voordeel voor u is dat u straks elk kwartier met dezelfde reistijd per intercity van Den Haag CS naar Haarlem en vica versa kunt rijden (2x per uur rechtstreeks, 2x per uur met overstap in Leiden), terwijl u nu slechts 2 ker per uur per intercity kunt reizen. Het andere kwartier moet u nu tussen Haarlem en Leiden met de sprinter en bent u sowieso al langer onderweg.
Ik heb maar 1 trein nodig om naar Haarlem te komen
Reputatie 5
Badge
Gelukkig maar. =D

Toch is het over het algemeen erg prettig als er frequent een trein rijdt. Wie niet altijd op hetzelfde tijdstip reist, hoeft minder lang te wachten. Wel zo handig.
De tevredenheid van een andere klant compenseert niet mijn ontevredenheid.
Voor de NS is het effect misschien per saldo 0, maar dat is het niet op klantniveau.
Reputatie 5
Badge
Ik begrijp de teleurstelling, maar NS heeft nu eenmaal te maken met de beperkingen in de beschikbare infrastructuur. Gegeven die beperkingen, kan NS niet elke klant 100% tevreden maken met het treinaanbod. Als NS in 2017 een grote groep reizigers 4x per uur een reismogelijkheid kan bieden t.o.v. 2x per uur in 2016, dan vind ik persoonlijk een extra reistijd van 3 minuten te verantwoorden.

U kunt het ook zo zien: als u een keer uw trein mist, dan is de volgende reismogelijkheid minder lang wachten.
Reputatie 5
Badge
Als ik zelf de reis plan, kom ik uit op 32 of 33 minuten in 2016 en 35 minuten in 2017. Dat zou gaan om 2 a 3 minuten per rit i.p.v. de eerdergenoemde 4 minuten. Scheelt toch weer 😉
Ik snap de ontevredenheid van Ingemulders wel. Een deel van de reizigers wil helemaal niet flexibeler kunnen reizen tegen extra reistijd. Geef mij maar 1 trein per uur die sneller is.
Reputatie 5
Badge
Dat is een interessante kwestie. Hoe veel reizigers willen vooral snel reizen en hoe veel reizigers willen vooral frequent kunnen reizen. NS heeft de afgelopen jaren duidelijk gekozen voor die laatste groep. Bijvoorbeeld door 4x per uur een intercity te laten stoppen op Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Laan van NOI en Heemstede-Aerdenhout. Voorheen was dat 2x per uur een intercity op alleen de belangrijkste stations en 2x per uur een sneltrein op de middelgrote stations.

NS heeft aangegeven dat reizigers gemiddeld 'slechts' 35 minuten in de trein zitten. Dat zijn relatief korte afstanden en dan is frequentie vaak toch belangrijker dan snelheid, omdat men minder geneigd is de reis te plannen. En afgaande op de drukte in de treinen die nu stoppen op de eerder genoemde stations, denk ik dat NS best een goede afweziging heeft gemaakt.
Nu ik reis van en naar Heerhugowaard rijswijk en probeer te werken in de trein. Ben daarom steeds op zoek naar de verbinding met de minste overstappen. Dat geeft de grootste kans op een zitplaats.
En ik zie dat mijn reizen dan gemiddeld 10-15 minuten langer duren. En zelfs het "snelle" alternatief duurt langer dan nu. Dus Ja ik kan straks vaker reizen. Nee ik was graag sneller gaan reizen.

Een intercity van Den Helder naar Den Haag....

Nu is het vanuit de kop van Noord-Holland minder fijn reizen. Iets wat op een andere plek ook al werd gezegd.
Reputatie 5
Badge
Heeft uw toename in reistijd niet vooral te maken met het verdwijnen van de intercity tussen Heerhugowaard en Haarlem eind 2015?
Toen werd het inderdaad ook al slechter....
Maar nu lijkt het er op dat de intercity vanaf sloterdijk richting Den Haag Hollandsspoor langzamer rijdt. Ongetwijfeld in combinatie met de overstap mogelijkheden op Leiden.

En juist gezien het aantal mensen dat daar moet in/overstappen voor mij geen wenselijke overstap station

Resultaat de reisduur is langer.
Reputatie 5
Badge
Tja, dat is wel vervelend. Het voordeel anderzijds is dat de treinen uit Haarlem dus 3 minuten eerder in Leiden aankomen dan de treinen uit Schiphol. Dus vanuit Haarlem is de overstap robuuster en daardoor ook minder gevoelig voor vertraging.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben.

Beste sneltram,

Het gaat op de intercity in de spits echt van 32 naar 36 minuten. En forenzen plannen hun werktijden meestal wel. Ik beschouw de NS communicatie als een stukje 'framing'. Mij maak je niet blij met een dode mus.
Reputatie 6
Badge
Er zijn mensen die een overstap van een half uur aan hun neus voorbij zien gaan in de nieuwe dienstregeling. Uw geval valt echt verschrikkelijk mee.
Natuurlijk is 8 minuten niet veel, maar ik verzet me tegen het idee dat we allemaal blij zijn met de nieuwe dienstregeling.
Reputatie 6
Badge
Dat is natuurlijk puur reclame; NS moet toch iets verzinnen om geen daling in het aantal betalende reizigers te krijgen? Slechts een klein deel gaat erop vooruit, en daarom ook alle discussie op het forum.
Mooie conclusie
Ik weet niet of die conclusie klopt. "alle discussie op het forum" bestaat uit een fractie van het totaal aantal reizigers. En het zijn natuurlijk voornamelijk de "klagers" (zoals ikzelf) die je hier hoort. Ik denk dan ook dat Sneltram gelijk heeft met de opmerking dat NS best een goede afweging heeft gemaakt door te kiezen voor hogere frequentie i.p.v. kortere reistijden. Helaas voor mij en vele anderen; wij zijn geen gemiddelde reizigers.

Toch heb ik niets te klagen. Vooralsnog blijft de trein voor mij de beste optie en zodra dat niet meer geldt is een ander vervoermiddel de beste optie. Dus hoef ik weer niet te klagen 😉
Ben t niet met je eens, maar beschouw dit forum als vrij zinloos.
Over en uit.
Dat is jammer Ingemulders want onderbouwde kritiek is vaak heel nuttig en ik heb het idee dat de NS het in ieder geval oppikt en ter overweging neemt. Mijn mening is ook maar een mening. Ik zou willen dat ik ongelijk had en de NS dus een slechte afweging zou hebben gemaakt die misschien teruggedraaid wordt.
Reputatie 5
Badge
Ben t niet met je eens, maar beschouw dit forum als vrij zinloos.
Over en uit.

Dat is jammer en klinkt een beetje als 'ik krijg mijn zin niet, dus is het een zinloos forum.' We hebben geprobeerd uit te leggen hoe NS tot de dienstregeling is gekomen. Er gaan altijd mensen op vooruit en op achteruit. Helaas pakt het nu voor u negatief uit. Wellicht dat het bij de volgende dienstegeling het juist weer sneller wordt. Wie weet. De input van reizgiers op het forum wordt in ieder geval gerigistreerd en er zijn zelfs dienstregelingsontwerpers van NS op het forum actief, dus de signalen zullen op de juiste plek terecht komen.

Het is logisch dat op het forum alleen de verslechteringen worden besproken. Iedereen die er op vooruit gaat, zal denken 'mooi meegenomen' en gaat verder met de orde van de dag. Diegenen die er op achteruit gaan, zullen eerder het forum opzoeken voor uitleg of om hun onvrede te uiten. Wellicht dat er nu een 10-tal topics zijn over de dienstegeling 2017. Op een ruime miljoen reizigers per dag, valt dat relatief mee, alhoewel er een paar punten tussenuit springen: Lange overstappen in Den Bosch en beperkingen in vroege/late treinen met name richting Schiphol.
Hoi Inge, en ook namens mij welkom op het forum!

Ik kan me voorstellen dat je baalt van die 3 minuten. Hoewel het inderdaad meevalt, is en blijft het 3 minuten meer reistijd. We proberen met zoveel mogelijk reizigers rekening te houden, maar we zullen met de nieuwe dienstregeling toch altijd mensen teleurstellen. Dat vind ik natuurlijk ook jammer. Alle feedback die we krijgen nemen we sowieso mee, en ook de personen die betrokken zijn bij de nieuwe dienstregeling lezen met ons mee.

Wat ik persoonlijk wel gaaf vind, is dat er ook positieve geluiden zijn over de nieuwe dienstregeling, ook op dit forum. Ik vind het jammer dat jij het forum als zinloos beschouwt, en juist daarom hoop ik dat je wat langer blijft. Vragen worden snel beantwoord en ook opmerkingen over de dienstregeling waarin wij wél iets kunnen betekenen, nemen wij serieus mee. Niet alles is haalbaar, maar sommige dingen hebben we simpelweg over het hoofd gezien en daar kunnen we zeker nog eens naar kijken.

Overigens is voor mij alle feebdack over het forum waardevol. Ik ben dan ook erg benieuwd wat je precies zinloos vind aan het forum?
Beste moderator,
Wil je mij uitschrijven van NS Forum?
Zal ik doen, Inge.
Hoi sneltram, robuust of niet het is wel bijna 10 minuten langzamer en een overstap meer.

Alleen om 0750 zie ik een snelle verbinding:1.29, in de spits met vier overstappen waarbij de overstap op Haarlem 2 minuten is ....
Buiten de spits waarin ik probeer te reizen is deze verbinding er op het eerste oog niet. En doe je over dezelfde reis tussen de 1.44 en 1.57

Kijk ik weet dat het spoorboekje een legpuzzel van formaat is. Maar het moet toch mogelijk zijn om vanuit Den Helder sneller in Den Haag te kunnen komen?

Reageer