Langere spitstreinen in de spits

  • 11 december 2018
  • 23 reacties
  • 759 Bekeken

Reputatie 2
Staat er in de krant een artikel dat de NS vanaf 9 december met langere sprinters gaat rijden op de drukke routes van en naar de randstad, rijd er vandaag in de avondspits de kortste trein die er maar kan rijden, BELACHELIJK!!!!

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn inderdaad een aantal treinen verlengd maar wat NS er niet bij vertelt is dat er evenveel andere treinen zijn ingekort. NS Marketing verwart propaganda en voorlichting.

NS Marketing schermt ook voortdurend met 118 nieuwe sprinters als waren die een forse uitbreiding van het materieelpark terwijl ze in werkelijkheid alleen maar oud materieel vervangen dat naar de sloper gaat. Ik heb het niet nageteld maar het zou me niet verbazen als de 118 SNG stellen minder zitplaatsen hebben dan het af te voeren SGM, DDM1 en DD-AR samen.
Badge
Nou dan dagen we je bij deze meteen uit om dat even uit te zoeken zodat je gefundeerd reageert en geen aannames doet hieromtrent, iedereen kan zomaar iets roepen maar ik zie liever dat je dat dan onderbouwd zodat we kunnen zien of het wel of niet zo is en dan is het meteen voor iedereen duidelijk.
Hallo Hans101, zou je ons het traject wat je reist kunnen geven? En misschien ook de vertrektijd? Dan kunnen we je iets gerichter van een antwoord voorzien.
Vermelden van tijd en traject is wel zo handig ja als je een antwoord wil 😋Overigens zijn niet alle te korte treinen het gevolg van de nieuwe dienstregeling, maar kan het ook een incidenteel iets zijn vanwege een verstoring of defecten.
Reputatie 2
Er zijn inderdaad een aantal treinen verlengd maar wat NS er niet bij vertelt is dat er evenveel andere treinen zijn ingekort. NS Marketing verwart propaganda en voorlichting.

NS Marketing schermt ook voortdurend met 118 nieuwe sprinters als waren die een forse uitbreiding van het materieelpark terwijl ze in werkelijkheid alleen maar oud materieel vervangen dat naar de sloper gaat. Ik heb het niet nageteld maar het zou me niet verbazen als de 118 SNG stellen minder zitplaatsen hebben dan het af te voeren SGM, DDM1 en DD-AR samen.


Ik heb het even zitten uitrekenen, de zitplekken van alle SNG samen zijn 20518, die van de SGM, DDM1 en DD-AR samen ongeveer 25000. Dus de SNG heeft dan inderdaad minder zitplekken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het even zitten uitrekenen, de zitplekken van alle SNG samen zijn 20518, die van de SGM, DDM1 en DD-AR samen ongeveer 25000. Dus de SNG heeft dan inderdaad minder zitplekken.
Bedankt voor het rekenwerk, het bevestigt mijn onderbuikgevoelens. Wel is de inzetbaarheid van het af te voeren materieel momenteel al bepaald geen 100% meer en zijn DDM1/DD-AR door de vaste stammen niet erg flexibel inzetbaar dus als alle SNG in dienst is zal het hopelijk in de dagelijkse praktijk niet veel verschil maken. Daarnaast komen er wel meer (bruikbare) staanplaatsen. Maar van uitbreiding van de zitcapaciteit is dus inderdaad helemaal geen sprake.
Dan tel je de klapzittingen zeker niet mee? Want anders zou je flink hoger moeten uitkomen, vooral SGM heeft daar nogal veel van, terwijl SNG ze amper heeft. Maar is het aantal van 118 nieuwe treinstellen trouwens al definitief, of zijn er nog opties waar over beslist moet worden? Want bij dergelijke contracten zijn opties wel gebruikelijk, bij SLT bestond het oorspronkelijke order uit 2005 slechts uit 35 treinstellen, in 2007 werd dit uitgebreid met nog 64 stellen erbij en in 2009 (toen de eerste stellen de dienst in gingen) werden er nog 32 bijbesteld. In dat geval kan deze hele zij-discussie in de prullenbak.

Overigens leuk dat je het weer over staanplaatsen hebt, volgens de cijfers van de NS heeft een SGM-III 304 staanplaatsen terwijl een SNG-IV er slechts 161 heeft. Oftewel die vlieger gaat niet op.
Reputatie 2
De 25000 is inclusief klapzittingen.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Wat betreft staanplaatsen gaat het mij om "bruikbare" staanplaatsen. Wat ik daarmee bedoel is dat SGM op papier wel veel staanplaatsen heeft maar door de inrichting zie je dat er bij SGM daarvan in de praktijk maar een heel klein deel daadwerkelijk ooit wordt gebruikt. Bij de Flirts met hun open inrichting zie je daarentegen veel reizigers blijven staan bij de deuren en de speciale open ruimtes, ook als er nog genoeg zitplaatsen zijn. Meer zoals bij de metro.

Wat betreft eventuele vervolgopties, die vraag had ik mij zelf ook al eerder gesteld. Ik heb nog eens overal gekeken maar in geen enkele communicatie over de SNG bestelling is er ooit gerept over een vervolgoptie. Sowieso zou zo'n vervolgserie pas in dienst komen lang nadat SGM/DD-AR/DDM1 zijn afgevoerd. Als er geen opties zijn afgesproken is bijbestellen sowieso niet mogelijk zonder een nieuwe openbare aanbesteding.

Wel bevestigt een en ander dat minder zitplaatsen bij nieuw materieel steeds meer een issue gaat worden. Door de Jacobs draaistellen zijn de bakken van de nieuwste treinen sowieso al korter en het mega-toilet, rolstoelruimte, fietsruimte etc kosten ook steeds meer zitplaatsen. Het zelfde effect zie je bij de recente verbouwingen van DDZ en VIRM: minder zitplaatsen. Sluipend schuift de balans op naar steeds meer staan.
Het SNG contract biedt opties voor meer treinen, volgens een van de oorspronkelijke nieuwsberichten toen het contract ondertekend werd.
Reputatie 7
Badge +3
Het SNG contract biedt opties voor meer treinen, volgens een van de oorspronkelijke nieuwsberichten toen het contract ondertekend werd.
Bedankt, dat heb ik dus nooit ergens kunnen vinden hoewel me dat inderdaad wel logisch leek.
Reputatie 7
Badge +3
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-treinen/
Reputatie 5
Ik verwacht heel eerlijk gezegd geen vervolgorder voor nieuwe sprinter voordat bekend is welke lijne NS behoud en af gaat stoten vanaf 2025. Gaan ze veel lijnen afstoten dan is het onlogisch om extra sprinters aan te schaffen, en het lijkt mij ook niet dat ze de SLT dan al snel af zullen voeren nu ze er juist weer in investeren.
Reputatie 4
Badge
De NS heeft natuurlijk wel te maken met de huidige concessie:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/12/15/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025
Waarin is opgenomen artikel 32.1:
d. alle stoptreinmaterieel is uiterlijk op 31 december 2024 zelfstandig toegankelijk. NS maakt een plan waaruit blijkt volgens welke fasering zij hieraan uitvoering geeft. De concessieverlener laat een audit uitvoeren op dit plan.
e. NS streeft ernaar zo veel mogelijk op trajecten waar geen stoptreinmaterieel rijdt zelfstandig toegankelijk intercitymaterieel als eerste in te zetten;
Verder blijkt uit de toelichting concessie dat er naast de lijnen in Limburg en Overijssel, die inmiddels al zijn gedecentraliseerd, het verder niet de bedoeling is om meer decentralisaties voor 2025 te doen.
Tenslotte blijkt uit artikel 71 (Overgang van de concessie):
3. De concessieverlener en NS hebben een regeling getroffen voor de aan deze concessie gerelateerde productiemiddelen

Mijn idee dat de concessie wel erg flexibel in het voordeel van NS is opgesteld qua toegankelijk materieel. De deadline voor toegankelijk materieel had best 31 december 2021 ipv 2024 kunnen zijn. Het beleid van de NS is naar mijn mening ook wel erg spaarzaam geweest in de bestelling van SNG. Dit was juist het moment om al het sprinter materiaal te moderniseren en daarmee beter toegankelijk te maken. Blijkbaar is de onzekerheid rond het vervolg van de concessie en de kosten van nieuw materieel dusdanig dat het opknappen van SGM de NS toch voordeliger lijkt. Uit artikel 71 lijkt me toch dat er afspraken zijn gemaakt om materieel van de NS over te laten nemen door een nieuwe concessie houder, dus dat de NS op dat vlak niet voorzichtig zou moeten zijn. Het is me ook wat onduidelijk wat de NS nu wil, want als DDM-1, DD-AR zijn afgevoerd, alle SLT een toilet hebben gekregen en alle SNG in dienst zijn, is er denk ik toch nog een behoorlijke vloot SGM nodig. Nu wordt SGM voor een extra 3 jaar opgeknapt, maar is dat wel voldoende tot 31 december 2024? En wat doet de NS dan op 31 december 2024 met het tekort aan toegankelijk sprinter materieel? Of gaan ze er dan vanuit dat er met de nieuwe concessie zoveel lijnen gedecentraliseerd worden dat dan SGM vanzelf niet meer nodig is?
Reputatie 7
Badge +3
Hoeveel lijnen er gedecentraliseerd worden mag NS bij de huidige concessieopzet grotendeels zelf bepalen dus daar kunnen ze hun materieelbeleid op afstemmen. Echter de concessieopzet kan ook veranderen.

Meer materieel bestellen zit er op dit moment gezien de schuldenpositie van NS niet in. Banken willen NS geen nieuw geld lenen alvorens nu eerst oude leningen worden afgelost. De huidige bestelling aan SNG is voldoende om SGM/DDM1/DD-AR af te voeren bij het huidige aantal reizigers. Er komt alleen een probleem bij een forse reizigersgroei.

Een ander groot probleem is de onzekerheid rond de OV-studentenkaart. Een aantal politieke partijen willen de basisbeurs weer terug in ruil voor afschaffing van de OV-studentenkaart. Dat maakt dat NS en banken sowieso zeer voorzichtig zullen blijven met investeringen.

De deadline voor toegankelijk materieel/stations is in EU-verband afgesproken. De verwachting is dat sowieso geen enkel land die zal halen omdat het niet te betalen is. Duitsland beperkt het tot alleen grotere stations, in veel landen gebeurt er niets. Op het niet nakomen staan overigens geen sancties, het is meer een intentie.
Vergeet niet dat DDAR eigenlijk ook al oor FLIRT vervangen is. Toen in 2017 FLIRT instroomde werd een deel van het DDAR al op reserve gezet, echter in 2018 keerde dit terug om de capaciteit versneld uit te breiden en niet op SNG te wachten. Veel verbeteringen zijn dus al doorgevoerd, als ik naar de treinen op mijn traject kijk en dat vergelijk met twee jaar geleden is de capaciteit fors uitgebreid.
Reputatie 2
Leuk deze specialisten discusie maar ik reis dagelijks van woerden naar den haag, in de ochtend om 7:31 en in de avond om 17:13, gisteren vanaf den haag voor de tweede keer een kleine trein van 4 delen en nu vanochtend vanuit woerden weer een kleine trein, dat is dus nu al 3 dagen in 1 week met een te kleine trein rijden op een vrij drukke route, dit gebeurd niet af en toe, maar gemiddeld een 4 keer per maand en dat is gewoon belachelijk
Reputatie 7
Badge +3
@Hans101
Het heeft er een beetje van weg dat NS in de nieuwe dienstregeling net wat meer materieel heeft ingepland dan er daadwerkelijk beschikbaar is en dat er daardoor nu links en rechts treinstellen ontbreken. Dat valt vooral op bij de dienst Den Haag-Woerden-Utrecht -Den Bosch/Tiel. Het beste is om het maar iedere keer te melden via de app.
Reputatie 7
Badge +3
Naar aanleiding van de discussie hierboven: NS heeft 88 CAF-sprinters bijbesteld. Het wordt met 206 treinen een echt grote vloot. Kennelijk is men zeer tevreden over de tot nu toe geleverde kwaliteit c.q. betrouwbaarheid.

https://www.bd.nl/binnenland/ns-koopt-nog-eens-88-nieuwe-sprinters~a5a32e31/

Ook opvallend in het artikel: bijna de helft van alle reizigers bij NS reist met de sprinter. Zeker als je bedenkt dat juist veel sprinterdiensten door andere treinvervoerders worden geëxploiteerd.
Badge
......

Meer materieel bestellen zit er op dit moment gezien de schuldenpositie van NS niet in. Banken willen NS geen nieuw geld lenen alvorens nu eerst oude leningen worden afgelost. De huidige bestelling aan SNG is voldoende om SGM/DDM1/DD-AR af te voeren bij het huidige aantal reizigers. Er komt alleen een probleem bij een forse reizigersgroei.
........

Je spreekt jezelf binnen 2 weken al tegen, .......
Reputatie 7
Badge +3
Waar het geld vandaan komt is inderdaad een vraag. Wellicht garanties van het ministerie van financiën?
Reputatie 2

Er zijn inderdaad een aantal treinen verlengd maar wat NS er niet bij vertelt is dat er evenveel andere treinen zijn ingekort. NS Marketing verwart propaganda en voorlichting.

NS Marketing schermt ook voortdurend met 118 nieuwe sprinters als waren die een forse uitbreiding van het materieelpark terwijl ze in werkelijkheid alleen maar oud materieel vervangen dat naar de sloper gaat. Ik heb het niet nageteld maar het zou me niet verbazen als de 118 SNG stellen minder zitplaatsen hebben dan het af te voeren SGM, DDM1 en DD-AR samen.
Ik heb het even zitten uitrekenen, de zitplekken van alle SNG samen zijn 20518, die van de SGM, DDM1 en DD-AR samen ongeveer 25000. Dus de SNG heeft dan inderdaad minder zitplekken.


Misschien wel leuk om nu uit te rekenen wat dan nu het totaal aantal zitplekken zal zijn. Als de 88 nieuwe treinen in dezelfde verhouding komen als de huidige order betekent dat 50 3tjes en 38 4tjes. Dit samen zorgt voor 15340 zitplaatsen, samen met de 20518 zitplaatsen van de eerste order komt dit uit op 35858 zitplaatsen! Forse uitbreiding dus.
Reputatie 7
Badge +3
@MaVA
Volgens Spaanse media gaat het inderdaad om 50 3tjes en 38 4tjes.

Reageer