Langste trein | NS Community
beantwoord

Langste trein

  • 24 November 2021
  • 22 reacties
  • 3264 Bekeken

Weet iemand waar tegenwoordig op welke lijn de langste trein rijdt?

icon

Beste antwoord door Daniël03 24 November 2021, 17:36

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De Eurostar website geeft zelf 400 meter aan.  “Alle Eurostar-treinen zijn 400 meter lang, met elk 18 rijtuigen en 2 locomotieven.”

Het ProRail bestand ‘perron-en spoorlengtes’ geeft ook 400 meter aan voor een Eurostar, en 200,3 meter aan voor een ICE 3M. 

 

Als je een nog langere trein wil, de GreenCityTrip trein is in totaal 442 meter:   https://greencitytrip.nl/nl/info

Badge +3

Maar telt een ICE binnen Nederland als hogesnelheidstrein? :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +1

400 meter is de langst toegestane afmeting voor een hoge snelheidstrein in Nederland en volgens mij zijn de rijtuigen van de Eurostar net geen 25 meter lang, dus maximaal kunnen het 16 rijtuigen/bakken zijn.

De e320 is 390,2 m lang.

De ICE 3M is 200,8 m lang dus een dubbel stel is net iets langer dan 400 m :)

400 meter is de langst toegestane afmeting voor een hoge snelheidstrein in Nederland en volgens mij zijn de rijtuigen van de Eurostar net geen 25 meter lang, dus maximaal kunnen het 16 rijtuigen/bakken zijn.

Reputatie 5

Eurostar is altijd 16 bakken

Die heeft er toch 20? Rijdt die rechtstreekse Eurostar momenteel nog naar Nederland? Al heel lang niet meer mee gereden. Met die strenge covid-inreisbeperkingen is het VK momenteel voor mij een beetje off-limits.

Reputatie 4

Eurostar is altijd 16 bakken

Reputatie 5

Ik heb pas wel nog eens en dubbele ICE gezien (richting Basel) tussen Utrecht en Arnhem. Die is dus 16 bakken (2x8).

Reputatie 5

In het verleden reed in de spits tussen Utrecht en Eindhoven nog wel eens een 14-bakker (6+2x4), maar ik denk nu niet meer. Met die 10-minutendienstregeling rijden er meestal alleen hele korte treinen.

Reputatie 1

Dat dan weer wel :)

Reputatie 7
Badge +3

Kijk, dat zijn sprinters waar je iets mee kunt :slight_smile:

Maar 14 bakken SLT is nog steeds korter dan 12 bakken VIRM.

Reputatie 1

Kwam vandaag dit bijzonderheid je tegen over langste treinen gesproken.

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen maandag en dinsdag (en ook eerder) reed er o.a. in de 765 4 x ICM-3. Ook de 1827 rijdt sommige dagen met 4 x 3, vandaag zelfs nog.

En wil je 2 x SLT-6, inderdaad tussen Leiden en Utrecht, overigens ook 3 x SLT-4 daar te vinden. 

Reputatie 1

Klopt, er hebben wel langere treinen gereden vroeger, maar Bandabi vraagt specifiek naar de treinen van tegenwoordig. 2x6 SLT zie je ook wel, regelmatig tussen Utrecht en Leiden en Rondom Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht dat in het verleden tussen Utrecht en Zwolle de gecombineerde treinen Rotterdam/Den Haag - Groningen/Leeuwarden tot 15 bakken konden zijn. Of vergis ik me?

In het verleden reden er ook wel treinen met 2xSLT6, ik weet niet of dat nog voorkomt sinds corona. In meters zijn die natuurlijk wat korter. 

Badge +3

Drie bakken VIRM bestaat niet. Drie bakken IRM zijn verlengd tot vier bakken VIRM en vier bakken IRM zijn verlengd tot zes bakken VIRM. Een trein van 14 bakken VIRM bestaat dus uit een zesje en twee viertjes.

Reputatie 7
Badge +1

Da MAX lengte die-lang niet overal-is toegestaan is 14 bakken. Maar zal in huidig tijdsgewricht wel niet voorkomen. Dus dat is/was VIRM 4+4+3+3

Andere kanshebber is eventueel die nieuwe nachttrein, met diverse koerswagen delen.

Ik weet niet hoe dat nu is, maar voor Corona reed er in de 800 ook nog wel eens gepland VIRM12 rond.
 

In de 800 zie ik sinds corona geen hele lange treinen meer. 

Ik weet niet hoe dat nu is, maar voor Corona reed er in de 800 ook nog wel eens gepland VIRM12 rond.
 

Op Schiphol-Eindhoven (3500) rijden in de spits ook treinen met 12 bakken (VIRM).

12 bakken is doorgaans de langste lengte waar nu mee gereden wordt en inderdaad in de treinseries naar die Daniel03 hierboven al noemt en in de 2400 vanaf Dordrecht naar Almere zijn er 2 of 3 treinen in de ochtenspits 12 bakken lang.

Reputatie 1

Hoi, Ik neem aan dat je het hebt over de treinen in Nederland over het algemeen genomen. 

Ik denk dat dat de series 500,600,700 en 1800 zijn.
500=Rotterdam Centraal-Groningen
600=Rotterdam Centraal-Leeuwarden
700=Den Haag Centraal-Groningen
1800=Den Haag Centraal-Leeuwarden.

Op deze trajecten rijden soms wel drie gekoppelde treinstellen ICM aan elkaar (9,10 of 11 bakken). Een paar keer in de week vindt je 4x3 bakken ICM op de 1800, wellicht de langste trein. 

Op heel veel trajecten zie je 8 of 10 delen Virm(m), bijvoorbeeld de 800, 2200 en 2400. De meeste kans om 12 bakken Virm(m) te spotten is de 2200 en 3100 denk ik, en dan de 2200 tussen Amsterdam Centraal en Roosendaal. De 3100 is vrij zeldzaam, misschien 's ochtends 3x4 bakken.

Ik hoop dat je een beetje een idee hebt :)

Reageer