beantwoord

Langzaam rijdend Sloterdijk binnen

  • 3 januari 2017
  • 6 reacties
  • 197 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling rijden alle trein vanuit Haarlem richting Amsterdam de laatste kilometer voor Sloterdijk erg langzaam. Een overstap halen is hierdoor iedere dag weer een grote uitdaging geworden. Op Twitter al de vraag gesteld waarom dit zo is en of de machinisten aub weer gewone snelheid richting het station kunnen rijden. Op Twitter zonder resultaat en wordt er verwezen naar dit forum... kan hier iemand wel er antwoord op geven of er iets aan doen? Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Slidestops 3 januari 2017, 16:42

Heb het even uitgezocht, vandaar de wat latere reactie. Wat ik kan vindenis dat er op spoor 8 een Tijdelijke SnelheidsBeperking(TSB) is. (Dat is het spoor waar jouw sprinter op binnenkomt) Dit betekent dat door de toestand van het spoor, of de infra, niet harder mag worden gereden. De maximum snelheid is daar (tijdelijk) 40. Dit is echter van te voren al in de seinen opgenomen, waardoor inderdaad al eerder moet worden afgeremd. Het is dus niet de machinist die niet door wil rijden, maar de toestand van het spoor, of omgeving, die het helaas niet toelaat om harder te rijden, totdat het opgeknapt wordt.

Wat extra info:
Wat is TSB?

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.
bron


Buiten de specifieke situatie op Sloterdijk spoor 8, kan het in het algemeen zo zijn, dat er bijvoorbeeld een vertraagde trein voor zit, of dat er nog een trein aan het perron staat, dat er een kruisende trein is, goederen trein, of dat de opvolgtijd op de trein ervoor erg kort is.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Merk je dat op een specifieke tijd? In welke trein? Wat is je volledige traject? Dan kijken we even mee 🙂
Zoals beschreven Haarlem-Sloterdijk. Verschillende tijden en dagen, sprinters en intercity's. Allemaal gaan ze de laatste kilometer voor Sloterdijk langzaam rijden. Overstaptijd wordt daardoor beperkt, mensen gaan (nog) eerder staan in de trein wat zorgt voor onrust en ergernissen. Vb. Vanochtend sprinter 8.17 vertrek vanaf Haarlem.
Reputatie 7
Heb het even uitgezocht, vandaar de wat latere reactie. Wat ik kan vindenis dat er op spoor 8 een Tijdelijke SnelheidsBeperking(TSB) is. (Dat is het spoor waar jouw sprinter op binnenkomt) Dit betekent dat door de toestand van het spoor, of de infra, niet harder mag worden gereden. De maximum snelheid is daar (tijdelijk) 40. Dit is echter van te voren al in de seinen opgenomen, waardoor inderdaad al eerder moet worden afgeremd. Het is dus niet de machinist die niet door wil rijden, maar de toestand van het spoor, of omgeving, die het helaas niet toelaat om harder te rijden, totdat het opgeknapt wordt.

Wat extra info:
Wat is TSB?

Door werkzaamheden of de toestand van de infra kan het voorkomen dat op bepaalde stukken van de spoorbaan tijdelijk niet de voorgeschreven Baanvaksnelheid gereden kan/mag worden.

Om de veiligheid te waarborgen moet de procedure TSB opgestart worden, waardoor de machinisten die dit traject berijden op de hoogte worden gebracht van de snelheidsbeperking. Bekendmaking van de plaats en de verlaagde snelheid gebeurt in de door NS Reizigers uitgegeven IAM. Om een TSB langs de baan kenbaar te maken wordt gebruik gemaakt van LAE borden en tijdelijke snelheidsborden.

Als het baan vak is uitgerust met Automatische Trein Beinvloeding ATB dan kan de snelheidsbeperking opgenomen worden in het ATB-systeem. Hierdoor voorkomt men dat treinen met een te hoge snelheid een TSB-gebied binnenrijden. Hiervoor is een aparte aanvraag noodzakelijk.

Afhankelijk van het soort ATB-systeem moet de keuze gemaakt worden voor ATB-EG of ATB-NG

Wie vraagt de TSB aan?

Nadat de technische noodzaak en exacte plaats bepaald is van de tijdelijke snelheidsbeperking vraagt de gecertificeerd- Spooraannemer of veiligheidsbureau een TSB aan. Na het bepalen van de plaats en het invullen van een aanvraagformulier stuurt de procesaannemer het formulier, ter beoordeling, door aan de medewerker IBP van ProRail. de TSB-aanvraag wordt goedgekeurd onder verantwoording van de manager infra operaties van Prorail.
bron


Buiten de specifieke situatie op Sloterdijk spoor 8, kan het in het algemeen zo zijn, dat er bijvoorbeeld een vertraagde trein voor zit, of dat er nog een trein aan het perron staat, dat er een kruisende trein is, goederen trein, of dat de opvolgtijd op de trein ervoor erg kort is.
Dank voor het antwoord! Dan komt gelijk wel de vraag, waarom wordt dit niet in elke trein omgeroepen? Als mensen worden geïnformeerd hebben ze ook meer begrip... ik reis elke dag op de traject (soms 2x per dag) maar nooit iets gehoord, vandaar mijn ergernissen. Daarnaast zijn (met alle respect) de conducteurs praktisch nooit te vinden of aanspreekbaar. Ook niet voor het melden van 'zakdoekjesleggers'. Waarom sluiten 'jullie' je liever op in een hokje dan dat je constant door de trein pendelt om service te kunnen verlenen?
Voor een antwoord op de vraag waarom een conducteur niet altijd te vinden is wil ik je doorverwijzen naar dit topic. Ze hebben meer werkzaamheden dan alleen kaartjes controleren.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-de-conducteur-24501

Reageer