Lansingerland-Zoetermeer naam voor nieuw treinstation

Lansingerland-Zoetermeer is de naam voor het nieuwe treinstation dat momenteel wordt gebouwd aan de A12 op de grens van Bleiswijk in gemeente Langsingerland en Zoetermeer. Dit hebben NS en ProRail vorige week aan de twee gemeenten bekendgemaakt.

Het treinstation gaat deel uitmaken van het grote vervoersknoop Bleizo. Om dit vervoersknooppunt te realiseren wordt een viaduct over de A12 aangelegd met aan de zuidzijde een nieuw treinstation en op het viaduct een RandstadRail-halte. Deze haltes sluiten aan op de bus, auto en fiets.
Treinstation

Het treinstation biedt straks overstapmogelijkheden en reistijdwinst doordat de vervoersnetwerken van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer goed met elkaar worden verbonden. Voor zo’n 70.000 inwoners in de buurt van het station kan de reistijdwinst oplopen tot 25 minuten. De parkeergarage bij het station heeft zevenhonderd gratis parkeerplaatsen.

Alle Sprinters tussen Den Haag en Gouda stoppen bij station Lansingerland-Zoetermeer. Ook wordt RandstadRail-lijn 4 naar het station doorgetrokken en halteert ZoRo-bus, de snelle busverbinding richting Rotterdam, bij het nieuwe station.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Kan de naam niet wat langer?
Reputatie 6
Wat dacht je van: Zoetermeer Oosterheem/Lansinghage - Bleiswijk Noord/Prisma Bedrijvenpark/Bleizo Bussiness Park (Gemeente Lansingerland)?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dan heb je gelijk met één station de hele CTA vol.
Reputatie 1
Hmm die naam past niet op de voorkant/zij kant van een Randstadrail voertuig?
Reputatie 6
Badge
Nog steeds geen directe verbinding met Rotterdam of Intercity stop, dus ik zie de voordelen na al die jaren niet. In de spits kun je al 20x per uur naar Den Haag en Zoetermeer begint steeds zelfstandiger te worden. Jammer dat ze na al die jaren nog steeds geen fatsoenlijke verbinding hebben naar een grote stad nog geen 15km verderop.
Reputatie 1
Je bent sneller vanuit Oosterheem sneller in Utrecht. Met R'dam 6 keer per uur met HOV bus naar Berkel met overstap op metro. Rechtstreeks is niet rendabel
Nog even een toevoeging: Er is al een discussie om de Intercity's weer in Zoetermeer te laten stoppen.
Reputatie 1
Dat is tijdelijk http://www.ad.nl/binnenland/zoetermeer-moet-vaste-intercity-halte-worden~a823470a/
Reputatie 6
Badge
Die stad is te goed voor sprinters. Ik snap heel goed dat mensen maar lekker de tram nemen. NS Lacht Zoetermeer gewoon keihard uit.

On-topic: wat wordt de verwachte dienstregeling voor dit station? En zal de Qliner 383 Krimpen - Den Haag er ook stoppen aangezien deze nu al via knooppunt Bleiswijk en Zoetermeer naar Den Haag gaat?
Reputatie 7
Badge +3
Een intercity naar Den Haag is onzin, intercity's zijn niet bedoeld voor veredeld stadsvervoer. Richting Utrecht is een ander verhaal.
En daarnaast zitten de intercity's met de huidige materieelinzet bomvol. Een extra halte lijkt me dan niet echt logisch.
En daarnaast zitten de intercity's met de huidige materieelinzet bomvol. Een extra halte lijkt me dan niet echt logisch. Vroeger hebben de Intercity's wel in Zoetermeer gestopt. De ene intercity stopte in Zoetermeer en de andere intercity in Voorburg. Ik weet niet wat voor materieel worden ingezet maar dat is ook om de sprinters makkelijker te stoppen op tussengelegen stations. Of je moet het spoor gaan verdubbelen. Maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren door de overheid.
Reputatie 3
Nee hoor, in de oude spoorboekjes die ik bezit is er in Ztm nimmer een vaste IC-stop geweest.
Reputatie 7
Badge +3
Voor 2007 stopten de intercity's alleen in Voorburg. Daarnaast waren er toen sneltreinen die in Woerden, Gouda en Zoetermeer stopten. Intercity's stopten inderdaad niet in Zoetermeer.
Reputatie 6
Badge
Laten we het erop houden dat wel/geen Intercity stop tegenwoordig compleet de logica mist en dat het er met deze dienstregeling op lijkt alsof Zoetermeer sociaal afhankelijk is van Gouda, wat eerder omgekeerd zou zijn, (2 sprinters per uur niet verder dan Gouda) en Zoetermeer er dus nogmaals op achteruit is gegaan. Maar ja, op Gouda zijn bizar veel overstapmogelijkheden: je moet alleen altijd erheen sprinten.
Voor 2007 stopten de intercity's alleen in Voorburg. Daarnaast waren er toen sneltreinen die in Woerden, Gouda en Zoetermeer stopten. Intercity's stopten inderdaad niet in Zoetermeer. De sneltreinen werden in GD gesplitst. De ene deel ging naar ZTM en GVC en de andere deel ging naar RTD. En er was ook volgens mij ook een intercity die toen helemaal niet in GD stopte, maar wel in VB en GVC. In 2007 ging ik naar Indonesië om mijn biologische moeder op te zoeken.
Reputatie 4
@landrsthrn: nu niet zo overdrijven. Tussen Zoetermeer en Gouda ligt alleen Oost en straks dat nieuwe station. Als Zoetermeer meer op Utrecht was georiënteerd was het wel meer geweest dan een sprinterstop. Bovendien ben je alsnog in 40 minuten in Utrecht.

Reageer