beantwoord

Later vertrektijd 1e trein zondag

• 27 september 2018
  • 7 reacties
  • 448 Bekeken

Waarom vertrekt de eerste trein op zondagochtend pas om 8.38 uur? Door de weeks 1e trein om 6.38 uur. Ik moet zondag om 8 uur op mijn werk zijn, gaat dus niet lukken met de trein!?
icon

Beste antwoord door Thom 27 september 2018, 22:52

Op zondagochtend vroeg zijn er weinig reizigers en de dienstregeling is daarop aangepast. Het is wel zo dat het werken op zondag toeneemt, maar dit leidt niet tot meer en vroegere treinen zo te zien. Bij de voorbereidingen in de nieuwe dienstregeling van 2019 ben ik geen veranderingen op dit punt tegen gekomen. Je kunt ook geen treinen laten rijden als je van te voren wel weet dat er te weinig mensen in zullen zitten om in ieder geval enigszins rendabel te kunnen zijn.

Ik denk, hoe vervelend ook, dat op tijd op uw werk zijn op zondag niet lukt. Mensen die vroeg op een recreatiebestemming willen zijn, hebben hetzelfde probleem.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge
Tja, ik heb hetzelfde probleem met de trams hier. Eerste om 6 uur 's morgens, op zondag pas om half negen.
Er zitten om die tijd (half 7 's morgens op zondag) niet heel veel mensen in zo'n vervoermiddel. Het moet wel rendabel zijn en dat is het niet.
Reputatie 7
Badge +4
Op zondagochtend vroeg zijn er weinig reizigers en de dienstregeling is daarop aangepast. Het is wel zo dat het werken op zondag toeneemt, maar dit leidt niet tot meer en vroegere treinen zo te zien. Bij de voorbereidingen in de nieuwe dienstregeling van 2019 ben ik geen veranderingen op dit punt tegen gekomen. Je kunt ook geen treinen laten rijden als je van te voren wel weet dat er te weinig mensen in zullen zitten om in ieder geval enigszins rendabel te kunnen zijn.

Ik denk, hoe vervelend ook, dat op tijd op uw werk zijn op zondag niet lukt. Mensen die vroeg op een recreatiebestemming willen zijn, hebben hetzelfde probleem.
Een van de redenen dat werkgevers van personeel in de onregelmatige dienst eisen bij aanname dat ze over eigen vervoer beschikken, altijd op hun werk kunnen komen en vaak ook nog de eis niet verder dan bv 40 minuten van het werk te wonen, om de reis en werkdag dragelijk te houden.
Heel toepasselijk op deze Community, veel werknemers in het OV kunnen zelf haast nooit met het OV naar het werk, ze binnen te vroeg of eindigen te laat.
Waarom vertrekt de eerste trein op zondagochtend pas om 8.38 uur? Door de weeks 1e trein om 6.38 uur. Ik moet zondag om 8 uur op mijn werk zijn, gaat dus niet lukken met de trein!?

geen idee waarom jou trein pas om 8.38 vertrekt. Als je aangeeft van waar naar waar je reist zijn er hier misschien mensen die kunnen helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Toch blijft de vraag interessant waarom in landen als Duitsland, Belgie en Frankrijk de treinen op zondag wel veel vroeger beginnen en in Nederland en bijv. Engeland juist niet. Zeker weten doe ik het niet maar ik vermoed dat het te maken heeft met het historische verschil tussen religieus gematigde katholieke landen enerzijds en zwaar gereformeerde landen anderzijds. Overigens tot 1970 reden de treinen op zondag buiten de Randstad/Brabant/Limburg op veel lijnen maar om de twee uur, dat geeft ook wel aan hoe weinig vervoer er (zeker in protestantse regio's) toen op zondag was.

Wat verder ongetwijfeld ook meespeelt is dat Nederland altijd relatief weinig industrie (met ploegendiensten) gehad heeft en altijd vooral gericht was op handel en dienstverlening. En dat laatste is toch meer iets dat vooral op kantoruren plaatsvindt.
Reputatie 7
Badge +4
De zondagsrust heeft lang bestaan met relatief weinig economische activiteit, ook weinig recreatie en daarmee geringere aantallen verplaatsingen.
Zondag is zeker in de meer zuidelijke landen bij uitstek de familiedag met als hoogtepunt van de dag het middageten en -drinken. Aangezien de afstanden groter zijn, moet men ook eerder vertrekken om aan te kunnen schuiven. Zou misschien een (deel)verklaring kunnen zijn.

Reageer