beantwoord

Leiden CS - Rotterdam CS extreme drukte door kortere treinen

• 13 december 2016
  • 29 reacties
  • 994 Bekeken

Ik reis dagelijk om 7:30 van Leiden Centraal naar Rotterdam Centraal. De nieuwe dienstregeling is iets gunstiger dan voorheen, aangezien er niet meer gestopt zou worden op Schiedam centrum (dit deed hij gisteren en vanmorgen overigens wel). De reis is dan iets korter, 2 minuten, wat prettig is.

Wat onprettig is, is dat de vroege ritten (7:00, 7:15, 7:30) nu gedaan worden met een veel kortere trein; 4 wagons ipv 10!. Volgens de NS extra app, zijn dit tijdstippen met mindere drukte, maar zowel gisteren als vanmorgen heb ik het hele traject in de verdrukking moeten staan. Grote ongeregeldheden bij het in- en uitstappen en een vreselijke start van een werkdag op deze manier. Wat een enorme drukte in de trein, en wat een verkeerde inschatting van de NS om hier een kortere trein voor in te zetten in de nieuwe dienstregeling.

Om 7:45 wordt er wel een trein met 10 wagons gebruikt, maar op dit tijdstip was de trein altijd al bomvol, ook die met 10 wagons, dit is dus geen alternatief.

Mijn vraag is; blijft dit zo, en waarom?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 20 februari 2017, 09:49

Er zijn op dit traject inderdaad een aantal tijdelijke maatregelen die gevolgen kunnen hebben voor de drukte in de treinen. Zo rijden de Intercity's Lelystad-Dordrecht tijdelijk door naar Breda totdat de knip in de Intercity Den Haag-Eindhoven (alle reizigers moeten tot april overstappen in Breda) wordt opgeheven. Om dit mogelijk te maken stopt de helft van de Intercity's in zuidelijke richting tijdelijk niet in Schiedam Centrum en de helft van de Sprinters in zuidelijke richting niet op Delft Zuid. De drukte in de treinen monitoren wij voortdurend. U kunt dit ook melden in onze app.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 6
Badge
Misschien denkt de NS dat mensen in de ochtend van Rotterdam naar Leiden willen, en niet omgekeerd? Dat zou wel heel erg lachwekkend zijn. Maar nu:

Door werkzaamheden tussen Den Haag en Dordrecht rijden er een stuk minder treinen tussen Den Haag en Dordrecht. Misschien dat die drukte zich dan verplaatst naar de regio Den Haag waardoor treinen die wel richting Dordrecht gaan, niet de gewenste lengte hebben?
Er zijn inderdaad werkzaamheden maar het aantal treinen is hetzelfde gebleven, 4 per uur voor dit specifieke traject. De drukte op het perron is ook niet merkbaar veranderd.
Reputatie 5
De klacht is ook niet dat het aantal treinen is veranderd, maar de lengte. Toch ?

En specifiek traject Leiden - Rotterdam is misschien hetzelfde, maar vanaf Den Haag rijden er ongeveer half zo veel treinen naar R'dam/Dordrecht/Breda, dus kan me voorstellen dat reizigers-aanbod op de treinen die wél rijden, groter wordt ...
Reputatie 7
Badge +3
Er rijden nu met de werkzaamheden nog steeds 4 IC's per uur tussen Leiden en Rotterdam, maar er rijden vanaf Den Haag maar 2 sprinters per uur ipv 4 en de IC Den Haag - Venlo rijd niet.

Voorheen bestonden die 4 IC's tussen Leiden en Rotterdam rond de tijd die TS aangeeft meestal uit 2 treinstellen en dan was vaak al redelijk vol, gister en vandaag bestonden die vroege spits IC's maar uit 1 stel. Dan is het knap vol in zo'n 4-tje.
Klopt helemaal. Zelfs de 1e klas coupe was een soort vee-vervoer, mensen stonden letterlijk op elkaars tenen in de gangpaden.

Wanneer ik de NS extra reis app gebruik, en de planning bekijk voor januari, februari, etc, dan zie ik dat er voortaan altijd met een " 4-tje" gereden wordt op die tijden. Dit is geen prettig vooruitzicht!

Er rijden nu met de werkzaamheden nog steeds 4 IC's per uur tussen Leiden en Rotterdam, maar er rijden vanaf Den Haag maar 2 sprinters per uur ipv 4 en de IC Den Haag - Venlo rijd niet.

Voorheen bestonden die 4 IC's tussen Leiden en Rotterdam rond de tijd die TS aangeeft meestal uit 2 treinstellen en dan was vaak al redelijk vol, gister en vandaag bestonden die vroege spits IC's maar uit 1 stel. Dan is het knap vol in zo'n 4-tje.
Het enige wat ik voor nu kan adviseren is de drukte te blijven melden in de app. Ik zal ook een extra melding maken in onze systemen.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag was het weer raak, slechts 1 VIRM4 (de 2427 naar Dordrecht). HC verontschuldigde zich dat ze WEER een veel kortere trein hadden meegekregen.
Maar het kan nog erger, de 2214 naar Vlissingen was maar een enkele ICM4 was, daar stond mijn collega in.
Reputatie 5
Wel vreemd ... ze zouden materieel genoeg moeten hebben ; de helft rijdt niet vanwege werkzaamheden Dordrecht - R'dam - Den Haag ...
Reputatie 6
Badge
Het slaat nergens op om zulke korte treinen in te zetten op dat traject. We praten hier in vredesnaam over de verbinding tussen 3 van de 4 grootste steden van de grootste provincie van dit land. Kunnen ze niet kosten wat kost meer materieel inzetten? Of zijn daar niet genoeg reizigers voor (wat absoluut niet zo is!)? Als je op Delft staat te wachten op de IC Dordrecht rond 17:00, kun je met moeite nog net mee! Waarom? Ze rijden VIRM6 of kleiner...
Reputatie 3
@Klaas-Jan NS

Waarom rijden er eigenlijk minder treinen tussen Den Haag en Rotterdam ?
Op dit traject zijn er geen werkzaamheden.
Reputatie 5
Als je op Delft staat te wachten op de IC Dordrecht rond 17:00, kun je met moeite nog net mee!
Moet je op Den Haag waar de sprinter start (!!) tussen 17:00 en 18:00 's eens proberen in te stappen in de 2 overgebleven treinen. Vol van begin tot eind ...
Reputatie 6
Vanmorgen op Delft: de Intercity naar Dordrecht van 10:49, een vertraging van 35 (!) minuten, de Sprinter van 10:53 en de Intercity naar Vlissingen van 11:04 reden bieden niet... een perron vol wachtende reizigers.

Komt om 11.25 eindelijk een trein: een overvolle dubbeldekker, die (uit maar liefst) 4 bakken bestaat. Hoe is het mogelijk!?

Als deze chaos morgen en vrijdag niet verbeterd, dan kan NS wat mij betreft de boom in! Ik neem de auto, is ook nog een stuk goedkoper.
Reputatie 6
@Klaas-Jan NS

Waarom rijden er eigenlijk minder treinen tussen Den Haag en Rotterdam ?
Op dit traject zijn er geen werkzaamheden.

Die vraag heb ik ook al twee keer gesteld...
Reputatie 6
Badge
Ik wil echt een reactie op de vraag waarom er toch zo bizar weinig materieel ingezet wordt, en hoe het kan dat in de meeste gevallen er met een VIRM4 of SGM5 wordt gereden. Je moet het traject Delft - Dordrecht eens proberen deze dagen. Nog 10x erger dan Rosmalen - Den Bosch! Als sardientjes in een blik!
Ik ga voor jullie op onderzoek uit, zodra ik meer informatie heb zal ik dit laten weten.
Wat onprettig is, is dat de vroege ritten (7:00, 7:15, 7:30) nu gedaan worden met een veel kortere trein; 4 wagons ipv 10!.
Zover ik in de app zie zouden deze treinen wel allemaal VIRM-6 moeten zijn, maar de trein van 7:30 is nu inderdaad al drie dagen op rij te kort en die van 7:15 al twee dagen op rij. De NS app is overigens niet echt consequent in het melden van te korte treinen, ale je vandaag bij trein 2427 (die van 7:30) kijkt zie je op Leiden {"ingekort":true,"lengte":4,"geplandeLengte":6} staan maar te Schiphol staat er bij dezelfde trein {"ingekort":false,"lengte":4}. (dit is de ruwe data die de NS app ontvangt). Oftewel volgens de app was de trein te Schiphol op de normale lengte maar was ie bij Leiden te kort.
Reputatie 6
Ik wil echt een reactie op de vraag waarom er toch zo bizar weinig materieel ingezet wordt, en hoe het kan dat in de meeste gevallen er met een VIRM4 of SGM5 wordt gereden. Je moet het traject Delft - Dordrecht eens proberen deze dagen. Nog 10x erger dan Rosmalen - Den Bosch! Als sardientjes in een blik!

En nog "sardientjes" die noodgedwongen achterblijven en moeten wachten op de volgende "inblikmogelijkheid"
Reputatie 3
Het lijkt gewoon een geldkwestie, geen tekort aan materieel. Kijk op: https://forum.ns.nl/off-topic-32/vindt-ns-euros-belangrijker-klanten-30221
Reputatie 6
Badge
Hoezo? Dit is een enorm druk traject met tienduizenden reizigers per dag. NS Zou daar juist veel treinen in moeten zetten om geld te kunnen verdienen.
Die reizigers (waarvan de meeste al betaald hebben) gaan toch wel mee, langere treinen leveren geen extra inkomsten op.
Reputatie 6
Ik kan me niet voorstellen dat er een dienstregeling ontworpen wordt, die niet gereden kan worden, vanwege een tekort aan materieel.

Waarschijnlijk wordt materieel nu zo efficient ingezet, om te voorkomen dat er in de daluren te lange treinen rijden. Dat ze daardoor in de spits te kort zijn, dat is een vervelende bijkomstigheid maar het antwoord van NS zal zijn, dat het allemaal wel meevalt en het de schuld van de reizigers is. Die verspreiden zich niet goed
Reputatie 5
Het lijkt gewoon een geldkwestie, geen tekort aan materieel.
De helft van de treinen rijdt niet (op dat traject) , dus er staat genoeg materieel stil ...

Reputatie 7
Badge +3
En ook al ga ik niet mee, mijn Traject Vrij is toch al betaald.

Maar waarom staat vandaag de 2427 in de reisplanner als VIRM8 terwijl er vanmorgen op Laan van NOI toch echt maar 1 VIRM4 kwam aanrijden? OVtijden geeft wel aan dat er vanaf Rotterdam Centraal een 4tje bij is gekomen.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/2427/2016-12-15T07:39:00+0100
Nee, we moeten nog wennen en het is allemaal onze "beleving" om maar niet te vergeten de druktemelder te gebruiken in de NS App....

NS zegt meer treinen te rijden, de laatste plan V is buiten dienst en maar enkele flirts zijn erbij gekomen (en geen nieuw IC materieel) Ik ben geen insider maar het lijkt er zo wel op dat het materieel bestand op zijn minst erg krap is.
Zo zat ik vanmorgen opeens in een oude dubbeldekker terwijl de app een SLT met 8 bakken aangaf.
Reputatie 6
Badge
Vanochtend om 08:32 nog een enorm drukke trein meegemaakt. Normaal rond deze tijd is de trein 3/4 leeg, maar dit keer kon ik op Delft Zuid tot Blaak helemaal niet zitten....

En nee, ik wil absoluut niet zeggen dat ik recht heb op zitplaats. Het gaat hier puur om de vergelijking.

Reageer