lelystad-dordrecht | NS Community
beantwoord

lelystad-dordrecht

  • 18 September 2022
  • 28 reacties
  • 1853 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Tot hoelang is de ic Lelystad - Dordrecht gecancelled? Gaat deze ooit weer rijden?

icon

Beste antwoord door Thom 18 September 2022, 12:05

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ooit vast wel, maar er wordt nu al gesproken over midden december. Er is inkrimping en er komt in december een nieuwe dienstregeling. Het is helemaal niet zo duidelijk wat er precies gaat gebeuren. Er spelen vast meer factoren mee. Hij zou er niet uit hoeven te liggen. De meeste mensen benutten verder maar een deel van deze lijn.

In het weekend rijdt deze treiserie niet meer, dat is niet tijdelijk. Verder geldt dat deze treinserie vanwege de problemen bij Dronten voorlopig sowieso ook niet meer rijdt tussen Lelystad en Almere.

Doordeweeks is de situatie veder onduidelijk. Op dit moment wordt de volledige treinserie tussen Almere en Dordrecht steeds één dag van te voren uit de reisplanner gehaald wegens een "gewijzigde dienstregeling" wat vermoedelijk een eufemisme is voor personeelstekort of voor de problemen bij Dronten. Of dat tijdelijk of voor langere tijd is blijft onduidelijk, NS doet hierover geen mededelingen.

Reputatie 7
Badge

- laat maar -

In het weekend rijdt deze treiserie niet meer, dat is niet tijdelijk. Verder geldt dat deze treinserie vanwege de problemen bij Dronten voorlopig sowieso ook niet meer rijdt tussen Lelystad en Almere.

Doordeweeks is de situatie veder onduidelijk. Op dit moment wordt de volledige treinserie tussen Almere en Dordrecht steeds één dag van te voren uit de reisplanner gehaald wegens een "gewijzigde dienstregeling" wat vermoedelijk een eufemisme is voor personeelstekort of voor de problemen bij Dronten. Of dat tijdelijk of voor langere tijd is blijft onduidelijk, NS doet hierover geen mededelingen.

De problemen bij Dronten hebben helemaal geen invloed op deze treinserie, treinen voor deze treinserie komen niet uit Zwolle. Enige invloed die Dronten heeft is dat de Virm treinstellen die uitgewisseld worden voor onderhoud in Onnen nu of elders uitgewisseld moeten worden of om moeten rijden via Amersfoort.

Blijft over de personele problemen waarvan ik weet dat die op standplaats Lelystad flink meespelen en deze standplaats maakt het gros uit van het personeel op de 2400 serie.

Reputatie 7
Badge +2

De problemen bij Dronten hebben helemaal geen invloed op deze treinserie, treinen voor deze treinserie komen niet uit Zwolle.

De treinen niet nee, maar personeel vanuit het noorden komt nu ook niet zo makkelijk meer in Lelystad natuurlijk. Dus dat is nu niet zo bruikbaar meer om de gaten daar op te vullen.

Badge +3

Volgens mij is de keercapaciteit op Lelystad beperkt, nu daar ook de treinen die naar Zwolle zouden gaan moeten keren?

Reputatie 7
Badge +3

Daardoor reden de IC's eerder alleen Almere Centrum - Dordrecht en vervielen ze op het stuk Lelystad - Almere Centrum. Nu vervallen ze al sinds woensdag allemaal over het gehele traject. 

De problemen bij Dronten hebben helemaal geen invloed op deze treinserie, treinen voor deze treinserie komen niet uit Zwolle.

De treinen niet nee, maar personeel vanuit het noorden komt nu ook niet zo makkelijk meer in Lelystad natuurlijk. Dus dat is nu niet zo bruikbaar meer om de gaten daar op te vullen.

Personeel uit het Noorden gaan nu via andere lijnen het land in dat is het enige verschil, er wordt geschoven met personeel qua lijnen maar het betekend niet dat er meer treinen zijn die door personeel uit Lelystad bemensd moeten worden want die treinen die nu uit de riichting Den Haag en Amsterdam komen kunnen ook niet verder en dat personeel gaat weer met een trein terug die kant op.

Daarbij zijn op heel veel standplaatsen personele problemen, kijk maar naar de vacatures van de laatste tijd.

Perosnele impact is dus gering behalve dat nu andere standplaatsen meer personeel leveren voor dit traject en minder personeel uit het Noorden zal op dit traject rijden.

vind het vrij bizar dat op 1 van de drukste trajecten in Nederland (Rotterdam- Den Haag - Leiden) maar 2 treinen per uur rijden en deze zijn ook regelmatig veel te kort (4-6 bakken) zijn. 

vind het vrij bizar dat op 1 van de drukste trajecten in Nederland (Rotterdam- Den Haag - Leiden) maar 2 treinen per uur rijden en deze zijn ook regelmatig veel te kort (4-6 bakken) zijn. 

Er rijden natuurlijk veel meer treinen maar die gaan deels van/naar Den Haag Centraal. 

vind het vrij bizar dat op 1 van de drukste trajecten in Nederland (Rotterdam- Den Haag - Leiden) maar 2 treinen per uur rijden en deze zijn ook regelmatig veel te kort (4-6 bakken) zijn. 

Er rijden natuurlijk veel meer treinen maar die gaan deels van/naar Den Haag Centraal. 

Ik stap op in Schiedam en ja, er gaat een stoptrein naar den haag cs en daar kan je overstappen op een ic naar leiden maar dat is niet te doen, die stoptreinen zijn overvol en je doet er 20 minuten langer over.

ik snap dat 6 ic´s per uur lastig wordt maar 4 mag toch geen probleem zijn, vanochtend ook weer idioot druk, trein van 10 bakken (is oke) maar op Schiedam al erg vol, ben maar 1e klas gaan zitten

 

 

Reputatie 7

k snap dat 6 ic´s per uur lastig wordt maar 4 mag toch geen probleem zijn, vanochtend ook weer idioot druk, trein van 10 bakken (is oke) maar op Schiedam al erg vol, ben maar 1e klas gaan zitten

Wel tegen 1e klastarief dan mag ik hopen 😉

Ik vind het ook vrij bizar dat die treinreeks uitvalt, het is te druk in de trein en op het perron.. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, zit nu ook met 25 minuten extra reistijd.. 

Ik vind het ook vrij bizar dat die treinreeks uitvalt, het is te druk in de trein en op het perron.. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, zit nu ook met 25 minuten extra reistijd.. 

Verwacht er voorlopig maar weinig van, deze treinserie is al jaren één van de eerste treinseries die uitvalt als er ergens een probleem is op deze lijn, dit omdat er nog andere treinen rijden op het traject en de overlast voor reizigers dus klein is volgens de planning.

 

Ik vind het ook vrij bizar dat die treinreeks uitvalt, het is te druk in de trein en op het perron.. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, zit nu ook met 25 minuten extra reistijd.. 

Verwacht er voorlopig maar weinig van, deze treinserie is al jaren één van de eerste treinseries die uitvalt als er ergens een probleem is op deze lijn, dit omdat er nog andere treinen rijden op het traject en de overlast voor reizigers dus klein is volgens de planning.

 

En dan moet ik wel rekening houden met 3 maanden (midden Dec)? Ik zag inderdaad dat in februari 2022 deze treinreeks ook een tijdje is uitgevallen 

Nee ik denk dat het langer wordt, totdat er weer voldoende personeel is in de regio's die op deze trein dienst kunnen doen.

 

.

Hmmm hoop het niet, is echt enorm druk steeds op dat traject. Maar we zullen zien.. 

Ik vind het ook vrij bizar dat die treinreeks uitvalt, het is te druk in de trein en op het perron.. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, zit nu ook met 25 minuten extra reistijd.. 

Verwacht er voorlopig maar weinig van, deze treinserie is al jaren één van de eerste treinseries die uitvalt als er ergens een probleem is op deze lijn, dit omdat er nog andere treinen rijden op het traject en de overlast voor reizigers dus klein is volgens de planning.

 

Ik denk dat niemand op dit traject die naar Leiden moet, dit via Den Haag centraal gaat doen; als degene die de planning bepalen dit denken dan zijn dit mensen die nooit met de trein gaan

het is echt totaal onverantwoord om op dit traject maar 2 IC's te laten rijden

 

@peter van santbrink

Veel reizigers op dit traject gaan van/naar Den Haag en voor hen zijn de andere treinen natuurlijk wel een alternatief.

Twee treinen per uur is niet ideaal maar onverantwoord is natuurlijk weer wat anders. Het is voorlopig zo gezien het tekort aan personeel. Een schrale troost: op de meeste trajecten rijden minder treinen. 

Wel is het natuurlijk een beetje een aanfluiting dat na alle investeringen om iedere 10 minuten te gaan rijden NS nu niet verder komt dan een halfuurdienst. Daarnaast staat de dienstverlening met zeer volle treinen natuurlijk niet in verhouding tot de vaak honderden euro's die vol betalende reizigers in de spits iedere maand moeten ophoesten.

Ik stap nu op Schiedam Centrum in 1 van de laatste coupés, is wel een stuk lopen (vooral met versleten knieën 😐) en op Leiden Centraal waar ik uitstap moet ik dan ook weer een eind lopen maar tot nu toe kan ik zitten; echter op Delft loopt de trein vol en op Den Haag HS is het overvol dus de meeste mensen die de IC pakken gaan naar Leiden (of verder), in leiden loopt de trein helemaal leeg wat mijn vermoeden bevestigd.

Probleem kan wel zijn dat het coronavirus in onnodig overvolle treinen gemakkelijker verspreid kan worden, gelukkig lijkt deze variant minder schadelijk te zijn

Wat ik ook apart vind is dat gisteren voor woensdag gewoon 4 treinen (Schiedam Centrum - Leiden Centraal) per uur stond aangegeven in de planner maar vandaag is dat weer aangepast naar 2 treinen

Voor een stukje van Den Haag HS naar Leiden waar een trein dan heel vol zou zijn kun je niet op een heel traject langere treinen inzetten.  Het gaat hier om 1 halte verder met een IC en dan is het even accepteren dat het op dat stuk wat druk is in de trein.

En door personeelsgebrek ook bij de reisplanning (waar ook fors gesaneerd is door de NS) hebben ze blijkbaar geen mogelijkheden om de planner eerder bij te werken, zelfde geldt voor traject Lelystad - Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf jarenlang (tot halverwege 2019) gereisd op het stuk De Vink - Delft waarbij ik de IC had tussen Laan van NOI en Delft. Die was altijd tijdens de spituren goed vol, al kon ik meestal wel zitten. Ze waren vooral de laatste paar jaar dat ik reisde zo vol dat diverse treinen met 2 x VIRM-6 reden. Er hebben zelfs een keer in september posters op Laan van NOI (en ik meen ik ook op enkele andere stations) gehangen om aan te geven welke treinen echt heel druk waren en welke iets minder om reizigers te stimuleren iets vroeger of later te reizen. 

Wat ik ook apart vind is dat gisteren voor woensdag gewoon 4 treinen (Schiedam Centrum - Leiden Centraal) per uur stond aangegeven in de planner maar vandaag is dat weer aangepast naar 2 treinen

De treinen worden momenteel steeds één dag van te voren uit de planner gehaald. De treinen voor morgen zijn dus vandaag geschrapt, morgen zullen dan die voor donderdag worden geschrapt, enz. 

Alleen op zaterdag en zondag zijn de treinen structureel opgeheven en die staan dus sowieso helemaal niet meer in de planner.

Voor een stukje van Den Haag HS naar Leiden waar een trein dan heel vol zou zijn kun je niet op een heel traject langere treinen inzetten.  Het gaat hier om 1 halte verder met een IC en dan is het even accepteren dat het op dat stuk wat druk is in de trein.

En door personeelsgebrek ook bij de reisplanning (waar ook fors gesaneerd is door de NS) hebben ze blijkbaar geen mogelijkheden om de planner eerder bij te werken, zelfde geldt voor traject Lelystad - Zwolle.

het is druk op het hele traject Dordrecht-Leiden; (Leiden en verder weet ik niet, ik stap uit op Leiden) als de trein 10 bakken is dan kan je met wat geluk in Schiedam Centrum helemaal achterin nog zitten maar vanaf Delft is het vol

 

Terug vanuit Leiden is het ook vaak mis, treinen zijn max 6 bakken en dat werkt echt niet: vandaag trein eerder terug gepakt (16:15) maar deze zat ook al helemaal vol, conducteur riep op HS om dat je eerste klas mocht gaan zitten.

 

 

Ik vind het vooral onacceptabel dat de 2 IC's op Leiden op hetzelfde perron niet op elkaar wachten, zelfs niet met 1 a 2 minuten vertraging. je hebt nu nog maar een halfuursregeling met verplichte overstap op een heel belangrijk/druk traject (Rotterdam - Den Haag HS-Schiphol) en wordt het door niet wachten soms een 1-uurs regeling (of je moet dan met een vol perron in een sprinter). Drukte kan geen argument meer zijn, want er rijd onderhand de helft minder aan treinen

Reageer