beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht



Toon eerste bericht

55 reacties

Er zijn geen plannen voor. Het aantal reizigers buiten de spits is ook veel te laag om 4 keer per uur te rijden.
Het lijkt me sterk dat die verdubbeling niet rendabel zou zijn als het al sinds 1977 wordt gezegd dat het moet gaan gebeuren. Leiden heeft in de jaren '90 een groots nieuw station gekregen en ligt aan een doorgaande lijn die zowel snel als betrouwbaar is, maar met het uit elkaar vallen van zowel de plannen voor de RGL als het dubbelspoor op Leiden-Woerden is er duidelijk wel sprake van een bepaalde achterstand. Als je een belofte maakt en je komt die niet na, dan is er wat mij betreft een schuld.

Zelfs met mijn beperkte kennis van de regio kan ik nog genoeg dingen bedenken die kleinschalig zijn maar wel erg handig.....doortrekken van de R-Net stoptrein naar Leiden, doortrekken van de Sprinters naar Woerden, extra busbanen, stops schrappen op de Intercitydienst....stuk voor stuk goedkoper dan niks doen.
@MJL
Mij ontgaat wat nu eigenlijk het probleem is met de huidige verbinding, zeker in verhouding tot het aantal reizigers. Behalve studenten in de spits zijn er helemaal niet zoveel reizigers.
Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Dan denk ik niet dat je vaak met deze route hoeft te reizen. Er zijn twee grote problemen: snelheid en frequentie. Er rijden te weinig treinen, die te vaak stoppen, die langzamer rijden dan de al erg langzame dienstregeling. In de categorie "schiet *********** eens op" staat deze echt wel in de top 5 van Nederland.

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.


Nou er zijn toch echt plannen om meer treinen te laten rijden met dienstregeling 2021, de rijwegen zijn voor deze extra treinen zijn in ieder geval bij prorail aangevraagd. 

Ik heb alleen nog niet gelezen dat Utrecht - Leiden (via Woerden) extra treinen zou krijgen, wel via Schiphol.

Reputatie 7
Badge +3
Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.
Ook zo'n langlopende soap. Ik heb ruim 27 jaar gewerkt in Zoeterwoude Rijndijk bij een bedrijf wat pal langs het spoor lag. Een groot deel van die tijd werd er gezegd dat er in Zoeterwoude een station zou komen, ook in Hazerswoude / Koudekerk. Niet dat ik er gelijk gebruik van zou maken, maar er woonden nogal wat collega's in Alphen, Hazerswoude en Koudekerk en die hadden er wel graag gebruik van gemaakt. Ook voor werknemers van Heineken had het handig geweest. Er is op een gegeven moment wel speciaal een buslijn gekomen over het industrieterrein die later nog doorgetrokken is naar Gouda, en ook later een stuk busbaan parallel aan het spoor voor deze bus.
Reputatie 7
Badge +3

Dat het mensen het nu zat worden om thuis te werken is dat ze nu iedere dag thuis werken, met vaak de kinderen er nog bij omdat de scholen dicht zijn. In een normale situatie zijn de kinderen op school of in de opvang en werken mensen misschien 1 of 2 dagen per week thuis en de rest op kantoor.

In het bedrijf waar ik lang gewerkt heb is thuis werken voor bijna iedereen mogelijk geworden na verhuizen naar een nieuw pand met ook een heel nieuw telefoonsysteem (bellen via je laptop/internet met je vaste nummer) en werd de regel ingesteld dat iedereen die fulltime werkte 1 dag per week thuis mocht werken en een parttimer mocht 1 keer per 2 weken thuis werken. Wat je zag was dat die ene dag per week of per 2 weken langzaam opgerekt werd, ook diverse parttimers gingen 1 vaste dag per week thuis werken en fulltime werkten soms 2 dagen per week thuis omdat zo uitkwam (bv partner had de auto nodig, er was geen kinderopvang, iemand had halverwege de dag een doktorsafspraak waardoor het handiger was thuis te werken) en zolang dat geen problemen opleverde werd dat ook gewoon toegestaan. Het was op een gegeven moment zo dat op afdelingen waar in het begin (bijna) alle buro's bezet waren meerdere dagen per week de helft van de mensen thuis aan het werk was. 

Ik verwacht echt niet dat hierna iedereen massaal iedere dag gaat thuis werken, maar als meer mensen 1 of 2 dagen per week thuis werken kan dat wel een flink verschil maken. Niet alleen voor het OV maar ook voor het forenzenverkeer per auto.

Gezien de kosten vrees ik dat er voorlopig weinig van de grond komt behalve die extra spitstreinen. ProRail kampt met grote kostenoverschrijdingen en de politiek is niet van plan extra geld voor het spoor uit te trekken.

Verder merk ik op, dat de laatste tijd deze intercity met sprinter materieel wordt gereden. Het schijnt dat dit voor de knieën van de treinbegeleiders is gedaan. Qua comfort voor de reizigers volgens mij een achteruitgang.  Ik ben groot en heb dan ook moeite om niet gezellig met mijn knieën tussen de benen van mijn medepassagier te zitten. U wil niet weten wat deze reizigers hierover zeggen!

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

Er staan nog altijd 240 dubbeldekker IC-rijtuigen DDZ met remproblemen buiten dienst, het blijft onduidelijk wanneer die weer inzetbaar zijn. Het gevolg is dat oud sprintermaterieel dat gesloopt zou worden nu langer in dienst gehouden wordt om het capaciteitsgebrek op te vangen. Dat betekent uiteraard wel dat sommige IC's nu met sprintermaterieel moeten worden gereden of moeten worden ingekort.  

Reputatie 7
Badge +3

Dat over extra treinen via Schiphol las ik inderdaad al eerder.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/09/01/frequentieverhoging-arnhem-schiphol-rotterdam

Er zijn dan zes in plaats van vier intercityverbindingen mogelijk zijn tussen Arnhem en Schiphol. Deze extra treinen kunnen ook doorrijden van en naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. Is natuurlijk ook al een interessantie optie voor reizigers tussen Leiden en Utrecht. En natuurlijk meer IC's tussen Rotterdam, Den Haag, en Leiden. Ik was hier wel een verbaasd over want ik dacht dat er pas meer IC's tussen Rotterdam en Den Haag zouden gaan rijden als het tussen Rijswijk en Delft Campus viersporig zou zijn (waar nu aan gewerkt wordt). 

 

Dit over Leiden - Utrecht (via Woerden) las ik pas vandaag, zou alleen in de spits gaan rijden en betreft de spitstrein die momenteel alleen nog Leiden - Alphen rijdt, die zou dan doorgetrokken worden naar Utrecht. Dus bij dezen heb je dat nu gelezen. :grin: Ook het AD bericht hierover. https://www.ad.nl/alphen/spoorbaan-bij-bodegraven-wordt-aangepast-om-extra-spitstreinen-te-laten-rijden-op-traject-leiden-utrecht~aedf4bf9/

Maar er zijn al vaker allerlei dingen gezegd en (soort van) beloofd betreffende het traject Leiden - Utrecht, dus eerst zien dan geloven.

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 

Het studentenreisproduct opofferen voor de terugkeer van de basisbeurs? Het zal toch niet? Het lijkt me zeer sterk dat er gedacht wordt dat studenten het zullen accepteren om OV-kosten zelf te moeten betalen, als dat uberhaupt al een mogelijkheid is voor ze. Natuurlijk moet de basisbeurs een terugkeer gaan maken maar dat mag absoluut niet ten koste gaan van iets anders.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook nog kan gebeuren is dat wanneer er uiteindelijk weer een normale situatie is, er meer bedrijven gebruik zullen maken van thuiswerken of die het uitbreiden.

Ik denk dat dat tegenvalt. Leuk voor een paar dagen om dat rapportje af te maken waar je anders niet aan toekomt maar ik vrees ik dat het inmiddels erg onproductief is in de meeste sectoren. 

In bepaalde sectoren zal het inderdaad niet werken, maar ik heb zelf binnen ons bedrijf gezien hoe thuis werken langzamerhand na een eerste weerstand toch steeds meer werd gedaan en prima werkte, waarbij mensen thuis vaak zelfs productiever waren op kantoor. Je wordt bv minder afgeleid door collega's die even langs lopen voor een vraag en dan toch ook even een praatje maken. Mijn eigen ervaring en die van mijn collega's was ook dat je vaak meer uren werkte dan op kantoor. Ipv om 7 uur van huis te gaan, om  8 uur op kantoor, om 5 uur vertrekken van kantoor en om 6 uur weer thuis begon ik op een thuiswerkdag meestal al ruim voor 8 uur en ging ook tot na 5 uur door en ook nam ik dan een kortere lunchpauze omdat je niet gezellig met je collega's samen zat. Ipv 8 uur op een dag werd het makkelijk 8,5 of 9 uur. Bijna alle dingen die ik op kantoor deed kon ik ook thuis doen. 

Reputatie 5
Badge

Net als eventueel het minder reizen van studenten. Het gaat nog heel ingewikkeld worden.

Onder het studentenvervoer ligt sowieso een bom omdat veel partijprogramma's volgend jaar de basisbeurs willen herinvoeren ten koste van de OV-studentenkaart. 


Heb je daar een bron van? Zou er graag meer over lezen.

Het CDA heeft dit nog altijd in zijn plannen staan. Het enige punt is dat de kans groot is dat die basisbeurs gezien de coronacrisis een totaal onbetaalbare wens dreigt te worden. 

Slecht nieuws. De inzet van sprinters op dit traject is blijvend. Inderdaad ligt het spoor er slecht bij wat je bovenin de dubbeldekkers goed kon merken, maar het belangrijkste is dat er volgend jaar in de spits meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Woerden. Vanwege het enkelspoor lukt dat alleen met het snelste materieel, dus sprinters. Helaas dus geen Wifi en minder comfort. Wel een hogere frequentie in de spits.

Met vier treinen per uur heb je ook geen dubbeldekkers meer nodig, maar ICM zou natuurlijk wel kunnen en ook niet onlogisch zijn. Of je moet het geen intercity meer noemen. Voordeel is wel dat modern licht sprintermaterieel (SLT, SNG) veel beter is voor de slappe baan op dit traject.   

 

@Tamzin Vanaf volgende week gaat ook de intercity tussen Utrecht en Rotterdam met sprintermaterieel rijden. Gelukkig is het er nog. Beter dan geen trein of een te kleine trein.

240 dubbeldekkers vervang je ook niet met wat schuiven en krap plannen. Korte intercitylijntjes moeten dan maar tijdelijk (hoe lang is bij DDZ tijdelijk?) met sprintermaterieel. 

Sommige mensen schijnen gemist te hebben dat recentelijk het aantal treinreizigers is gehalveerd.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.

Hoe onwaarschijnlijk je het ook vindt, dit staat in de adviesaanvraag dienstregeling 2022:

 

4. Frequentieverhoging Leiden – Utrecht

4.1 Aanleiding

Het verbeteren van de dienstregeling tussen Leiden Centraal, Woerden en Utrecht Centraal is al langer een wens van NS, reizigers en decentrale overheden. Door de oplevering van nieuwe infrastructuur is een frequentieverhoging mogelijk die NS voornemens is per Dienstregeling 2022 in te voeren. Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersvraag op deze lijn (voor de coronaperiode).

4.2 Uitwerking

In de spits rijdt de Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen aan de Rijn door naar Woerden en verder naar Utrecht. Hierdoor stijgt de frequentie in de brede spits tussen Alphen aan de Rijn en Woerden van twee naar vier treinen per uur. Ook de verbinding tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal (via Woerden) groeit van twee naar vier rechtstreekse treinen per uur.

De Intercity tussen Leiden en Utrecht Centraal rijdt door als Sprinter naar ’s-Hertogenbosch. De Sprinter tussen Leiden en Utrecht Centraal rijdt in de spits verder richting Houten Castellum.

Om de frequentieverhoging mogelijk te maken op een deels enkelsporig baanvak, dient de Intercity tussen Leiden en Utrecht Centraal met Sprintermaterieel te rijden. Hierdoor worden de benodigde rijtijden gehaald en voldoet het materieel aan de eisen voor baanstabiliteit. Ook staan de doorgaande treindiensten op Utrecht Centraal ongeveer twee tot vier minuten langer stil om de inpassing tussen de baanvakken Woerden – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal mogelijk te maken.

(hoe lang is bij DDZ tijdelijk?) 

DDZ zal dit jaar niet meer worden ingezet. Meer is momenteel nog niet bekend.

De vraag is alleen in hoeverre die dienstregeling ook echt ooit uitgevoerd gaat worden. Hoe lang blijft de overheid nog miljarden exploitatiesubsidies geven terwijl er nauwelijks reizigers zijn?

Van NS kan ik het nog wel begrijpen. Zolang de belastingbetaler blijft schuiven doen ze alsof hun neus bloedt en gaan ze zelf niet bezuinigen. 

De vraag is alleen in hoeverre die dienstregeling ook echt ooit uitgevoerd gaat worden. Hoe lang blijft de overheid nog miljarden exploitatiesubsidies geven terwijl er nauwelijks reizigers zijn?

Van NS kan ik het nog wel begrijpen. Zolang de belastingbetaler blijft schuiven doen ze alsof hun neus bloedt en gaan ze zelf niet bezuinigen. 


Net zolang als dat de overheid andere bedrijven overeind probeert te houden die ook getroffen worden door de beperkingen die de regering ze oplegt.  Jij ziet geloof ik graag dat het hele OV omvalt maar wat denk je dat er dan aan kapitaal wordt weggegooid ?

 

Overigens wordt er bij de NS flink bezuinigd intern en dat is duidelijk merkbaar als je bij de NS zou werken.

Maar ik ben met je eens dat je geen plannen voor meer treinen gaat presenteren met de huidige vooruitzichten, dat verbaast menig NS’er, behalve de directie.

 

Badge +3

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

Het ‘HSL materieel’ (IC direct en Den Haag - Eindhoven) heeft ook geen WiFi.

@Jeroen 

Het lijkt me geen goede zaak om belastinggeld te blijven gebruiken om treinen en bussen die nog niet voor 20% bezet zijn te laten rondrijden. Pas de frequenties aan aan het huidige aantal reizigers, werk zo eerst alle verlofachterstanden bij het rijdend personeel weg en berg uitbreidingsplannen voorlopig even op in de bureaulade (na de crisis kun je kijken wat nog relevant is). Een crisis vereist crisismanagent en niet doen alsof er niets aan de hand is. 

@Jeroen

Het lijkt me geen goede zaak om belastinggeld te blijven gebruiken om treinen en bussen die nog niet voor 20% bezet zijn te laten rondrijden. Pas de frequenties aan aan het huidige aantal reizigers, werk zo eerst alle verlofachterstanden bij het rijdend personeel weg en berg uitbreidingsplannen voorlopig even op in de bureaulade (na de crisis kun je kijken wat nog relevant is). Een crisis vereist crisismanagent en niet doen alsof er niets aan de hand is. 


Eeeh verlof mag niet opgedrongen worden dus ik weet niet hoe jij verlofachterstanden wilt wegwerken op dit moment?  Verlof is een recht van de werknemer en niet iets waar de werkgever in bepaalt wanneer iemand zijn verlof moet opnemen.  Daarbij is het al vele jaren bij het spoor erg lastig om je verlof op te nemen in een periode waarin je as werknemer verlof wilt hebben.

En het is de wens van de overheid dat er nog zoveel OV rondrijdt, de NS mag niet zelfstandig beslissen om de dienstregeling verder uit te kleden dat mag alleen na goedkeuring van de overheid. Dus dat balletje moet je even in Den Haag neerleggen.

Reageer