beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht



Toon eerste bericht

55 reacties

@MJL
Mij ontgaat wat nu eigenlijk het probleem is met de huidige verbinding, zeker in verhouding tot het aantal reizigers. Behalve studenten in de spits zijn er helemaal niet zoveel reizigers.
Het lijkt me sterk dat die verdubbeling niet rendabel zou zijn als het al sinds 1977 wordt gezegd dat het moet gaan gebeuren. Leiden heeft in de jaren '90 een groots nieuw station gekregen en ligt aan een doorgaande lijn die zowel snel als betrouwbaar is, maar met het uit elkaar vallen van zowel de plannen voor de RGL als het dubbelspoor op Leiden-Woerden is er duidelijk wel sprake van een bepaalde achterstand. Als je een belofte maakt en je komt die niet na, dan is er wat mij betreft een schuld.

Zelfs met mijn beperkte kennis van de regio kan ik nog genoeg dingen bedenken die kleinschalig zijn maar wel erg handig.....doortrekken van de R-Net stoptrein naar Leiden, doortrekken van de Sprinters naar Woerden, extra busbanen, stops schrappen op de Intercitydienst....stuk voor stuk goedkoper dan niks doen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik woon zelf in Leiden en ik kan de keren dat er weer een plan werd geopperd en dit in de krant stond niet meer tellen.

Leiden - Utrecht is al jaren punt van discussie. Men wil van alles, bv dubbel spoor tussen Leiden en Woerden, wat dan weer niet kan.
Dan een volgend plan voor 4 treinen per uur, maar dat is weer te duur


Het laatste bericht (april dit jaar) is dat er toch op korte termijn een extra sprinter naar Utrecht zou gaan rijden en men (nog steeds) praat over het versnellen van de intercity.
Ik ben benieuwd wat er van komt.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/04/23/extra-spitspendel-tussen-leiden-en-utrecht/?gdpr=accept




Zomaar even wat krantenartikelen:

Uit het Leidsch Dagblad van 16 december 2002
https://leiden.courant.nu/issue/LD/2002-12-16/edition/0/page/7




Van de voorpagina van het Leidsch Dagblad van 1 november 1995
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1995-11-14/edition/0/page/1?query=



LD van 13 april 1993
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1993-04-13/edition/0/page/17




En 22 januari 1991
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1991-01-22/edition/0/page/15

Er zijn geen plannen voor. Het aantal reizigers buiten de spits is ook veel te laag om 4 keer per uur te rijden.
Reputatie 7
Badge
Welkom op de community. De Intercity rijdt op dit traject maximaal 120 km/h, tussen Woerden en Utrecht maximaal 140 km/h. Dat zie ik je nog niet op je fiets na doen !

Groot nadeel van deze spoorlijn is het enkel spoor en de beperkte mogelijkheid om te kunnen kruisen. Ga je wat veranderen in de dienstregeling, dan krijg je een ander patroon en kloppen de kruisingspunten niet meer.

Bodegraven en Lammenschans zijn misschien in uw ogen onbelangrijke stops, maar wel drukke stations.
De enige verandering op de korte termijn zou het doortrekken van de Sprinter Alphen naar Woerden/Utrecht kunnen zijn, maar dan is alle rek er wel uit, met als eventueel gevolg meer vertragingen.

Reageer