beantwoord

Logistiek op Amsterdam Centraal

Hallo,

ik reis iedere ochtend met de sprinter vanuit Baarn naar Amsterdam Centraal. Die komt om ongeveer 08:20 aan op perron 13a, aan de westkant van het station. Daar loopt de hele trein leeg maar iedereen moet dan met een enkele roltrap naar de stationshal. Zeker als net de Intercity Direct ook net op 14a is aangekomen is dat een enorme mensenmassa. Daardoor mis ik vaak mijn aansluiting. Bovendien is de roltrap vaak defect, mogelijk vanwege de zware belasting.

Kan mijn vaste trein niet stoppen op 13b? Daar zijn meerdere trappen en dat perron is heel vaak leeg. Of anders, kan er niet nog een tunnel of brug aan de westkant van het station komen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 17 maart 2017, 10:33

Dankjewel voor je reactie, JohnPaulJones .

Ik heb gezien dat de overstaptijd van spoor 13a naar spoor 1 zes minuten is. Dit zou inderdaad in theorie haalbaar moeten zijn echter kan ik me voorstellen dat dit, met name door de grote stroom aan reizigers, een uitdaging is en soms ook niet haalbaar. Ik ga je feedback doorzetten zodat er kan worden gekeken naar eventuele mogelijke alternatieven met betrekking tot het aankomstspoor. Ook je ervaring dat de roltrap vaak defect is en suggesties voor een tunnel of brug aan de westkant van het station ga ik daarbij doorgeven 🙂 Wel fijn dat je zelf ook al een soort van alternatief hebt gevonden ondanks dat deze ook niet altijd haalbaar is.
Bekijk origineel

16 reacties

Hallo JohnPaulJones, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je vaak je aansluiting niet haalt door de reizigersstroom. Fijn dat je met ons meedenkt over eventuele oplossingen. Voor ik dit intern uit kan zetten zou ik nog wel graag willen weten welke aansluiting je moet halen? Hoe laat vertrekt je aansluiting en op welk traject is dat? Is het wel een aansluiting die je normaliter volgens de reisplanner zou moeten kunnen halen?
Amsterdam Centraal is een drama, veel te smalle perrons waar vaak twee treinen achter elkaar staan. Waar andere grote stations perrons van minstens 12 meter breed hebben, zijn ze in Amsterdam maar zo'n 8 à 9 meter breed onder de overkapping, en daarbuiten (waar je met een lange trein ook terecht kan komen) soms nog smaller.

Spoor 13b lijkt inderdaad leeg te zijn op het genoemde tijdstip, maar de trein vanuit Amersfoort staat 12 minuten stil in Amsterdam, en aan het einde van die 12 minuten is spoor 13b wel bezet door een andere trein. Dus in theorie zou de treiner kunnen stoppen om reizigers uit te laten stappen, maar daarna zal deze moeten doorrijden naar 13a om daar vervolgens te wachten tot het tijd is voor de rest van de rit. Zou te doen moeten zijn, maar vereist wel wat extra discipline (als de machinist vergeet door te rijden staat de boel vast, en bij vertraging moet je opletten dat je direct naar 13a doorrijden).
Hallo JohnPaulJones, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je vaak je aansluiting niet haalt door de reizigersstroom. Fijn dat je met ons meedenkt over eventuele oplossingen. Voor ik dit intern uit kan zetten zou ik nog wel graag willen weten welke aansluiting je moet halen? Hoe laat vertrekt je aansluiting en op welk traject is dat? Is het wel een aansluiting die je normaliter volgens de reisplanner zou moeten kunnen halen?

Ik moet door naar Sloterdijk. Volgens de reisplanner moet ik de sprinter naar Zandvoort op perron 1 kunnen halen maar dat is na de vertraging bij de roltrap veel te ver lopen. Ik neem meestal de sprinter Uitgeest van perron 8a. Als ik snel ben haal ik de intercity Alkmaar van perron 7a soms nog maar alleen als die vertraagd is.

Ik heb gezien dat de overstaptijd van spoor 13a naar spoor 1 zes minuten is. Dit zou inderdaad in theorie haalbaar moeten zijn echter kan ik me voorstellen dat dit, met name door de grote stroom aan reizigers, een uitdaging is en soms ook niet haalbaar. Ik ga je feedback doorzetten zodat er kan worden gekeken naar eventuele mogelijke alternatieven met betrekking tot het aankomstspoor. Ook je ervaring dat de roltrap vaak defect is en suggesties voor een tunnel of brug aan de westkant van het station ga ik daarbij doorgeven 🙂 Wel fijn dat je zelf ook al een soort van alternatief hebt gevonden ondanks dat deze ook niet altijd haalbaar is.

Dank, hoop dat er op termijn iets aan gedaan kan worden.
Reputatie 4
In ieder geval is een alternatief blijven zitten in de trein, aangezien die, natuurlijk wel met een lange wachttijd, doorrijdt naar Sloterdijk.

Overigens geeft de reisplanner dit doorrijden maar op een gekke manier aan. Je moet +10 minuten extra overstaptijd plannen om dit te kunnen zien:
http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Baarn&vertrektype=treinstation&aankomst=Amsterdam%20Sloterdijk&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-03-17T13:22&type=vertrek&overstaptijd=10&hash=-1658299666&hash=-1658299666&source=url

Je dient dus in dat geval op je eigen trein over te stappen.
In ieder geval is een alternatief blijven zitten in de trein, aangezien die, natuurlijk wel met een lange wachttijd, doorrijdt naar Sloterdijk.

Overigens geeft de reisplanner dit doorrijden maar op een gekke manier aan. Je moet +10 minuten extra overstaptijd plannen om dit te kunnen zien:
http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Baarn&vertrektype=treinstation&aankomst=Amsterdam%20Sloterdijk&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-03-17T13:22&type=vertrek&overstaptijd=10&hash=-1658299666&hash=-1658299666&source=url

Daar heeft u helemaal gelijk in. Deze sprinter rijdt altijd door via Amsterdam CS naar Hoofddorp en die stopt ook in Sloterdijk. Dan kan je net zo goed vanuit Baarn gewoon blijven zitten.

Daar heeft u helemaal gelijk in. Deze sprinter rijdt altijd door via Amsterdam CS naar Hoofddorp en die stopt ook in Sloterdijk. Dan kan je net zo goed vanuit Baarn gewoon blijven zitten.

Klopt, alleen:
- hij blijft 12 minuten in Amsterdam Centraal stil staan en ik gebruik die tijd liever om iets eerder op mijn bestemming aan te komen.
- er stappen in Amsterdam veel toeristen met grote bagage in die naar Schiphol gaan. Als ik blijf zitten moet ik me op Sloterdijk tussen de bagage heen wurmen om uit te stappen.
De huidige dienstregeling is een enorme puzzel geweest JohnPaulJones en helaas zijn er een paar verbindingen waarbij sommige sprinter geruime tijd moeten halteren. Dit kan echt niet anders gezien het overige treinverkeer. Met man en macht ik gekeken of dit te voorkomen is, maar het bleek niet zo te zijn.

Wat betreft de bagage, ook daar heb ik geen oplossing voor. In de treinen van en naar Schiphol zitten veel reizigers met koffer(s) en dat is hun goed recht. Ik zit ook regelmatig in een 'Schipholtrein' en er staat wel eens een koffer wat in de weg, maar het balkon is over het algemeen prima te bereiken.
Hmmm is even nadenken.....een andere oplossing om van Baarn naar Sloterdijk te gaan is met de trein eerst naar Amsterdam Zuid te reizen, en vervolgens de metrolijn 50 (Isolatorweg) te nemen. Deze metrolijn stopt ook op station Sloterdijk. Maar of dat de snelste manier is weet ik niet. Maar dan zit je niet zo met het gehannes op CS.
De huidige dienstregeling is een enorme puzzel geweest JohnPaulJones en helaas zijn er een paar verbindingen waarbij sommige sprinter geruime tijd moeten halteren. Dit kan echt niet anders gezien het overige treinverkeer. Met man en macht ik gekeken of dit te voorkomen is, maar het bleek niet zo te zijn.

Wat betreft de bagage, ook daar heb ik geen oplossing voor. In de treinen van en naar Schiphol zitten veel reizigers met koffer(s) en dat is hun goed recht. Ik zit ook regelmatig in een 'Schipholtrein' en er staat wel eens een koffer wat in de weg, maar het balkon is over het algemeen prima te bereiken.

Ik heb ook geen probleem met de wachttijd of de bagage van andere passagiers, ik heb problemen met de passagiersstromen op Amsterdam Centraal. Daar is gewoon een bottleneck.
Hmmm is even nadenken.....een andere oplossing om van Baarn naar Sloterdijk te gaan is met de trein eerst naar Amsterdam Zuid te reizen, en vervolgens de metrolijn 50 (Isolatorweg) te nemen. Deze metrolijn stopt ook op station Sloterdijk. Maar of dat de snelste manier is weet ik niet. Maar dan zit je niet zo met het gehannes op CS.

Ook wel eens gedaan, tijdens een bommelding op Amsterdam Centraal. Duurt heel erg lang en heeft (als ik me goed herinner) ook een overstap van de ene metro op een andere.
ik heb problemen met de passagiersstromen op Amsterdam Centraal. Daar is gewoon een bottleneck.

Amsterdam Centraal is één van de drukste station in Nederland. Er is de afgelopen jaren veel gedaan aan de looppaden en uitbreiding van het station. Maar er zijn drukke momenten op een dag dat het hier erg druk is. Dat gaat niet veranderen.
Hmmm is even nadenken.....een andere oplossing om van Baarn naar Sloterdijk te gaan is met de trein eerst naar Amsterdam Zuid te reizen, en vervolgens de metrolijn 50 (Isolatorweg) te nemen. Deze metrolijn stopt ook op station Sloterdijk. Maar of dat de snelste manier is weet ik niet. Maar dan zit je niet zo met het gehannes op CS..

Ook wel eens gedaan, tijdens een bommelding op Amsterdam Centraal. Duurt heel erg lang en heeft (als ik me goed herinner) ook een overstap van de ene metro op een andere.
Sinds de dienstregeling is veranderd kan je het snelst van Baarn naar Hilversum gaan en daar overstappen op de Intercity naar Amsterdam Zuid. Gaat best wel snel en dan kun je over stappen op de metro. Mijn zus heeft dat een keer gedaan en het beviel haar uitstekend, beter dan via CS.
Amsterdam Centraal is één van de drukste station in Nederland.
Dat is geen excuus voor een chaotisch station. Als ik naar de IFF dienstregeling data kijk zie ik op een werkdag circa 795 treinen vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Ter vergelijking: Utrecht heeft er circa 935, Schiphol circa 810 en Rotterdam circa 725 (vanaf volgende maand minder door het wegvallen van de Hoekse Lijn). Amsterdam steekt dus niet opvallend hoog boven alle andere stations uit qua aantal treinen, maar wel qua logistieke chaos. Amsterdam Centraal heeft in vergelijking met andere grote stations gewoon veel minder perronsporen, waardoor veel van die sporen in tweeën gedeeld moeten worden om ruimte te bieden aan alle kerende treinen.
Reputatie 6
Badge
Amsterdam Centraal is alleen zo druk omdat NS zoveel treinen via daar omleidt. Amsterdam CS heeft net als Den Haag CS een slechte ligging voor doorgaande treinen en moet het hebben van de Begintreinen, die NS erg veel naar Amsterdam Centraal stuurt. Den Haag CS heeft zelfs helemaal geen doorgaande treinen.

Reageer