Maastricht is all aansluitingen kwijt

• 5 maart 2020
  • 6 reacties
  • 228 Bekeken

Reputatie 3

Hoi,

Ik las net in het blaadje van Rover dat de aansluiting van Maastricht, in Roermond naar Venlo weggevallen is omdat de tijd te krap is. Dat was de laatste redelijke aansluiting die nog bestond voor die trein. Sinds het PHS is de aansluiting in Eindhoven naar Rotterdam en de aanluiting in Den Bosch naar Nijmegen ook al komen te vervallen. Is dit niet een beetje extreem?

Ik vraag me af waarom er voor de tienminuten trein is gekozen om die in drie richtingen van Limburg uit te laten waaieren. Door die keuze is er per definitie maar voor 1/3 van de richtingen een uitsluiting te creeeren, nog los van praktische beperkingen. Is er nu het idee dat er overal zoveel treinen rijden dat knopen met aansluitingen irrelevant zijn geworden?

Veel overstappen gaan mu met bijna een half uur overstaptijd, en dat om mensen op de PHS lijn 5 minuten tijdswinst te geven. Dat de volumes daar groter zijn snap ik, maar de nadelen worden wel heel erg pijnlijk buiten de randstad gelegd. En voor Limburg sprekende komt dat nog eens samen met de keuze van NS om zich niet aan haar concessieverplichtingen te houden (w.b. de inercity naar Aachen).

Ik begrijp dat dit niet allemaal op het bordje van de NS ligt maar ook politieke keuzes zijn. Maar niettemin best wel pijnlijk.

Met vriendelijke groet,

Tonny

6 reacties

Hoi Tonnyschonewille,

Ik vind het lastig te zeggen. Met PHS ligt de nadruk inderdaad meer op de lijnen met de meeste reizigers wat logisch is. Toekomstmuziek is dat de treinen hier zo frequent reizen dat een specifieke overstap niet meer bestaat en we naar een toekomst gaan waar altijd wel een trein klaar staat om te vertrekken.

Uiteraard geldt dit niet voor alle verbindingen in ons land, vooral Limburg is rijk aan regionale lijnen, ik durf je niet meer te vertellen over hoe de overstappen hier in de toekomst eruit komen te zien.

Reputatie 3

PHS gaat natuurlijk nooit ten zuiden van Eindhoven komen. Ik zou het hele jammer vinden als de spoowegen zich helemaal niet meer bekommeren om de verbindingen buiten de grote steden, waar aansluitingen altijd relevant zullen blijven. Dit is natuurlijk niet alleen in Limbirg maar overal buiten de grote steden.

Reputatie 5
Badge

Probeer het wel een beetje in perspectief te zien: in elk land rondom ons heen is een overstap van bvb 10/12 min heel normaal en wordt als eigenlijk wel goed bekeken. Dat is bvb vanaf Mstr naar Rdm in Ehvn zo. Omgekeerd is het zelfs safe vanwege de gedurig vertraagde ICD,want dan kan je veel meer klagen over de beroerde aansl. ri. Venlo op die trein. Vooral als je in Venlo nog verder naar DE moet.

En doe er in Limboland zelf ook eens wat aan: die aansl. te Heerlen van de ic op de elk UUR rijdende ARR trein (3-landen, maar dat duurt nog evekes) op Aachen is wel de beroerdste in heel dit land schat ik. Als je gewoon telt % keren dat die niet gehaald wordt.

ROVER is een prima verenging die tenminste alternatieven stelt naast wat NS denkt dat enkel kan, maar wordt gedaan door vrijwilligers en als die een stokpaard hebben krijgen ze alle kans dat te berijden. Bvb dat Limburg altijd zo enorm achtergesteld wordt.

Badge +3

De overstap in Roermond naar Nijmegen is uitgebreid besproken in een ander topic, maar is geheel te wijten aan Arriva die zonder duidelijke reden hun vertrektijden daar een minuut (of een paar?) verschoven hebben.

Reputatie 7
Badge +3

De overstap in Roermond naar Nijmegen is uitgebreid besproken in een ander topic, maar is geheel te wijten aan Arriva die zonder duidelijke reden hun vertrektijden daar een minuut (of een paar?) verschoven hebben.

Dat is niet zonder duidelijke reden, de reden was dat de kruising in Reuver niet op tijd gehaald konden worden.

Reputatie 3

@bahnrider daar heb je zeker gelijk in. De pijn ligt in de andere aansluitingen waar je rode lichten ziet wegrijden en een half uur mag wachten.

Verder zou ik graah dingen zelf wijzigen hier in Limburg, maar helaas heb ik ook hier niks te zeggen ;)

Reageer