beantwoord

Maatregelen op traject sprinter Nijmegen- Den Bosch (drukste trein van NL)

• 9 september 2019
  • 18 reacties
  • 341 Bekeken

Ik reis al 12 jaar in de spits met de sprinter van Wijchen naar Den Bosch. Deze trein (vertrektijd in Wijchen om 7.29 uur en 7.59 uur) is de allerdrukste trein van Nederland, zo las ik recent in de krant. De scholen zijn weer begonnen en het is drukker dan ooit. Steeds meer scholieren gaan vanuit Wijchen in Den Bosch naar school in plaats van Nijmegen (Koning Willem I College en Avans zijn populair). Iedere dag staat het perron in Wijchen bomvol scholieren die richting Den Bosch reizen. Plus de nodige forenzen, zoals ik. In Wijchen moet al iedereen staan. Na Wijchen komen nog de stations Ravenstein, Oss, Oss-West, Rosmalen en 's-Hertogenbosch-Oost. Haringen in een ton, mensen worden onwel, ook vanochtend weer. In Rosmalen moeten reizigers vaak wachten omdat de trein te vol is. De trein loopt vertraging op, vanwege het in- en uitstappen van hordes mensen, deuren die niet sluiten, etc.
Ik heb twee vragen: welke maatregelen heeft NS in voorbereiding om dit probleem op te lossen? Tweede vraag: als langere treinen/sprinters niet mogelijk zijn op dit traject, is het dan niet mogelijk om de intercity vanuit Zwolle in de spits twee keer te laten stoppen in Wijchen? Dit neemt veel druk weg voor de sprinters. In de jaren '90 zat deze oplossing al in de toenmalige dienstregeling. Enkele jaren later is dit weer stopgezet. Zou het herinvoeren van die intercitystop in Wijchen niet een groot deel van de oplossing voor dit drukste traject van Nederland kunnen zijn?
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 9 september 2019, 15:22

Ik kan mij niet voorstellen @Erik_W dat een Sprintertrein met slecht 7 rijtuigen Flirt de drukste trein van Nederland is. Dit is gewoon onmogelijk als je dit vergelijkt met de 12 rijtuigen Dubbeldekker rond dezelfde tijd in de Randstad.

Verder staat bij de trein vertrek 7.29 in de druktemelder dat er vooral achterin nog veel plek vrij is.
Qua punctualiteit scoort deze trein met 100 procent op tijd ook erg goed.

Gebruik je zelf ook de druktemelder om dit aan te geven. Als deze veel gebruikt wordt, word er gekeken of de trein echt te druk is.

De IC laten stoppen zie ik niet snel gebeuren, immers dat gaat verderop problemen geven in de dienstregeling.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Ik kan mij niet voorstellen @Erik_W dat een Sprintertrein met slecht 7 rijtuigen Flirt de drukste trein van Nederland is. Dit is gewoon onmogelijk als je dit vergelijkt met de 12 rijtuigen Dubbeldekker rond dezelfde tijd in de Randstad.

Verder staat bij de trein vertrek 7.29 in de druktemelder dat er vooral achterin nog veel plek vrij is.
Qua punctualiteit scoort deze trein met 100 procent op tijd ook erg goed.

Gebruik je zelf ook de druktemelder om dit aan te geven. Als deze veel gebruikt wordt, word er gekeken of de trein echt te druk is.

De IC laten stoppen zie ik niet snel gebeuren, immers dat gaat verderop problemen geven in de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Onderstaand artikel heeft het specifiek over het traject Oss en 's-Hertogenbosch-Oost met vertrektijd 7:43 en 8:13, maar dat zijn dezelfde treinen die jij aangeeft.

Er gaat dan om 8:00 nog een spitstrein vanaf Oss naar 's-Hertogenbosch en als maatregel worden mensen gestimuleerd om die te nemen.
https://nos.nl/artikel/2299060-de-drukste-treinen-van-het-land-rijden-in-oss.html

Maar ook goed nieuw volgens dit artikelen, ProRail gaat dit jaar nog ergens bij Nijmegen een wissel aanleggen, waardoor in de nieuwe dienstregeling treinen daar wel verlengd kunnen worden.
Bedankt voor je reactie @AbbeyRoad. Dat die treinen in de randstad groter en langer zijn, wil nog niet zeggen dat deze sprinter niet relatief gezien het drukste is. Dat het tot de allerdrukste treinen behoort verzin ik niet zelf, het stond in het NOS-nieuws (zie ook de reactie van @Momo hierboven). Achterin de trein is het inderdaad ietsje rustiger, maar daar staat ook iedereen tegen elkaar aan. Geen enkele plaats, haringen in een ton. Ik gebruik zelf wel die druktemelder, maar ik vrees al die scholieren niet..
Reputatie 7
Badge +3
Een Flirt zo met een dubbeldekker vergelijken is als appels met peren vergelijken.

Of een trein druk is wordt afgemeten aan hoeveel procent die drukker is dan het beschikbare aantal plekken in de trein. En op het traject Oss en 's-Hertogenbosch-Oost is dat 41 procent drukker, waarmee deze trein dus de drukste trein is.

Het staat ook iets meer uitgelegd in een ander artikel

Om die drukte te berekenen hanteert de NS een ingewikkelde formule waarin behalve het aantal reizigers ook het aantal treinstellen en de algehele drukte op het station wordt meegenomen. Daaruit komt het maximale aantal passagiers naar voren dat volgens de spoorwegen wenselijk is. De sprinter van 07.43 uur gaat met 41 procent over die norm heen; een unicum. De trein van een half uur later overschrijdt de norm met 23 procent.

en
,,Je denkt bij grote drukte in de trein al snel aan een traject bij Amsterdam of Haarlem”, zegt woordvoerder Arno Leblanc van de NS. ,,Maar zelfs daar is de kans op een zitplaats in de ochtendspits groter dan tussen Oss en Den Bosch.”

https://www.bd.nl/oss-e-o/sprinter-van-oss-naar-den-bosch-is-drukste-van-het-land-ns-komt-deze-winter-met-langere-treinen~a962f25c/
De treinen kunnen daar op dit moment niet langer door de beperkte perronlengte op Nijmegen. Er worden werkzaamheden uitgevoerd bij Nijmegen (zie https://www.prorail.nl/projecten/nijmegen), waardoor de perronopstelling aangepast kan worden en daarmee ook deze treinen langer kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan mij niet voorstellen @Erik_W dat een Sprintertrein met slecht 7 rijtuigen Flirt de drukste trein van Nederland is.
Dan heb je toch de krant vorige week niet goed gelezen.

Overigens zou het probleem al een stuk opgelost worden als de sprinter van Oss naar Deurne een paar minuten later uit Oss zou vertrekken. Die is nu sowieso matig bezet omdat hij vlak na de intercity uit Oss vertrekt.

De intercity laten stoppen in Wijchen heeft geen zin omdat je daarmee alleen maar het probleem verplaatst van de sprinter naar de intercity. Dat is anderhalf jaar geleden al geprobeerd door de intercity toen in Rosmalen te laten stoppen.
Dat is inderdaad een deel van de oplossing @Tamzin, maar het grote probleem zit in Wijchen. De afgelopen jaren gaan steeds meer scholieren/studenten vanuit Wijchen naar Den Bosch, en niet meer naar Nijmegen. In Wijchen stroomt de trein al helemaal vol (zitten en staan), daarna is er geen enkele zitplek meer en wordt het proppen. In Oss heb je inderdaad ook nog de keuze uit de IC en de sprinter Oss-Deurne. In Wijchen moeten we het doen met die ene sprinter (richting Den Bosch, Dordrecht).
Reputatie 7
Badge +3
De treinen kunnen daar op dit moment niet langer door de beperkte perronlengte op Nijmegen. Er worden werkzaamheden uitgevoerd bij Nijmegen (zie https://www.prorail.nl/projecten/nijmegen), waardoor de perronopstelling aangepast kan worden en daarmee ook deze treinen langer kunnen worden.
NS wekte vorige week in het artikel over deze lijn de indruk dat het probleem in Nijmegen nu was opgelost terwijl ik uit het artikel wat je noemt concludeer dat ProRail nog lang niet zo ver is.
Reputatie 6
Relative drukte, ja zo ken ik er ook nog wel een paar. Gelukkig is de trein nog 7 rijtuigen en niet korter, dan was de relative drukte nog groter.
Reputatie 7
Badge +3
Tamzin, ik weet niet welk artikel jij bedoelt, want ik zag bij diverse kranten artikelen over drukke treinen en ook over het probleem in Nijmegen. In het hierboven al gelinkte NOS artikel stond bv:
ProRail gaat die wissel dit jaar nog aanleggen, waardoor we in de nieuwe dienstregeling treinen daar wel kunnen verlengen.

En BD.nl schreef:
De overvolle treinen zijn de NS een doorn in het oog. Op deze twee specifieke piekmomenten zet de vervoerder vanaf komende winter, wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat, daarom langere sprinters in. Er komen drie treinstellen bij, waardoor het totaal op tien komt. De wijziging kan niet per direct worden doorgevoerd omdat daarvoor eerst een nieuwe wissel bij station Nijmegen geplaatst moet worden.

Wellicht was het elders zo geschreven dat het leek of het al opgelost was.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad een deel van de oplossing @Tamzin, maar het grote probleem zit in Wijchen. De afgelopen jaren gaan steeds meer scholieren/studenten vanuit Wijchen naar Den Bosch, en niet meer naar Nijmegen. In Wijchen stroomt de trein al helemaal vol (zitten en staan), daarna is er geen enkele zitplek meer en wordt het proppen. In Oss heb je inderdaad ook nog de keuze uit de IC en de sprinter Oss-Deurne. In Wijchen moeten we het doen met die ene sprinter (richting Den Bosch, Dordrecht).
De Intercity kan geen extra reizigers hebben omdat die ook mudvol zit. Stopt de intercity in Wijchen dan kunnen de reizigers in Oss niet mee. Het zou daarom handiger zijn de sprinters Oss-Deurne tussen Oss en Den Bosch v.v. een wat handigere dienstregeling te geven (later vertrekken uit Den Bosch, stoppen in Den Bosch Oost, kort keren in Oss op spoor 1 en dan 5 minuten later dan nu terug naar Den Bosch.

Dat er meer studenten naar Den Bosch gaan en niet meer naar Nijmegen komt omdat het onderwijs in Nijmegen (terecht of onterecht) een minder goede reputatie heeft. Overigens speelt hetzelfde probleem bij de sprinters Den Bosch-Utrecht, alleen is het opgelost met langere treinen.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
In lokale media (lokale tv, etc) in Den Bosch ontbrak de nuancering over dat wissel. Daar werd de indruk gegeven dat de treinen per 2 september zouden worden verlengd.
Reputatie 7
Badge +3
Iets te positief gesteld dus. Of een lokale journalist die het persbericht niet helemaal goed had begrepen.
Ik zie dat vanaf 12-16 oktober het wissel verplaatst/aangepast moet zijn, dus ik schat in dat het dan bij het eerstvolgende wijzigingsblad van de dienstregeling (december) gewijzigd gaat worden qua opstelling en dus ook qua planning.
Dat komt volgens mij ook overeen met het nieuwsbericht dat per nieuwe dienstregeling (dus december) de treinen verlengd zouden gaan worden naar 10 bakken.
Reputatie 7
Badge +3
Dan staat er in het BD.nl artikel nog wel een fout, want die hebben het erover dat er drie treinstellen bij komen, waardoor het totaal op tien komt.

Ik kon dat al niet goed plaatsen, dacht dat ze misschien bedoelden dat er in 3 treinen elke een stel bij kwam. Maar het gaat dus om 3 bakken per trein (wat dan wel weer een 3-delig treinstel is).
Maar goed, media halen wel vaker bakken en stellen door elkaar.
@Julian Dat zou veel schelen denk ik. Ben benieuwd of jouw inschatting inderdaad juist is. Van 7 naar 10 is een mooie stap. Het blijft dan druk, maar wel minder extreem dan nu. Bijkomend probleem op dit traject is natuurlijk ook het enkel spoor bij de brug van Ravenstein. Frequenter treinverkeer Is daardoor lastig, zo niet onmogelijk.
@Momo Dan zouden die spitstreinen dus van twee (nu) naar drie treinstellen gaan? We gaan het zien, zou al mooi zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie dat vanaf 12-16 oktober het wissel verplaatst/aangepast moet zijn
Ik weet niet of in dit artikel gaat over werkzaamheden voor bovengenoemde wissel of dat er nog andere werkzaamheden gaan gebeuren in/rond Nijmegen, maar voor werkzaamheden die ProRail daar in oktober aan het spoor wil uitvoeren moeten de daar geparkeerde DM'90 treinen dan weg zijn.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ns-wil-verkoop-van-in-nijmegen-wegroestende-buffel-treinen-terugdraaien~a05de1a7/

Reageer