beantwoord

mag toch wel ff heel boos worden

• 8 September 2021
  • 18 reacties
  • 434 Bekeken

Ik reis dagelijks voor mijn werk ov trein overwhere lelylaan . Normaal gaat de trein 12 over t heel 12 over het half .. welke wakkere heeft verzonnen zonder het duidelijk aan te geven dat de trein nu om 1 over half en 5 voor het heel rijd.  Ruim 14 min  verschil. Beseffen jullie niet dat die trein schoolgangers en werkenden vervoert om die tijden .waar vroeger de intercity ook stopte ,en je kans had om op tijd ergens te komen, is die kans helemaal verkeken. Bij deze zijn jullie een treinreiziger kwijt.

icon

Beste antwoord door Julian 8 September 2021, 09:20

Bekijk origineel

18 reacties

De nieuwe tijden hebben te maken met het testen van de nieuwe dienstregeling van de tienminutentrein op het traject Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Daarmee zijn er op een aantal trajecten ook een aantal wijzigingen doorgevoerd, waaronder ook de sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Leiden Centraal. Op de komende woensdagen is de trein met een kwartier verschoven en rijdt daarnaast door naar Den Haag Centraal.
Dit zal voor de komende maanden op elke woensdag het geval zijn, tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat. Vanaf dat moment zal de nieuwe dienstregeling op alle dagen gelden.

Reputatie 6

De nieuwe tijden hebben te maken met het testen van de nieuwe dienstregeling van de tienminutentrein op het traject Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Daarmee zijn er op een aantal trajecten ook een aantal wijzigingen doorgevoerd, waaronder ook de sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Leiden Centraal. Op de komende woensdagen is de trein met een kwartier verschoven en rijdt daarnaast door naar Den Haag Centraal.
Dit zal voor de komende maanden op elke woensdag het geval zijn, tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat. Vanaf dat moment zal de nieuwe dienstregeling op alle dagen gelden.

Hi Julian,

Zou toch handig zijn geweest als de reizigers daar middels omroepberichten bijvoorbeeld hiervan op de hoogte waren gesteld.

NS vindt het heel normaal dat je als vaste reiziger elke ochtend je reis checkt in de App. Ik denk dat nog geen 1% van de reizigers dit daadwerkelijk doet. Dus dit moet nu eindelijk worden opgepakt.

Ik zou dat heel erg graag hebben gezien. Sowieso een algemene mail naar alle klanten en een melding in de app of iets in die richting zou al heel veel gescheeld hebben.
Ik weet niet waarom dat niet is gebeurd, maar het lijkt mij duidelijk dat deze wijzigingen helaas niet voldoende gecommuniceerd zijn. Ik heb begrepen dat de collega's van de klantenservice de feedback over de gebrekkige communicatie gelukkig al door hebben gezet.

Dus morgenweer normale tijd ?? Echt te gek voor woorden !!!!

Inderdaad is het enkel op woensdagen tot december. Morgen gaan de treinen weer op de oude tijden. Zie ook dit nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/nieuwe-tienminutentreinen-gaan-al-rijden-op-woensdagen/

Reputatie 7
Badge +3

En natuurlijk geen woord over de hierboven genoemde aanpassingen …

Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal. De IC Brussel rijdt de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag HS. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.

Reputatie 6

En natuurlijk geen woord over de hierboven genoemde aanpassingen …

Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal. De IC Brussel rijdt de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag HS. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.

Dit is dus duidelijk niet minimaal, kwartier eerder of later vertrekken:

Kan er een overzicht gegeven worden op welke trajecten wijzigingen zijn doorgevoerd??? 

De NS vergeet dat bussen veelal zo worden gepland dat ze aansluiten op de trein. Een trein die vijf minuten later rijdt, betekent dus een half uur tot een uur vertraging als de bus normaal goed aansluit. 

Reputatie 7
Badge +3

De NS vergeet dat bussen veelal zo worden gepland dat ze aansluiten op de trein.

Nou, dat valt wel mee. De meeste busmaatschappijen plannen hun dienstregeling vooral op basis van efficiënte omloopplannen voor hun eigen bussen en personeel, waardoor wel/niet aansluiten op de trein  vooral op toeval berust. Daarnaast hanteren de meeste busmaatschapijen vanwege het dru-systeem variable rijtijden waardoor buslijnen sowieso niet meer zoals vroeger een regelmatige dienstregeling hebben. .

Ik woon zelf in Oost-Brabant waar Arriva de diverse bussen ongeveer gelijktijdig laat aankomen/vertrekken in Veghel en Uden, met treinaansluitingen in Nijmegen, Oss, Den Bosch en Eindhoven wordt daarbij geen rekening gehouden. Uitzondering zijn de buurtbuslijnen, die door een buurtbuscomité zelf worden gepland waarbij wel vaak rekening gehouden wordt met de trein omdat die hun eigen afwegingen kunnen maken. 

Wel is het vreemd dat NS de gevolgen van de 10 minuten proef voor andere trajecten niet aankondigt. Ik was me daar ook helemaal niet van bewust. 

De NS vergeet dat bussen veelal zo worden gepland dat ze aansluiten op de trein.

Nou, dat valt wel mee. De meeste busmaatschappijen plannen hun dienstregeling vooral op basis van efficiënte omloopplannen voor hun eigen bussen en personeel, waardoor wel/niet aansluiten op de trein  vooral op toeval berust. Daarnaast hanteren de meeste busmaatschapijen vanwege het dru-systeem variable rijtijden waardoor buslijnen sowieso niet meer zoals vroeger een regelmatige dienstregeling hebben. .

Ik woon zelf in Oost-Brabant waar Arriva de diverse bussen ongeveer gelijktijdig laat aankomen/vertrekken in Veghel en Uden, met treinaansluitingen in Nijmegen, Oss, Den Bosch en Eindhoven wordt daarbij geen rekening gehouden. Uitzondering zijn de buurtbuslijnen, die door een buurtbuscomité zelf worden gepland waarbij wel vaak rekening gehouden wordt met de trein omdat die hun eigen afwegingen kunnen maken. 

Wel is het vreemd dat NS de gevolgen van de 10 minuten proef voor andere trajecten niet aankondigt. Ik was me daar ook helemaal niet van bewust. 

In bijvoorbeeld Eindhoven vertrekken er zoveel treinen dat je geen aansluiting meer kunt maken. Op welke van de acht verbindingen moet de bus aansluiten? Dat maakt dus niet uit. Met een tienminutentrein sluit de bus bovendien altijd aan.

Op kleinere stations is de aansluiting letterlijk van levensbelang voor de buslijn. Geen mens stapt in een bus voor een ritje van vijf kilometer als hij/zij vervolgens 25 minuten moet wachten op de trein. Op bijvoorbeeld Veenendaal De Klomp zijn nu alle aansluitingen kapot.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Haverkamp 

Rijdt die bus naar de Klomp nog? Ik herinner me van vroeger dat die bus bijna altijd vrijwelleeg was en dan een rondje door Veenendaal reed. 

Reputatie 7

Ik woon zelf in Oost-Brabant waar Arriva de diverse bussen ongeveer gelijktijdig laat aankomen/vertrekken in Veghel en Uden, met treinaansluitingen in Nijmegen, Oss, Den Bosch en Eindhoven wordt daarbij geen rekening gehouden. 

Klopt. En dat is heel dom. Vervoerders zouden moeten kijken naar het grote plaatje, de samenhang, en niet puur naar hun eigen toko. Het landelijke ov is een samenspel (dient dat te zijn tenminste) en geen verzameling van losse eilandjes met hier en daar een toevallige goede aansluiting.

Het stimuleert niet tot een langere OV-reis en mensen kiezen dan de auto want ellenlang wachten, daar hebben mensen geen tijd voor. Het is dan ook geen wonder dat die bussen zo leeg blijven buiten schooltijden. Natuurlijk kan je op grotere stations en knooppunten niet óveral op aansluiten, dat snapt iedereen, maar op de meest gevraagde verbindingen zou dat wel zoveel als mogelijk moeten. Zeker in kleinere plaatsen met maar 1 of 2 buslijnen dient op stations een prettige overstap te zijn. 

@Jan Haverkamp

Rijdt die bus naar de Klomp nog? Ik herinner me van vroeger dat die bus bijna altijd vrijwelleeg was en dan een rondje door Veenendaal reed. 

Ze hebben de bus Ede - Veenendaal Centrum - Veenendaal West - Veenendaal De Klomp (lijn 5, 83 en 85) nog steeds niet opgeheven nee. De 85 draait heel goed (nu zelfs 4x per uur in de daluren), de 83 een stuk minder. In Brabant misschien in gevaar, maar Utrecht is tamelijk royaal (alle buurtbussen in coronatijd met een grote bus gereden!). Verder sluit ook de buurtbus 505 aan op de Klomp (op de trein van Utrecht richting Arnhem). Hetzelfde geldt voor de 87, de 50 en de 80 (aansluiting op de trein vanaf/richting Utrecht).

Kortom: alles sluit precies aan, behalve op woensdag. En dat zonder voldoende aankondiging.

En pas waren er al werkzaamheden waarbij een week lang precies hetzelfde gebeurde. Weer nauwelijks aangekondigd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik woon zelf in Oost-Brabant waar Arriva de diverse bussen ongeveer gelijktijdig laat aankomen/vertrekken in Veghel en Uden, met treinaansluitingen in Nijmegen, Oss, Den Bosch en Eindhoven wordt daarbij geen rekening gehouden. 

Klopt. En dat is heel dom. Vervoerders zouden moeten kijken naar het grote plaatje, de samenhang, en niet puur naar hun eigen toko. Het landelijke ov is een samenspel (dient dat te zijn tenminste) en geen verzameling van losse eilandjes met hier en daar een toevallige goede aansluiting.

Als goede aansluitingen betekent dat een bus zo af en toe een kwartier bij een station stilstaat vanwege een treinaansluiting krijgt Arriva daarvoor niet betaald, de kosten van de chauffeur zijn dan voor rekening van Arriva zelf. De provincie betaalt alleen voor de dienstregelinguren en dus moeten bussen constant rijden om uit de kosten te komen. Dat is inherent aan het dru-systeem. 

Alleen voor buurtbussen is dat zo gezegd geen probleem aangezien het personeel daar vrijwilligers zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De provincies kijken uiteraard ook naar de aansluitingen die de bussen moeten verlenen. De provincies hebben niets aan bussen die leeg rijden omdat ze net voor de aankomst van een trein vertrekken of net na vertrek van een trein aankomen.

Als NS eenzijdig gaat zitten experimenteren met vertrektijden verstoort dat de hele OV-keten.

Als ze dit zo in 2022 gaan invoeren dan kost mij dat bijna een 20 minuten extra reistijd…

Ik moest nu eerder weg en kom straks later thuis… leven de vooruitgang….

Reputatie 7

Als goede aansluitingen betekent dat een bus zo af en toe een kwartier bij een station stilstaat vanwege een treinaansluiting krijgt Arriva daarvoor niet betaald, de kosten van de chauffeur zijn dan voor rekening van Arriva zelf. De provincie betaalt alleen voor de dienstregelinguren en dus moeten bussen constant rijden om uit de kosten te komen. Dat is inherent aan het dru-systeem. 

Alleen voor buurtbussen is dat zo gezegd geen probleem aangezien het personeel daar vrijwilligers zijn. 

Tja, dan is dat geen al te best systeem voor reizigers…… en wat is dan beter….. een bus die snel weer wegrijdt zonder een reiziger (en dus helemaal geen inkomsten) of 10 minuten stilstaan en betalende mensen meenemen. Dient het systeem nu de grote organisatie óf staat het systeem ten dienste van de mens / de klant? Het zou dat laatste moeten zijn 😉 

Reputatie 5

Dit is zo typisch in dit land. Het moet allemaal zó efficient dat het net niks meer is. Eigenlijk net zoals de IC capaciteit, lekker op de grens gaan zitten, perfect, totdat het ineens heel veel geld kost dat we niet waat overcapaciteit hebben.

Ik herken het ook in m'n eigen omgeving in Zuid Nederland. De bus naar mijn werk was altijd perfect qua aansluitingen, en toen moest het efficienter en mis je je aansluitinge op de minuut, in beide richtingen.

Goedkoop is duurkoop, het meest Nederlandse gezegde dat ik ken.

Reageer