beantwoord

Manier van staken

• 15 mei 2019
  • 16 reacties
  • 572 Bekeken

Je zou ook kunnen aankondigen om niet op kaartjes te gaan controleren. Zo hoef je de reizigers niet te duperen.
icon

Beste antwoord door Denice NS 15 mei 2019, 19:21

Hi DryBones. Welkom bij de Community.

De manier van staken wordt niet door NS bepaald maar door de vakbonden. Helaas hebben wij hier geen invloed op en ook wij hadden het graag anders gezien. NS heeft het pensioen voor haar medewerkers heel goed geregeld. Juist daarom is het jammer dat opnieuw gekozen is voor een actie die ten koste gaat van onze reizigers.
Bekijk origineel

16 reacties

De manier van staken wordt niet door NS bepaald maar door de vakbonden. Helaas hebben wij hier geen invloed op en ook wij hadden het graag anders gezien. NS heeft het pensioen voor haar medewerkers heel goed geregeld. Juist daarom is het jammer dat opnieuw gekozen is voor een actie die ten koste gaat van onze reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Je zou ook kunnen aankondigen om niet op kaartjes te gaan controleren. Zo hoef je de reizigers niet te duperen.
Het is juist de bedoeling van de vakbonden om zoveel mogelijk mensen te duperen.
Reputatie 7
Badge +3
Plaatsbewijzen worden al nauwelijks gecontroleerd, dus zal niets toevoegen.
Bij reizigers bewust vrij te laten reizen kan dit door de werkgevers gezien worden als diefstal en zijn de actievoerders strafbaar, daar zijn al uitspraken door rechters over gedaan.
Reputatie 4
nu vrijwel welk groot station bepoort is-die poorthes (sperren, gates) vallen niet onder de bonden en zullen ook niet spontaan gaan staken.
Enne-dit heb ik een dag of wat gelden ook al gemeld: uiterst irritant dat de bonden vandaag de dag vrijwel enkel nog het OV plat kunnen krijgen (dus lekker reiziger pesten in mijn ogen-en nooit iets tegen die auto's of brommers) met altijd -omdat elke snuggere journalist zonder geheugen dit dus ook steeds vraagt- het smoesje dat ze best wel gratis zouden willen doen maar dat de rechter dat ook al vaak heeft verboden-zoals tridek hierboven herhaalt.
Reputatie 7
Badge
NS heeft het pensioen voor haar medewerkers heel goed geregeld.

Misschien eens uitleggen wat er dan zo goed geregeld is. Pensioen op een leeftijd van 66 (of 67 ?) in beroepen waar (bijna) niemand die leeftijd werkend haalt lijkt me geen "goed pensioen".
Met vroegpensioen gaan kan, maar kost veel geld nu de te overbruggen periode steeds langer wordt.
Tenminste zo leggen de bonden het uit.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Je kunt toch moeilijk gaan beweren dat de meeste jobs bij NS een zwaar beroep zijn. Bij machinist kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar voor de meeste functies bij NS geldt dat natuurlijk niet.

Eerder met pensioen kan natuurlijk maar dan is de consequentie een lager pensioen en/of een lager loon. Het geld moet wel ergens vandaan komen.
Reputatie 6

Desondanks is NS ook ditmaal niet naar de kantonrechter gegaan. NS vindt het kennelijk allemaal wel best zo.
Reputatie 7
Badge +3
Desondanks is NS ook ditmaal niet naar de kantonrechter gegaan. NS vindt het kennelijk allemaal wel best zo.
Van Boxtel doet het in zijn broek voor de vakbonden.
Reputatie 6
Dat is wel duidelijk ja. Maar kom als NS dan niet met die bullshit dat NS het ook allemaal zo vervelend voor de reizigers vindt. Zolang er geen juridische actie wordt ondernomen (al dan niet met succes) zijn dat allemaal krokodillentranen voor de bühne.

Mogelijke verklaring hiervoor is dat NS zelf belang heeft bij de bevriezing dan wel vertraagde verhoging van de AOW-leeftijd. Dit vanwege het sterk vergrijsde personeelsbestand.
Reputatie 7
Badge
@AbbeyRoad

Je kunt toch moeilijk gaan beweren dat de meeste jobs bij NS een zwaar beroep zijn. Bij machinist kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar voor de meeste functies bij NS geldt dat natuurlijk niet.

Eerder met pensioen kan natuurlijk maar dan is de consequentie een lager pensioen en/of een lager loon. Het geld moet wel ergens vandaan komen.

Mee eens inderdaad.
Mensen die bij de Corus werken (om maar even een voorbeeld te noemen) die zie je toch ook niet staken? Terwijl zij ook net zo lang moeten doorwerken tot hun pension. En het werk is hartstikke zwaar.
Heel eerlijk ik vind dat het gestaak verboden moet worden. Zeker als het om een hele dag gaat.
Reputatie 7
Badge
Van Boxtel doet het in zijn broek voor de vakbonden.

Maar ik snap het niet. Hij is toch de baas.
Als ik hem was geweest dan had ik hier al lang al een stokje voor gestoken hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ik snap het niet. Hij is toch de baas.
Als ik hem was geweest dan had ik hier al lang al een stokje voor gestoken hoor.

In theorie is van Boxtel de baas, maar in praktijk is de vakbond de baas.
Reputatie 7
Badge
In theorie is van Boxtel de baas, maar in praktijk is de vakbond de baas.
Zo zou het niet moeten zijn ben ik van mening.
Reputatie 6
Het wordt nog merkwaardiger als blijkt dat FNV - dat altijd het hoogst van de toren blaast - zelf in het geheel niet zuiver op de graat is: https://nos.nl/artikel/2285018-fnv-ers-dreigen-met-acties-en-stakingen-bij-de-eigen-vakbond.html

Reageer