beantwoord

manier van staken

• 28 april 2021
  • 27 reacties
  • 743 Bekeken

​Beste NS en Prorail,

Jullie staken weer... Zo'n twee keer per jaar sta ik ergens op een koud station te wachten op een trein die niet komt. Natuurlijk gun ik jullie extra wc-tijd, meer vakantie dagen en 25% salarisverhoging. Het probleem is alleen dat ik hier niet over ga. De vraag is dan ook, moet je de mensen straffen die je salaris ophoesten, of moet je de bal bij jouw werkgever neerleggen die hierover gaat? 
Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat je bijvoorbeeld gratis vervoer als middel inzet, waarbij de kosten doorlopen en de inkomsten stagneren. Denk dat buiten dit een mens vriendelijke oplossing is, dit uw werkgevers eerder stimuleert om over de brug te komen. 
Zelf werk ik met verstandelijk gehandicapten, die worden gewoon wakker in de ochtend en moeten gehoused en aangekleed worden. Deze mensen wachten niet keurig tot dat ik er ben en vanwege de bezetting in de zorg, zit hier geen speling in. Jullie maken hiermee meer slachtoffers dan jullie beseffen. 
We hebben sinds de corona crisis vorig jaar al voldoende op ons bord gehad in de zorg en moeten nu door jullie staking tot 8.00 uur, opeengepakt zitten in een trein. Dit met meer kans dat ik corona meeneem naar mijn werk en hier slachtoffers door vallen. Dit is volgens mij het tegenover gestelde is van wat je zou moeten willen in deze tijd en werkt tegen de beeldvorming om begrip te krijgen voor jullie actie. 
Ik snap je egoïstische kijk op het eisen van meer salaris e.d. Maar om dan te gaan staken in corona tijd, waarbij je alleen de mensen raakt die van jullie afhankelijk zijn (jullie directeuren komen waarschijnlijk in dure auto's naar het werk), is iets dat ik niet kan begrijpen en ook geen begrip voor op kan brengen.

​Een boze klant,

Klaas Hartzema

icon

Beste antwoord door Loes 28 april 2021, 07:59

Beste heer Hartzema, NS is slachtoffer van deze staking, want NS-ers zijn niet aan het staken, maar de treindienstleiders van ProRail. Die hebben een sleutelrol in het treinverkeer om het veilig te laten verlopen. NS heeft dus alles beschikbaar, personeel en materieel, alleen kan NS niet rijden, omdat het spoor van ProRail is. Zo is ook QBuzz vandaag het slachtoffer en de grootste verliezer is de reiziger.

De komende dagen staakt FNV op andere plaatsen en de vervoerders, goederenboeren en reizigers zullen hier enorme hinder van ondervinden.

Laten we hopen dat men er bij ProRail snel uit gaan komen.

Bekijk origineel

27 reacties

Beste heer Hartzema, NS is slachtoffer van deze staking, want NS-ers zijn niet aan het staken, maar de treindienstleiders van ProRail. Die hebben een sleutelrol in het treinverkeer om het veilig te laten verlopen. NS heeft dus alles beschikbaar, personeel en materieel, alleen kan NS niet rijden, omdat het spoor van ProRail is. Zo is ook QBuzz vandaag het slachtoffer en de grootste verliezer is de reiziger.

De komende dagen staakt FNV op andere plaatsen en de vervoerders, goederenboeren en reizigers zullen hier enorme hinder van ondervinden.

Laten we hopen dat men er bij ProRail snel uit gaan komen.

Wat een enorm slecht antwoord, jullie staken ook eens per jaar en voor mij is ProRail en NS gewoon één. Dat dit twee verschillende bedrijven zijn of hoe jullie dit onderling geregeld hebben, is niet mijn zaak, ik moet gewoon van A naar B en dit wordt onmogelijk gemaakt. Hoe kan er gestaakt worden onder Corona tijd? Waarom worden altijd de reizigers het dupe? 
Nu niet de slachtoffer kaart spelen en net doen alsof jullie nu het slachtoffer zijn, terwijl dit nog altijd de reizigers betreft en in mijn geval ook cliënten die afhankelijk zijn van hulp. 

Slecht antwoord? Gewoon de waarheid en hoezo staken wij minimaal 1x per jaar? Dan mis ik echt iets als NS-er. ProRail en NS worden als 1 gezien, helaas ten onrechte, want hier kunnen wij niets aan doen. 

Wij kunnen niet rijden als er geen treindienstleiders zijn. Een vliegtuig kan niet vliegen als er geen luchtverkeersleiders zijn. Als die staken, hoor ik nooit dan KLM en de luchtverkeersleiders een zijn, terwijl AirFrance vaker staakt dan KLM, en das 1 bedrijf en daar hoor je niemand over.

@Gerjan Vasse, kan jij hier iets in betekenen?

Dus jullie staken nooit?

Dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat we niet minimaal 1x per jaar staken. Ja, ook wij staken wel eens. Dat ontken ik toch niet. 

Reputatie 3

das 1 bedrijf en daar hoor je niemand over

Ik zie het verschil met NS en ProRail niet. AirFrance en KLM zijn twee verschillende bedrijven met dezelfde eigenaar (holdingmaatschappij). NS en ProRail zijn ook twee bedrijven met dezelfde eigenaar (hier is de holdingmaatschappij de Nederlandse overheid).

De stakers bij Air France werken niet voor Air France-KLM maar gewoon voor Air France, net zo min als dat medewerkers van NS in dienst zijn van ProRail of van de Nederlandse overheid.

Verder gun ik iedereen zijn of haar stakingsdagen van harte. De leukste dagen op de middelbare school waren tenslotte de dagen dat we staakten, demonstreerden of dat de leraren staakten.

Dan heb ik het ook over jullie.

Jammer dat u geen antwoord geeft op mijn vraag: waarom de reizigers altijd het dupe moeten zijn? Gratis openbaar vervoer zal meer empathie opwekken. Waarom moeten de mensen die jullie salaris ophoesten, gestraft worden voor iets waaraan ze niets kunnen veranderen? Ik kan niet staken in de zorg, omdat dit hoe dan ook door gaat. Bent u niet van mening dat jullie er zijn voor de reizigers en dat dit dan ook een beetje voor jullie geld?

Reputatie 5
Badge

Gratis OV heeft de rechter verboden. Staken is een recht. Stelen van de baas niet. Om dezelfde reden mag winkelpersoneel wel staken, maar geen gratis spullen weggeven. Heel zuur, maar zo heeft de rechter het bepaald.

Neemt niet weg dat ik deze staking buiten alle proporties vindt. Het hele treinverkeer ligt plat terwijl slechts 1 van de 3 bonden tegen het CAO-bod is. De andere 2 hebben ingestemd. En dat in de huidige tijd, waar zorgpersoneel zo hard nodig is op hun werk, waar we drukte willen vermijden. Je kweekt geen goodwill bij ProRail door deze staking en NS zou veel harder hier in moeten staan. Waarom niet naar rechter om een oordeel te vragen? Volksgezondheid is één van de gronden waarop een rechter een staking mag verbieden. Ik denk dat er best kans was dat de rechter een stokje voor deze staking had gestoken.

@Sneltram 

Zo goed ben ik er niet van op de hoogte, maar ik kan begrijp dan inderdaad niet dat de vervoerders niet getracht hebben zich te verenigen om de staking te voorkomen. Klinkt erg plausibel en bedankt voor de verdere uitleg.

Reputatie 5

Gratis OV heeft de rechter verboden. Staken is een recht. Stelen van de baas niet. Om dezelfde reden mag winkelpersoneel wel staken, maar geen gratis spullen weggeven. Heel zuur, maar zo heeft de rechter het bepaald.

Neemt niet weg dat ik deze staking buiten alle proporties vindt. Het hele treinverkeer ligt plat terwijl slechts 1 van de 3 bonden tegen het CAO-bod is. De andere 2 hebben ingestemd. En dat in de huidige tijd, waar zorgpersoneel zo hard nodig is op hun werk, waar we drukte willen vermijden. Je kweekt geen goodwill bij ProRail door deze staking en NS zou veel harder hier in moeten staan. Waarom niet naar rechter om een oordeel te vragen? Volksgezondheid is één van de gronden waarop een rechter een staking mag verbieden. Ik denk dat er best kans was dat de rechter een stokje voor deze staking had gestoken.

Inderdaad een goede analyse. Overigens van de 99 van de 100 keer dat er een bond dwars ligt bij CAO-onderhandelingen is dat de FNV. Ik ben met je eens dat de NS best wel naar de rechter had kunnen stappen om deze staking te voorkomen. Hier wordt natuurlijk gewoon de werkende burger gepakt. Waarom bijvoorbeeld niet het werk neerleggen tussen 10uur 's-ochtends en 2 uur 's-middags. Hier pak je dan meestal de Fun-reiziger. Had in deze coronatijd veel logischer geweest en ook naar de reiziger veel sympathieker. Nu ben je dus echt over de rug van de werkende reiziger je “gelijk” aan het halen.

Is ook één van de redenen waarom ik mij nooit bij de FNV zou aansluiten. Ik ben overigens wel lid van een vakbond.

Reputatie 1

Begrijp zeker de verwarring, maar het is net als wat Loes hier schrijft. Wanneer de boeren besluiten een snelweg plat te leggen dan kan Rijkswaterstaat hier ook niets aan doen. Dat is in deze hetzelfde, FNV Spoor heeft haar ProRail-leden opgeroepen om actie te voeren omdat ze het niet eens zijn met het aanbod dat er ligt vanuit de ProRail-directie (https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2021/04/fnv-spoor-komt-bij-prorail-in-actie

Als reizigersbedrijf met treinenzijn we afhankelijke van de verkeersleiders van ProRail, zonder hen geen veilige en continue dienstregeling https://nieuws.ns.nl/fnv-acties-bij-prorail/ Ook ik betreur het dat jullie (onze reizigers) hiervan de dupe zijn en ik hoop dan ook van harte dat niet alle aangekondigde acties uitgevoerd gaan worden. 

Reputatie 3

Ook ik betreur het dat jullie (onze reizigers) hiervan de dupe zijn en ik hoop dan ook van harte dat niet alle aangekondigde acties uitgevoerd gaan worden. 

NS heeft tijdens de staking in 2019 ten onrechte geweigerd abonnementhouders te compenseren via de gtbv-regeling. De in- en uitcheckeis bij treinen waarvan bekend is dat ze door een staking niet rijden is door de geschillencommissie als niet zinnig en onrechtmatig beperkend ervaren.

Zal NS deze keer uit haarzelf de ingediende claims zonder in- of uitcheck toekennen, of ben ik als abonnementhouder gedwongen om zelf naar de geschillencommissie of civiele rechter te stappen om te krijgen waar ik op basis van jurisprudentie recht op heb.

Reputatie 3

Het is in ieder geval goed om te lezen dat de medewerkers van NS over elkaar heenvallen om naar ProRail te wijzen en niemand de kennis en/of het lef heeft om inhoudelijk te reageren op de vraag waarom niet gecommuniceerd is dat abonnementhouders de rechtmatige vergoeding zullen ontvangen voor niet geleverde diensten.

Ik heb 2,5 week geleden mijn Flex omgezet in Traject Vrij en ik heb op basis van de gtbv-regelgeving recht op een vergoeding van NS.

Het is ook goed om te constateren dat bijvoorbeeld @Loes zich regelmatig druk maakt om mensen die menen zonder geldig vervoerbewijs te moeten reizen, maar op geen enkele manier (inhoudelijk) reageert op betalingen waarvan de rechtsprekende macht in Nederland bepaald heeft dat deze door NS vergoed dienen te worden maar NS dit tot op heden altijd geweigerd heeft.

@rcr 

Ik kan geen antwoord op vragen geven, waar ik geen kennis over heb. Simpel gezegd, ik ben een toezichthouder en handhaver voor NS, ik ben geen medewerker, die zich met betalingen, coulances en andere zaken bezig houd. Ik kan daar dus geen antwoord op geven en ik wijs niet naar ProRail, dit gaat om ProRail. 

Per reiziger in mijn trein, kan ik kijken wat ik wel kan, maar ik ben niet in de positie daar dus over te kunnen informeren. Ik hoop dat het goed geregeld word of is, maar ik heb daar geen enkele bijdrage in en ik heb het ooit al eerder gezegd,ik zal het nooit goed kunnen doen voor iedereen. Ziehier wederom dat dat zo is.

Reputatie 3

@rcrheb daar geen enkele bijdrage in

Ook door op deze community sneren uit te delen naar mensen die zonder vervoerbewijs reizen draag je eigenlijk ook niets bij.

Je collega @GGJVasse is helaas nergens meer te bekennen. Op mijn vraag weigert hij antwoord te geven, maar voor jou staat hij meteen klaar. Heel jammer.

Jij kent mij niet in mijn werk @rcr, dan zou je weten dat wat je nu schrijft, totaal niet klopt in mijn werkwijze. 

Reputatie 3

Jij kent mij niet in mijn werk @rcr, dan zou je weten dat wat je nu schrijft, totaal niet klopt in mijn werkwijze. 

Op basis van wat ik lees, hoe beperkt dat ook is, ondersteun ik je 100% in je werkwijze en ik zou willen dat een groot deel van je collega's zo zouden werken.

Ik ondersteun jou en je werkgever (NS) echter 0% als het gaat om deze staking, de vorige staking en de afhandeling daarvan richting mensen waarvan NS verwacht dat ze vooruit betalen. Die is moreel en ook juridisch verwerpelijk.

Badge

Jij kent mij niet in mijn werk @rcr, dan zou je weten dat wat je nu schrijft, totaal niet klopt in mijn werkwijze. 

Op basis van wat ik lees, hoe beperkt dat ook is, ondersteun ik je 100% in je werkwijze en ik zou willen dat een groot deel van je collega's zo zouden werken.

Ik ondersteun jou en je werkgever (NS) echter 0% als het gaat om deze staking, de vorige staking en de afhandeling daarvan richting mensen waarvan NS verwacht dat ze vooruit betalen. Die is moreel en ook juridisch verwerpelijk.

Jammer dat je beleid van een werkgever, lees management, nu eigenlijk neerlegt bij een medewerker van het bedrijf welke hier totaal geen invloed op heeft en/of kan uitoefenen. Ik vind het erg triest dat je je ongenoegen over het management nu in Loes haar schoenen schuift.

Reputatie 3

Hey @Jeroen . Ik vind het jammer dat je het zo opvat. Ik neem NS en haar medewerkers de staking niet kwalijk. Zelfs de medewerkers van ProRail niet. Ik ga niet over het recht of de argumenten om wel of niet te staken en ik heb ook niet genoeg zicht hierop om hier überhaupt een mening over te hebben.

Ik vind het vooral heel jammer dat met het stuk waar NS wel invloed op heeft, namelijk de vergoedingen voor abonnementhouders, zo slecht om wordt gegaan. Dit staat los van de staking en de redenen hiervoor.

Badge

Hey @Jeroen . Ik vind het jammer dat je het zo opvat. Ik neem NS en haar medewerkers de staking niet kwalijk. Zelfs de medewerkers van ProRail niet. Ik ga niet over het recht of de argumenten om wel of niet te staken en ik heb ook niet genoeg zicht hierop om hier überhaupt een mening over te hebben.

Ik vind het vooral heel jammer dat met het stuk waar NS wel invloed op heeft, namelijk de vergoedingen voor abonnementhouders, zo slecht om wordt gegaan. Dit staat los van de staking en de redenen hiervoor.

Dan heb ik je berichten anders opgevat dan jij ze bedoelde.

Ik heb geen idee hoe de NS hier mee omgaat maar feitelijk is het overmacht voor de NS dat er niet gereden kon worden. Gezien de materieel verplaatsingen gisteravond heeft de NS wel geprobeerd er zo goed mogelijk op in te spelen. De afhandeling van vergoedingen voor het niet kunnen reizen is iets voor het management en hoe het in de vervoersvoorwaarden staat waar een ieder mee akkoord is gegaan bij het afsluiten van het abonnement. Zolang ze volgens de geaccepteerde voorwaarden handelen stellen ze zich correct op.

Reputatie 3

Zolang ze volgens de geaccepteerde voorwaarden handelen stellen ze zich correct op.

Dit is dus het punt waar we uit elkaar gedreven worden. Voorwaarden zijn slechts van toepassing zolang ze door de partij die hier over oordeelt (rechter of bijvoorbeeld geschillencommissie) als redelijk en billijk ervaren worden. De in- en uitcheckeis is in het geval van een aangekondigde staking als niet zinnig en onredelijk ervaren en daarmee niet van toepassing.

Badge +3

De verdere stakingen zijn al van de baan, maar GTbV zal bij een ProRailstaking tot 8:00 denk ik niet snel toegekend worden. Die treinen stonden als het goed is ook niet in de reisplanner.

Is vanuit de NS gezien natuurlijk ook overmacht, en een paar uur later op je werk (kunnen) komen is dan ‘acceptabel’.

Naar een station moeten (hoe dan, bij een landelijke ov-staking?) om in te checken voor een trein waarvan je van tevoren weet dat die niet rijdt is natuurlijk kolder.

Ik vroeg hetzelfde al in een ander topic, maar weet het antwoord eigenlijk al. Net als over schrappen van de eerste treinen waardoor je niet om 6:00 op Schiphol (stel je werkt daar) kunt komen waren al andere discussies.

Reputatie 3

Naar een station moeten (hoe dan, bij een landelijke ov-staking?) om in te checken voor een trein waarvan je van tevoren weet dat die niet rijdt is natuurlijk kolder.

Behalve door een beperkt aantal medewerkers van NS wordt dit uiteraard door de rest van de planeet als kolder ervaren. Mijn vraag is of iedereen hier weer individueel zijn of haar gelijk in (hoger) beroep zal moeten halen of dat NS zo sportief en weldenkend is om gehoor te geven aan uitspraken die na de staking in 2019 zijn gedaan en bereid is mee te werken aan volledig terecht ingediende claims. Ik probeer hier al dagen een antwoord op te krijgen, maar letterlijk elke medewerker van NS hult zich in stilzwijgen of verwijst naar zaken die niets te maken hebben met de gestelde vraag.

@GGJVasse is in ieder geval verdwenen voor de mensen zoals ik die onterecht betaald hebben voor diensten die niet geleverd zijn.

Niemand reageert trouwens inhoudelijk op de uitspraak van de geschillencommissie. Onredelijk beperkende voorwaarden hebben geen enkele waarde als die bij een geschil van tafel worden geveegd, zoals met de in- en uitcheckeis is gebeurd in het geval van een staking. 

@Edwin NS beroept zich letterlijk nergens op overmacht, maar wel op het ontbreken van een geldige (in-) en/of uitcheck.

Badge

Zolang ze volgens de geaccepteerde voorwaarden handelen stellen ze zich correct op.

Dit is dus het punt waar we uit elkaar gedreven worden. Voorwaarden zijn slechts van toepassing zolang ze door de partij die hier over oordeelt (rechter of bijvoorbeeld geschillencommissie) als redelijk en billijk ervaren worden. De in- en uitcheckeis is in het geval van een aangekondigde staking als niet zinnig en onredelijk ervaren en daarmee niet van toepassing.

Nee de voorwaarden worden door een bedrijf opgesteld en als gebruiker/klant ga je hier in dit geval vooraf mee akkoord.  Zo werkt het bij alle transacties die je doet bij winkels en bedrijven.  Een rechter kan daar alleen een oordeel en wijziging in eisen als het strijdig is met het wetboek, want dat is waar een rechter zijn/haar oordeel op moet baseren.

Vaak is de NS in het verleden heel coulant geweest maar helaas is daar door veel mensen misbruik van gemaakt, om die reden zijn dingen aangescherpt en is het niet vreemd dat ze toch vragen voor bewijs dat je met de trein had willen reizen indien ze over gaan tot vergoedingen.  Al is en blijft het overmacht voor de NS als het spoor niet beschikbaar is om over te rijden terwijl personeel en materieel beschikbaar zijn bij de NS. 

Reageer