Materieel inzet

Voor de dienstregeling 2014, tussen 15 december 2013 en 3 februari 2014 werd koplopers (ICMm) materieel ingezet op de Intercity Den Haag Centraal-Amsterdam Centraal, en Dordrecht-Amsterdam Centraal, sommige ritten gereden met VIRM.

Sinds de "klein" wijziging in de dienstregeling op 3 februari is de ICMm niet meer te vinden op beide Intercity diensten. Ik vind dat erg vervelend, de ICMm biedt veel meer comfort dan de VIRM treinstellen. Een goede blijvoorbeeld van dit is dat het is TE KOUD in de VIRM treinen in wintertijd. De ICMm heeft een echte verwarming. Teven's biedt de ICMm meer beenruimte, en er zijn meer tweetjes (stoelen) ipv viertjes in de VIRM treinen, de niemand vind leuk. De ramen van de treinen zijn ook wat klein.

Waarom zijn de ICMm treinen uit gehaald van deze Intercity diensten? Een hele jammer, de reis tussen Den Haag en Amsterdam, ik maakte veel, is nu wat minder aantrekelijke.

14 reacties

Ik heb dezelfde vraag over de sprinterdienst Dordrecht-Den Haag Centraal. Eerst reed daar altijd SLT, maar sinds de nieuwe dienstregeling van 15 december de lelijke en minder comfortabele SGMm. Waarom? Wat was er mis met de SLT?
Ik heb dezelfde vraag over de sprinterdienst Dordrecht-Den Haag Centraal. Eerst reed daar altijd SLT, maar sinds de nieuwe dienstregeling van 15 december de lelijke en minder comfortabele SGMm. Waarom? Wat was er mis met de SLT?

Hoi Jurgen,

Ik woon in Den Haag, en ik heb wel germerkt ook dat SLT's rijdt niet meer op dat traject sinds 15 december! Een erg jammer, omdat inderdaad, de oudere SGM's biedt wel minder comfort. De stoelen zijn, met naam, te hard en rechtop. Maar als u reist vaak met deze Sprinter-dienst, u wordt gedupeerd in de zomer-De SLT heeft een leuke air-co dat de SGM is NIET voorzien van! De ventalitie is krap in de SGM.

Mij, ik vind de SLT leuk omdat het is moderne, comfortabele en de snelste trein 🙂 140kpu.

ook-hetzelfde reden ik vind de virm trein NIET leuk- in de SGM- Veel krappe viertjes zodat je veel contact met je medemens hebt. De eerste en laaste rijtuigen van de SLT heeft veel tweetjes 🙂
Reputatie 2
Waarom zijn de ICMm treinen uit gehaald van deze Intercity diensten? Een hele jammer, de reis tussen Den Haag en Amsterdam, ik maakte veel, is nu wat minder aantrekelijke.
Ik denk dat de reizigers in de spits het niet met je eens zullen zijn. De omlopen zijn gewijzigd, met als gevolg het verdwijnen van ICM van deze lijn, omdat de capaciteit hiervan volstrekt ontoereikend was om iedereen fatsoenlijk te kunnen vervoeren.

Zover mij bekend heeft dit met de rijtijden te maken. SGM kan de rijtijden van de Sprinters Den Haag - Roosendaal / Breda ook halen en is daarom ingezet ter vervanging van het SLT wat, vanwege zijn snelle acceleratievermogen, elders harder nodig was.
Hallo olik2,

Ik begrijp dat je een grote voorkeur hebt voor de ICM. Dat dit gewijzigd is kan inderdaad kloppen. Spijtig om te lezen dat je dit qua reizen minder comfortabel vindt. Via social media, e-mails en de telefoonische Klantenservice krijgen wij meldingen binnen over de capaciteit en materieel inzet. Dit kan een reden zijn waarom er op jouw traject is gekozen voor ander materieel. Dit zal ook het geval zijn bij jouw traject, Jurgen.

Hopelijk weet je zo voldoende!
Een van de redenen waarom materieel vaak doorschuift is ook vanwege rijtijden. Zo is SLT sneller dan SGMm en waren ze bij de inzet van SGMm op het traject Apeldoorn-Enschede zelfs zeer bezorgd of de treinstellen niet zouden oververhitten omdat ze eigenlijk niet gemaakt zijn voor zulke lange trajecten. En soms is het ook gewoon om reizigers te pesten, de treinserie 3600, Zwolle-Roosendaal vv, werd niet voor niets heel lang Schrootlijn genoemd.
Hallo olik2,

Ik begrijp dat je een grote voorkeur hebt voor de ICM. Dat dit gewijzigd is kan inderdaad kloppen. Spijtig om te lezen dat je dit qua reizen minder comfortabel vindt. Via social media, e-mails en de telefoonische Klantenservice krijgen wij meldingen binnen over de capaciteit en materieel inzet. Dit kan een reden zijn waarom er op jouw traject is gekozen voor ander materieel. Dit zal ook het geval zijn bij jouw traject, Jurgen.

Hopelijk weet je zo voldoende!

Bedankt voor uw reactie 🙂 Nu, als Mat 64 werd ingezet op deze route (Den haag-Amsterdam) dat zou een leuke verassing, voor mij als hobbyist! 😃
Ha, reken daar maar niet op. Plan V's worden alleen nog maar buiten de Randstad ingezet, vooral in het oosten en zuiden van het land.
Ha, reken daar maar niet op. Plan V's worden alleen nog maar buiten de Randstad ingezet, vooral in het oosten en zuiden van het land.

Vandaar dat er enkele weken geleden nog eentje reed op de Hoekse Lijn en er nog niet zo lang geleden ook nog 1 of 2 stellen geparkeerd stonden in de "tuin" van Rotterdam Centraal.
Mogen ze wellicht standaard ingezet worden in Brabant en Limburg; je komt ze (soms incidenteel) toch ook elders tegen.

Vandaar dat er enkele weken geleden nog eentje reed op de Hoekse Lijn en er nog niet zo lang geleden ook nog 1 of 2 stellen geparkeerd stonden in de "tuin" van Rotterdam Centraal.
Mogen ze wellicht standaard ingezet worden in Brabant en Limburg; je komt ze (soms incidenteel) toch ook elders tegen.

Sinds 15 December verdween ze ook uit de Sprinter Tilburg-Eindhoven. een heel jammer, ik heb nostalgie, mij, op een plan v, zomeravond, zonsondergang...en het landschap was geweldig. En de motorgeluid + snelheid...Het is NIET hedzelfde met de SLT!! Mij, ik moet een flink inspanning maken om te komen naar Tilburg, en alleen voor een SLT die rijdt door de hele Randstad?

GRAAG NS, Mat 64 weer inzetten op deze treinserie, voor de nostagie, een keer meer, voordat alle Plan V's werd afgevoerd voor sloop.. 😞 :(

Momenteel, as ik wil reizen met een Plan V, voor een gegarandeerde rit, volgens mij, moet ik naar roermond gaan, en van daar met de Sprinter richting Maastricht. Van Den Haag, het is te ver!

En natuurlijk in de 7000, Apeldoorn-Enschede.

Een aantal weken terug waren ze op een aantal STPL bezig met Herinstructie MAT..Ik denk dat het hier dan ook mee te maken heeft 😉
de mat '64 wordt ook ingezet op Den Bosch- Nijmegen en Deurne- Eindhoven- Den Bosch- Nijmegen
Wat is dat toch met sommigen hier? Omdat een trein oud is en een nostalgisch gevoel geeft, moet dat maar perse rijden ergens?
Volgens mij rijdt de NS nog steeds voor haar vele klanten, en niet voor de hobbyisten. De klanten waarderen de SLT nou eenmaal beter dan een Mat 64. Laat die rommel maar lekker aan de kant staan, en verhoog de kwaliteit van het spoorvervoer!
Reputatie 1
Zo neem ik altijd de trein van 6 uur naar Eindhoven. 's Morgens vroeg dus nog lekker rustig. Er reed altijd een ICRm en ik reis 1e klas dus helemaal rustig, kon altijd lekker mijn oogjes dichtdoen en even bijslapen. Sinds een paar weken rijdt er op dat tijdstip een DDZ. Nou heb ik sowieso niks met dubbeldekkers, maar de DDZ is helemaal vreselijk. Alles open, deuren die constant heen en weer klappen en weinig wc's. Rust? Nee, niet bepaald. Zou graag weer de ICRm om dat tijdstip zien, maar ja...voor 1 persoon doen ze dat helemaal niet natuurlijk.

Reageer