beantwoord

Materieel inzet Zwolle-Roosendaal

• 18 december 2017
  • 24 reacties
  • 1092 Bekeken

Heeft iemand enig idee waarom NS op het traject Zwolle-Roosendaal, nu een ICMm inzet I.P.V de gebruikelijke DDZ?
icon

Beste antwoord door Slidestops 18 december 2017, 09:25

De onderhoudslocatie voor de DDZ is veranderd, waardoor de inzet ook is gewijzigd. Je zult ze veel meer zien richting Leeuwarden en Groningen.

Zie ook https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/wijzigingen-materieelinzet-2018-42274
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit is een lijn met veel spitsverkeer en relatief weinig vervoer op andere tijden. Daarom was een DDZ6 voor een groot deel van de treinen te ruim bemeten zeker in de avond, het weekend en tijdens de schoolvakanties. Met ICM kun je op zulke tijden dan met kleinere treinen rijden.
Reputatie 7
De onderhoudslocatie voor de DDZ is veranderd, waardoor de inzet ook is gewijzigd. Je zult ze veel meer zien richting Leeuwarden en Groningen.

Zie ook https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/wijzigingen-materieelinzet-2018-42274
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Oorzaak of gevolg?
Reputatie 7
Oorzaak, kan geen interne bronnen gebruiken , maar hier wordt het bijvoorbeeld ook genoemd https://www.somda.nl/forum/14382/p562966/Ontwikkelingen+DDZ/
Daarom was een DDZ6 voor een groot deel van de treinen te ruim bemeten zeker in de avond, het weekend en tijdens de schoolvakanties.
Dat 'probleem' speelt ook op de trajecten waar DDZ nu is gaan rijden. En ook op diverse trajecten waar VIRM rijdt speelt dit 'probleem'. Hier is ook geen goede oplossing voor beschikbaar, in de spits is op diverse trajecten dubbeldeksmaterieel nodig, dat in de avond omwisselen voor enkeldeks is niet reëel, en de driedelige IRM stellen hebben we ook niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Een losse DDZ6 kun je vervangen door 7 bakken ICM, dat is ongeveer dezelfde capaciteit. Wel vind ik ook dat die onhandig grote 6-wagenstellen qua materieelinzet nogal inflexibel in efficient zijn.
Een ICM7 is toch echt een maatje kleiner (circa 15%), om een DDZ6 gelijkwaardig te vervangen heb je toch echt ICM8 nodig, en daarmee dus ook een tweede conducteur. Maar in de praktijk worden treinen niet gelijkwaardig vervangen aangezien de oorspronkelijke inzet lang niet altijd overeen komt met de reizigersaantallen, zeker niet bij dubbeldekkers. Daarom is elke variatie van ICM6 tot ICM9 een mogelijke vervanging van een DDZ6, zo is de DDZ6 tussen Deventer en Amsterdam bijvoorbeeld door ICM9 vervangen.
Reputatie 4
Badge
Overdag rijdt er nu regelmatig een enkel ICM-4 en soms zelfs ICM-3, dat lijkt me toch aan de korte kant. Zelfde geldt ook voor de spits met een ICM-7.
Reputatie 6
Vanochtend, midden op de ochtend, trof ik een ICM4 in Breda, 5 minuten wachtend op vertrek richting Zwolle. Deze zat vol met voornamelijk studenten. 1e klas was leeg. Toen hij wegreed moesten er mensen staan op de balkons. Niet overvol, maar toch.....
Reputatie 5
Onacceptabel eigenlijk. Zelfde probleem geldt hier ook in Twente, net buiten de drukste spits. De 8:24, 8:54 en 9:24 zijn dramatisch klein.
Reputatie 4
NS heeft meer sprinters besteld (SNG) welke in onderhoud komen in Leidschendam. Om hier capaciteit voor vrij te maken is het onderhoud van DDZ verplaatst naar Onnen. Het materieel hiervoor wordt omgewisseld in Groningen. Ook kwam er eindelijk meer DDZ uit de sprinterdiensten naar de Intercitydiensten. Tussen Groningen en de randstad reed VIRM, wat nodig was voor de 10 min dienstregeling Amsterdam - Eindhoven. Ook waren er in de randstad enkele treinen welke overvol waren. Er zijn dus 4 vliegen in 1 klap opgelost door de wisseling. Ook was DDZ zoals meerdere aangeven teveel capaciteit op het traject Zwolle-Roosendaal. Met ICM kan men beter de capaciteit afstellen op dit traject, en op de andere trajecten. Omdat het nieuw is dat men met meerdere stellen rijdt op dit traject koppelt men (zoals ik heb gehoord) alleen op de eindpunten. Mogelijk kan men dit bij volgende weizeggingsbladen ook halverwege gaan doen (Deventer/Arnhem/Nijmegen) zodat men ook de Na-spits beter kan bedienen qua capaciteit. Misschien kan een Moderator dat doorgeven aan de correcte afdeling.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens zie ik na de eerste dagen doordeweeks overdag nog maar weinig treinen met losse stellen rijden. Vreemd was wel dat er afgelopen zaterdagmorgen ook treinen reden met 3 stellen (4+3+3).
Dickens in Deventer, vandaar o.a. een aantal wijzigingen zaterdag.
Badge
Komen daar zoveel mensen op af dan? Serious Request lijkt me toch wel iets populairder (correct me if I'm wrong) en ik zie zo op het eerste gezicht geen beduidend langere treinen naar Apeldoorn.
125K bezoekers heeft het dit jaar getrokken. Bij Serious Request is de toestroom van mensen veel meer uitgesmeerd over de dag en zelfs week.
Reputatie 7
Badge +3
Aan Dickens had ik in Brabant zo gauw niet gedacht. Overigens reden de sprinters Den Bosch-Arnhem zondag ook de hele dag om het halfuur, ik neem niet aan dat dat ook voor Dickens was.

Bij Serious Request waren gisteren 7K mensen, geen aantal voor extra inzet lijkt me.
Volgens de lokale krant ging het om 65.000 mensen in Deventer op de zaterdag. Dat is inderdaad fors meer dan 7K voor Serious Request. Wist overigens niet dat dat zó hard op z'n retour was.
Reputatie 7
Badge +3
Er is niet zoveel aan om de halve avond op de markt te staan blauwbekken enkel voor wat plaatjesdraaiers in een glazen hok. Overigens las ik in de krant dat de belangstelling ieder jaar terugloopt en dat dit wellicht het laatste jaar is.
Reputatie 5
7000 voor SR valt wel mee voor een dag(deel) hoor. Vaak gaat het bij SR alleen om het plein zelf, dat weet ik tenminste van Enschede nog in 2012 (?). Ik kan me ook herinneren dat NS of andere vervoerders lang niet altijd bij evenementen extra materieel inzetten.
Badge
Ik kan me ook herinneren dat NS of andere vervoerders lang niet altijd bij evenementen extra materieel inzetten.

Ik ook niet, vandaar dat ik de extra inzet voor (vermoedelijk) Dickens wat vreemd vond.

Wel shocking dat het zó hard omlaag gaat met SR. Ik heb niets gehoord dat dit het laatste jaar zou zijn, alleen dat de interesse terugloopt en dat ze daarom een ander opzetje qua commercie overwegen voor volgende jaren.
Reputatie 5
Dat SR al jaren achteruit gaat is geen nieuws meer. Het gaat allemaal om stille rampen. Niet ieder jaar is er een interessant onderwerp vanuit het Rode Kruis. Tevens is 3fm ook best uitgemolken. Laten ze eens een inzameling doen voor Nederlandse stille rampen, dan krijg je de mensen wel terug denk ik.

De laatste tijd zijn de DDZ’s weer dagelijkse kost op Zwolle-Roosendaal, erg fijn! Stuk meer ruimte. Is bekend of dit alleen voor de septemberdrukte is of is dit permanent? Er is ook af en toe zelfs een vernieuwde VIRM te zien
Reputatie 7
Badge +3
@avreijnen
De planning is steeds voor 2-3 maanden. Of DDZ blijft lijkt toch twijfelachtig vanwege de storm van kritiek omdat het onzinnige capaciteitsverspilling is op dit traject zeker omdat elders enkeldekstreinen overvol zitten. Buiten de spits zijn dubbeldekkers op dit traject totale overkill.

Wat het nog onzinniger maakt is dat de sprinters op hetzelfde traject tussen Breda en Nijmegen aanhoudend overvol zijn omdat daar juist weer minitreintjes worden ingezet buiten de spits.

NS heeft hiermee de plank volledig misgeslagen.
Reputatie 4
DDZ is idd grote overkill op het traject Roosendaal-Zwolle. Zie deze trein zelf altijd half of bijna helemaal leeg rijden tussen Breda en 's-Hertogenbosch. Binnen NS zie ik wel meldingen langs komen van deurproblemen (moeilijker dicht gaan) in Oss met ICMm. Zelf weet ik dat je bij een combinatie van lange treinen en stations in de bocht vroeger bij getrokken treinen altijd extra lucht moest pompen in je HR leiding, mogelijk mist deze ervaring op de machinisten die in het oosten rijden? Ook heeft DDZ in Rotterdam/Zwolle nog wel is problemen met (ont)koppelen waardoor men bij de planning waarschijnlijk dacht twee vliegen in een klap op te lossen. Dat ze met het DDZ juist uit de drukke IC's Den Haag - Groningen/Leeuwarden halen en het merendeel van het DDZ in de Ic's naar Rotterdam hebben laten zit de plank mis hebben geslagen, tja. Nu rijden er op de IC's vanuit de randstad naar het Noorden dus overvolle enkeldeks ICM's.
Ook het niet onderweg kunnen/willen splitsen van treinen in de IC Zwolle - Roosendaal leek bij sommige ic's volle treinen op te leveren, omdat de echte lengte van enkele treinen dus te kort was en andere weer veel te lang.
Oplossingen: ICM terug in de IC Roosendaal-Zwolle met onderweg in Deventer/Arnhem/Nijmegen versterken/inkorten net als wat gebeurd met andere treinseries zoals Den Haag - Enschede, Amsterdam - Vlissingen, IC's in Zwolle.
DDZ terug naar de IC's waar ze nodig zijn, waarbij het (ont)koppelen vermindert wordt door de meeste combinaties op eindbestemming te (ont)koppelen of in series in te zetten die de hele dienst gekoppeld kunnen blijven, zoals Den Haag - Groningen/Leeuwarden, Den Haag - Amsterdam, Den Haag - Utrecht, Utrecht - Leiden, Utrecht - Rotterdam. En in de drukke IC's tussen Rotterdam - Groningen/Leeuwarden welke op deeltrajecten juist druk zijn en daardoor in Zwolle of bij de korte kering in Rotterdam (ont)koppelt moeten worden VIRM inzetten, welke dan niet leeg vanuit Lelystad/Utrecht meer naar Onnen hoeven, maar gewoon via de reizigersdienst uitgewisseld kunnen worden. DDZ/ICM wil men niet op de (lijkt soms wel heilige) A2 corridor inzetten, omdat met hier integraal VIRM wil inzetten omdat dit makkelijker bijsturen is bij versperringen, anders had er zelfs meer mogelijk kunnen zijn, zoals lange combinaties ICM in de IC's Schiphol-Venlo waarbij je dan meer ruimte bied voor grote tassen en in Eindhoven treinen kan splitsen/combineren welke tussen Eindhoven en Venlo minder bakken nodig hebben.

Reageer