Materieelinzet Amsterdam-Zandvoort

• 6 augustus 2020
  • 39 reacties
  • 1240 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me er over dat NS in deze treinen ook nu met een hittegolf zo weinig materieel inzet. Gisteren reden er zelfs een aantal treinen op deze dienst met een los SLT4 stelletje. Dat is in coronatijd ongewenst en vragen om overvolle treinen. 

Dat deze treinen in Amsterdam gekoppeld zijn aan de dienst Amsterdam-Beverwijk-Hoorn lijkt me een non-argument, dan ontkoppel je die treinseries bij een hittegolf maar. 

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3

8 treinen per uur, een algehele oproep om drukke plaatsen te mijden en daarboven op een oproep om als je toch naar de overvolle kust wil komen dit lopend of op de fiets te doen…..

Reputatie 7
Badge +3

Tja, plan je de treinlengte op basis van wat je vindt dat mensen zouden moeten doen, of plan je op basis van het daadwerkelijke gedrag van mensen? NS is geen RIVM/OMT.

Het is werkelijk bizar te zien dat de reizigers 4 tot 5 rijen dik staan om naar het strand te gaan, zowel in Haarlen als Amsterdam. Geen wonder dat het snel fout gaat, in 24 uurtjes 600 besmettingen erbij.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer

Tja, volle perrons krijg je vanzelf als NS minitreintjes inzet.

Overigens vinden besmettingen nauwelijks in de buitenlucht plaats maar thuis of ergens binnen. Mensen die naar het strand gaan zijn daarom niet zo'n probleem.

Reputatie 7
Badge +3

8 treinen per uur

8 treinen per uur? Ja tussen Amsterdam en Haarlem. Maar tussen Amsterdam en Zandvoort, dus rechtstreeks zonder overstappen, maar 2 per uur. Tussen Haarlem en Zandvoort zijn het er 6 per uur, waarvan 2 keer uur een VIRM6. Maar helaas willen veel mensen tussen Amsterdam en Haarlem veelal de rechtstreekse sprinter ipv in Haarlem over te stappen.

En ik verbaas me er net als veel anderen over hoeveel mensen tijdens deze Corona crisis nog massaal naar het strand gaan, niet alleen met de trein maar ook met de auto. In diverse badplaatsen zijn de parkeerplaatsen vol.

Vandaag inderdaad 601 gemelde besmettingen, waarvan 147 in Amsterdam, vandaag de stad met de meeste nieuwe besmettingen, waar dat afgelopen dagen iedere keer Rotterdam was. Hou lekker vol zo massaal met de trein naar het strand te gaan, dan kun je er donder op zeggen dat Amsterdam die dagelijkse nr 1 behoudt. Het is geen wedstrijdje wie de meeste heeft.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Voor besmettingen moet op je feestjes, tuinbarbecues en vooral in de horeca zijn. Niet aan het strand, daar is het veiliger dan (thuis) in Amsterdam. Ik zou me meer zorgen maken over de komende massale studenten intro-feestjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer

Overigens vinden besmettingen nauwelijks in de buitenlucht plaats maar binnen. Mensen die naar het strand gaan zijn daarom niet zo'n probleem.

Die mensen gaan wel allemaal in een trein zitten, waarbij niet iedereen het nodig vind om een mondkapje (correct) te dragen. Diezelfde mensen staan ook dicht naast elkaar op de perrons en lopen schouder aan schouder het perron af. Ook gaat een deel van die mensen de horeca en/of drukte straten in bij de kust.

Om nu te zeggen dat naar het strand gaan niet zo'n probleem is mbt besmettingen?

Om nu alle mensen die willens en wetens de drukte op zoeken te gaan faciliteren met nog meer treinen vind ik een beetje te veel van het goede. Ik hoop dat mensen die nu in te volle treinen stappen de volgende keer nadenken of ze dat nog wel willen.

Daarbij moet er ook nog gewerkt worden, al lijkt dat de laatste maanden vooral op zomerse dagen niet voor iedereen prioriteit te hebben. Mensen die wel werken zullen ook graag elders in een trein willen stappen, dus ook daar zal voldoende materieel moeten zijn. We kunnen niet alles inzetten richting de kust.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer

Voor de dienst Amsterdam-Zandvoort heeft NS welgeteld drie treinen nodig. Die kunnen ze in de zomervakantie echt wel met tien bakken SLT rijden zonder dat er elders te weinig materieel is (tussen Utrecht en Eindhoven rijdt nog steeds iedere 10 minuten een IC die voor zeker 80% leeg is).

Dat mensen massaal naar het strand gaan vind ik niet onlogisch, de overheid vraagt er zelf om. Er worden allerlei papieren maatregelen afgekondigd zonder dat er ook maar iets gecontroleerd laat staan gehandhaafd wordt. Ga even gewoon in de stad op de terrassen kijken, hutje op mutje (hoezo 1.5 m?). En iedereen die in het buitenland drie weken feest heeft gevierd tuft gewoon zonder enige controle aan de grens met zijn autootje terug naar Nederland. Quarantaine, er is toch geen haan die er naar kraait. En dan wel klagen als mensen een keer naar het strand gaan?

Als je daar zo bezorgd over bent moet je je realiseren dat het de zachte Haagse heelmeesters zijn die de stinkende wonden veroorzaken. 

Het is bijna alsof mensen schijtziek zijn van een half jaar lang bijna niks mogen. Als je verwacht dat men oprecht het inzicht en de intelligentie heeft om nog steeds zuinig te leven, ben je vrij naïef. Het beste wat je kan doen is het slechte gedrag van mensen zoveel mogelijk faciliteren, want je gaat ze toch nooit tegen kunnen houden en voor NS is dat niet eens een verantwoordelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Dat “bijna niks mogen” heeft wel als resultaat gehad dat de verspreiding van het virus bijna tot staan was gebracht. 

Heeel heeel mensen zetten werkelijk alles op alles om zichzelf en andere te besmetten.

Nog voor de herfst zitten wij in de volgende lockdown.

Reputatie 7
Badge +3

Heeel heeel mensen zetten werkelijk alles op alles om zichzelf en andere te besmetten.

En dat verbaast je als er niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt? 

En dat verbaast je als er niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt? 

Heel simpel, eigen verantwoordelijkheid, net als het hebben van een geldig treinkaartje.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, blijkbaar kan een gedeelte van Nederland niet omgaan met die eigen verantwoordelijkheid en is voor hen die controle wel nodig. Als we straks misschien weer terug zijn in de situatie zoals in maart/april dan is het aan dat stelletje egoisten te danken.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, blijkbaar kan een gedeelte van Nederland niet omgaan met die eigen verantwoordelijkheid en is voor hen die controle wel nodig. Als we straks misschien weer terug zijn in de situatie zoals in maart/april dan is het aan dat stelletje egoisten te danken.

Zoals het spreekwoord zegt: vertrouwen is goed, controle is beter.

Reputatie 5

Bericht verwijderd door Moderator.

Reputatie 5

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet puur en alleen om mensen die naar het strand gaan. Maar gewoon de algehele tendens dat veel mensen makkkelijker met de Corona maatregelen omgaan of er gewoon lak aan hebben.  Massaal met de trein naar Zandvoort en hutje mutje staan in trein en op perron is er één van, in veel situaties zoals o.a. vakantie en (al dan niet illegale) feestjes geen afstand houden is een ander. 

Edit, berichten voor mijn reply zijn intussen verwijderd.

Reputatie 5

In België wordt al omgeroepen om niet meer naar de kust te treinen.

In België wordt al omgeroepen om niet meer naar de kust te treinen.

ja dat wordt hier ook gedaan maar net als in België massaal genegeerd. (ik zag gisteren een rapportage over Blankenberge). Misschien is het in deze coronatijd verstandiger om gewoon de winterdienstregeling met hele korte sprinters voor Zandvoort in te zetten. Perrons gaan dan wel even zwart van de mensen zien in Haarlem, maar mensen moeten dan minimaal 1 of 2 uur wachten voordat ze met de trein meekunnen. Ik denk dat er dan in korte tijd zeer veel mensen gaan afhaken. Misschien wel even aankondigen in de krant en op het journaal, is natuurlijk wel een paardenmiddel, maar hoe ga je in deze tijd anders de drukte managen.  

@Deventer

Overigens vinden besmettingen nauwelijks in de buitenlucht plaats maar thuis of ergens binnen. Mensen die naar het strand gaan zijn daarom niet zo'n probleem.

Mensen die opeengepakt in een trein zitten, staan of hangen onderweg naar het strand lijkt mij wel een probleem. Als er één besmet is denk ik dat de persoon zo voor 20 besmettingen kan zorgen. (ondanks het mondkapje) 

Reputatie 7
Badge +3

Besmettingen vinden wel plaats in de buitenlucht, alleen veel minder dan binnen. Maar wanneer mensen langere tijd dicht op elkaar staan of zitten kan men wel besmet raken in de buitenlucht, zo bleek onlangs in Dokkum. Dat kan dus ook met groepen jongeren gezellig bij elkaar op het strand.

Reputatie 7
Badge +3

Besmettingen vinden wel plaats in de buitenlucht, alleen veel minder dan binnen. Maar wanneer mensen langere tijd dicht op elkaar staan of zitten kan men wel besmet raken in de buitenlucht, zo bleek onlangs in Dokkum. Dat kan dus ook met groepen jongeren gezellig bij elkaar op het strand.

Op het strand zitten/staan mensen niet echt op elkaar zoals op terrassen, bij een feest of bij een barbecue. Daarnaast is er op het strand vrijwel altijd wind wat de risico's verder verminderd.  

In de trein dragen mensen mondkapjes wat de kans op besmetting via aerosols erg klein maakt. Dat effect van mondkapjes erkent zelfs het RIVM. Maar omdat volgens het RIVM besmetting via aerosols sowieso niet mogelijk is zijn mondkapjes volgens het RIVM niet nodig. 

Reputatie 6

Berichtgeving voorbarig, onvolledig, onjuist ?

Andere versie:

https://www.dvhn.nl/groningen/Groningse-jongeren-besmet-geraakt-met-coronavirus-op-huisfeestje-in-Dokkum-25913853.html

Reageer