beantwoord

Materieelinzet dienstregeling 2017

• 18 oktober 2016
  • 12 reacties
  • 1073 Bekeken

Sinds enige tijd toont de NS de actuele en, indien de trein ingekort is, ook de geplande materieelinzet in de app. Dit is echter pas ongeveer een uur voor vertrek zichtbaar, wie naar de dienstregeling van 2017 kijkt krijgt de planning van vandaag te zien. Wordt dit nog aangepast, of is het afwachten tot de ochtend van vertrek?

Ik ben zelf vooral benieuwd omdat mijn treinen 's ochtends nogal eens schommelen per dienstregeling tussen lekker ruim en een beetje krap. Ik vermijd de spits altijd door een vroege trein te pakken (7:08, 7:16 of 7:23 vanaf Rotterdam Alexander richting Rotterdam Centraal). Momenteel kun je in alle drie deze treinen zitten, maar zo eens in de zoveel nieuw dienstregelingen besluit de NS onder het motto 'bakkilometers besparen' om de trein van 7:16 of 7:23 met een los treinstel te laten rijden en er in Rotterdam vervolgens een of twee treinstellen aan vast te koppelen voor de terugrit. Gevolg is dat reizigers die de spits willen vermijden alsnog in de drukte zitten. Vooral de trein van 7:23 is een probleem hier, deze wisselt zo ongeveer twee maal per jaar van een losse SGM met in Rotterdam een stel erbij naar al vanuit Alkmaar met twee maal SGM.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 1 november 2016, 08:42

Ik ben op onderzoek uit geweest. Dat de sgm vaak met twee stellen rijdt komt door de 'verplichting' in de herfst-/wintermaanden. In het voorjaar en zomer hoeft dit niet en gebruiken we 'ruimte' om ergens anders in te zetten om te proberen de capaciteit zo goed mogelijk over het netwerk te verdelen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Hi @Bemind, ik ben dit ondertussen al aan het uitzoeken! hier kom ik op terug!
Reputatie 2
Ik ben op onderzoek uit geweest. Dat de sgm vaak met twee stellen rijdt komt door de 'verplichting' in de herfst-/wintermaanden. In het voorjaar en zomer hoeft dit niet en gebruiken we 'ruimte' om ergens anders in te zetten om te proberen de capaciteit zo goed mogelijk over het netwerk te verdelen.
Bedankt voor het uitzoeken. De terugrit (trein 4022) rijdt echter vrijwel het gehele jaar met twee stellen, het is dus niet zo dat dit materieel ergens anders ingezet wordt in de rest van het jaar, de trein staat dan gewoon tot kwart voor acht op het opstelspoor te wachten voor een rangeerder deze ophaalt en vastkoppelt aan het andere treinstel. Hetzelfde verhaal voor de intercity's in de vroege ochtend, als de intercity richting Rotterdam kort is 's ochtends wordt er voor de terugrit wel altijd een treinstel bijgeplaatst.

De NS probeert vanwege de drukke treinen reizigers aan te sporen buiten de spits te reizen, maar als de treinen dan flink korter zijn zit je vervolgens alsnog in de drukte. Soms kan het niet anders omdat er simpelweg geen extra treinen zijn, maar hier zijn die treinstellen dus wel aanwezig, maar ze worden pas laat in de spits ingezet. En als dat je eerste ervaring is van een uur eerder naar je werk gaan, dan denk je wel goed na of je het een tweede keer gaat doen, dan kan je net zo goed in de spits reizen.
Puur ter interesse: is er al e.e.a. bekend omtrent de globale materieelinzet per treinserie in de dienstregeling van 2017? Op diverse fora valt e.e.a. te lezen, maar lang niet alles is al bekend.
Bekend wel, openbaar niet 😉
Reputatie 3
Tja, eigenlijk is het merendeel wel bekend. Óf het blijft min of meer hetzelfde (Oude Lijn IC's, Noordoost) óf het is via Somda al wel bekend (Noord-Brabant, Noord-Holland).
Wanneer word de materieelinzet in heel Nederland bekend? Ik ben de DD-AR-3 wel een keer zat tussen Apeldoorn en Enschede. De meesten hebben vierkante wielen en soms moet je de deuren in Rijssen dichtdrukken omdat daar het spoor een beetje scheef staat...
NS publiceert geen officiele materieelinzetten op actuele reisinformatie na. De enige, echte weg is afwachten, helaas.
Reputatie 6
Wanneer word de materieelinzet in heel Nederland bekend? Ik ben de DD-AR-3 wel een keer zat tussen Apeldoorn en Enschede. De meesten hebben vierkante wielen en soms moet je de deuren in Rijssen dichtdrukken omdat daar het spoor een beetje scheef staat...Die DD-AR-3 blijft daar gewoon...
Reputatie 3
Inderdaad, tweederde van de planmatig gebruikte DDAR-vloot wordt in Twente geconcentreerd.
Waarom wordt de DD-AR-3 daar eigenlijk ingezet? Waarom krijgen wij altijd hier de oudste trein die er op dat moment is? Eerst de mat, nu de DDAR, dan de sgmm? Wat is de reden hiervoor?
Omdat je het ergens kwijt moet, en niemand het wilt hebben. Het zuiden heeft ook tijden met Mat'64 moeten doen, Amsterdam-Enkhuizen zeurt over de antieke DDM1 en Zwolle-Utrecht de stopper willen ze ook geen DDAR. Het is momenteel even niet anders. De relatief rustige lijnen hoef je het materieel ook niet onnodig te belasten met bijvoorbeeld combineren/splitsen e.d., wat voor extra problemen zorgt.

Reageer