beantwoord

Maximaal tarief enkele treinreis

• 13 oktober 2017
  • 27 reacties
  • 4408 Bekeken

Goedemorgen,
Een casus: Ik reis van Maastricht naar Delfzijl.
De prijs van deze reis is het maximale tarief dat jullie hanteren, namelijk €26,30.
Dit is de prijs die ik betaal voor een ticket via de app, of papieren kaartje uit de automaat (plus €1, natuurlijk, boefjes).
Echter, als ik de reis betaal met mijn (persoonlijke of anonieme) OV-chipkaart betaal ik voor de reis van Maastricht naar Groningen logischerwijs de volle pond. Dan ben ik nog niet thuis, dus ik check opnieuw in bij Arriva, om na aankomst in Delfzijl nogmaals €7,44 af te tikken.

Deze casus roept bij mij een aantal vragen op.
- Klopt het dat ik voor de reis €33,74 betaal ipv de beloofde €26,30?;
- Zo ja, mag dat eigenlijk wel?;
- Zo nee, hoe werkt dat dan?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Janwillem

PS Vindt u ook dat NS boefjes zijn om mij €1,- afhandig te maken voor een eenmalige OV-chipkaart?
PPS U hoeft niet per sé op de PS in te gaan, hoewel ik dat wel heel leuk zou vinden.
icon

Beste antwoord door Arnold NS 13 oktober 2017, 11:28

Hallo melliwnaJ en welkom op het NS Forum!

Zoals Dennis hier 3 jaar geleden al eens ter discussie bracht, kan het inderdaad dat je duurder uit bent geweest vanwege het uitchecken 6 uur na inchecken. Echter zie je hier dat de reis in 5 uur kan. Omdat reizen van 6 uren zo goed als niet voorkomen binnen Nederland is dit termijn dan ook zodanig gesteld. Je ziet hier echter wel dat er een verschil is van prijs, namelijk €26,30 en €26,34 en dus netto €0,04. Dit heeft te maken met de langeafstandskorting en de verschillende tarieven die (regionale) vervoerders hanteren. Hier (punt 😎, hier en hier lees je daar ook meer over.

Wat betreft de €1,00 voor de papieren kaartjes (éénmalige chipkaarten), dit heeft te maken met het stimuleren van het het gebruik van de OV-chipkaart, de ontmoediging van het gebruik van wegwerpvoorwerpen en de vervuiling die ze meebrengen en de extra kosten die een kaartautomaat en de productie van de éénmalige chipkaarten met zich meebrengt.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Heb je meer dan 6 uur na het inchecken bij NS bij Arriva ingecheckt? Dan komt het waarschijnlijk daardoor. bijdragevandennis

Zoals Dennis hier 3 jaar geleden al eens ter discussie bracht, kan het inderdaad dat je duurder uit bent geweest vanwege het uitchecken 6 uur na inchecken. Echter zie je hier dat de reis in 5 uur kan. Omdat reizen van 6 uren zo goed als niet voorkomen binnen Nederland is dit termijn dan ook zodanig gesteld. Je ziet hier echter wel dat er een verschil is van prijs, namelijk €26,30 en €26,34 en dus netto €0,04. Dit heeft te maken met de langeafstandskorting en de verschillende tarieven die (regionale) vervoerders hanteren. Hier (punt 😎, hier en hier lees je daar ook meer over.

Wat betreft de €1,00 voor de papieren kaartjes (éénmalige chipkaarten), dit heeft te maken met het stimuleren van het het gebruik van de OV-chipkaart, de ontmoediging van het gebruik van wegwerpvoorwerpen en de vervuiling die ze meebrengen en de extra kosten die een kaartautomaat en de productie van de éénmalige chipkaarten met zich meebrengt.
Bedankt

Omdat reizen van 6 uren zo goed als niet voorkomen binnen Nederland is dit termijn dan ook zodanig gesteld.
En wat is die regel dan precies? Want het lijkt er op dat €26,30 een soort absoluut maximum is, terwijl dat bij de retourreis inderdaad niet zo is.

Maar als ik het goed begrijp is het dus ook met mijn eigen OV-chipkaart de bedoeling dat ik gewoon €26,30 betaal. Hoe werkt dat dan? Betaal ik €26,30 aan de NS en €0,- aan Arriva en verrekenen zij dat onderling?
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn alleen nog enkele reizen. U kunt wel terugreizen maar dat is de volgende enkele reis. strikt genomen is er geen retour meer. U hoeft zich over de betaling niet druk te maken. U moet bij aanvang van de reis voldoende geld op uw chipkaart hebben staan om af te kunnen rekenen bij het uitchecken. Over de onderlinge verrekening hoeft u zich niet druk te maken, dat wordt onderling geregeld. De zesuurregel is ingesteld om al te creatief gebruik tegen te gaan, een reis duurt maar heel zelden langer dan zes uur.

U gaat met uw chipkaart naar het automaat en zet er voldoende geld op. Het is handig er zo veel op te zetten dat u ook weer terug kunt. De meeste mensen zetten inmiddels geen geld meer op de kaart maar laten het automatisch aanvullen. Zeer snugger want je hebt nooit het probleem van te weinig saldo en je hoeft er ook nooit aan te denken. Je checkt in en uit en er wordt altijd genoeg afgeschreven.

Maar goed, met wat meer gedoe en de kans op vergeten, kan het ook op het automaat.
Ik maak me helemaal nergens druk over, ik ben vooral benieuwd hoe het zit, daarom stel ik deze vraag.
Reputatie 7
Badge +4
Die kennis is hier wel aanwezig.:D
Thopgozer, Thom. Daar schiet ik lekker veel mee op. Echt bedankt bedankt zeg maar. Joe
Reputatie 6
Badge +2
Maar als ik het goed begrijp is het dus ook met mijn eigen OV-chipkaart de bedoeling dat ik gewoon €26,30 betaal. Hoe werkt dat dan? Betaal ik €26,30 aan de NS en €0,- aan Arriva (..)?
Ja, dat klopt. Er is wel instaptarief bij Arriva, maar dat krijg je in dit geval helemaal terug bij het uitchecken. bijdragevandennis
@melliwnaJ, In de link die ik je stuurde staat uitgelegd wat de '6 uur'-regel is. Wat precies snap je niet? Hieronder heb ik een deel van de uitleg nog even in tekst geplakt voor je voor de duidelijkheid:

"Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt wordt het afgeschreven instaptarief door NS ingehouden. NS houdt het instaptarief in omdat zij niet kan vaststellen welke reis u heeft gemaakt als u niet uitcheckt. Tenzij u uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, houdt NS dit bedrag pas in als er meer dan zes uur zijn verstreken nadat u bent ingecheckt of indien de volgende NS-dag begint. Als u bent vergeten om uit te checken bij het einde van uw reis kunt u dit nog herstellen door binnen deze periode (maar op dezelfde NS-dag) alsnog uit te checken op de plaats waar u had moeten uitchecken."

Wat betreft de €26,30, dit is bij de NS inderdaad de max. Omdat regionale vervoerders andere prijzen hanteren echter, kan dit (minimaal) verschillen. In dit geval dus €0,04. Dit heeft te maken met de langeafstandskorting zoals omschreven in de eerdere linkjes. Nogmaals voor de verduidelijking: Is de langeafstandskorting (korting op het laatste deel van je reis) verrekend over Arriva of NS. NS rekent in tientallen van centen, waar Arriva in centen nauwkeurig rekent. Daar kunnen de verschillen uit ontstaan, maar zouden dus nogmaals minimaal moeten zijn.

Wat betreft de verrekening tussen NS en Arriva, deze verloopt gewoon via de betreffende vervoerders. Daar zijn afspraken over gemaakt, zoals dit ook bij dagkaarten etc gebeurt.
Badge +3
Ter informatie: ik heb in dit bericht uitgelegd hoe lange-afstandskorting werkt op de reizen Doetinchem->Heerenveen en Heerenveen->Doetinchem. Het idee is hetzelfde voor Maastricht-Delfzijl.
Reputatie 6
Badge +2

"Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt wordt het afgeschreven instaptarief door NS ingehouden. NS houdt het instaptarief in omdat zij niet kan vaststellen welke reis u heeft gemaakt als u niet uitcheckt. Tenzij u uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, houdt NS dit bedrag pas in als er meer dan zes uur zijn verstreken nadat u bent ingecheckt"

Dat was dus niet van toepassing, want dan zou het NS-deel € 20 of eventueel € 40 hebben gekost.bijdragevandennis
Met ieders welnemen, waar komt die grens van 6 uur vandaan? Toen er nog niet zo lang geleden papieren kaartjes waren, waren die gewoon de hele dag geldig, ongeacht of ik 6 uur of 8 uur of 10 uur de tijd nam om mijn eindbestemming te bereiken. Ik kon gewoon op elk tussengelegen station zo lang onderbreken als ik wilde, bijv. om even koffie te gaan drinken bij een kennis die daar toevallig woonde. Waarom kan dat tegenwoordig dan niet meer?
Reputatie 5
Dat kan allemaal nog steeds, met een eenmalige chipkaart uit de automaat of met een e-ticket.
Dat kan allemaal nog steeds, met een eenmalige chipkaart uit de automaat of met een e-ticket.

Maar waarom dan NIET met de chipkaart? Die zou toch minstens dezelfde faciliteiten bieden als het papieren ticket, werd ons destijds verzekerd, en zelfs nog méér qua handig en voordelig?
Omdat je alleen met meerdere enkele reizen langer dan 6 uur kunt reizen is deze grens zo gesteld. De langste (binnenlandse) treinreis naar mijn weten is Vlissingen - Bad Nieuweschans 5:50 uur met Stavoren - Vlissingen/Kerkrade Centrum op een nipte 2e plaats met 5:45 uur. Met meerdere enkele reizen (stoppen op een tussenstation) kan het dus inderdaad een contact met de klantenservice schelen. Dit komt echter zo zelden voor (ik ken niemand die dit ooit heeft meegemaakt bij de klantenservice) dat dit niet tot problemen zou moeten leiden.
Reputatie 7
Badge
TS heeft het over een casus. En over een retour. En over minieme prijsverschillen.
Zoals Thom aangeeft is een rerour tegenwoordig 2 keer een enkelereis. Maar een dagkaart is ook als retour te gebruiken.

Als het om de praktische kant gaat, adviseer ik TS een aktiedagkaart te kopen bij 1 van de winkelketens (zie www.treinreiziger.nl) of de spoordeelwinkel.nl . De goedkoopste dagkaart (ook geldig bij Arriva) was/is die van 12,50 van NS voor de abonnementhouders De duurste is 17 euro (en daar kan je met de trein van 6.25 uir Maastricht weg, en ben je voor 't avondeten weer terug.;) En voor 20,50 heb je twee enkeltjes. Allemaal goedkoper dan de 26 of 33 euro van TS.

Als het om een theoretische discussie gaat, blijf ik buiten beeld.
Goed advies klant_Jac!
Omdat je alleen met meerdere enkele reizen langer dan 6 uur kunt reizen is deze grens zo gesteld. De langste (binnenlandse) treinreis naar mijn weten is Vlissingen - Bad Nieuweschans 5:50 uur met Stavoren - Vlissingen/Kerkrade Centrum op een nipte 2e plaats met 5:45 uur. Met meerdere enkele reizen (stoppen op een tussenstation) kan het dus inderdaad een contact met de klantenservice schelen. Dit komt echter zo zelden voor (ik ken niemand die dit ooit heeft meegemaakt bij de klantenservice) dat dit niet tot problemen zou moeten leiden.

Ik wil gewoon dezelfde faciliteiten die ik een aantal jaren geleden had met een papieren kaartje, en zo is het ook beloofd. Ben ik dan onredelijk?
Badge +3
Als ik meer dan 3 keer van Maastricht naar Delfzijl zou moeten (of 1½ keer retour ;)) dan zou ik meteen voor €29 een Dal Voordeel kopen.

Overigens zijn er vrijwel altijd wel leuke aanbiedingen waarmee je aanzienlijk goedkoper uit bent dan die € 26,30 enkele reis, laat staan retour op delzelfde dag.

Voor dezelfde faciliteiten als het oude papieren ticket kan je gewoon een e-ticket bestellen (in de app of zelf printen op papier) zonder die €1 toeslag voor het wegwerp-chipkaartje, dat overigens qua milieu volkomen onschadelijk is want de chip is van silicium (zand of glas dus) en de antennelus van aluminium dat ook in grote hoeveelheden in de grond zit. Het is dus geen bijzonder afval zoals batterijen en andere elektronica.

Edit: Ik zie nu dat Jac de tip ook al gegeven had voor actiekaartjes.
Als ik meer dan 3 keer van Maastricht naar Delfzijl zou moeten (of 1½ keer retour ;)) dan zou ik meteen voor €29 een Dal Voordeel kopen.

Overigens zijn er vrijwel altijd wel leuke aanbiedingen waarmee je aanzienlijk goedkoper uit bent dan die € 26,30 enkele reis, laat staan retour op delzelfde dag.

Voor dezelfde faciliteiten als het oude papieren ticket kan je gewoon een e-ticket bestellen (in de app of zelf printen op papier) zonder die €1 toeslag voor het wegwerp-chipkaartje, dat overigens qua milieu volkomen onschadelijk is want de chip is van silicium (zand of glas dus) en de antennelus van aluminium dat ook in grote hoeveelheden in de grond zit. Het is dus geen bijzonder afval zoals batterijen en andere elektronica.

Edit: Ik zie nu dat Jac de tip ook al gegeven had voor actiekaartjes.

Het ging er nou juist om dat de OV-chipkaart dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden zouden bieden als het papieren kaartje, dat werd ons destijds bij hoog en bij laag beloofd, sterker nog, niet alleen zou je dezelfde mogelijkheden hebben, maar ook nog eens goedkoper en makkelijker.

Dus vertel het maar. Hoe kan ik met mijn OV-chipkaar een reis Helmond-Den Haag in Dordrecht onderbreken, daar even koffie gaan drinken bij kennissen, en later op de dag mijn reis te vervolgen, zonder extra te moeten betalen.
Reputatie 7
Badge
[Het ging er nou juist om dat de OV-chipkaart dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden zouden bieden als het papieren kaartje, dat werd ons destijds bij hoog en bij laag beloofd, sterker nog, niet alleen zou je dezelfde mogelijkheden hebben, maar ook nog eens goedkoper en makkelijker.
@Pekaje Met de kern van je verhaal - we zijn voor de gek gehouden met de OVchip - ben ik het eens, maar niet met je terugkerende manier om het via dit forum te veranderen. Ik zie je op allerlei topics soortgelijke kritiek leveren, maar het verandert echt niet. Niemand zal de OV chip terugdraaien, ook de politiek niet.

De directie van NS - als die er al wat aan zouden willen doen - leest die fora niet. De moderators kunnen er niks mee. Mail dan rechtstreeks aan Rogier van Boxtel... NS zit vast aan enig aandeelhouder Staat der Nederlanden, en die ziet de inkomsten liever hoger dan lager. De OV-Chip BV zit veilig buiten schot. De consument weet inmiddels niet beter. En de politiek heeft geen interesse. Het nieuwe kabinet koerst op meer auto's dus minder treinen.

Voor mij geldt - net zoals bij Robert B en anderen - dat we nieuwe wegen moeten vinden om toch de gewenste reizen te maken binnen de huidige regels en tegen de laagst mogelijke kosten. Mijn voorraad actie-dagkaarten voor 12,50 is groot, en daarmee kan ik overal in- en uit-stappen.
[Het ging er nou juist om dat de OV-chipkaart dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden zouden bieden als het papieren kaartje, dat werd ons destijds bij hoog en bij laag beloofd, sterker nog, niet alleen zou je dezelfde mogelijkheden hebben, maar ook nog eens goedkoper en makkelijker.
@Pekaje Met de kern van je verhaal - we zijn voor de gek gehouden met de OVchip - ben ik het eens, maar niet met je terugkerende manier om het via dit forum te veranderen. Ik zie je op allerlei topics soortgelijke kritiek leveren, maar het verandert echt niet. Niemand zal de OV chip terugdraaien, ook de politiek niet.

De directie van NS - als die er al wat aan zouden willen doen - leest die fora niet. De moderators kunnen er niks mee. Mail dan rechtstreeks aan Rogier van Boxtel... NS zit vast aan enig aandeelhouder Staat der Nederlanden, en die ziet de inkomsten liever hoger dan lager. De OV-Chip BV zit veilig buiten schot. De consument weet inmiddels niet beter. En de politiek heeft geen interesse. Het nieuwe kabinet koerst op meer auto's dus minder treinen.

Voor mij geldt - net zoals bij Robert B en anderen - dat we nieuwe wegen moeten vinden om toch de gewenste reizen te maken binnen de huidige regels en tegen de laagst mogelijke kosten. Mijn voorraad actie-dagkaarten voor 12,50 is groot, en daarmee kan ik overal in- en uit-stappen.

Het zou in elk geval eens fijn en een stap in de goede richting zijn, als men zou erkénnen dat men de service op bepaalde gebieden heeft verminderd, ondanks alle toezeggingen en (ongetwijfeld) goede bedoelingen.
Badge +3
Ik rij ook taxi en meer asfalt is niet echt nodig (tja, hooguit als je na Alkmaar richting Den Helder over de N9 moet met veel verkeerslichten en onzinnige kruisingen in de spits).

Overigens wel fideel van TLS/OV-chipkaart dat mensen met een verlopen kaart een mailtje hebben gekregen over achterstallig tegoed op hun (anonieme) kaarten.

Zolang ze die niet al lang weggegooid hadden, en hun e-mail adres bekend was en nog geldig was...

De mijne stond keurig € -3,96 na een laatste busreis daarna ritueel doorgeknipt.
Reputatie 7
Badge
Het zou in elk geval eens fijn en een stap in de goede richting zijn, als men zou erkénnen dat men de service op bepaalde gebieden heeft verminderd, ondanks alle toezeggingen en (ongetwijfeld) goede bedoelingen.

Dan lijkt het me handiger voor je om "men" eens via de reguliere voordeur te benaderen. Post- en mailadressen vind je wel op internet. Direkte telefoonnummers vaak ook. Dan heb je kans dat je in gesprek komt met de verantwoordelijken. Via dit forum en de moderatoren gaat dat echt niet lukken.
Badge +3
Ook al zijn de verantwoordelijken niet actief hier, ze krijgen de signalen wel door denk ik tijdens werkoverleggen en dergelijke.

Wij (als reizigers) zien of horen daar weinig van terug. Zie de 'druktemelder' en bijbehorende pagina 'wat doen we er eigenlijk mee' in de app.

Reageer