Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6058 Bekeken

Badge
Het idee was goed. Reeds op de derde dag van de dienstregeling 2017 stelde Treinspotter123 voor om forumleden concreet te betrekken bij het in elkaar stampen van de dienstregeling 2018 die, met de komst van PHS en de Benelux-plus, flinke veranderingen zou gaan meebrengen. Het topic ‘Meedenken forumleden met dienstregeling 2018’ (https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-forumleden-met-dienstregeling-2018-30167/index5.html) was geboren.

De reacties kwamen, en ze kwamen in groten getale. Het forum toonde uitstekend inzicht, van benaderingen vanuit verschillende vakgebieden tot concrete voorstellen om een slagveld in Twente tegen te gaan.
De NS las mee. Viermaal kwam er reactie. Vrij naar SivanNS: “vorig jaar was last minute, mooi leermomentje voor ons”; “voor 2018 zetten we opnieuw het forum in, met andere aanpak, hoe en wat is nog niet bekend”; “drgl zal uitkomen op het forum, we kijken nog hoe we jullie zullen inzetten”; “we gaan jullie betrekken, maar we zijn nog aan het overleggen, nog even geduld”.

Morgen duurt dat ‘nog even geduld’ precies zes maanden. Concreet is de handreiking van de NS nooit geworden (of is er soms alleen privé-overleg met een zeer select groepje geweest?) en na het verzanden in wensenlijstjes is het topic tegen de zomer definitief gestrand. Helaas moet geconcludeerd worden dat de reacties van Sivan slechts lege woorden en loze beloftes zijn gebleken.

Voor 2018 is het nu te laat. Voor 2019 nog niet.

Natuurlijk, in je eentje is een versimpelde dienstregeling al (relatief) makkelijk te maken. Behoud de huidige rijtijden en materieelinzet, ga uit van een standaard opvolgtijd van 3 minuten, laat de goederentreinen voor het gemak buiten beschouwing, en leef je uit met OVtijden.com, Somda en Sporenplan.nl. Een weekje puzzelen – misschien twee – en Kees is klaar. Ik spreek uit ervaring.
Maar een dienstregeling komt alleen van pas in de werkelijkheid. En die werkelijkheid is niet zo simpel. Als je een daadwerkelijk nuttige poging tot het maken van een dienstregeling wilt doen, heb je een heel wensenlijstje aan NS en ProRail. Cargopaden. Opvolgtijden. Perroncapaciteit. Materieelinzet. Beschikbaarheid van personeel. Inzicht in reizigersstromen. Politieke eisen aan het vervoer per trein. Afspraken met andere vervoerders in binnen- en buitenland. De plannen voor veranderingen in 2019, zoals PHS en de Benelux-plus voor 2018 klaarstonden. Allemaal gegevens die (nu) niet openbaar beschikbaar zijn. Zonder die gegevens is er geen beginnen aan.

Daarom vraag ik aan NS, en deels ook aan ProRail: laat het deze keer wél goed gaan. Ga het gesprek aan. Op het forum zit genoeg expertise, van Excel-fanaten en programmeurs tot vakdeskundigen en out-of-the-box-denkers. Niet iedereen hier denkt alleen maar aan eigenbelang.
Het is september 2017. Nog 14 maanden de tijd. Nú kan het nog.

En zelfs al is concrete samenwerking tussen het forum en de planners niet mogelijk en/of gewenst: gun ons dan tenminste de mogelijkheid om te puzzelen. Wie zich de afgelopen jaren met de hoofdlijnen van de dienstregeling wilde bemoeien, werd steevast enigszins lacherig afgewimpeld met de afbeelding in de bijlage. Natuurlijk zijn er veel constraints, is de Nederlandse dienstregeling van kolossale omvang. Maar zeg ons niet dat we er te weinig verstand van hebben als we überhaupt geen toegang hebben tot cruciale data. Geef ons juist toegang tot die data. Nogmaals: cargopaden, opvolgtijden, perroncapaciteit...

Het kan altijd beter. Hoe meer mensen betrokken zijn bij de nieuwe dienstregeling, hoe meer inzichten er naar voren zullen komen, hoe meer opties kunnen worden overwogen, hoe beter de dienstregeling uiteindelijk zal worden.
Het enige wat we daarvoor moeten doen is bruggen slaan. En ik heb er vertrouwen in dat dit kan.

Jullie ook?


NB: deze post is geenszins bedoeld als persoonlijke aanval op het handelen van Sivan NS. Ik ga uit van haar goede bedoelingen, en begrijp dat het vaak lastig is om zoiets concreets als het betrekken van forumleden bij de dienstregeling voor elkaar te krijgen in het kolossale bedrijf dat NS heet. Het is nu te laat om nog iets hieraan te doen, en in plaats van daarover blijven drammen, wil ik liever leren van de gemaakte fouten, zodat we in de toekomst wél concrete stappen kunnen zetten.

118 reacties

Ik sta volledig achter je. Laten we hopen dat we de komende tijd nuttig voor dienstregeling 2019 kunnen zijn en niet slechts uitleggen aan andere reizigers waarom een bepaalde keuze is gemaakt. Ik hoop ook dat NS met ons in gesprek gaat en dan inderdaad niet pas vanaf september 2018, maar laten we zeggen vanaf nu. Je kan nooit te vroeg zijn.

Dienstregeling 2018 is voor ons inderdaad veel te laat.
Reputatie 7
Badge
Ken je een forum waarbij forumleden als serieuze participanten in het bedrijfsproces worden gezien?
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is of dit zinvol.is. De suggesties die vanuit het forum komen hebben bijna allemaal één ding gemeen: ze leiden tot flinke kostenverhogingen. Het is altijd makkelijk meedenken als je er van uitgaat dat er onbeperkt geld is. De kunst is om met suggesties te komen die budget-neutraal zijn.
Reputatie 6
Badge
Hoezo kosten verhogend? Ik heb ooit voorgesteld de frequentie in Brabant te verlagen t.b.v de frequentie in de Randstad. Hoe is dat kosten verhogend?
Reputatie 7
Badge
Dat voorstel zou leiden tot ander vervoersgedrag, dus kostenverhogend per saldo. Men zou dan met de bus moeten, die voor zelfde traject meer km's rekent.
Reputatie 4
Ik zal beginnen met een bezuinigingsvoorstel.
IC Heerlen Eindhoven niet meer rijden in het weekend.
Enschede Schiphol naar een uursdienst vanaf Amersfoort of Deventer in het weekend.
Roosendaal Zwolle in het weekend als sneltrein met een extra stop in Wijchen,Elst.

Sprinters Roosendaal Dordrecht, Dordrecht Breda en Eindhoven Weert, Eindhoven Deurne terug of behoud van de uursdienst in het weekend en avonduren.
Reputatie 7
Badge
Laten we van NS een bel-trein bedrijf maken.
Reputatie 6
Badge
Op zondag 1x per uur treinen van/naar Den Helder. Normale frequentie vanaf Alkmaar.

Vlissingen - Amsterdam permanent inkorten tot Roosendaal. Altijd overstappen op Roosendaal dus.

Brabant - Amsterdam/Rotterdam doordeweeks minder frequent en in het weekend frequenter.

Lijken mij allemaal prima haalbaar en kosten besparend.
Goedemorgen allemaal.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van reizigers betrekken bij onze producten en dienstverlening. Jullie zijn immers onze doelgroep en gebruikers, en jullie weten dus beter dan wie dan ook wat wel en niet werkt. Ook voor de dienstregeling heb ik gekeken naar een mooie rol voor jullie.

Zodra het topic was geopend, heb ik het voorstel gelegd bij onze dienstregelingsspecialisten. Zij waren het met jullie eens, maar door aanhoudende drukte en complexe zaken was het heel lastig voor hen om dit concreet te maken. De prioriteiten lagen op dat moment ergens anders.

Ook voor 2019 zal ik me hard maken jullie (meer) te betrekken bij de dienstregeling. Mogelijk zal ik sommigen van jullie hierover nog apart benaderen. Dit zal wel pas in 2018 zijn.

Bedankt voor jullie inzet!
Reputatie 7
Ach als we dan toch bezig zijn zal ik er ook eentje bij zetten.

3600 veranderen naar Vlissingen - Zwolle vv
2200 Roosendaal - Amsterdam vv

In het huidige pad, huidige tijden etc.

Voordelen: * Robuustere dienstregeling voor de trein Vs-Zl, want ruime stoptijden (Rsd 3 min, Bd 5 min, Ht 5min ...) Eventuele vertraging op de Zeeuwse lijn neem je niet mee de drukke randstad in maar verdwijnt makkelijker in Brabant ivm de stoptijden
* Zelf kiezen: Overstap in RSD voor DDR/RTD of Overstap in BD voor DDR/RTD(/HSL)
* In toekomst voor Zeeland een betere aansluiting voor Internationale treinen die via Breda gaan rijden
* In Roosendaal hoeft de 2200 niet gecombineerd/gesplitst te worden ivm perronlengte Zeeland (bespaart personeel)
Reputatie 7
Badge
De vraag is of dit zinvol.is.

Natuurlijk is het zinvol.
Reputatie 7
Badge
@SivanNS
Klinkt goed!
Laat vooral de beloning van het meepuzzelen zien! Namelijk hoe een goed voorstel ook wordt verwerkt in de nieuwe dienstregeling. Dat motiveert ervaringsdeskundigen tot betere ideeen!
Helemaal mee eens.
Badge
@Sivan NS: Bedankt voor de reacties! Prettig om te horen dat er in ieder geval de wil is om samenwerking tussen de planners en het forum op poten te zetten.
Hopelijk wordt er dan wel in 2018 haast gemaakt, aangezien volgens de Netverklaring 2019 de capaciteitsaanvraag op 9 april bij ProRail moet liggen.

Ondertussen nog een vraagje: is er al enig idee wanneer de dienstregeling 2018 wordt gepubliceerd?
Reputatie 7
Badge +3
De sluitingsdatum voor de dienstregeling ligt als het wel heb eind oktober, de dienstregeling is dan meestal ergens in de tweede helft van november beschikbaar. Meestal is de nieuwe dienstregeling eerder te zien op bahn.de dan bij NS.
Reputatie 2
Wel jammer dat ik hierboven al voornamelijk klinkklare onzin lees... zal de 'bewindvoerders' van NS ook niet positief beinvloeden. (om maar wat te noemen.. uursdiensten Enschede-Amersfoort? Waar haal je het vandaan..)

Laten we hier vooral VERBETERINGEN bespreken, en niet verslechteringen... want daar zijn ze zelf al erg goed in, breng ze niet op ideeën.
Badge +3
Als bepaalde wijzigingen voordeel opleveren voor zeg 70% van de reizigers dan heeft de andere 30% pech, daar ontkom je niet aan.

Uurdienst Enschede - Amersfoort lijkt me niet wenselijk maar wellicht levert dat op andere trajecten enorme winsten op qua reistijd en overstappen?
Reputatie 7
Badge +3
@Coryza
Verbeteringen klinkt leuk maar als dat ook alleen maar meer kosten betekent heeft dat weinig zin. Uitgaande van onbeperkt geld weten zoals NS als veel mensen op het forum nog wel vele tientallen leuke dingen voor de mensen. Het gaat ook om realiteitszin.

Overigens moet je uurdiensten zowel voor intercity's als sprinters tot het uiterste vermijden omdat uurdiensten gewoon erg veel reizigers wegjagen. Je moet eventuele beperkingen eerder zoeken bij het terugbrengen van kwartierdiensten naar halfuurdiensten. Sommige lijnen zijn nu tot het maximum volgestouwd met treinen die ook in de spits vaak niet langer zijn dan 4 of 6 bakken terwijl er 8 of 10 bakken mogelijk zijn.

Verder vraag ik me af of je niet meer met spitstreinen moet werken in combinatie met structureel wat lagere frequenties de rest van de dag. Daarmee creeer je ook meer ruimte voor goederentreinen.
Reputatie 2
Wie zegt dat verbeteringen geld moeten kosten? Er zullen ongetwijfeld zat optimalisatie punten in de dienstregeling zijn zonder dat 't ineens extra geld moet kosten, en als je díé weet te onderbouwen heb je kans van slagen.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, de veranderingen in de sprinterdiensten rond Den Bosch in december gaan bijv. in de spits 15 bakken Flirt uitsparen bij een voor de reiziger betere dienstregeling. Alleen is dat een hoge uitzondering (door de tot nu toe extreem inefficiënte dienstregeling), de meeste verbeteringen die hier worden geopperd komen neer op meer treinen en daardoor hogere kosten.
Reputatie 2
Om dan maar bij te dragen aan KLANTverbeteringen, die in mijn optiek niet extra geld/materieel zouden moeten kosten:
- Weg met de 'sprinter' knip te Dordrecht.
- Officiele wachttijd regelingen knooppunten Leiden, 's Hertogenbosch, Roosendaal en Eindhoven (Kan je niet 2 a 3 minuten wachtten qua dienstregeling? Betere dienstregeling bedenken).
- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
- Een veel betere verdeling / wachttijd IC's corridor Amserdam-Eindhoven... en dat betekent dus niet op sommige punten rond de 9 minuten stil staan!
- 15-minuten interval op de HSL tussen Amsterdam-Breda en Den Haag-Breda.
- 15-minuten interval tussen de ICs Breda-Tilburg.
- Betere overstappen tussen Utrecht-Hertogenbosch-Arnhem en de IC's Zwolle/Apeldoorn-Utrecht.
- Het weghalen van de belachelijke lange stops op de doorgekoppelde 14600, zowel het noordelijke deel als het zuidelijke deel (t.o.v. Amsterdam). Daarbij zorgen voor een aansluiting binnen knooppunt Zwolle.
- Aansluitingen nachtnet optimaliseren... of beter gezegd.. beschikbaar maken.
- Bij IC-stops te Enschede Kennispark 1-min vervroegd vertrekken uit Almelo, en 2-min vervroegd vertrekken uit Hengelo (kan allemaal met gemak). Dit waarborgt de belangrijke aansluitingen te Enschede.

Als je bovenstaande voor elkaar krijgt ga je een heleboel reizigers blij maken... of het past is natuurlijk een andere vraag, maar proberen kan altijd. Als je naar reizigers wachttijdregelingen communiceert - 3 minuten vertraging? Geen probleem, uw trein wacht op dit traject. Als je dát doet interesseert geen mens zich of de trein nu om de 10 minuten komt of om het kwartier. En oh - betere spreiding lost de capaciteitsproblemen op corridor Asd-Ehv bij gecombineerde VIRM's in één klap op. Heerlijk, altijd die vierzitters voor jezelf tijdens de spits.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinterknip in Dordrecht schrappen gaat kapitalen kosten omdat het aantal reizigers benoorden Dordrecht een veelvoud is van dat bezuiden Dordecht. Wel moeten de aansluitingen in Dordrecht beter.

De krappe aansluitingsproblemen in Den Bosch en Eindhoven komen te vervallen met de 10-minutendienst die overigens tot nu toe beter uitvoerbaar lijkt dan de huidige kwartierdienst.

Voor Roosendaal ligt er al een goed voorstel van Slidestops c.s.

Tussen Nijmegen en Arnhem moet het aantal intercity's gewoon omlaag omlaag, dat is nu waanzin.

Eem 15 minuten interval tussen Breda en Tilburg is gewoon niet in te passen zonder elders aansluitingen te verliezen.
Reputatie 2
Enkele ideeën:
INTERCITY SCHIPHOL - NIJMEGEN
Laat de intercity Schiphol - Nijmegen 's avonds en in het weekend slechts rijden tussen Schiphol en Arnhem Centraal. Deze IC biedt dan immers een goede aansluiting op de IC Zwolle - Roosendaal. De IC Zwolle - Roosendaal sluit weliswaar niet aan op de Maaslijntrein naar Venray, maar die rijdt op die momenten toch al niet meer. Dan bespaart dit alleen maar geld en dienstregelingsuren die beter elders ingezet kunnen worden (bijv. door de IC Amsterdam Centraal-Amersfoort doordeweeks overdag altijd naar Deventer door te sturen, zie verder onder het kopje Amersfoort).

SPRINTERS ROND ARNHEM CENTRAAL
De sprinterdienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen is erg onhandig. Op dit moment worden 's avonds en zondags de sprinters Zutphen - Wijchen en Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch beiden in Nijmegen geknipt. De restsprinter Zutphen-Nijmegen heeft daarbij een rangeerbeweging nodig (want keren in 2 minuten is te kort) en de sprinter Nijmegen-'s-Hertogenbosch krijgt afwijkende tijden puur om een kering mogelijk te maken (want afrangeren kan niet i.v.m. de IC naar Zwolle die te dicht erna langs het perron moet). Daarnaast moet er dan nog een losse sprinter Arnhem Centraal - Nijmegen rijden, omdat de sprinter Zutphen-Nijmegen maar 1x p/u rijdt en dat te weinig is op Arnhem-Nijmegen (terwijl die vanaf 's-Hertogenbosch veel langer 2x p/u blijft rijden). Op zondag rijdt de sprinter uit 's-Hertogenbosch vervolgens wel door naar Arnhem Centraal omdat het anders te klantonvriendelijk is, waardoor je 3 sprinters per uur krijgt (waar 2 wel volstaat), omdat je anders een 15-45-verdeling zou krijgen. Die dienstregeling lijkt letterlijk knip en plakwerk i.p.v. goed doordacht.
Daarnaast gaat vanaf komend jaar de IC Schiphol - Nijmegen ook 's avonds laat rijden, waardoor de sprinter Arnhem-Ede weer terug in zijn oude pad zou kunnen. Hierdoor heb je geen afwijkende tijden meer nodig op momenten dat de ICE rijdt.
Voorstel:
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen (7500) weer in het oude pad rijden, aangezien je daarmee nu ook 's avonds op de IC in Ede aan sluit.
- Schrap 's avonds de sprinter Zutphen - Wijchen (7600) in zijn geheel en trek de sprinter Ede-Wageningen - Arnhem Centraal (7500) dan door naar Zutphen. Hiermee bespaar je rangeerbewegingen in Nijmegen uit die de 7600 nu heeft en bespaar je de keertijd in Arnhem uit voor de sprinter van/naar Ede. Laat die doorgetrokken 7500 dan iets later uit Arnhem ri. Zutphen vertrekken en iets eerder aankomen, zodat die kan aansluiten op de intercity van/naar Den Helder (3000) om de sprinter uit Zutphen een goede overstap ri. Nijmegen te geven en v.v. (waar mogelijk cross-platform)
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch altijd van/naar Arnhem Centraal rijden. Op momenten dat slechts 1x p/u van/naar 's-Hertogenbosch gereden wordt, laat dan een verdichtingsrit Arnhem Centraal - Wijchen rijden (zodat het hele stedelijke gebied altijd 2x p/u een trein heeft).

AMERSFOORT:
- Onderzoek de mogelijkheid om de intercity die op Amersfoort Schothorst keert door te rijden tot Amersfoort Vathorst. De sprinter tot Vathorst zou dan eventueel ingekort kunnen worden tot Schothorst of indien mogelijk zelfs tot Amersfoort.
- Laat de intercity uit Amsterdam Centraal doordeweeks overdag altijd doorrijden tot Deventer. In Apeldoorn (Amsterdam/Hilversum - Zutphen/Achterhoek v.v.) en Deventer (Apeldoorn - Zwolle v.v.) heeft deze trein belangrijke overstappen.

ZEELANDLIJN:
- Uit de cijfers bleek geloof ik dat reizigers vanuit Zeeland die verder dan Roosendaal rijden ongeveer even vaak de IC ri. Zwolle als de IC ri. Amsterdam pakken. Laat dan (net zoals in Amersfoort met de IC's uit Enschede) de trein dan 1x per uur doorrijden naar Amsterdam met overstap op de IC naar Zwolle en 1x per uur naar Zwolle met overstap op de IC naar Amsterdam. Voor de topspitsritten die NS nu in de spits toevoegt kun je dan zelfs goed beide richtingen aanbieden. Aangezien de IC naar Amsterdam pas later uit Roosendaal vertrekt kun je dan de stoppende IC naar Zwolle sturen en de snelle IC naar Amsterdam, waardoor je in de topspits (voor Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom) dus én rechtstreeks ri. Zwolle en rechtstreeks ri. Amsterdam kunt aanbieden. Dit is voor de reizigers lijkt me veel aantrekkelijker. De ene IC per uur uit Amsterdam die in Roosendaal eindigt zou eventueel je in overleg met de Belgen (als dat voor hun qua paden goed uit komt) dan ook kunnen reserveren als fall-back voor de Beneluxtrein indien er (geplande) stremmingen op de HSL zijn.

SPRINTER APELDOORN-ALMELO(-ENSCHEDE)
- Laat deze sprinter met ICM rijden. Hiermee los je dat eilandbedrijf op, aangezien er geen andere NS-sprinters meer in die regio rijden en uitwisseling van (reserve)materieel dus niet kan. De IC's rijden met ICM, waardoor je daar dan mee kan uitwisselen. Daarnaast levert het nog andere mogelijkheden mee (zie volgend streepje)
- Laat de IC naar Enschede al in Apeldoorn splitsen i.p.v. Deventer, waarbij het achterste deel door gaat rijden als sprinter naar Almelo. Dit scheelt reizigers een overstap en is daarmee klantvriendelijker. Daarnaast bespaar je er de rangeerbewegingen in Deventer mee. De stop in Apeldoorn zou dan een minuutje langer moeten om dat mogelijk te maken, maar die minuut kun je dan al vinden door de stop in Deventer juist een minuutje korter te maken (immers hoef je daar dan toch niet meer te splitsen/combineren).

ZWOLLE:
- Onderzoek of het mogelijk is om het achterste deel van de intercity naar Leeuwarden door te laten rijden als stoptrein naar Groningen. Die trein hoeft toch niet in zijn geheel naar Leeuwarden (omdat er op Rotterdam-Zwolle c.q. Den Haag-Zwolle veel meer capaciteit nodig is als op Zwolle-Leeuwarden) en zo gebruik je het materieel efficiënter en klantvriendelijker. Daarnaast ben je dan ook af van het gezeur van Hoogeveen die per se een trein wil die voorbij Zwolle gaat (en daardoor nu om een IC-stop blijft zeuren). Als bijkomend voordeel heb je dat je vanaf Rotterdam/Utrecht als Den Haag/Schiphol elk halfuur rechtstreeks naar Assen en Groningen zou kunnen (al is het wat langzamer), wat juist gunstig kan uitpakken als de IC naar Leeuwarden wat vertraging zou hebben gekregen en daardoor de overstap op de IC naar Groningen net zou missen.

FLEVOLAND
- Laat de IC Den Haag Centraal-Lelystad doorrijden naar Zwolle met stops in Dronten en Kampen Zuid. Hierdoor kun je én in Zwolle in de knoop aansluiten én hebben Dronten en Kampen een snelle verbinding met de Amsterdamse Zuidas. De huidige sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal kan dan ingekort worden tot Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal.



VERDERE TOEKOMST (waar je nu al over na kunt denken):
- Op Utrecht-Nijmegen moet in de toekomst ook elke tien minuten een intercity rijden (waarvan 2 van de 6 tot Arnhem met daar een goede overstap op de IC Zwolle-Roosendaal ri. Nijmegen). Hierdoor zal de kwartiersdienst per sprinter op Arnhem-Nijmegen ook terug moeten vallen naar een 10-20-dienst. Overleg hier samen met de vervoerder van Arnhem-Tiel (momenteel Arriva) om deze trein in het geheelplaatje mee te nemen. In de spits kun je tussen Arnhem Centraal, Arnhem Zuid en Elst dan immers ook elke tien minuten een sprinter laten rijden, waardoor ook reizigers van Elst en Arnhem Zuid mee kunnen profiteren van 6 verbindingen per uur naar de Randstad. Hiervoor moet NS dan wel aan die regionale vervoerder toestemming geven om op Arnhem Zuid te stoppen.

- Onderzoek of er ook elke 10 minuten een intercity kan rijden tussen Amersfoort en Utrecht Centraal. Dit zou kunnen door de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal weer in een zonetrein te veranderen die non-stop tussen Amersfoort en Utrecht Centraal rijdt (die sprinter rijdt immers al met IC-materieel). Samen met de IC's Groningen/Leeuwarden - Rotterdam Centraal en Enschede/Schothorst - Den Haag Centraal (die nu al een scheve kwartiersdienst rijden) kun je dan een 10-minutendienst opzetten. Op die manier krijgt de Veluwe ook de gewenste snellere verbinding naar Utrecht Centraal én wordt er meer capaciteit geboden op Amersfoort-Utrecht, waar de IC's nu in de spits al erg vol zitten.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.

- Denk eens na over een eventuele toekomstige fly-over of dive-under in Zwolle, zodat de treinen uit Deventer en Almelo op de noordelijke sporen terecht kunnen. Hierdoor kun je immers de treindienst meer kruisingsvrij maken (en dus robuuster), door bijv. een volgende indeling:
Spoor 16: Kerende sprinter/sneltrein Emmen
Spoor 15: Kerende sneltrein Enschede
Spoor 14: Kerende stoptrein Enschede
Spoor 13: Kerende stoptrein Kampen
Spoor 1: Kerende intercity Roosendaal

Spoor 3: Intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal
Spoor 5: Intercity Leeuwarden/Groningen - Rotterdam Centraal

Spoor 6a: Kerende sprinter Amsterdam Centraal
Spoor 6b: Kerende sprinter Groningen
Spoor 7a: Kerende sprinter Utrecht Centraal
Spoor 7b: Kerende sprinter Leeuwarden

Spoor 9: Intercity Rotterdam/Den Haag - Groningen
Spoor 10: Intercity Den Haag/Rotterdam - Leeuwarden
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter Zutphen-Nijmegen in de daluren schrappen tussen Arnhem en Nijmegen geeft problemen omdat dat de sprinter is die de aansluiting van/naar Tiel geeft. Beter is het om in de avond en op zondag de sprinter uit Den Bosch maar tot Nijmegen te laten rijden. De vervallen dienstregelinguren kun je dan gebruiken om ook op zondag om het halfuur te rijden tussen Den Bosch en Nijmegen zodat Wijchen en Rosmalen dan betere verbindingen krijgen en al het rangeerwerk op zondag in Den Bosch kan vervallen.

De IC naar Leeuwarden combineren met de sprinter naar Groningen geeft het probleem dat je dan ook buiten de spits met twee stellen moet rijden. Je krijgt dan hetzelfde festival van lege treinen als nu met de treinen Schiphol-Venlo/Heerlen.

Verder staan er wel zinvolle suggesties in je lijstje.
Reputatie 2
Je zou dan natuurlijk ook kunnen kijken of het mogelijk is de trein Arnhem-Tiel met een kwartier te verschuiven (wellicht kunnen dan de Tiel-express en de trein Arnhem-'s-Hertogenbosch beiden op spoor 4 keren te Arnhem C) of anders om op die tijden (dus alleen 's avonds en zondags) de intercity Den Helder - Nijmegen extra in Elst te laten stoppen (dat doet hij na middernacht immers ook al).

Over de IC naar Leeuwarden: je zou het evt. dan alleen in de (brede) spits kunnen doen, dan maak je ook al veel reizigers blij.

Reageer