Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

• 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6047 Bekeken

Toon eerste bericht

118 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS heeft recentelijk gekeken om de sprinters Utrecht-Tiel/Den Bosch om te wisselen maar daar zaten teveel bezwaren aan (o.a. de verbinding Geldermalsen-Tilburg zou dan nog slechter worden). Voorlopig zie ik aan de sprinters Zutphen-Nijmegen daarom weinig veranderen.
Aanpassen van de dienstregeling van de sprinters Dordrecht - Den Haag Centraal zodat deze in Rotterdam aansluiting bieden op de IC richting Utrecht. Dit komt beter uit met de brug te Zwijndrecht. Geen lange stop in Zwijndrecht meer. Aanpassen van de sprinters Dordrecht - Roosendaal. Deze in Dordrecht laten aansluiten op de IC Amsterdam - Vlissingen. Vervroegen van de laatste sprinter Breda - Dordrecht die dan door rijdt als laatste sprinter naar Rotterdam en een kortere overstap heeft van de laatste IC uit Eindhoven.
Verder een nieuwe IC Amsterdam - Almere Centrum hier voorrang geven op de IC Den Haag - Zwolle - Leeuwarden / Groningen - Almere Oostvaarders - Lelystad en verder door als stoptrein naar Groningen. De sprinter uit Amsterdam centraal eindigen dan in Almere Oostvaarders.
Verre toekomst doorgaande IC Vlissingen - Amsterdam met stop in Dordrecht en in Rotterdam aansluiting op de IC Groningen of Leeuwarden en daarna via de HSL naar Amsterdam. Hsl dienstregeling wordt dan 2 maal IC Vlissingen en 1 maal IC Brussel via Breda en 1 maal IC Breda. Maar dit laatste is pas vanaf 2021 mogelijk.
Reputatie 6
Badge
Ik mag toch hopen dat er geen Zeeuwen zijn die zelfs verder dan Utrecht of Amsterdam moeten. Lijkt me dan wel een heel erg vermoeiende baan.
Reputatie 5

Enschede Schiphol naar een uursdienst vanaf Amersfoort of Deventer in het weekend.

Je wil in het weekend 1x per uur een Intercity Enschede - Amersfoort (en verder) hebben? In het weekend is het in Twente vaak nog drukker dan door de week...
Badge
Tijd voor een schopje. Is er al bekend welke veranderingen op de agenda staan voor de drgl 2019?
Tot nu toe weet ik:
  • opening station Lansingerland-Zoetermeer
  • viersporigheid Utrecht C - Utrecht Leidsche Rijn
  • verdwijnen IC Dordrecht - Breda
  • Drielandentrein Liège - Maastricht - Heerlen - Aachen
  • tweede sneltrein Groningen - Leeuwarden (volgens planning tweede helft 2019)
Wat mist er nog?
Reputatie 5
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.
Verder blijft het in geheel Overijssel hetzelfde lijkt me tov 2018.
Reputatie 7
Badge +3
Eventueel ook verschuiving van de Benelux via Breda.

2019 zal vooral een jaar van veel kleine wijzigingen worden naar aanleiding van de klachten en knelpunten die na 10 december naar voren komen. Veel zal te maken hebben met slechte aansluitingen (Hoorn, Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht, Tiel, etc).
Badge
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...
Reputatie 5

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...

Vreemd antwoord. Die sneltrein is dé publiekstrekker om meer reizigers tussen Enschede en Zwolle te krijgen.
Een reistijd die van 66 minuten naar 48 minuten gaat. Dat is sneller dan de auto.

Edit: ik las hem verkeerd. Nee die sneltrein hadden ze beter tot Wierden kunnen laten lopen. Niemand heeft baat bij een sneltrein naar Raalte idd, op de reizigers van Raalte naar Almelo na, maar of dat er nu zo veel zijn?
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!
Reputatie 1
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel nog steeds 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!

Bijgaand een fragment uit http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf
Een brief van NS aan het Locov waarin hierop wordt ingegaan.
Als het nu nog steeds zo is dat het station in één richting wordt overgeslagen (ik reis zelf haast nooit op dat traject), dan heeft NS de gewenste verbetering in de dienstregeling om weer te kunnen stoppen kennelijk nog niet kunnen doorvoeren.
Interessant Sjoerd85! Dus het is blijkbaar wel een tijdelijke regeling. Maar inderdaad, per 10 december wordt in de noordelijke richting station Utrecht-Overvecht nog steeds overgeslagen.
Allemaal leuk en aardig die wilde plannen van sommige mensen hier, maar vergeten jullie niet dat er ook nog goederentreinen moeten rijden?!
Als ik sommige mensen hier ideeen zie opperen is daar totaal geen rekening meegehouden.
Badge
Van alle "wilde plannen" die in dit topic zijn geopperd, zie ik er maar twee die conflicteren met specifiek de paden van goederentreinen:

- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
Arnhem - Nijmegen is in het dal met 6 IC's, 4 SP's, 1 Arriva en 1 cargo per uur helaas te vol om vertragingen van sprinters niet in te hoeven lopen.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.
Bij een IC-stop in Barneveld Noord kom je zeer waarschijnlijk met goederentreinen verkeerd uit bij Almelo - Hengelo, aangezien je die cargo's zal moeten vertragen als ook de IC's langer onderweg zijn. Dit is echter niet zeker; als je bijv. de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd omklapt gaat er een wereld van nieuwe mogelijkheden open.

@DM87: Verder nog iets? Ik zie het niet, hoor.
Reputatie 4
Als je de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd wil omklappen, heeft dat wel wat voeten in de aarde. De 500/600 naar Zwolle is dan 3 minuten later. Dit kan evt gewisseld worden met de 700/1800 uit Lelystad, die dan 3 minuten eerder rijdt. Ook vertrekt de 1700/11700 3 minuten eerder uit Utrecht. Om in Amersfoort aansluiting richting Enschede te bieden, moet de 1600/11600 ook eerder vertrekken uit Schiphol (al heeft die nu speling in Amsterdam Zuid). Ik weet niet hoeveel speling de 700/1800 heeft tussen Amsterdam Zuid en Zwolle. Als die er niet is, dan heeft dit ook gevolgen voor de 2400, de 2100 en 2200 (aansluitingen Leiden), de omliggende sprinters, inpassingen rond Weesp, etc..
Badge
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. In plaats van beide IC's met 3 minuten te verschuiven, wilde ik eerder de 500/600 laten zitten waar 'ie zit (dus geen wijzigingen in knoop Zwolle nodig) en de (1)1700 6 minuten muteren, om 'm zo als het ware over de 500/600 heen te laten wippen.

Op de Schiphollijn en de Gooilijn kom je dan wel wat in de knel te zitten met de (1)1600 - want cross-platformaansluiting in Amersfoort.
Ik heb daar de boel zelf even uitgepuzzeld en zo'n verschuiving lijkt te leiden tot de totale opheffing van Duivendrecht als IC-stop, tenzij je de 700/1800 heel flink op z'n staart wilt gaan trappen op de Flevolijn en Hanzelijn. Ook krijg je een ontwarring van sprinters bij Weesp: het gevolg is 4 sprinters per uur Amsterdam - Hilversum en 4 sprinters per uur Hoofddorp - Almere. Of dat allemaal voordelig of nadelig is, valt te betwisten. De ontwarring lijkt mij wel een goede stap richting hoogfrequent rijden op de SAAL-corridor.
Een andere optie voor Schiphollijn en Gooilijn is het kunstmatig vertragen van de (1)1600 door een extra stop in Naarden-Bussum, waarmee je de rest van de treinen (plus de IC-stops in Duivendrecht) in hun waarde kunt laten. Hiermee wordt alleen de reistijd Schiphol - Amersfoort vervelend lang.

Positief puntje: de sprinter Utrecht - Den Haag kan door de verschuiving van de (1)1700 eindelijk van z'n hinderlijke wachttijden in Woerden en Gouda af.

De grootste winst van de 6 minuten-verschuiving ligt in Twente. De spitssprinter Apeldoorn - Enschede hoeft in beide richtingen niet meer te wachten in Almelo, in Hengelo krijgen de NS-IC's een korte cross-platformaansluiting op RB 61 (ipv een achterlichtaansluiting), en in Enschede kunnen de NS-IC's kort keren. De capaciteit die je daarmee vrijmaakt, kan je gebruiken om broodnodige langere treinen in Twente in te zetten. Ik weet het mijne niet van de materieelomlopen in die omgeving, maar met wat geluk kan je misschien zelfs het aftrappen/bijplaatsen in Deventer uitbannen.

En oh ja, in Baarn kan je in één richting een korte overstap Soest - Hilversum realiseren. Die achterlichtaansluiting daar jaagt wel erg veel mensen weg.
Reputatie 4
De (1)1700 gaat dus 3 minuten voor de 2800 rijden, en dan dus ook de 2000 voor de 500/600 (kwartierligging). De 2000 keert te Utrecht dan op zichzelf, of op de 8800, die anders een (te) lange kering krijgt. De (1)1700 en 2800 moeten op sp 11/12 aankomen, want anders is er geen overstap uit de richting Rotterdam. Maar de (1)1700 uit Amersfoort kan dan geen aansluiting bieden op de 2800, want die staat op sp 11/12. Verder zit je met een goederenpad rond .25/.55 richting Amersfoort, waardoor de (1)1700 niet eens kan aankomen om .54/.24.

Ook lost deze omklapping niks op aan de wachttijd van de 7800. Deze moet immers ook eerder vertrekken uit Den Haag omdat de (1)1700 vervroegd is. Er blijft een inhaling van de (1)1700 en 2800 te Goverwelle. Ook de 4000 moet eerder vertrekken uit Rotterdam om de 2000 bij Woerden niet in de weg te zitten. En dan zit je nog met de brugopening bij Gouda. Als de treinen uit Den Haag eerder rijden, dan kan de brug rond heel en half uur dus nooit open.

Het is dus erg lastig om de dienstregeling tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht te wijzigen.

Overigens, een andere idee om de aansluiting in Baarn te herstellen. De 700/1800 en dan ook de (1)1600 vertrekken 1 minuut eerder uit Amsterdam Zuid. Dan kan de 15800 1 minuut eerder uit Weesp weg, en met een rijtijd van 5 minuten in dienstregeling 2016 kan deze om .20/.50 in Baarn zijn. De 5500 vertrekt dan .23/.53 en is om .00 in Soest, waar de tegentrein dan kan vertrekken.
@DDietzen, het is nu al niet mogelijk om goederen te rijden in de spits tussen Arnhem en de Betuweroute/nijmegen. Iets wat natuurlijk belachelijk is. Die huidige 10 minuten regeling tussen asd en ehv doet ook weinig goed en heeft ook al goederenpaden gekost. En dan willen sommige mensen hier overige routes nog voller gaan plannen. Al denk ik dat er veel meer mogelijk is als ProRail van het bekrompen buppadden systeem afstapt en gewoon weer gaat bijsturen zoals in andere landen gebeurd. Een vertraagde goederentrein die meer dan 3 minuten vertraging heeft (zelfs al is dat niet zijn schuld maar van ProRail of vertraagd reizigersverkeer) wordt aan de kant gezet en in het volgende pad herpland, soms een uur of meer later. Terwijl een vertraagde sprinter met plus5 gewoon mag blijven rijden?!? Maar cijfertjes zijn in dit land belangrijker dan vervoerders (klanten) en reizigers.
Reputatie 7
Badge
Allemaal leuk en aardig die wilde plannen van sommige mensen hier, maar vergeten jullie niet dat er ook nog goederentreinen moeten rijden?!
Als ik sommige mensen hier ideeen zie opperen is daar totaal geen rekening meegehouden.

Rijd jij zelf goederentreinen ofzo?
Reputatie 6
Badge +1
Feit is dat we een land van doorvoer van goederen zijn. Goederentreinen rijden blijft nodig. Maar goede afspraken maken over de manier waarop we dat dan doen zou zeker een goed idee zijn.
Ik hoor goede ideeën over de trein naar Zeeland. Mijn grootste probleem is dat er vrijwel altijd VIRM-6 op de zeeuwse lijn wordt ingezet (Gelukking in DR2018 wat meer VIRM-4). Dat betekent m.u.v. van de spits dat het aantal lege stoelen wel heel erg veel is.
Ik denk dat het doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle ook voordelen biedt op het gebied van materieelinzet. Nu er ICM ingezet wordt op de lijn Zwolle-Roosendaal kan er mooi één ICM stel in de avond en in het weekend ingezet worden in Zeeland. Meer dan voldoende ruimte en kan flinke kosten besparen voor de NS. Verder zijn de eerder genoemde voordelen natuurlijk ook geldig.

Het lijkt me dan een goed idee om de spitstrein dan wel door te laten rijden naar amsterdam. Dat komt beter uit met de vertrektijden in Roosendaal. Zo hebben veel reizigers een directe verbinding. In de spits de reizigers naar Rotterdam en gedurende de gehele dag de reizigers naar Breda.

Om verdere kostenbesparing door te voeren lijkt het me goed om na 20:00 en in het weekend maar eens per uur de trein uit Zwolle door te laten gaan naar Zeeland als stoptrein. Dan kan het andere half uur er een intercity (vanuit amsterdam of zwolle) doorrijden. Dat verbeterd de rijtijd en verlaagd de kosten. Op meer tijden is dit niet mogelijk vanwege concessie-eisen. En als de kostenbesparing nog zou kunnen leiden tot meer IC's op het traject zou het helemaal geweldig zijn.

En trouwens: Er zit hier geen eigenbelang bij, want ik reis regelmatig in de avond Delft - Goes en ik krijg een extra overstap met dit idee. Maar voor het gehele plaatje is het voordeliger, mijns inziens.
@trein-D. Ik werk wel voor een goedevervoerder. En weet dus waar wij mee te maken heb. En heel erg eerlijk is het niet verdeeld kan ik je vertellen..
Badge +3
Mjah.. ...doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle

Vertel, via welk traject dan?

Via Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Arnhem

Of toch maar via de Randstad en Amsterdam (Sloterdijk of Zuid) - Almere

Of via Rotterdam en dan Utrecht - Amersfoort

Wat heeft u het liefst? #hoedan
Reputatie 7
Badge
@trein-D. Ik werk wel voor een goedevervoerder. En weet dus waar wij mee te maken heb. En heel erg eerlijk is het niet verdeeld kan ik je vertellen..

Aah joh, jullie hebben vaak de hele dag nog.

(Geintje)

Badge
Mjah.. ...doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle
Vertel, via welk traject dan?
Via Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Arnhem
Of toch maar via de Randstad en Amsterdam (Sloterdijk of Zuid) - Almere
Of via Rotterdam en dan Utrecht - Amersfoort
Wat heeft u het liefst? #hoedan

Tja, Robert...

Ik denk dat het doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle ook voordelen biedt op het gebied van materieelinzet. Nu er ICM ingezet wordt op de lijn Zwolle-Roosendaal kan er mooi één ICM stel in de avond en in het weekend ingezet worden in Zeeland. Meer dan voldoende ruimte en kan flinke kosten besparen voor de NS. Verder zijn de eerder genoemde voordelen natuurlijk ook geldig.

Het lijkt me dan een goed idee om de spitstrein dan wel door te laten rijden naar amsterdam. Dat komt beter uit met de vertrektijden in Roosendaal. Zo hebben veel reizigers een directe verbinding. In de spits de reizigers naar Rotterdam en gedurende de gehele dag de reizigers naar Breda.

...wat zou 't toch zijn? :8

Reageer