Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6091 Bekeken


Toon eerste bericht

118 reacties

Badge
@Sivan NS: Bedankt voor de reacties! Prettig om te horen dat er in ieder geval de wil is om samenwerking tussen de planners en het forum op poten te zetten.
Hopelijk wordt er dan wel in 2018 haast gemaakt, aangezien volgens de Netverklaring 2019 de capaciteitsaanvraag op 9 april bij ProRail moet liggen.

Ondertussen nog een vraagje: is er al enig idee wanneer de dienstregeling 2018 wordt gepubliceerd?
Reputatie 7
Badge +3
De sluitingsdatum voor de dienstregeling ligt als het wel heb eind oktober, de dienstregeling is dan meestal ergens in de tweede helft van november beschikbaar. Meestal is de nieuwe dienstregeling eerder te zien op bahn.de dan bij NS.
Reputatie 3
Wel jammer dat ik hierboven al voornamelijk klinkklare onzin lees... zal de 'bewindvoerders' van NS ook niet positief beinvloeden. (om maar wat te noemen.. uursdiensten Enschede-Amersfoort? Waar haal je het vandaan..)

Laten we hier vooral VERBETERINGEN bespreken, en niet verslechteringen... want daar zijn ze zelf al erg goed in, breng ze niet op ideeën.
Badge +3
Als bepaalde wijzigingen voordeel opleveren voor zeg 70% van de reizigers dan heeft de andere 30% pech, daar ontkom je niet aan.

Uurdienst Enschede - Amersfoort lijkt me niet wenselijk maar wellicht levert dat op andere trajecten enorme winsten op qua reistijd en overstappen?
Reputatie 7
Badge +3
@Coryza
Verbeteringen klinkt leuk maar als dat ook alleen maar meer kosten betekent heeft dat weinig zin. Uitgaande van onbeperkt geld weten zoals NS als veel mensen op het forum nog wel vele tientallen leuke dingen voor de mensen. Het gaat ook om realiteitszin.

Overigens moet je uurdiensten zowel voor intercity's als sprinters tot het uiterste vermijden omdat uurdiensten gewoon erg veel reizigers wegjagen. Je moet eventuele beperkingen eerder zoeken bij het terugbrengen van kwartierdiensten naar halfuurdiensten. Sommige lijnen zijn nu tot het maximum volgestouwd met treinen die ook in de spits vaak niet langer zijn dan 4 of 6 bakken terwijl er 8 of 10 bakken mogelijk zijn.

Verder vraag ik me af of je niet meer met spitstreinen moet werken in combinatie met structureel wat lagere frequenties de rest van de dag. Daarmee creeer je ook meer ruimte voor goederentreinen.
Reputatie 3
Wie zegt dat verbeteringen geld moeten kosten? Er zullen ongetwijfeld zat optimalisatie punten in de dienstregeling zijn zonder dat 't ineens extra geld moet kosten, en als je díé weet te onderbouwen heb je kans van slagen.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, de veranderingen in de sprinterdiensten rond Den Bosch in december gaan bijv. in de spits 15 bakken Flirt uitsparen bij een voor de reiziger betere dienstregeling. Alleen is dat een hoge uitzondering (door de tot nu toe extreem inefficiënte dienstregeling), de meeste verbeteringen die hier worden geopperd komen neer op meer treinen en daardoor hogere kosten.
Reputatie 3
Om dan maar bij te dragen aan KLANTverbeteringen, die in mijn optiek niet extra geld/materieel zouden moeten kosten:
- Weg met de 'sprinter' knip te Dordrecht.
- Officiele wachttijd regelingen knooppunten Leiden, 's Hertogenbosch, Roosendaal en Eindhoven (Kan je niet 2 a 3 minuten wachtten qua dienstregeling? Betere dienstregeling bedenken).
- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
- Een veel betere verdeling / wachttijd IC's corridor Amserdam-Eindhoven... en dat betekent dus niet op sommige punten rond de 9 minuten stil staan!
- 15-minuten interval op de HSL tussen Amsterdam-Breda en Den Haag-Breda.
- 15-minuten interval tussen de ICs Breda-Tilburg.
- Betere overstappen tussen Utrecht-Hertogenbosch-Arnhem en de IC's Zwolle/Apeldoorn-Utrecht.
- Het weghalen van de belachelijke lange stops op de doorgekoppelde 14600, zowel het noordelijke deel als het zuidelijke deel (t.o.v. Amsterdam). Daarbij zorgen voor een aansluiting binnen knooppunt Zwolle.
- Aansluitingen nachtnet optimaliseren... of beter gezegd.. beschikbaar maken.
- Bij IC-stops te Enschede Kennispark 1-min vervroegd vertrekken uit Almelo, en 2-min vervroegd vertrekken uit Hengelo (kan allemaal met gemak). Dit waarborgt de belangrijke aansluitingen te Enschede.

Als je bovenstaande voor elkaar krijgt ga je een heleboel reizigers blij maken... of het past is natuurlijk een andere vraag, maar proberen kan altijd. Als je naar reizigers wachttijdregelingen communiceert - 3 minuten vertraging? Geen probleem, uw trein wacht op dit traject. Als je dát doet interesseert geen mens zich of de trein nu om de 10 minuten komt of om het kwartier. En oh - betere spreiding lost de capaciteitsproblemen op corridor Asd-Ehv bij gecombineerde VIRM's in één klap op. Heerlijk, altijd die vierzitters voor jezelf tijdens de spits.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinterknip in Dordrecht schrappen gaat kapitalen kosten omdat het aantal reizigers benoorden Dordrecht een veelvoud is van dat bezuiden Dordecht. Wel moeten de aansluitingen in Dordrecht beter.

De krappe aansluitingsproblemen in Den Bosch en Eindhoven komen te vervallen met de 10-minutendienst die overigens tot nu toe beter uitvoerbaar lijkt dan de huidige kwartierdienst.

Voor Roosendaal ligt er al een goed voorstel van Slidestops c.s.

Tussen Nijmegen en Arnhem moet het aantal intercity's gewoon omlaag omlaag, dat is nu waanzin.

Eem 15 minuten interval tussen Breda en Tilburg is gewoon niet in te passen zonder elders aansluitingen te verliezen.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter Zutphen-Nijmegen in de daluren schrappen tussen Arnhem en Nijmegen geeft problemen omdat dat de sprinter is die de aansluiting van/naar Tiel geeft. Beter is het om in de avond en op zondag de sprinter uit Den Bosch maar tot Nijmegen te laten rijden. De vervallen dienstregelinguren kun je dan gebruiken om ook op zondag om het halfuur te rijden tussen Den Bosch en Nijmegen zodat Wijchen en Rosmalen dan betere verbindingen krijgen en al het rangeerwerk op zondag in Den Bosch kan vervallen.

De IC naar Leeuwarden combineren met de sprinter naar Groningen geeft het probleem dat je dan ook buiten de spits met twee stellen moet rijden. Je krijgt dan hetzelfde festival van lege treinen als nu met de treinen Schiphol-Venlo/Heerlen.

Verder staan er wel zinvolle suggesties in je lijstje.
Reputatie 2
Je zou dan natuurlijk ook kunnen kijken of het mogelijk is de trein Arnhem-Tiel met een kwartier te verschuiven (wellicht kunnen dan de Tiel-express en de trein Arnhem-'s-Hertogenbosch beiden op spoor 4 keren te Arnhem C) of anders om op die tijden (dus alleen 's avonds en zondags) de intercity Den Helder - Nijmegen extra in Elst te laten stoppen (dat doet hij na middernacht immers ook al).

Over de IC naar Leeuwarden: je zou het evt. dan alleen in de (brede) spits kunnen doen, dan maak je ook al veel reizigers blij.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft recentelijk gekeken om de sprinters Utrecht-Tiel/Den Bosch om te wisselen maar daar zaten teveel bezwaren aan (o.a. de verbinding Geldermalsen-Tilburg zou dan nog slechter worden). Voorlopig zie ik aan de sprinters Zutphen-Nijmegen daarom weinig veranderen.
Aanpassen van de dienstregeling van de sprinters Dordrecht - Den Haag Centraal zodat deze in Rotterdam aansluiting bieden op de IC richting Utrecht. Dit komt beter uit met de brug te Zwijndrecht. Geen lange stop in Zwijndrecht meer. Aanpassen van de sprinters Dordrecht - Roosendaal. Deze in Dordrecht laten aansluiten op de IC Amsterdam - Vlissingen. Vervroegen van de laatste sprinter Breda - Dordrecht die dan door rijdt als laatste sprinter naar Rotterdam en een kortere overstap heeft van de laatste IC uit Eindhoven.
Verder een nieuwe IC Amsterdam - Almere Centrum hier voorrang geven op de IC Den Haag - Zwolle - Leeuwarden / Groningen - Almere Oostvaarders - Lelystad en verder door als stoptrein naar Groningen. De sprinter uit Amsterdam centraal eindigen dan in Almere Oostvaarders.
Verre toekomst doorgaande IC Vlissingen - Amsterdam met stop in Dordrecht en in Rotterdam aansluiting op de IC Groningen of Leeuwarden en daarna via de HSL naar Amsterdam. Hsl dienstregeling wordt dan 2 maal IC Vlissingen en 1 maal IC Brussel via Breda en 1 maal IC Breda. Maar dit laatste is pas vanaf 2021 mogelijk.
Reputatie 6
Badge
Ik mag toch hopen dat er geen Zeeuwen zijn die zelfs verder dan Utrecht of Amsterdam moeten. Lijkt me dan wel een heel erg vermoeiende baan.
Reputatie 5

Enschede Schiphol naar een uursdienst vanaf Amersfoort of Deventer in het weekend.


Je wil in het weekend 1x per uur een Intercity Enschede - Amersfoort (en verder) hebben? In het weekend is het in Twente vaak nog drukker dan door de week...
Badge
Tijd voor een schopje. Is er al bekend welke veranderingen op de agenda staan voor de drgl 2019?
Tot nu toe weet ik:
  • opening station Lansingerland-Zoetermeer
  • viersporigheid Utrecht C - Utrecht Leidsche Rijn
  • verdwijnen IC Dordrecht - Breda
  • Drielandentrein Liège - Maastricht - Heerlen - Aachen
  • tweede sneltrein Groningen - Leeuwarden (volgens planning tweede helft 2019)
Wat mist er nog?
Reputatie 5
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.
Verder blijft het in geheel Overijssel hetzelfde lijkt me tov 2018.
Reputatie 7
Badge +3
Eventueel ook verschuiving van de Benelux via Breda.

2019 zal vooral een jaar van veel kleine wijzigingen worden naar aanleiding van de klachten en knelpunten die na 10 december naar voren komen. Veel zal te maken hebben met slechte aansluitingen (Hoorn, Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht, Tiel, etc).
Badge
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...
Reputatie 5
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...


Vreemd antwoord. Die sneltrein is dé publiekstrekker om meer reizigers tussen Enschede en Zwolle te krijgen.
Een reistijd die van 66 minuten naar 48 minuten gaat. Dat is sneller dan de auto.

Edit: ik las hem verkeerd. Nee die sneltrein hadden ze beter tot Wierden kunnen laten lopen. Niemand heeft baat bij een sneltrein naar Raalte idd, op de reizigers van Raalte naar Almelo na, maar of dat er nu zo veel zijn?
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!
Reputatie 2
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel nog steeds 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!


Bijgaand een fragment uit http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf
Een brief van NS aan het Locov waarin hierop wordt ingegaan.
Als het nu nog steeds zo is dat het station in één richting wordt overgeslagen (ik reis zelf haast nooit op dat traject), dan heeft NS de gewenste verbetering in de dienstregeling om weer te kunnen stoppen kennelijk nog niet kunnen doorvoeren.
Interessant Sjoerd85! Dus het is blijkbaar wel een tijdelijke regeling. Maar inderdaad, per 10 december wordt in de noordelijke richting station Utrecht-Overvecht nog steeds overgeslagen.
Allemaal leuk en aardig die wilde plannen van sommige mensen hier, maar vergeten jullie niet dat er ook nog goederentreinen moeten rijden?!
Als ik sommige mensen hier ideeen zie opperen is daar totaal geen rekening meegehouden.
Badge
Van alle "wilde plannen" die in dit topic zijn geopperd, zie ik er maar twee die conflicteren met specifiek de paden van goederentreinen:

- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
Arnhem - Nijmegen is in het dal met 6 IC's, 4 SP's, 1 Arriva en 1 cargo per uur helaas te vol om vertragingen van sprinters niet in te hoeven lopen.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.
Bij een IC-stop in Barneveld Noord kom je zeer waarschijnlijk met goederentreinen verkeerd uit bij Almelo - Hengelo, aangezien je die cargo's zal moeten vertragen als ook de IC's langer onderweg zijn. Dit is echter niet zeker; als je bijv. de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd omklapt gaat er een wereld van nieuwe mogelijkheden open.

@DM87: Verder nog iets? Ik zie het niet, hoor.

Reageer