Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

• 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6047 Bekeken

Toon eerste bericht

118 reacties

Badge +3
Aah joh, jullie hebben vaak de hele dag nog.

(Geintje)

Haha, die geef ik je toe!

Bij mijn vorige bericht hoorde ook een smiley eigenlijk en #HoeDan zou Ekdom zeggen..
Badge
Tijd voor een schop! NS licht een tipje van de sluier van de dienstregeling 2019 op: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-dienstregeling-2019-voor-98-verandert-niets/
Reputatie 1
Gaan ook eindelijk de intercity's tussen Utrecht en Amersfoort buiten de spits en in het weekend verlengd worden? Sinds de nieuwe dienstregeling is het dramatisch. Ik reis dagelijks buiten de spits en elke keer komt er weer een 3- of 4-baks trein aan en is het weer bingo, alle gangpaden vol. Ik neem tegenwoordig liever 50% extra reistijd op de koop toe, door met de sprinter te reizen, zodat ik niet als een varken behandeld word.
Ik zat te denken om buiten de spits de sprinter Leiden CS-Hoorn Kersenboogert bij station hoorn van spoor te verwisselen en dan de sprinter op hoorn kersenboogert op spoor 1 stil te laten staan in plaats van hen heen en weer te moeten over de overweg, want als de tijden hetzelfde zijn is dit in principe mogelijk indien er geen vertraging is.
Reputatie 5
Is het niet interessant om na te denken hoe de sprinter Zwolle - Leeuwarden (op termijn) en de sprinter Zwolle - Groningen aansluiting gaat bieden op de intercity Zwolle - Enschede?
Er wordt al jaren gesproken om die verbinding beter te maken, maar gaat dat door de komst van die IC (12 minuten minder reistijd op 50 minuten) verbeterd worden?

Even dieper op gedoken: De IC Enschede - Zwolle zal in de zomer om .20 of .21 aankomen in Zwolle en zal ongeveer .38 of .39 vertrekken vanuit Zwolle.

De sprinter naar Groningen vertrekt om .24. Dat biedt dus slechts 4 minuten overstap van spoor 8 naar spoor 14. Als deze overstap wordt gehaald, wordt de reis Enschede - Groningen 2 uur en 2 minuten.

Huidige reistijd Enschede - Groningen is 2 uur en 8 minuten. Niet echt verbeterend dus.

Ik vraag me af hoe de sprinter Zwolle - Leeuwarden wordt geïmplementeerd, anders heeft de Intercity Zwolle - Enschede alleen maar nut voor directe reizigers en niet voor overstappers, zou zonde zijn.

Je kan eventueel de sprinter Zwolle - Groningen later laten vertrekken uit Zwolle, maar dan ben je de reistijdvermindering helaas kwijt. Aansluiting bieden op de IC naar Groningen is niet te doen.
Reputatie 2
@MarkM93:
Die intercity Zwolle-Enschede is volgens mij ook vooral bedoeld om Zwolse reizigers sneller naar Enschede te laten gaan, niet om Enschedeërs sneller naar Zwolle en verder te laten gaan. In eerste instantie wilde ze ook niet de hele dag 1x p/u in beide richtingen gaan rijden, maar 's ochtends 2x p/u en dan alleen van Zwolle naar Enschede en in de middagspits omgekeerd. Die trein was dus nooit bedoeld om de reistijd Enschede-Groningen te verkorten.

Hij kan nu echter wel mooi gebruikt worden om het aantal verbindingen Enschede-Groningen uit te breiden van 2 naar 3 per uur. Dat die 3e verbinding dan nauwelijks sneller is maakt dan niet zo veel uit, je zorgt er al voor dat er meer spreiding komt, wat de druk op de sprinter Enschede-Zwolle al verlaagd. Wat mij betreft zouden NS en Keolis dan moeten inzetten op een betrouwbare overstap tussen de Keolis-intercity en de sprinter van/naar Groningen.
Reputatie 5
Niet alleen Zwolle - Enschede was de bedoeling, andersom ook. Oorspronkelijk was het idee inderdaad dat het puur om een verbinding tussen deze twee steden te faciliteren. Doordat er gewoon weinig ruimte in de dienstregeling is, is het een mooie toevalligheid om de verbinding Enschede - Groningen beter te faciliteren door van 2x naar 3x per uur te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Hoeveel reizigers gaan er van Enschede naar Groningen afgezien van studenten rond het weekend? Het belang van een IC-verbinding Enschede-Groningen lijkt me nogal opgeklopt.
Reputatie 5
Daarom zeg ik ook: Het is handig om 3x per uur te faciliteren als er toch in de buurt al mogelijkheden liggen. Ik weet verder ook niet hoeveel reizigers dat ongeveer zijn.
Badge
Nu we het toch over Twente hebben, wordt het niet eens tijd om de NS-dienstregeling daar stevig op te schudden? Veel aansluitingen en verbindingen zijn er aardig prut en kunnen wel wat verbetering gebruiken.

Na een beetje research heb ik een deeldienstregeling in elkaar geflanst met de volgende NS-lijnvoering:
  • 1,5x IC 1500 Amsterdam C - Hengelo - Enschede
  • 0,5x IC 140/240 Amsterdam C - Hengelo - Hannover Hbf (- Berlin Ostbahnhof)
  • 1x IC 1700 Den Haag C - Amersfoort - Deventer (- Enschede, in de spits)
  • 1x IC 1600 Schiphol - Amersfoort (- Deventer, in de spits)
  • 2x SP 7000 Apeldoorn - Almelo (- Enschede, 1x in de spits)

De 1500 keert kort (6 min) in Enschede, waarmee materieel wordt uitgespaard. De stop in Deventer wordt teruggebracht naar 1 min.
Wanneer de 140/240 rijdt ipv de 1500, biedt de Blauwnet-IC in Hengelo een korte aansluiting voor de reizigers van/naar Enschede.
De 1700 rijdt in de spits door naar Enschede, kan in Hengelo kort aansluiten op de RB 61 (als die in 3 min de spanningsswitch in Bentheim kan doen), en stopt ook te Enschede Kennispark.
De 7000 wordt een kwartier verschoven en keert te Apeldoorn zoals vanouds op spoor 1 (de IC's en de Arriva gebruiken spoor 3 en 4). In de spits rijdt de 7000 het ene halfuur door naar Enschede, het andere halfuur wordt kort (4 min) aansluiting geboden op de 1700 die er vlak op zit. Deze stopt weliswaar niet in De Riet en Borne, maar wel in Kennispark.

Deze lijnvoering heeft de volgende voordelen:
  • Twente krijgt haar structurele, robuuste verbinding met de hoofdstad terug.
  • IC Berlijn wordt op het Nederlandse traject met 8 à 9 min versneld. Met lichte verschuivingen aan Duitse zijde kan er een tijdwinst van zeker 10 min tussen Amsterdam en Berlijn gerealiseerd worden.
  • In Amersfoort wordt de aansluiting tussen de richtingen Baarn en Apeldoorn op elk moment van elke dag teruggebracht tot maximaal 8 min. Nu is deze overstap vaak nog 23 min.
  • De Arriva-boemel Apeldoorn - Zutphen krijgt op elk moment van elke dag een korte overstap in Apeldoorn op alle richtingen. Nu zijn veel overstappen nog 19 of zelfs 25 min.
  • De reistijd Apeldoorn - Zwolle via Deventer wordt op elk moment van elke dag 39 min, doordat de aansluiting tussen de twee betreffende IC's standaard wordt teruggebracht tot 5 min. Hiermee kan de trein een serieuze concurrent worden voor de bus, die weliswaar rechtstreeks maar ook trager is.
  • De 7000 gaat in Deventer beter aansluiten op de 3600 in beide richtingen: zowel voor de richting Zwolle als voor de richting Zutphen wordt de overstap met ongeveer een kwartier verkort.
  • De 7000 hoeft in Almelo in de spits niet meer lang stil te staan om welke trein dan ook langs te laten.
  • In de spits ontstaat er 1x/u een snelle IC-verbinding voor Enschede Kennispark. De reistijd Apeldoorn - Kennispark gaat dan bijvoorbeeld omlaag naar 54 à 58 min (nu nog 67 tot 78 min).
  • De overstaptijd in Enschede tussen de richtingen Amersfoort en Gronau wordt met 13 min verkort.

Helaas ook enkele nadelen:
  • Twente verliest de rechtstreekse verbindingen met Schiphol en (buiten de spits) met Utrecht en Den Haag. Apeldoorn en Deventer kunnen alleen nog in de spits rechtstreeks naar Schiphol.
  • In Almelo wordt de overstap tussen de richtingen Amersfoort (NS-IC) en Enschede (Blauwnet-IC) met ongeveer een kwartier verlengd. In de spits is dit gelukkig 1x/u niet het geval en wordt de korte overstap behouden.

Graag feedback!
Bij interesse zal ik mijn uitwerking online plaatsen. 🙂
Reputatie 5
Hmm ik ben niet zo'n held met deze data allemaal, dus ik zal even mijn bevindingen laten weten. Ik woon mijn hele leven al in Twente dus eens zien wat ik er van bak:

Twente heeft de volgende lijnen:
Enschede - Den Haag/Schiphol
Enschede - Apeldoorn (spits)
Enschede - Zwolle (sprinter)
Enschede - Zwolle (IC)
Enschede - Gronau/Dortmund
Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim
Oldenzaal - Hengelo - Zutphen

De overstap van de lijn Oldenzaal - Zutphen op de IC bedraagt in beide richtingen 12 en 13 minuten. Dat is best acceptabel.
De overstap van Kennispark, Borne, de Riet en Wierden op de IC bedraagt 11 minuten
De overstap van Wierden, Rijssen, Holten op de IC naar de Randstad bedraagt 9 minuten
De overstap van Rijssen, Holten op de IC naar Enschede bedraagt buiten de spits 4 minuten (1x per uur) of 18 minuten (geen goede verbinding)
De overstap van de NS-IC op de RB61 bedraagt inderdaad een half uur of zelfs een uur inderdaad. Maar dit kan niet anders, tenzij de RB61 10 min later vertrekt. De paden tussen Almelo - Hengelo voor de IC zijn heel krap. 8 treinen per uur op dubbelspoor is gewoon het maximum. Voor reizigers tussen Wierden en Bentheim is dit te doen, maar voor voor de randstad naar Bentheim is dit gewoon niet te doen.

Verder heeft Twente veel meer baat aan een directe IC met Schiphol dan met Amsterdam C. Dat geldt ook voor de stop in Utrecht 1x per uur.
Verder heeft een IC-stop op Kennispark ook geen enkel nut, want het aantal reizigers is best beperkt. 4 treinen per uur in de spits is ruim voldoende, buiten de spits is 2 treinen per uur ruim voldoende.
Verder heeft Enschede ook geen baat met 4 IC's (3x NS en 1x BN) en 4 Sprinters (2x NS en 2x BN) per uur in de spits. Bedenk dat de meeste reizigers naar de Universiteit reizen met de bus in plaats van de trein.

Het is gewoon jammer dat het goederenpad 1x per uur enorm in de weg zit. Als de IC Berlijn 1x per uur zou rijden in plaats van 1x per 2 uur, zou dat al een flinke boost geven voor Duitsland.
Wat super goed dat jullie zo gedetailleerd jullie suggesties doorgeven! Omdat het niet mogelijk is (qua capaciteit) om 'team dienstregeling' elke (vage) suggestie uit te laten rekenen, dragen alleen de meer specifieke suggesties bij aan een verbeterde dienstregeling. Graag zou ik willen adviseren om dit uit te werken in dit topic. Zo houden we alle relevante tips overzichtelijk 🙂.
Reputatie 5
Dat topic gaat toch alleen over vragen van de huidige dienstregeling?
Suggesties kun je ook daar kwijt. Het team dat de dienstregeling verzorgt, leest daar namelijk ook mee.
Badge
@MarkM93, bedankt voor je feedback! Een paar korte opmerkingen (niet te uitgebreid want ik ben nog een beetje aan het finetunen 🙂 ).

Ten eerste een rectificatie: ik heb even gerekend en het materieel dat wordt uitgespaard met de korte kering van de 1500 in Enschede (tov de lange kering van de 1600/1700 nu) kan worden ingezet om de 1700 ook buiten de spits door te trekken tot Enschede.
Dat zorgt dus voor de volgende lijnvoering van NS in deze regio:
  • 1,5x 1500 Amsterdam C - Hengelo - Enschede
  • 0,5x 140/240 Amsterdam C - Hengelo - Hannover Hbf (- Berlin Ostbahnhof)
  • 1x 1700 Den Haag C - Amersfoort (- Enschede, doordeweeks overdag)
  • 1x 1600 Schiphol - Amersfoort (- Deventer, in de spits)
  • 2x 7000 Apeldoorn - Almelo (- Enschede, 1x in de spits)
Doordeweeks overdag behoudt Twente dus toch haar rechtstreekse IC naar Utrecht en Den Haag.

De overstap van de lijn Oldenzaal - Zutphen op de IC bedraagt in beide richtingen 12 en 13 minuten. Dat is best acceptabel.
Deze overstap wordt doordeweeks overdag om en om 10 en 26 min, daarbuiten standaard 26 min. Inderdaad een nadeeltje, even vergeten.

De overstap van Kennispark, Borne, de Riet en Wierden op de IC bedraagt 11 minuten.
Kennispark krijgt doordeweeks overdag 1x/u een rechtstreekse IC naar Amersfoort, Utrecht en Den Haag.
De genoemde overstap zal bedragen:
  • in de spits: 1x 4 min, 1x 15 min
  • doordeweeks overdag: 1x 15 min, 1x 22 min
  • 's avonds en in het weekend: 22 min

De overstap van Wierden, Rijssen, Holten op de IC naar de Randstad bedraagt 9 minuten.
Deze overstaptijd blijft gelijk (of wordt 4 min als niet in Deventer maar in Apeldoorn wordt overgestapt).

De overstap van Rijssen, Holten op de IC naar Enschede bedraagt buiten de spits 4 minuten (1x per uur) of 18 minuten (geen goede verbinding).
Deze overstap zal bedragen:
  • doordeweeks overdag: 1x 4 min, 1x 17 min
  • 's avonds en in het weekend: 17 min
Alle verbindingen met NS-treinen, dus 1x/u omchecken in Almelo is niet meer nodig. It's something ;)

De overstap van de NS-IC op de RB61 bedraagt inderdaad een half uur of zelfs een uur inderdaad. Maar dit kan niet anders, tenzij de RB61 10 min later vertrekt. De paden tussen Almelo - Hengelo voor de IC zijn heel krap. 8 treinen per uur op dubbelspoor is gewoon het maximum. Voor reizigers tussen Wierden en Bentheim is dit te doen, maar voor voor de randstad naar Bentheim is dit gewoon niet te doen.
Zo'n grote verschuiving van de RB 61 is niet nodig. Volgens planning gaat deze in 5 à 6 min de spanningswissel doen in Bentheim. Maak die wisseltijd 3 min en je hebt (doordeweeks overdag) een lekker korte overstap op de IC naar Amersfoort, Utrecht en Den Haag. Zo krijg je die RB zeker vol.

Verder heeft Twente veel meer baat aan een directe IC met Schiphol dan met Amsterdam C. Dat geldt ook voor de stop in Utrecht 1x per uur.
Over de behoefte aan een trein naar Schiphol tov één naar Amsterdam, durf ik weinig te zeggen. Als reizigersstromen nou open data zouden zijn... (hint hint) :8
Doordeweeks overdag is er nog altijd 1x/u een verbinding Twente - Schiphol met cross-platformoverstap (3 min) in Amersfoort, met gelijke reistijd. Daarbuiten neemt men de IC Twente - Amsterdam C en stapt men in Hilversum over op de SP Vathorst - Duivendrecht - Hoofddorp (gecreëerd door een omklap van SP's bij Weesp). De extra reistijd bedraagt slechts 10 min. Wel zal ik erkennen dat een overstap voor kofferreizigers (richting Schiphol) een groter ongemak is dan een paar minuten extra reistijd.

Verder heeft een IC-stop op Kennispark ook geen enkel nut, want het aantal reizigers is best beperkt. 4 treinen per uur in de spits is ruim voldoende, buiten de spits is 2 treinen per uur ruim voldoende.
Even een verheldering. Op dit moment biedt Blauwnet 2 treinen per uur voor Kennispark. Daarnaast biedt NS in de spits nog 2 treinen per uur: 2 SP's. Het NS-spitsaanbod blijft 2 treinen per uur, alleen nu 1 SP en 1 IC.

Verder heeft Enschede ook geen baat met 4 IC's (3x NS en 1x BN) en 4 Sprinters (2x NS en 2x BN) per uur in de spits. Bedenk dat de meeste reizigers naar de Universiteit reizen met de bus in plaats van de trein.
Dan vraag ik me af waarom Apeldoorn, Deventer en omstreken moord en brand schreeuwen bij elke uitdunning van de rechtstreekse sprinterdienst Apeldoorn - Enschede.
En ook hier geldt: NS gaat in de spits slechts 3 IC's en 1 SP bieden. Evenveel treinen als nu (2 IC's en 2 SP's).

Het is gewoon jammer dat het goederenpad 1x per uur enorm in de weg zit. Als de IC Berlijn 1x per uur zou rijden in plaats van 1x per 2 uur, zou dat al een flinke boost geven voor Duitsland.
Buiten de zomermaanden is IC Berlijn nu al niet best gevuld, zeker op het grenstraject. Als je de frequentie verdubbelt naar een uurdienst, krijg je luchtvervoer. Tenzij je met 5 bakken per trein wilt gaan rijden, maar ik weet niet hoe efficiënt dat zou zijn.

Definitieve versie komt eraan, dus wordt vervolgd 🙂
Reputatie 5
Ben best benieuwd, maar 't is mooi zoals het nu is.
Buiten NS om zie ik overigens beter een verbinding Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen dan het nu is.
Er gaan meer reizigers van Oldenzaal - Zwolle dan van Enschede - Zwolle en meer reizigers van Enschede - Zutphen dan Oldenzaal - Zutphen.

Op dit moment op .44 - .48 worden alle 4 de treinen compleet door elkaar gehusseld qua passagiers. Maar dat is aan Keolis en niet aan NS.
Badge
Met twee Keolisstoppers Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen kun je niet op hetzelfde moment aankomen en vertrekken in Hengelo ivm de kruisende bewegingen die je daarmee creëert. Denk dus dat dat idee, hoe gunstig voor de reizigersstromen ook, niet veel kans maakt.
Reputatie 5
Met twee Keolisstoppers Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen kun je niet op hetzelfde moment aankomen en vertrekken in Hengelo ivm de kruisende bewegingen die je daarmee creëert. Denk dus dat dat idee, hoe gunstig voor de reizigersstromen ook, niet veel kans maakt.

Klopt, maar het schuiven van de stromen met 1 a 2 minuten moet al kunnen. Heel simpel:

Oldenzaal - Zwolle komt aan van spoor 2 naar 2b om .12 en .42 (V .18/.48)
Enschede - Zutphen komt aan van spoor 1 naar 2a om .14 en .44 (V. 16/.46)

Zutphen - Enschede komt aan van spoor 3 op spoor 3a om .13 en .43 (V. .17/.47)
Zwolle - Oldenzaal komt aan van spoor 4 op spoor 3b om .15 en .45 (V. .18/.48)

Als de trein Enschede - Zutphen 1 min later vertrekt uit Enschede is dit al mogelijk in de ene richting
Als de trein Zwolle - Oldenzaal 1 min later vertrekt uit Almelo is dit ook al mogelijk in de andere richting.

De overstaptijden blijven 3 a 4 minuten. Alleen Zwolle - Zutphen is lastig met 1-2 minuten overstaptijd, maar die moeten sowieso op elkaar wachten.
Badge
*trekt een rode Ipsos-jas aan* Goedemiddag, dienstregelingsonderzoek! 😃 Welke overstap kent de meeste reizigers, en welke de minste?
  • In Geldermalsen, tussen de richtingen 's-Hertogenbosch en Tiel;
  • of in Geldermalsen, tussen de richtingen Gorinchem en Tiel;
  • of in Tiel, tussen de richtingen Geldermalsen en Elst.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Dat is wel bekend: de aansluiting naar Den Bosch. Dat gaat zeker in de spits om redelijk grote aantallen studenten en forensen.
Badge
Over pak 'm beet een maand (maandag 9 april) moet de capaciteitsaanvraag voor de jaardienst 2019 bij ProRail liggen. Daarom geef ik nu maar even een schop aan dit topic, zodat wij als actieve forumleden (hopelijk) alsnog iets concreets kunnen betekenen voor de dienstregeling 2019. De afgelopen twee jaar was het telkens te laat daarvoor, laten we nu zorgen dat we een keer wél op tijd zijn. Driemaal is scheepsrecht, toch? :8

Ik presenteer Plan 9, mijn voorstel voor de dienstregeling 2019! :D
In grote lijnen (TL;DR):
  • Snellere hogesnelheidstreinen, strakke kwartiersdienst ICd;
  • IC's Vlissingen - Amsterdam en Roosendaal - Zwolle versneld, met betere aansluitingen in Brabant;
  • Andere (betere?) lijnvoering IC's A2-corridor;
  • Betere aansluitingen Sprinters in Tiel en Den Bosch;
  • Lange stilstand Sprinters in Leiden C weggepoetst;
  • Nieuwe IC Hoorn - Alkmaar (- Haarlem) met goede aansluitingen in Hoorn, Heerhugowaard, Uitgeest en Haarlem;
  • Harderwijk en Zoetermeer krijgen een Intercitystop;
  • Sprinter Den Haag - Utrecht versneld, spitssprinter Rotterdam - Gouda door naar Utrecht;
  • Treinaanbod Twente beter aangepast aan vervoersvraag;
  • En meer...

Ik heb hier maanden aan zitten sleutelen, dus feedback wordt zeer op prijs gesteld! 😳
Reputatie 7
Badge +3
Het valt te prijzen dat je met een plan komt dat niet meteen bakken extra geld kost (behalve een IC Haarlem-Hoorn, die er dus niet zal komen). Extra geld is er namelijk niet aangezien NS in Nederland geen winst meer maakt en de komende jaren waarschijnlijk verlies door de stijgende kosten voor nieuw materieel.

Wel is van veel van je wensen bekend dat ze met de huidige intra niet te realiseren zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Één ding wat me opviel: de aansluiting Tiel-Nijmegen v.v. is met 2 minuten niet realistisch. Reizigers moeten in Elst van de perron wisselen en ook nog uitchecken en inchecken.
Badge
Bedankt voor het commentaar. Ik heb deze dienstregeling ook gemaakt met als één van de voorwaarden dat het onder de streep niet meer geld moet gaan kosten - eerder minder.
Hetzelfde geldt voor de IC Hoorn - Alkmaar (- Haarlem), die moet NS juist besparingen opleveren. Zoals te zien is op de website in deze tabel (inclusief deze toelichting), zal deze Intercity (serie 3400) tussen Hoorn en Alkmaar de huidige Sprinter vervangen. De Sprinter wordt ingekort tot Alkmaar - Haarlem - Amsterdam C, en keert in Alkmaar kort (in 8 min) op zichzelf. Dat is immers lekker efficiënt, dus goedkoper.
Ander voordeel is dat het materieel van de huidige spitsintercity Alkmaar - Haarlem nu nog de halve dag staat te niksen (overdag in Haarlem, 's avonds in Alkmaar). Dat is bepaald niet efficiënt, daarom wil ik juist die spitsintercity doorkoppelen aan een trein die wél de hele dag rijdt (i.e. de nieuwe Intercity Hoorn - Alkmaar), zodat je niet met wortelschietend materieel zit. Dat is dus extra efficiënt, dus extra goedkoop.
Tot slot: buiten de spits rijdt de Intercity dus enkel Hoorn - Alkmaar. Door Alkmaar Noord over te slaan (het is immers een Intercity), kan in Alkmaar kort (in 5 min) worden gekeerd. Ook dat is efficiënt, dus zeker niet duurder.
Hoe kost zo'n IC Haarlem - Hoorn dan extra geld volgens jou?

En waarom zouden "veel van mijn wensen" met de huidige infra niet te realiseren zijn? Bij Ravenstein past het precies, langs de A2 zit het weliswaar wat krapjes (met name bij Geldermalsen) maar zou het volgens mij ook moeten lukken. Wat is er niet te realiseren?

Wat betreft de aansluiting Tiel - Nijmegen: da's een goeie, die had ik over het hoofd gezien. Kent het traject Tiel - Elst significante hoogteverschillen? Het valt mij nu op dat de stopper daar wel wat verschillen toont in rijtijden (28 min richting Tiel, 30 min richting Elst). Als de trein van Tiel naar Elst 1 min sneller kan zijn (dus 29 min, ter compensatie wordt 'ie 1 min langzamer op Elst > Arnhem C), is het probleem opgelost.
Badge +3
Leuke site David, maar in Chrome werken de uitlapmenu's niet (althans niet leesbaar) :?
Uiteraard kan je links onder wel zien waar de link heen gaat..

Reageer