Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6083 Bekeken


Toon eerste bericht

118 reacties

Reputatie 4
Als je de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd wil omklappen, heeft dat wel wat voeten in de aarde. De 500/600 naar Zwolle is dan 3 minuten later. Dit kan evt gewisseld worden met de 700/1800 uit Lelystad, die dan 3 minuten eerder rijdt. Ook vertrekt de 1700/11700 3 minuten eerder uit Utrecht. Om in Amersfoort aansluiting richting Enschede te bieden, moet de 1600/11600 ook eerder vertrekken uit Schiphol (al heeft die nu speling in Amsterdam Zuid). Ik weet niet hoeveel speling de 700/1800 heeft tussen Amsterdam Zuid en Zwolle. Als die er niet is, dan heeft dit ook gevolgen voor de 2400, de 2100 en 2200 (aansluitingen Leiden), de omliggende sprinters, inpassingen rond Weesp, etc..
Badge
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. In plaats van beide IC's met 3 minuten te verschuiven, wilde ik eerder de 500/600 laten zitten waar 'ie zit (dus geen wijzigingen in knoop Zwolle nodig) en de (1)1700 6 minuten muteren, om 'm zo als het ware over de 500/600 heen te laten wippen.

Op de Schiphollijn en de Gooilijn kom je dan wel wat in de knel te zitten met de (1)1600 - want cross-platformaansluiting in Amersfoort.
Ik heb daar de boel zelf even uitgepuzzeld en zo'n verschuiving lijkt te leiden tot de totale opheffing van Duivendrecht als IC-stop, tenzij je de 700/1800 heel flink op z'n staart wilt gaan trappen op de Flevolijn en Hanzelijn. Ook krijg je een ontwarring van sprinters bij Weesp: het gevolg is 4 sprinters per uur Amsterdam - Hilversum en 4 sprinters per uur Hoofddorp - Almere. Of dat allemaal voordelig of nadelig is, valt te betwisten. De ontwarring lijkt mij wel een goede stap richting hoogfrequent rijden op de SAAL-corridor.
Een andere optie voor Schiphollijn en Gooilijn is het kunstmatig vertragen van de (1)1600 door een extra stop in Naarden-Bussum, waarmee je de rest van de treinen (plus de IC-stops in Duivendrecht) in hun waarde kunt laten. Hiermee wordt alleen de reistijd Schiphol - Amersfoort vervelend lang.

Positief puntje: de sprinter Utrecht - Den Haag kan door de verschuiving van de (1)1700 eindelijk van z'n hinderlijke wachttijden in Woerden en Gouda af.

De grootste winst van de 6 minuten-verschuiving ligt in Twente. De spitssprinter Apeldoorn - Enschede hoeft in beide richtingen niet meer te wachten in Almelo, in Hengelo krijgen de NS-IC's een korte cross-platformaansluiting op RB 61 (ipv een achterlichtaansluiting), en in Enschede kunnen de NS-IC's kort keren. De capaciteit die je daarmee vrijmaakt, kan je gebruiken om broodnodige langere treinen in Twente in te zetten. Ik weet het mijne niet van de materieelomlopen in die omgeving, maar met wat geluk kan je misschien zelfs het aftrappen/bijplaatsen in Deventer uitbannen.

En oh ja, in Baarn kan je in één richting een korte overstap Soest - Hilversum realiseren. Die achterlichtaansluiting daar jaagt wel erg veel mensen weg.
Reputatie 4
De (1)1700 gaat dus 3 minuten voor de 2800 rijden, en dan dus ook de 2000 voor de 500/600 (kwartierligging). De 2000 keert te Utrecht dan op zichzelf, of op de 8800, die anders een (te) lange kering krijgt. De (1)1700 en 2800 moeten op sp 11/12 aankomen, want anders is er geen overstap uit de richting Rotterdam. Maar de (1)1700 uit Amersfoort kan dan geen aansluiting bieden op de 2800, want die staat op sp 11/12. Verder zit je met een goederenpad rond .25/.55 richting Amersfoort, waardoor de (1)1700 niet eens kan aankomen om .54/.24.

Ook lost deze omklapping niks op aan de wachttijd van de 7800. Deze moet immers ook eerder vertrekken uit Den Haag omdat de (1)1700 vervroegd is. Er blijft een inhaling van de (1)1700 en 2800 te Goverwelle. Ook de 4000 moet eerder vertrekken uit Rotterdam om de 2000 bij Woerden niet in de weg te zitten. En dan zit je nog met de brugopening bij Gouda. Als de treinen uit Den Haag eerder rijden, dan kan de brug rond heel en half uur dus nooit open.

Het is dus erg lastig om de dienstregeling tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht te wijzigen.

Overigens, een andere idee om de aansluiting in Baarn te herstellen. De 700/1800 en dan ook de (1)1600 vertrekken 1 minuut eerder uit Amsterdam Zuid. Dan kan de 15800 1 minuut eerder uit Weesp weg, en met een rijtijd van 5 minuten in dienstregeling 2016 kan deze om .20/.50 in Baarn zijn. De 5500 vertrekt dan .23/.53 en is om .00 in Soest, waar de tegentrein dan kan vertrekken.
@DDietzen, het is nu al niet mogelijk om goederen te rijden in de spits tussen Arnhem en de Betuweroute/nijmegen. Iets wat natuurlijk belachelijk is. Die huidige 10 minuten regeling tussen asd en ehv doet ook weinig goed en heeft ook al goederenpaden gekost. En dan willen sommige mensen hier overige routes nog voller gaan plannen. Al denk ik dat er veel meer mogelijk is als ProRail van het bekrompen buppadden systeem afstapt en gewoon weer gaat bijsturen zoals in andere landen gebeurd. Een vertraagde goederentrein die meer dan 3 minuten vertraging heeft (zelfs al is dat niet zijn schuld maar van ProRail of vertraagd reizigersverkeer) wordt aan de kant gezet en in het volgende pad herpland, soms een uur of meer later. Terwijl een vertraagde sprinter met plus5 gewoon mag blijven rijden?!? Maar cijfertjes zijn in dit land belangrijker dan vervoerders (klanten) en reizigers.
Reputatie 7
Badge
Allemaal leuk en aardig die wilde plannen van sommige mensen hier, maar vergeten jullie niet dat er ook nog goederentreinen moeten rijden?!
Als ik sommige mensen hier ideeen zie opperen is daar totaal geen rekening meegehouden.


Rijd jij zelf goederentreinen ofzo?
Reputatie 6
Badge +1
Feit is dat we een land van doorvoer van goederen zijn. Goederentreinen rijden blijft nodig. Maar goede afspraken maken over de manier waarop we dat dan doen zou zeker een goed idee zijn.
Ik hoor goede ideeën over de trein naar Zeeland. Mijn grootste probleem is dat er vrijwel altijd VIRM-6 op de zeeuwse lijn wordt ingezet (Gelukking in DR2018 wat meer VIRM-4). Dat betekent m.u.v. van de spits dat het aantal lege stoelen wel heel erg veel is.
Ik denk dat het doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle ook voordelen biedt op het gebied van materieelinzet. Nu er ICM ingezet wordt op de lijn Zwolle-Roosendaal kan er mooi één ICM stel in de avond en in het weekend ingezet worden in Zeeland. Meer dan voldoende ruimte en kan flinke kosten besparen voor de NS. Verder zijn de eerder genoemde voordelen natuurlijk ook geldig.

Het lijkt me dan een goed idee om de spitstrein dan wel door te laten rijden naar amsterdam. Dat komt beter uit met de vertrektijden in Roosendaal. Zo hebben veel reizigers een directe verbinding. In de spits de reizigers naar Rotterdam en gedurende de gehele dag de reizigers naar Breda.

Om verdere kostenbesparing door te voeren lijkt het me goed om na 20:00 en in het weekend maar eens per uur de trein uit Zwolle door te laten gaan naar Zeeland als stoptrein. Dan kan het andere half uur er een intercity (vanuit amsterdam of zwolle) doorrijden. Dat verbeterd de rijtijd en verlaagd de kosten. Op meer tijden is dit niet mogelijk vanwege concessie-eisen. En als de kostenbesparing nog zou kunnen leiden tot meer IC's op het traject zou het helemaal geweldig zijn.

En trouwens: Er zit hier geen eigenbelang bij, want ik reis regelmatig in de avond Delft - Goes en ik krijg een extra overstap met dit idee. Maar voor het gehele plaatje is het voordeliger, mijns inziens.
@trein-D. Ik werk wel voor een goedevervoerder. En weet dus waar wij mee te maken heb. En heel erg eerlijk is het niet verdeeld kan ik je vertellen..
Badge +3
Mjah.. ...doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle

Vertel, via welk traject dan?

Via Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Arnhem

Of toch maar via de Randstad en Amsterdam (Sloterdijk of Zuid) - Almere

Of via Rotterdam en dan Utrecht - Amersfoort

Wat heeft u het liefst? #hoedan
Reputatie 7
Badge
@trein-D. Ik werk wel voor een goedevervoerder. En weet dus waar wij mee te maken heb. En heel erg eerlijk is het niet verdeeld kan ik je vertellen..

Aah joh, jullie hebben vaak de hele dag nog.

(Geintje)

Badge
Mjah.. ...doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle
Vertel, via welk traject dan?
Via Breda - Tilburg - 's Hertogenbosch - Arnhem
Of toch maar via de Randstad en Amsterdam (Sloterdijk of Zuid) - Almere
Of via Rotterdam en dan Utrecht - Amersfoort
Wat heeft u het liefst? #hoedan


Tja, Robert...

Ik denk dat het doortrekken van de trein vanuit vlissingen naar zwolle ook voordelen biedt op het gebied van materieelinzet. Nu er ICM ingezet wordt op de lijn Zwolle-Roosendaal kan er mooi één ICM stel in de avond en in het weekend ingezet worden in Zeeland. Meer dan voldoende ruimte en kan flinke kosten besparen voor de NS. Verder zijn de eerder genoemde voordelen natuurlijk ook geldig.

Het lijkt me dan een goed idee om de spitstrein dan wel door te laten rijden naar amsterdam. Dat komt beter uit met de vertrektijden in Roosendaal. Zo hebben veel reizigers een directe verbinding. In de spits de reizigers naar Rotterdam en gedurende de gehele dag de reizigers naar Breda.


...wat zou 't toch zijn? :8
Badge +3
Aah joh, jullie hebben vaak de hele dag nog.

(Geintje)


Haha, die geef ik je toe!

Bij mijn vorige bericht hoorde ook een smiley eigenlijk en #HoeDan zou Ekdom zeggen..
Badge
Tijd voor een schop! NS licht een tipje van de sluier van de dienstregeling 2019 op: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-dienstregeling-2019-voor-98-verandert-niets/
Reputatie 1
Gaan ook eindelijk de intercity's tussen Utrecht en Amersfoort buiten de spits en in het weekend verlengd worden? Sinds de nieuwe dienstregeling is het dramatisch. Ik reis dagelijks buiten de spits en elke keer komt er weer een 3- of 4-baks trein aan en is het weer bingo, alle gangpaden vol. Ik neem tegenwoordig liever 50% extra reistijd op de koop toe, door met de sprinter te reizen, zodat ik niet als een varken behandeld word.
Ik zat te denken om buiten de spits de sprinter Leiden CS-Hoorn Kersenboogert bij station hoorn van spoor te verwisselen en dan de sprinter op hoorn kersenboogert op spoor 1 stil te laten staan in plaats van hen heen en weer te moeten over de overweg, want als de tijden hetzelfde zijn is dit in principe mogelijk indien er geen vertraging is.
Reputatie 5
Is het niet interessant om na te denken hoe de sprinter Zwolle - Leeuwarden (op termijn) en de sprinter Zwolle - Groningen aansluiting gaat bieden op de intercity Zwolle - Enschede?
Er wordt al jaren gesproken om die verbinding beter te maken, maar gaat dat door de komst van die IC (12 minuten minder reistijd op 50 minuten) verbeterd worden?

Even dieper op gedoken: De IC Enschede - Zwolle zal in de zomer om .20 of .21 aankomen in Zwolle en zal ongeveer .38 of .39 vertrekken vanuit Zwolle.

De sprinter naar Groningen vertrekt om .24. Dat biedt dus slechts 4 minuten overstap van spoor 8 naar spoor 14. Als deze overstap wordt gehaald, wordt de reis Enschede - Groningen 2 uur en 2 minuten.

Huidige reistijd Enschede - Groningen is 2 uur en 8 minuten. Niet echt verbeterend dus.

Ik vraag me af hoe de sprinter Zwolle - Leeuwarden wordt geïmplementeerd, anders heeft de Intercity Zwolle - Enschede alleen maar nut voor directe reizigers en niet voor overstappers, zou zonde zijn.

Je kan eventueel de sprinter Zwolle - Groningen later laten vertrekken uit Zwolle, maar dan ben je de reistijdvermindering helaas kwijt. Aansluiting bieden op de IC naar Groningen is niet te doen.
Reputatie 2
@MarkM93:
Die intercity Zwolle-Enschede is volgens mij ook vooral bedoeld om Zwolse reizigers sneller naar Enschede te laten gaan, niet om Enschedeërs sneller naar Zwolle en verder te laten gaan. In eerste instantie wilde ze ook niet de hele dag 1x p/u in beide richtingen gaan rijden, maar 's ochtends 2x p/u en dan alleen van Zwolle naar Enschede en in de middagspits omgekeerd. Die trein was dus nooit bedoeld om de reistijd Enschede-Groningen te verkorten.

Hij kan nu echter wel mooi gebruikt worden om het aantal verbindingen Enschede-Groningen uit te breiden van 2 naar 3 per uur. Dat die 3e verbinding dan nauwelijks sneller is maakt dan niet zo veel uit, je zorgt er al voor dat er meer spreiding komt, wat de druk op de sprinter Enschede-Zwolle al verlaagd. Wat mij betreft zouden NS en Keolis dan moeten inzetten op een betrouwbare overstap tussen de Keolis-intercity en de sprinter van/naar Groningen.
Reputatie 5
Niet alleen Zwolle - Enschede was de bedoeling, andersom ook. Oorspronkelijk was het idee inderdaad dat het puur om een verbinding tussen deze twee steden te faciliteren. Doordat er gewoon weinig ruimte in de dienstregeling is, is het een mooie toevalligheid om de verbinding Enschede - Groningen beter te faciliteren door van 2x naar 3x per uur te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Hoeveel reizigers gaan er van Enschede naar Groningen afgezien van studenten rond het weekend? Het belang van een IC-verbinding Enschede-Groningen lijkt me nogal opgeklopt.
Reputatie 5
Daarom zeg ik ook: Het is handig om 3x per uur te faciliteren als er toch in de buurt al mogelijkheden liggen. Ik weet verder ook niet hoeveel reizigers dat ongeveer zijn.
Badge
Nu we het toch over Twente hebben, wordt het niet eens tijd om de NS-dienstregeling daar stevig op te schudden? Veel aansluitingen en verbindingen zijn er aardig prut en kunnen wel wat verbetering gebruiken.

Na een beetje research heb ik een deeldienstregeling in elkaar geflanst met de volgende NS-lijnvoering:
  • 1,5x IC 1500 Amsterdam C - Hengelo - Enschede
  • 0,5x IC 140/240 Amsterdam C - Hengelo - Hannover Hbf (- Berlin Ostbahnhof)
  • 1x IC 1700 Den Haag C - Amersfoort - Deventer (- Enschede, in de spits)
  • 1x IC 1600 Schiphol - Amersfoort (- Deventer, in de spits)
  • 2x SP 7000 Apeldoorn - Almelo (- Enschede, 1x in de spits)

De 1500 keert kort (6 min) in Enschede, waarmee materieel wordt uitgespaard. De stop in Deventer wordt teruggebracht naar 1 min.
Wanneer de 140/240 rijdt ipv de 1500, biedt de Blauwnet-IC in Hengelo een korte aansluiting voor de reizigers van/naar Enschede.
De 1700 rijdt in de spits door naar Enschede, kan in Hengelo kort aansluiten op de RB 61 (als die in 3 min de spanningsswitch in Bentheim kan doen), en stopt ook te Enschede Kennispark.
De 7000 wordt een kwartier verschoven en keert te Apeldoorn zoals vanouds op spoor 1 (de IC's en de Arriva gebruiken spoor 3 en 4). In de spits rijdt de 7000 het ene halfuur door naar Enschede, het andere halfuur wordt kort (4 min) aansluiting geboden op de 1700 die er vlak op zit. Deze stopt weliswaar niet in De Riet en Borne, maar wel in Kennispark.

Deze lijnvoering heeft de volgende voordelen:
  • Twente krijgt haar structurele, robuuste verbinding met de hoofdstad terug.
  • IC Berlijn wordt op het Nederlandse traject met 8 à 9 min versneld. Met lichte verschuivingen aan Duitse zijde kan er een tijdwinst van zeker 10 min tussen Amsterdam en Berlijn gerealiseerd worden.
  • In Amersfoort wordt de aansluiting tussen de richtingen Baarn en Apeldoorn op elk moment van elke dag teruggebracht tot maximaal 8 min. Nu is deze overstap vaak nog 23 min.
  • De Arriva-boemel Apeldoorn - Zutphen krijgt op elk moment van elke dag een korte overstap in Apeldoorn op alle richtingen. Nu zijn veel overstappen nog 19 of zelfs 25 min.
  • De reistijd Apeldoorn - Zwolle via Deventer wordt op elk moment van elke dag 39 min, doordat de aansluiting tussen de twee betreffende IC's standaard wordt teruggebracht tot 5 min. Hiermee kan de trein een serieuze concurrent worden voor de bus, die weliswaar rechtstreeks maar ook trager is.
  • De 7000 gaat in Deventer beter aansluiten op de 3600 in beide richtingen: zowel voor de richting Zwolle als voor de richting Zutphen wordt de overstap met ongeveer een kwartier verkort.
  • De 7000 hoeft in Almelo in de spits niet meer lang stil te staan om welke trein dan ook langs te laten.
  • In de spits ontstaat er 1x/u een snelle IC-verbinding voor Enschede Kennispark. De reistijd Apeldoorn - Kennispark gaat dan bijvoorbeeld omlaag naar 54 à 58 min (nu nog 67 tot 78 min).
  • De overstaptijd in Enschede tussen de richtingen Amersfoort en Gronau wordt met 13 min verkort.

Helaas ook enkele nadelen:
  • Twente verliest de rechtstreekse verbindingen met Schiphol en (buiten de spits) met Utrecht en Den Haag. Apeldoorn en Deventer kunnen alleen nog in de spits rechtstreeks naar Schiphol.
  • In Almelo wordt de overstap tussen de richtingen Amersfoort (NS-IC) en Enschede (Blauwnet-IC) met ongeveer een kwartier verlengd. In de spits is dit gelukkig 1x/u niet het geval en wordt de korte overstap behouden.

Graag feedback!
Bij interesse zal ik mijn uitwerking online plaatsen. 🙂
Reputatie 5
Hmm ik ben niet zo'n held met deze data allemaal, dus ik zal even mijn bevindingen laten weten. Ik woon mijn hele leven al in Twente dus eens zien wat ik er van bak:

Twente heeft de volgende lijnen:
Enschede - Den Haag/Schiphol
Enschede - Apeldoorn (spits)
Enschede - Zwolle (sprinter)
Enschede - Zwolle (IC)
Enschede - Gronau/Dortmund
Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim
Oldenzaal - Hengelo - Zutphen

De overstap van de lijn Oldenzaal - Zutphen op de IC bedraagt in beide richtingen 12 en 13 minuten. Dat is best acceptabel.
De overstap van Kennispark, Borne, de Riet en Wierden op de IC bedraagt 11 minuten
De overstap van Wierden, Rijssen, Holten op de IC naar de Randstad bedraagt 9 minuten
De overstap van Rijssen, Holten op de IC naar Enschede bedraagt buiten de spits 4 minuten (1x per uur) of 18 minuten (geen goede verbinding)
De overstap van de NS-IC op de RB61 bedraagt inderdaad een half uur of zelfs een uur inderdaad. Maar dit kan niet anders, tenzij de RB61 10 min later vertrekt. De paden tussen Almelo - Hengelo voor de IC zijn heel krap. 8 treinen per uur op dubbelspoor is gewoon het maximum. Voor reizigers tussen Wierden en Bentheim is dit te doen, maar voor voor de randstad naar Bentheim is dit gewoon niet te doen.

Verder heeft Twente veel meer baat aan een directe IC met Schiphol dan met Amsterdam C. Dat geldt ook voor de stop in Utrecht 1x per uur.
Verder heeft een IC-stop op Kennispark ook geen enkel nut, want het aantal reizigers is best beperkt. 4 treinen per uur in de spits is ruim voldoende, buiten de spits is 2 treinen per uur ruim voldoende.
Verder heeft Enschede ook geen baat met 4 IC's (3x NS en 1x BN) en 4 Sprinters (2x NS en 2x BN) per uur in de spits. Bedenk dat de meeste reizigers naar de Universiteit reizen met de bus in plaats van de trein.

Het is gewoon jammer dat het goederenpad 1x per uur enorm in de weg zit. Als de IC Berlijn 1x per uur zou rijden in plaats van 1x per 2 uur, zou dat al een flinke boost geven voor Duitsland.
Wat super goed dat jullie zo gedetailleerd jullie suggesties doorgeven! Omdat het niet mogelijk is (qua capaciteit) om 'team dienstregeling' elke (vage) suggestie uit te laten rekenen, dragen alleen de meer specifieke suggesties bij aan een verbeterde dienstregeling. Graag zou ik willen adviseren om dit uit te werken in dit topic. Zo houden we alle relevante tips overzichtelijk 🙂.
Reputatie 5
Dat topic gaat toch alleen over vragen van de huidige dienstregeling?
Suggesties kun je ook daar kwijt. Het team dat de dienstregeling verzorgt, leest daar namelijk ook mee.

Reageer