Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6090 Bekeken


Toon eerste bericht

118 reacties

@DDietzen, het is nu al niet mogelijk om goederen te rijden in de spits tussen Arnhem en de Betuweroute/nijmegen. Iets wat natuurlijk belachelijk is. Die huidige 10 minuten regeling tussen asd en ehv doet ook weinig goed en heeft ook al goederenpaden gekost. En dan willen sommige mensen hier overige routes nog voller gaan plannen. Al denk ik dat er veel meer mogelijk is als ProRail van het bekrompen buppadden systeem afstapt en gewoon weer gaat bijsturen zoals in andere landen gebeurd. Een vertraagde goederentrein die meer dan 3 minuten vertraging heeft (zelfs al is dat niet zijn schuld maar van ProRail of vertraagd reizigersverkeer) wordt aan de kant gezet en in het volgende pad herpland, soms een uur of meer later. Terwijl een vertraagde sprinter met plus5 gewoon mag blijven rijden?!? Maar cijfertjes zijn in dit land belangrijker dan vervoerders (klanten) en reizigers.
Reputatie 4
De (1)1700 gaat dus 3 minuten voor de 2800 rijden, en dan dus ook de 2000 voor de 500/600 (kwartierligging). De 2000 keert te Utrecht dan op zichzelf, of op de 8800, die anders een (te) lange kering krijgt. De (1)1700 en 2800 moeten op sp 11/12 aankomen, want anders is er geen overstap uit de richting Rotterdam. Maar de (1)1700 uit Amersfoort kan dan geen aansluiting bieden op de 2800, want die staat op sp 11/12. Verder zit je met een goederenpad rond .25/.55 richting Amersfoort, waardoor de (1)1700 niet eens kan aankomen om .54/.24.

Ook lost deze omklapping niks op aan de wachttijd van de 7800. Deze moet immers ook eerder vertrekken uit Den Haag omdat de (1)1700 vervroegd is. Er blijft een inhaling van de (1)1700 en 2800 te Goverwelle. Ook de 4000 moet eerder vertrekken uit Rotterdam om de 2000 bij Woerden niet in de weg te zitten. En dan zit je nog met de brugopening bij Gouda. Als de treinen uit Den Haag eerder rijden, dan kan de brug rond heel en half uur dus nooit open.

Het is dus erg lastig om de dienstregeling tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht te wijzigen.

Overigens, een andere idee om de aansluiting in Baarn te herstellen. De 700/1800 en dan ook de (1)1600 vertrekken 1 minuut eerder uit Amsterdam Zuid. Dan kan de 15800 1 minuut eerder uit Weesp weg, en met een rijtijd van 5 minuten in dienstregeling 2016 kan deze om .20/.50 in Baarn zijn. De 5500 vertrekt dan .23/.53 en is om .00 in Soest, waar de tegentrein dan kan vertrekken.
Badge
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. In plaats van beide IC's met 3 minuten te verschuiven, wilde ik eerder de 500/600 laten zitten waar 'ie zit (dus geen wijzigingen in knoop Zwolle nodig) en de (1)1700 6 minuten muteren, om 'm zo als het ware over de 500/600 heen te laten wippen.

Op de Schiphollijn en de Gooilijn kom je dan wel wat in de knel te zitten met de (1)1600 - want cross-platformaansluiting in Amersfoort.
Ik heb daar de boel zelf even uitgepuzzeld en zo'n verschuiving lijkt te leiden tot de totale opheffing van Duivendrecht als IC-stop, tenzij je de 700/1800 heel flink op z'n staart wilt gaan trappen op de Flevolijn en Hanzelijn. Ook krijg je een ontwarring van sprinters bij Weesp: het gevolg is 4 sprinters per uur Amsterdam - Hilversum en 4 sprinters per uur Hoofddorp - Almere. Of dat allemaal voordelig of nadelig is, valt te betwisten. De ontwarring lijkt mij wel een goede stap richting hoogfrequent rijden op de SAAL-corridor.
Een andere optie voor Schiphollijn en Gooilijn is het kunstmatig vertragen van de (1)1600 door een extra stop in Naarden-Bussum, waarmee je de rest van de treinen (plus de IC-stops in Duivendrecht) in hun waarde kunt laten. Hiermee wordt alleen de reistijd Schiphol - Amersfoort vervelend lang.

Positief puntje: de sprinter Utrecht - Den Haag kan door de verschuiving van de (1)1700 eindelijk van z'n hinderlijke wachttijden in Woerden en Gouda af.

De grootste winst van de 6 minuten-verschuiving ligt in Twente. De spitssprinter Apeldoorn - Enschede hoeft in beide richtingen niet meer te wachten in Almelo, in Hengelo krijgen de NS-IC's een korte cross-platformaansluiting op RB 61 (ipv een achterlichtaansluiting), en in Enschede kunnen de NS-IC's kort keren. De capaciteit die je daarmee vrijmaakt, kan je gebruiken om broodnodige langere treinen in Twente in te zetten. Ik weet het mijne niet van de materieelomlopen in die omgeving, maar met wat geluk kan je misschien zelfs het aftrappen/bijplaatsen in Deventer uitbannen.

En oh ja, in Baarn kan je in één richting een korte overstap Soest - Hilversum realiseren. Die achterlichtaansluiting daar jaagt wel erg veel mensen weg.
Reputatie 4
Als je de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd wil omklappen, heeft dat wel wat voeten in de aarde. De 500/600 naar Zwolle is dan 3 minuten later. Dit kan evt gewisseld worden met de 700/1800 uit Lelystad, die dan 3 minuten eerder rijdt. Ook vertrekt de 1700/11700 3 minuten eerder uit Utrecht. Om in Amersfoort aansluiting richting Enschede te bieden, moet de 1600/11600 ook eerder vertrekken uit Schiphol (al heeft die nu speling in Amsterdam Zuid). Ik weet niet hoeveel speling de 700/1800 heeft tussen Amsterdam Zuid en Zwolle. Als die er niet is, dan heeft dit ook gevolgen voor de 2400, de 2100 en 2200 (aansluitingen Leiden), de omliggende sprinters, inpassingen rond Weesp, etc..
Badge
Van alle "wilde plannen" die in dit topic zijn geopperd, zie ik er maar twee die conflicteren met specifiek de paden van goederentreinen:

- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
Arnhem - Nijmegen is in het dal met 6 IC's, 4 SP's, 1 Arriva en 1 cargo per uur helaas te vol om vertragingen van sprinters niet in te hoeven lopen.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.
Bij een IC-stop in Barneveld Noord kom je zeer waarschijnlijk met goederentreinen verkeerd uit bij Almelo - Hengelo, aangezien je die cargo's zal moeten vertragen als ook de IC's langer onderweg zijn. Dit is echter niet zeker; als je bijv. de IC's Ut-Gvc en Ut-Rtd omklapt gaat er een wereld van nieuwe mogelijkheden open.

@DM87: Verder nog iets? Ik zie het niet, hoor.
Allemaal leuk en aardig die wilde plannen van sommige mensen hier, maar vergeten jullie niet dat er ook nog goederentreinen moeten rijden?!
Als ik sommige mensen hier ideeen zie opperen is daar totaal geen rekening meegehouden.
Interessant Sjoerd85! Dus het is blijkbaar wel een tijdelijke regeling. Maar inderdaad, per 10 december wordt in de noordelijke richting station Utrecht-Overvecht nog steeds overgeslagen.
Reputatie 2
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel nog steeds 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!


Bijgaand een fragment uit http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf
Een brief van NS aan het Locov waarin hierop wordt ingegaan.
Als het nu nog steeds zo is dat het station in één richting wordt overgeslagen (ik reis zelf haast nooit op dat traject), dan heeft NS de gewenste verbetering in de dienstregeling om weer te kunnen stoppen kennelijk nog niet kunnen doorvoeren.
Wellicht niet heel sterk beargumenteerd, maar sinds 2017 is het aantal treinen van Utrecht CS naar Utrecht-Overvecht van 8 naar 6 gegaan, wat voor mij persoonlijk erg jammer was, gezien er nu twee keer in het uur een gat van 18 minuten zit tussen twee treinen als ik de aansluiting net mis (tussen xx:18 en xx:36 en xx:48 en xx:06).

Ik heb de oude dienstregeling niet meer in m'n hoofd zitten, maar als ik het goed heb gaat het om de Sprinter naar Almere, die nu om xx:22 en xx:52 rijdt, gezien er op de borden ook nog steeds "Stopt niet op Utrecht-Overvecht" staat.

Gek genoeg gaan er van Utrecht-Overvecht naar Utrecht Centraal wel 8 treinen in het uur!

Ik ben nog steeds nieuwsgierig eigenlijk waarom de sprinter Utrecht-Almere niet meer op Utrecht-Overvecht stopt en zou het fijn vinden als deze stop weer in deze trein wordt opgenomen!
Reputatie 5
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...


Vreemd antwoord. Die sneltrein is dé publiekstrekker om meer reizigers tussen Enschede en Zwolle te krijgen.
Een reistijd die van 66 minuten naar 48 minuten gaat. Dat is sneller dan de auto.

Edit: ik las hem verkeerd. Nee die sneltrein hadden ze beter tot Wierden kunnen laten lopen. Niemand heeft baat bij een sneltrein naar Raalte idd, op de reizigers van Raalte naar Almelo na, maar of dat er nu zo veel zijn?
Badge
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.

Dat zou wel erg treurig zijn voor Twente. De hele dienstregeling een jaar extra overhoop omwille van een sneltrein naar Raalte waar niemand iets om geeft...
Reputatie 7
Badge +3
Eventueel ook verschuiving van de Benelux via Breda.

2019 zal vooral een jaar van veel kleine wijzigingen worden naar aanleiding van de klachten en knelpunten die na 10 december naar voren komen. Veel zal te maken hebben met slechte aansluitingen (Hoorn, Den Bosch, Eindhoven, Dordrecht, Tiel, etc).
Reputatie 5
Voor het geval dat de infra te Zwolle niet op tijd klaar is: Sneltrein Enschede - Zwolle.
Verder blijft het in geheel Overijssel hetzelfde lijkt me tov 2018.
Badge
Tijd voor een schopje. Is er al bekend welke veranderingen op de agenda staan voor de drgl 2019?
Tot nu toe weet ik:
  • opening station Lansingerland-Zoetermeer
  • viersporigheid Utrecht C - Utrecht Leidsche Rijn
  • verdwijnen IC Dordrecht - Breda
  • Drielandentrein Liège - Maastricht - Heerlen - Aachen
  • tweede sneltrein Groningen - Leeuwarden (volgens planning tweede helft 2019)
Wat mist er nog?
Reputatie 5

Enschede Schiphol naar een uursdienst vanaf Amersfoort of Deventer in het weekend.


Je wil in het weekend 1x per uur een Intercity Enschede - Amersfoort (en verder) hebben? In het weekend is het in Twente vaak nog drukker dan door de week...
Reputatie 6
Badge
Ik mag toch hopen dat er geen Zeeuwen zijn die zelfs verder dan Utrecht of Amsterdam moeten. Lijkt me dan wel een heel erg vermoeiende baan.
Aanpassen van de dienstregeling van de sprinters Dordrecht - Den Haag Centraal zodat deze in Rotterdam aansluiting bieden op de IC richting Utrecht. Dit komt beter uit met de brug te Zwijndrecht. Geen lange stop in Zwijndrecht meer. Aanpassen van de sprinters Dordrecht - Roosendaal. Deze in Dordrecht laten aansluiten op de IC Amsterdam - Vlissingen. Vervroegen van de laatste sprinter Breda - Dordrecht die dan door rijdt als laatste sprinter naar Rotterdam en een kortere overstap heeft van de laatste IC uit Eindhoven.
Verder een nieuwe IC Amsterdam - Almere Centrum hier voorrang geven op de IC Den Haag - Zwolle - Leeuwarden / Groningen - Almere Oostvaarders - Lelystad en verder door als stoptrein naar Groningen. De sprinter uit Amsterdam centraal eindigen dan in Almere Oostvaarders.
Verre toekomst doorgaande IC Vlissingen - Amsterdam met stop in Dordrecht en in Rotterdam aansluiting op de IC Groningen of Leeuwarden en daarna via de HSL naar Amsterdam. Hsl dienstregeling wordt dan 2 maal IC Vlissingen en 1 maal IC Brussel via Breda en 1 maal IC Breda. Maar dit laatste is pas vanaf 2021 mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft recentelijk gekeken om de sprinters Utrecht-Tiel/Den Bosch om te wisselen maar daar zaten teveel bezwaren aan (o.a. de verbinding Geldermalsen-Tilburg zou dan nog slechter worden). Voorlopig zie ik aan de sprinters Zutphen-Nijmegen daarom weinig veranderen.
Reputatie 2
Je zou dan natuurlijk ook kunnen kijken of het mogelijk is de trein Arnhem-Tiel met een kwartier te verschuiven (wellicht kunnen dan de Tiel-express en de trein Arnhem-'s-Hertogenbosch beiden op spoor 4 keren te Arnhem C) of anders om op die tijden (dus alleen 's avonds en zondags) de intercity Den Helder - Nijmegen extra in Elst te laten stoppen (dat doet hij na middernacht immers ook al).

Over de IC naar Leeuwarden: je zou het evt. dan alleen in de (brede) spits kunnen doen, dan maak je ook al veel reizigers blij.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter Zutphen-Nijmegen in de daluren schrappen tussen Arnhem en Nijmegen geeft problemen omdat dat de sprinter is die de aansluiting van/naar Tiel geeft. Beter is het om in de avond en op zondag de sprinter uit Den Bosch maar tot Nijmegen te laten rijden. De vervallen dienstregelinguren kun je dan gebruiken om ook op zondag om het halfuur te rijden tussen Den Bosch en Nijmegen zodat Wijchen en Rosmalen dan betere verbindingen krijgen en al het rangeerwerk op zondag in Den Bosch kan vervallen.

De IC naar Leeuwarden combineren met de sprinter naar Groningen geeft het probleem dat je dan ook buiten de spits met twee stellen moet rijden. Je krijgt dan hetzelfde festival van lege treinen als nu met de treinen Schiphol-Venlo/Heerlen.

Verder staan er wel zinvolle suggesties in je lijstje.
Reputatie 2
Enkele ideeën:
INTERCITY SCHIPHOL - NIJMEGEN
Laat de intercity Schiphol - Nijmegen 's avonds en in het weekend slechts rijden tussen Schiphol en Arnhem Centraal. Deze IC biedt dan immers een goede aansluiting op de IC Zwolle - Roosendaal. De IC Zwolle - Roosendaal sluit weliswaar niet aan op de Maaslijntrein naar Venray, maar die rijdt op die momenten toch al niet meer. Dan bespaart dit alleen maar geld en dienstregelingsuren die beter elders ingezet kunnen worden (bijv. door de IC Amsterdam Centraal-Amersfoort doordeweeks overdag altijd naar Deventer door te sturen, zie verder onder het kopje Amersfoort).

SPRINTERS ROND ARNHEM CENTRAAL
De sprinterdienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen is erg onhandig. Op dit moment worden 's avonds en zondags de sprinters Zutphen - Wijchen en Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch beiden in Nijmegen geknipt. De restsprinter Zutphen-Nijmegen heeft daarbij een rangeerbeweging nodig (want keren in 2 minuten is te kort) en de sprinter Nijmegen-'s-Hertogenbosch krijgt afwijkende tijden puur om een kering mogelijk te maken (want afrangeren kan niet i.v.m. de IC naar Zwolle die te dicht erna langs het perron moet). Daarnaast moet er dan nog een losse sprinter Arnhem Centraal - Nijmegen rijden, omdat de sprinter Zutphen-Nijmegen maar 1x p/u rijdt en dat te weinig is op Arnhem-Nijmegen (terwijl die vanaf 's-Hertogenbosch veel langer 2x p/u blijft rijden). Op zondag rijdt de sprinter uit 's-Hertogenbosch vervolgens wel door naar Arnhem Centraal omdat het anders te klantonvriendelijk is, waardoor je 3 sprinters per uur krijgt (waar 2 wel volstaat), omdat je anders een 15-45-verdeling zou krijgen. Die dienstregeling lijkt letterlijk knip en plakwerk i.p.v. goed doordacht.
Daarnaast gaat vanaf komend jaar de IC Schiphol - Nijmegen ook 's avonds laat rijden, waardoor de sprinter Arnhem-Ede weer terug in zijn oude pad zou kunnen. Hierdoor heb je geen afwijkende tijden meer nodig op momenten dat de ICE rijdt.
Voorstel:
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen (7500) weer in het oude pad rijden, aangezien je daarmee nu ook 's avonds op de IC in Ede aan sluit.
- Schrap 's avonds de sprinter Zutphen - Wijchen (7600) in zijn geheel en trek de sprinter Ede-Wageningen - Arnhem Centraal (7500) dan door naar Zutphen. Hiermee bespaar je rangeerbewegingen in Nijmegen uit die de 7600 nu heeft en bespaar je de keertijd in Arnhem uit voor de sprinter van/naar Ede. Laat die doorgetrokken 7500 dan iets later uit Arnhem ri. Zutphen vertrekken en iets eerder aankomen, zodat die kan aansluiten op de intercity van/naar Den Helder (3000) om de sprinter uit Zutphen een goede overstap ri. Nijmegen te geven en v.v. (waar mogelijk cross-platform)
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch altijd van/naar Arnhem Centraal rijden. Op momenten dat slechts 1x p/u van/naar 's-Hertogenbosch gereden wordt, laat dan een verdichtingsrit Arnhem Centraal - Wijchen rijden (zodat het hele stedelijke gebied altijd 2x p/u een trein heeft).

AMERSFOORT:
- Onderzoek de mogelijkheid om de intercity die op Amersfoort Schothorst keert door te rijden tot Amersfoort Vathorst. De sprinter tot Vathorst zou dan eventueel ingekort kunnen worden tot Schothorst of indien mogelijk zelfs tot Amersfoort.
- Laat de intercity uit Amsterdam Centraal doordeweeks overdag altijd doorrijden tot Deventer. In Apeldoorn (Amsterdam/Hilversum - Zutphen/Achterhoek v.v.) en Deventer (Apeldoorn - Zwolle v.v.) heeft deze trein belangrijke overstappen.

ZEELANDLIJN:
- Uit de cijfers bleek geloof ik dat reizigers vanuit Zeeland die verder dan Roosendaal rijden ongeveer even vaak de IC ri. Zwolle als de IC ri. Amsterdam pakken. Laat dan (net zoals in Amersfoort met de IC's uit Enschede) de trein dan 1x per uur doorrijden naar Amsterdam met overstap op de IC naar Zwolle en 1x per uur naar Zwolle met overstap op de IC naar Amsterdam. Voor de topspitsritten die NS nu in de spits toevoegt kun je dan zelfs goed beide richtingen aanbieden. Aangezien de IC naar Amsterdam pas later uit Roosendaal vertrekt kun je dan de stoppende IC naar Zwolle sturen en de snelle IC naar Amsterdam, waardoor je in de topspits (voor Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom) dus én rechtstreeks ri. Zwolle en rechtstreeks ri. Amsterdam kunt aanbieden. Dit is voor de reizigers lijkt me veel aantrekkelijker. De ene IC per uur uit Amsterdam die in Roosendaal eindigt zou eventueel je in overleg met de Belgen (als dat voor hun qua paden goed uit komt) dan ook kunnen reserveren als fall-back voor de Beneluxtrein indien er (geplande) stremmingen op de HSL zijn.

SPRINTER APELDOORN-ALMELO(-ENSCHEDE)
- Laat deze sprinter met ICM rijden. Hiermee los je dat eilandbedrijf op, aangezien er geen andere NS-sprinters meer in die regio rijden en uitwisseling van (reserve)materieel dus niet kan. De IC's rijden met ICM, waardoor je daar dan mee kan uitwisselen. Daarnaast levert het nog andere mogelijkheden mee (zie volgend streepje)
- Laat de IC naar Enschede al in Apeldoorn splitsen i.p.v. Deventer, waarbij het achterste deel door gaat rijden als sprinter naar Almelo. Dit scheelt reizigers een overstap en is daarmee klantvriendelijker. Daarnaast bespaar je er de rangeerbewegingen in Deventer mee. De stop in Apeldoorn zou dan een minuutje langer moeten om dat mogelijk te maken, maar die minuut kun je dan al vinden door de stop in Deventer juist een minuutje korter te maken (immers hoef je daar dan toch niet meer te splitsen/combineren).

ZWOLLE:
- Onderzoek of het mogelijk is om het achterste deel van de intercity naar Leeuwarden door te laten rijden als stoptrein naar Groningen. Die trein hoeft toch niet in zijn geheel naar Leeuwarden (omdat er op Rotterdam-Zwolle c.q. Den Haag-Zwolle veel meer capaciteit nodig is als op Zwolle-Leeuwarden) en zo gebruik je het materieel efficiënter en klantvriendelijker. Daarnaast ben je dan ook af van het gezeur van Hoogeveen die per se een trein wil die voorbij Zwolle gaat (en daardoor nu om een IC-stop blijft zeuren). Als bijkomend voordeel heb je dat je vanaf Rotterdam/Utrecht als Den Haag/Schiphol elk halfuur rechtstreeks naar Assen en Groningen zou kunnen (al is het wat langzamer), wat juist gunstig kan uitpakken als de IC naar Leeuwarden wat vertraging zou hebben gekregen en daardoor de overstap op de IC naar Groningen net zou missen.

FLEVOLAND
- Laat de IC Den Haag Centraal-Lelystad doorrijden naar Zwolle met stops in Dronten en Kampen Zuid. Hierdoor kun je én in Zwolle in de knoop aansluiten én hebben Dronten en Kampen een snelle verbinding met de Amsterdamse Zuidas. De huidige sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal kan dan ingekort worden tot Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal.



VERDERE TOEKOMST (waar je nu al over na kunt denken):
- Op Utrecht-Nijmegen moet in de toekomst ook elke tien minuten een intercity rijden (waarvan 2 van de 6 tot Arnhem met daar een goede overstap op de IC Zwolle-Roosendaal ri. Nijmegen). Hierdoor zal de kwartiersdienst per sprinter op Arnhem-Nijmegen ook terug moeten vallen naar een 10-20-dienst. Overleg hier samen met de vervoerder van Arnhem-Tiel (momenteel Arriva) om deze trein in het geheelplaatje mee te nemen. In de spits kun je tussen Arnhem Centraal, Arnhem Zuid en Elst dan immers ook elke tien minuten een sprinter laten rijden, waardoor ook reizigers van Elst en Arnhem Zuid mee kunnen profiteren van 6 verbindingen per uur naar de Randstad. Hiervoor moet NS dan wel aan die regionale vervoerder toestemming geven om op Arnhem Zuid te stoppen.

- Onderzoek of er ook elke 10 minuten een intercity kan rijden tussen Amersfoort en Utrecht Centraal. Dit zou kunnen door de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal weer in een zonetrein te veranderen die non-stop tussen Amersfoort en Utrecht Centraal rijdt (die sprinter rijdt immers al met IC-materieel). Samen met de IC's Groningen/Leeuwarden - Rotterdam Centraal en Enschede/Schothorst - Den Haag Centraal (die nu al een scheve kwartiersdienst rijden) kun je dan een 10-minutendienst opzetten. Op die manier krijgt de Veluwe ook de gewenste snellere verbinding naar Utrecht Centraal én wordt er meer capaciteit geboden op Amersfoort-Utrecht, waar de IC's nu in de spits al erg vol zitten.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.

- Denk eens na over een eventuele toekomstige fly-over of dive-under in Zwolle, zodat de treinen uit Deventer en Almelo op de noordelijke sporen terecht kunnen. Hierdoor kun je immers de treindienst meer kruisingsvrij maken (en dus robuuster), door bijv. een volgende indeling:
Spoor 16: Kerende sprinter/sneltrein Emmen
Spoor 15: Kerende sneltrein Enschede
Spoor 14: Kerende stoptrein Enschede
Spoor 13: Kerende stoptrein Kampen
Spoor 1: Kerende intercity Roosendaal

Spoor 3: Intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal
Spoor 5: Intercity Leeuwarden/Groningen - Rotterdam Centraal

Spoor 6a: Kerende sprinter Amsterdam Centraal
Spoor 6b: Kerende sprinter Groningen
Spoor 7a: Kerende sprinter Utrecht Centraal
Spoor 7b: Kerende sprinter Leeuwarden

Spoor 9: Intercity Rotterdam/Den Haag - Groningen
Spoor 10: Intercity Den Haag/Rotterdam - Leeuwarden
Reputatie 7
Badge +3
De sprinterknip in Dordrecht schrappen gaat kapitalen kosten omdat het aantal reizigers benoorden Dordrecht een veelvoud is van dat bezuiden Dordecht. Wel moeten de aansluitingen in Dordrecht beter.

De krappe aansluitingsproblemen in Den Bosch en Eindhoven komen te vervallen met de 10-minutendienst die overigens tot nu toe beter uitvoerbaar lijkt dan de huidige kwartierdienst.

Voor Roosendaal ligt er al een goed voorstel van Slidestops c.s.

Tussen Nijmegen en Arnhem moet het aantal intercity's gewoon omlaag omlaag, dat is nu waanzin.

Eem 15 minuten interval tussen Breda en Tilburg is gewoon niet in te passen zonder elders aansluitingen te verliezen.
Reputatie 3
Om dan maar bij te dragen aan KLANTverbeteringen, die in mijn optiek niet extra geld/materieel zouden moeten kosten:
- Weg met de 'sprinter' knip te Dordrecht.
- Officiele wachttijd regelingen knooppunten Leiden, 's Hertogenbosch, Roosendaal en Eindhoven (Kan je niet 2 a 3 minuten wachtten qua dienstregeling? Betere dienstregeling bedenken).
- Stoppen met het overslaan van stations tussen Nm en Ah bij de meest kleine vertragingen.
- Een veel betere verdeling / wachttijd IC's corridor Amserdam-Eindhoven... en dat betekent dus niet op sommige punten rond de 9 minuten stil staan!
- 15-minuten interval op de HSL tussen Amsterdam-Breda en Den Haag-Breda.
- 15-minuten interval tussen de ICs Breda-Tilburg.
- Betere overstappen tussen Utrecht-Hertogenbosch-Arnhem en de IC's Zwolle/Apeldoorn-Utrecht.
- Het weghalen van de belachelijke lange stops op de doorgekoppelde 14600, zowel het noordelijke deel als het zuidelijke deel (t.o.v. Amsterdam). Daarbij zorgen voor een aansluiting binnen knooppunt Zwolle.
- Aansluitingen nachtnet optimaliseren... of beter gezegd.. beschikbaar maken.
- Bij IC-stops te Enschede Kennispark 1-min vervroegd vertrekken uit Almelo, en 2-min vervroegd vertrekken uit Hengelo (kan allemaal met gemak). Dit waarborgt de belangrijke aansluitingen te Enschede.

Als je bovenstaande voor elkaar krijgt ga je een heleboel reizigers blij maken... of het past is natuurlijk een andere vraag, maar proberen kan altijd. Als je naar reizigers wachttijdregelingen communiceert - 3 minuten vertraging? Geen probleem, uw trein wacht op dit traject. Als je dát doet interesseert geen mens zich of de trein nu om de 10 minuten komt of om het kwartier. En oh - betere spreiding lost de capaciteitsproblemen op corridor Asd-Ehv bij gecombineerde VIRM's in één klap op. Heerlijk, altijd die vierzitters voor jezelf tijdens de spits.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, de veranderingen in de sprinterdiensten rond Den Bosch in december gaan bijv. in de spits 15 bakken Flirt uitsparen bij een voor de reiziger betere dienstregeling. Alleen is dat een hoge uitzondering (door de tot nu toe extreem inefficiënte dienstregeling), de meeste verbeteringen die hier worden geopperd komen neer op meer treinen en daardoor hogere kosten.
Reputatie 3
Wie zegt dat verbeteringen geld moeten kosten? Er zullen ongetwijfeld zat optimalisatie punten in de dienstregeling zijn zonder dat 't ineens extra geld moet kosten, en als je díé weet te onderbouwen heb je kans van slagen.

Reageer