Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6083 Bekeken


Toon eerste bericht

118 reacties

Reputatie 5
Ben best benieuwd, maar 't is mooi zoals het nu is.
Buiten NS om zie ik overigens beter een verbinding Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen dan het nu is.
Er gaan meer reizigers van Oldenzaal - Zwolle dan van Enschede - Zwolle en meer reizigers van Enschede - Zutphen dan Oldenzaal - Zutphen.

Op dit moment op .44 - .48 worden alle 4 de treinen compleet door elkaar gehusseld qua passagiers. Maar dat is aan Keolis en niet aan NS.
Badge
Met twee Keolisstoppers Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen kun je niet op hetzelfde moment aankomen en vertrekken in Hengelo ivm de kruisende bewegingen die je daarmee creëert. Denk dus dat dat idee, hoe gunstig voor de reizigersstromen ook, niet veel kans maakt.
Reputatie 5
Met twee Keolisstoppers Oldenzaal - Zwolle en Enschede - Zutphen kun je niet op hetzelfde moment aankomen en vertrekken in Hengelo ivm de kruisende bewegingen die je daarmee creëert. Denk dus dat dat idee, hoe gunstig voor de reizigersstromen ook, niet veel kans maakt.

Klopt, maar het schuiven van de stromen met 1 a 2 minuten moet al kunnen. Heel simpel:

Oldenzaal - Zwolle komt aan van spoor 2 naar 2b om .12 en .42 (V .18/.48)
Enschede - Zutphen komt aan van spoor 1 naar 2a om .14 en .44 (V. 16/.46)

Zutphen - Enschede komt aan van spoor 3 op spoor 3a om .13 en .43 (V. .17/.47)
Zwolle - Oldenzaal komt aan van spoor 4 op spoor 3b om .15 en .45 (V. .18/.48)

Als de trein Enschede - Zutphen 1 min later vertrekt uit Enschede is dit al mogelijk in de ene richting
Als de trein Zwolle - Oldenzaal 1 min later vertrekt uit Almelo is dit ook al mogelijk in de andere richting.

De overstaptijden blijven 3 a 4 minuten. Alleen Zwolle - Zutphen is lastig met 1-2 minuten overstaptijd, maar die moeten sowieso op elkaar wachten.
Badge
*trekt een rode Ipsos-jas aan* Goedemiddag, dienstregelingsonderzoek! 😃 Welke overstap kent de meeste reizigers, en welke de minste?
  • In Geldermalsen, tussen de richtingen 's-Hertogenbosch en Tiel;
  • of in Geldermalsen, tussen de richtingen Gorinchem en Tiel;
  • of in Tiel, tussen de richtingen Geldermalsen en Elst.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Dat is wel bekend: de aansluiting naar Den Bosch. Dat gaat zeker in de spits om redelijk grote aantallen studenten en forensen.
Badge
Over pak 'm beet een maand (maandag 9 april) moet de capaciteitsaanvraag voor de jaardienst 2019 bij ProRail liggen. Daarom geef ik nu maar even een schop aan dit topic, zodat wij als actieve forumleden (hopelijk) alsnog iets concreets kunnen betekenen voor de dienstregeling 2019. De afgelopen twee jaar was het telkens te laat daarvoor, laten we nu zorgen dat we een keer wél op tijd zijn. Driemaal is scheepsrecht, toch? :8

Ik presenteer Plan 9, mijn voorstel voor de dienstregeling 2019! :D
In grote lijnen (TL;DR):
  • Snellere hogesnelheidstreinen, strakke kwartiersdienst ICd;
  • IC's Vlissingen - Amsterdam en Roosendaal - Zwolle versneld, met betere aansluitingen in Brabant;
  • Andere (betere?) lijnvoering IC's A2-corridor;
  • Betere aansluitingen Sprinters in Tiel en Den Bosch;
  • Lange stilstand Sprinters in Leiden C weggepoetst;
  • Nieuwe IC Hoorn - Alkmaar (- Haarlem) met goede aansluitingen in Hoorn, Heerhugowaard, Uitgeest en Haarlem;
  • Harderwijk en Zoetermeer krijgen een Intercitystop;
  • Sprinter Den Haag - Utrecht versneld, spitssprinter Rotterdam - Gouda door naar Utrecht;
  • Treinaanbod Twente beter aangepast aan vervoersvraag;
  • En meer...

Ik heb hier maanden aan zitten sleutelen, dus feedback wordt zeer op prijs gesteld! 😳
Reputatie 7
Badge +3
Het valt te prijzen dat je met een plan komt dat niet meteen bakken extra geld kost (behalve een IC Haarlem-Hoorn, die er dus niet zal komen). Extra geld is er namelijk niet aangezien NS in Nederland geen winst meer maakt en de komende jaren waarschijnlijk verlies door de stijgende kosten voor nieuw materieel.

Wel is van veel van je wensen bekend dat ze met de huidige intra niet te realiseren zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Één ding wat me opviel: de aansluiting Tiel-Nijmegen v.v. is met 2 minuten niet realistisch. Reizigers moeten in Elst van de perron wisselen en ook nog uitchecken en inchecken.
Badge
Bedankt voor het commentaar. Ik heb deze dienstregeling ook gemaakt met als één van de voorwaarden dat het onder de streep niet meer geld moet gaan kosten - eerder minder.
Hetzelfde geldt voor de IC Hoorn - Alkmaar (- Haarlem), die moet NS juist besparingen opleveren. Zoals te zien is op de website in deze tabel (inclusief deze toelichting), zal deze Intercity (serie 3400) tussen Hoorn en Alkmaar de huidige Sprinter vervangen. De Sprinter wordt ingekort tot Alkmaar - Haarlem - Amsterdam C, en keert in Alkmaar kort (in 8 min) op zichzelf. Dat is immers lekker efficiënt, dus goedkoper.
Ander voordeel is dat het materieel van de huidige spitsintercity Alkmaar - Haarlem nu nog de halve dag staat te niksen (overdag in Haarlem, 's avonds in Alkmaar). Dat is bepaald niet efficiënt, daarom wil ik juist die spitsintercity doorkoppelen aan een trein die wél de hele dag rijdt (i.e. de nieuwe Intercity Hoorn - Alkmaar), zodat je niet met wortelschietend materieel zit. Dat is dus extra efficiënt, dus extra goedkoop.
Tot slot: buiten de spits rijdt de Intercity dus enkel Hoorn - Alkmaar. Door Alkmaar Noord over te slaan (het is immers een Intercity), kan in Alkmaar kort (in 5 min) worden gekeerd. Ook dat is efficiënt, dus zeker niet duurder.
Hoe kost zo'n IC Haarlem - Hoorn dan extra geld volgens jou?

En waarom zouden "veel van mijn wensen" met de huidige infra niet te realiseren zijn? Bij Ravenstein past het precies, langs de A2 zit het weliswaar wat krapjes (met name bij Geldermalsen) maar zou het volgens mij ook moeten lukken. Wat is er niet te realiseren?

Wat betreft de aansluiting Tiel - Nijmegen: da's een goeie, die had ik over het hoofd gezien. Kent het traject Tiel - Elst significante hoogteverschillen? Het valt mij nu op dat de stopper daar wel wat verschillen toont in rijtijden (28 min richting Tiel, 30 min richting Elst). Als de trein van Tiel naar Elst 1 min sneller kan zijn (dus 29 min, ter compensatie wordt 'ie 1 min langzamer op Elst > Arnhem C), is het probleem opgelost.
Badge +3
Leuke site David, maar in Chrome werken de uitlapmenu's niet (althans niet leesbaar) :?
Uiteraard kan je links onder wel zien waar de link heen gaat..
Badge
Jimdo is inderdaad wat behelpen qua designs. Dit is zowat de minst drukke van allemaal, kan je nagaan :)

Bij smaller venster gaat 'ie inderdaad automatisch naar een hamburgermenu, bij mij bv. vanaf 175% full-screen. Ach ja, het is inderdaad gratis hè :8

Maarrrr nu weer over de inhoud: wat vind je van de dienstregelingsvoorstellen?
Laat ik ook eens mee denken met de dienstregeling 2019.Mede geïnspireerd op het wensen lijstje van het Locov. Tevens het steven naar betere aansluitingen.
1e wens: Als de IC Dordrecht - Breda in 2019 door gaat deze met een halfuur schuiven voor een betere aansluiting op de IC Brussel. Het mooiste zal zijn om deze IC door te trekken naar Eindhoven gelet op het groeiende aantal reizigers tussen Breda en Tilburg en Breda / Tilburg naar Eindhoven.

2e wens: Een aansluiting maken te Zwolle van de sprinter Den Haag CS - Zwolle via Lelystad. Dit wordt bereikt door deze trein in Zwolle af te handelen op spoor 1. Naast de sprinter Groningen die vanaf spoor 16 vertrekt. Dit wordt dan een cross-platform overstap. De sprinter naar Groningen moet dan wel 2 a 3 minuten later vertrekken.

3e wens: Een vroegere IC naar Brussel. Dit wordt bereikt door de 1e IC direct Amsterdam - Breda door te trekken naar Brussel. Scheelt de inzet van een spitstrein in België en een vroegere aankomst in Brussel is goed voor de aansluiting op internationale treinen aldaar.

4e wens: Een latere IC Brussel - Amsterdam. Deze rijdt tussen Breda en Amsterdam in plaats van de laatste IC direct. Dit betekent dus een latere trein Breda - Amsterdam ipv vertrek 23:15 wordt dan 23:26.

5e wens: Onderzoek naar het verschuiven van de sprinter Hoorn Kersenboogerd - Leiden met een kwartier. Dus dit wordt dan Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal en een sprinter Zwolle - Hoofddorp in plaats van Zwolle - Den Haag Centraal en een sprinter Amersfoort Schothorst - Leiden. Deze laatste sprinter neemt dus het pad in van de huidige sprinter Hoorn Kersenboogerd - Leiden, althans tussen Amsterdam Sloterdijk en Leiden.
Bij 2e wens bedoel je vast spoor 14 🙂
Reputatie 4
@DDietzen. Ik heb je tabellen eens zitten bekijken, mooie ideeën (herkenbaar ook). Hieronder een lijstje van knelpunten en conflicten, zodat je wat verbeteringen kan doorvoeren. Sommige punten zijn wat lastiger op te lossen dan anderen. Ik heb op een aantal trajecten meer focus gelegd dan anderen. Met name Schiphol behoeft nog wat aandacht. Succes!

Overstappen
Gvc: SP 33 / SP 63 van/naar SP 68 / SP 78. Deze is niet haalbaar.
Gdm: SP 367 / SP 60. Deze is niet haalbaar.

Rijtijden
Gdm - Ht: cargo. Deze is minimaal 20 minuten (ipv 15) (in DRGL 2018 20 minuten, met stop te gdm; zie rolandrail.net voor tabellen).
Gvc - Gd: SP 68 / SP 78. Deze is minimaal 27 minuten (in DRGL 2018 25 minuten, met 1 stop minder).
Ehv - Tb: cargo. Deze is minimaal 26 minuten (ipv 24).
Asd - Ut: cargo. Deze is minimaal 30 minuten (ipv 28).
Ut - Amf: SP 56. Deze is minimaal 21 minuten (ipv 20).

Keringen
Rtd: IC 5/6 / IC 28. Deze wordt 6 minuten, wat in de praktijk eigenlijk te krap is.
Rsd: IC 36. Deze wordt 6 minuten, wat in de praktijk eigenlijk te krap is.
Tbu: SP 52. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 5).
O: SP 67 / SP 167. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 4).
Vndc: SP 73. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 4).
Vl: IC 39. Deze is 5 minuten (niet gewenst, maar nu ook het geval).

Overkruisingen
Gvc: IC (1)17 / IC 20 / SP 68 / SP 78. Conflicten door gelijke aankomst- en vertrektijden.
Est: SP 311. Conflicteert met zichzelf op enkelspoor.
Hgl: SP 79 / SP 312. Conflicteren en bieden geen overstap (minimaal 3 minuten).

Halteringen
Tb: SP 66. Deze is minimaal 1 minuut (ipv 0).

Schiphol
IC 35 / IC (1)16: Opvolgtijd van 3 minuten zorgt voor conflict op Asdz.
SP 43 / IC 31: Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn (IC 31 heeft 2 minuten stop nodig).
IC 92 / SP 33. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn.
Thalys. Stop is 2 minuten (minimaal 3 minuten gewenst).
SP 57 / IC 35. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn (IC 35 heeft 2 minuten stop nodig).
IC 31 / SP 33. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn. (vertrek IC 31 .47, vertrek SP 33 .49).
Eurostar. Heeft geen stop te Shl.

Overigen
Asd - Ut: ICE / cargo. ICE geeft uitsluiting met cargo (niet gewenst).
Hlm - Asd: cargo. Cargo ontbreekt.
Hlm - Zvt: SP 154. Sp 154 ontbreekt.
Asd: IC 15/ IC 26 / IC Berlijn. Spoor 10b is te kort voor IC’s.
Reputatie 7
Badge
Heeft iemand een idee hoe je de verbinding Eindhoven/Maastricht naar Harlingen-Haven kunt versnellen. ?? Nu veel wachttijd onderweg.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog een suggestie. Kort de IC-stammen van Eindhoven naar Den Haag (nu vaak schreeuwend slecht bezet) iets in en gebruik de vrij komende rijtuigen om de ICD iets te verlengen. Om overbelasting van de treinen Eindhoven-Den Haag te voorkomen zou dan in de spits de IC Lelystad-Dordrecht doorgetrokken kunnen worden tot Breda. De losse snelpendel Dordrecht-Breda kan dan wat mij betreft geheel vervallen aangezien daar buiten de spits sowieso vrijwel niemand in zit.
Ik heb een suggestie voor Dordrecht - Breda, waardoor (volgens mij) de meeste reizigers rond Dordrecht er flink op vooruit kunnen gaan, zonder dat het NS veel extra kost..
Wanneer de sprinter Den Bosch - Dordrecht iets korter in Breda halteert, en niet meer op Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid stopt, kan deze in Dordrecht doorrijden als sprinter naar Den Haag. Hierdoor kan de pendel-IC Dordrecht-Breda vervallen.
Er moet dan wel een pendel-sprinter Dordrecht - Breda komen (om de verbinding Prinsenbeek - Lage Zwaluwe te bieden), deze kan dan in het tijdpad van de vervallen pendel-IC komen.

Belangrijkste voordelen:
* de reis Dordrecht - Breda / Tilburg e.v. wordt ca. 5 minuten sneller
* de reis Lombardijen / Zwijndrecht - Breda / Tilburg wordt 15 minuten sneller (en wordt rechtstreeks)
* de reis Prinsenbeek - Lombardijen wordt eveneens 15 minuten sneller (en wordt rechtstreeks)
* Dit biedt een structurele oplossing (want een jaartje langer met een vrijwel lege pendel-IC tussen Dordt en Breda doorboemelen is geen structurele oplossing)
Reputatie 7
Badge +3
@Roeland
Dan moet je de overdag 4 treinen per uur van Dordrecht naar Breda laten rijden en dat wordt gezien het geringe aantal reizigers buiten de spits veel te duur. Daarnaast is de dienst Arnhem-Dordrecht nu al erg kwetsbaar dus verder versnellen en verlengen is dan niet zo'n goed idee. Tot slot heb je tussen Dordrecht en Den Haag langere treinen nodig dan tussen Arnhem en Dordrecht en dat maakt het koppelen van beide diensten inefficiënt en was juist één van de redenen om de sprinters in Dordrecht te knippen.
@Roeland
Dan moet je de overdag 4 treinen per uur van Dordrecht naar Breda laten rijden en dat wordt gezien het geringe aantal reizigers buiten de spits veel te duur.

Ik heb ook nergens gezegd dat je die pendeltrein Dordt- Breda 2x/uur zou moeten laten rijden. Wellicht kan NS een concessie-ontheffing krijgen voor Prinsenbeek - Lage Zwaluwe waardoor je dat maar 1x/uur hoeft te bedienen?

@Roeland
Tot slot heb je tussen Dordrecht en Den Haag langere treinen nodig dan tussen Arnhem en Dordrecht en dat maakt het koppelen van beide diensten inefficiënt en was juist één van de redenen om de sprinters in Dordrecht te knippen.

Zit er dan zoveel verschil in treinlengte "boven" en "onder" Dordrecht?
Op tijdstippen dat de capaciteit "boven" en "onder" Dordt erg verschilt, wordt het inderdaad minder efficiënt. 's Avonds en in het weekend (ervan uitgaande dat je dan op beide trajecten ongeveer even lang materieel inzet) bespaar je er juist treininzet mee.
Reputatie 7
Badge +3
@Roeland7
Aan een concesieontheffing zal het ministerie echt niet beginnen want dan is het einde zoek. Gezien het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda moet je buiten de spits mijns inziens echt terug naar twee treinen per uur.

Verder rijdt Arnhem-Dordrecht in de avond en het weekend veelal met losse driewagenstellen dus dat blijft tussen Dordrecht en Den Haag ook een probleem.
Badge
@DDietzen. Ik heb je tabellen eens zitten bekijken, mooie ideeën (herkenbaar ook). Hieronder een lijstje van knelpunten en conflicten, zodat je wat verbeteringen kan doorvoeren. Sommige punten zijn wat lastiger op te lossen dan anderen. Ik heb op een aantal trajecten meer focus gelegd dan anderen. Met name Schiphol behoeft nog wat aandacht. Succes!

Overstappen
Gvc: SP 33 / SP 63 van/naar SP 68 / SP 78. Deze is niet haalbaar.
Gdm: SP 367 / SP 60. Deze is niet haalbaar.

Rijtijden
Gdm - Ht: cargo. Deze is minimaal 20 minuten (ipv 15) (in DRGL 2018 20 minuten, met stop te gdm; zie rolandrail.net voor tabellen).
Gvc - Gd: SP 68 / SP 78. Deze is minimaal 27 minuten (in DRGL 2018 25 minuten, met 1 stop minder).
Ehv - Tb: cargo. Deze is minimaal 26 minuten (ipv 24).
Asd - Ut: cargo. Deze is minimaal 30 minuten (ipv 28).
Ut - Amf: SP 56. Deze is minimaal 21 minuten (ipv 20).

Keringen
Rtd: IC 5/6 / IC 28. Deze wordt 6 minuten, wat in de praktijk eigenlijk te krap is.
Rsd: IC 36. Deze wordt 6 minuten, wat in de praktijk eigenlijk te krap is.
Tbu: SP 52. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 5).
O: SP 67 / SP 167. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 4).
Vndc: SP 73. Deze is minimaal 6 minuten (ipv 4).
Vl: IC 39. Deze is 5 minuten (niet gewenst, maar nu ook het geval).

Overkruisingen
Gvc: IC (1)17 / IC 20 / SP 68 / SP 78. Conflicten door gelijke aankomst- en vertrektijden.
Est: SP 311. Conflicteert met zichzelf op enkelspoor.
Hgl: SP 79 / SP 312. Conflicteren en bieden geen overstap (minimaal 3 minuten).

Halteringen
Tb: SP 66. Deze is minimaal 1 minuut (ipv 0).

Schiphol
IC 35 / IC (1)16: Opvolgtijd van 3 minuten zorgt voor conflict op Asdz.
SP 43 / IC 31: Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn (IC 31 heeft 2 minuten stop nodig).
IC 92 / SP 33. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn.
Thalys. Stop is 2 minuten (minimaal 3 minuten gewenst).
SP 57 / IC 35. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn (IC 35 heeft 2 minuten stop nodig).
IC 31 / SP 33. Opvolgtijd moet minimaal 3 minuten zijn. (vertrek IC 31 .47, vertrek SP 33 .49).
Eurostar. Heeft geen stop te Shl.

Overigen
Asd - Ut: ICE / cargo. ICE geeft uitsluiting met cargo (niet gewenst).
Hlm - Asd: cargo. Cargo ontbreekt.
Hlm - Zvt: SP 154. Sp 154 ontbreekt.
Asd: IC 15/ IC 26 / IC Berlijn. Spoor 10b is te kort voor IC’s.


Veel dank voor de ontzettend nuttige feedback! Ik ga ermee aan de slag zodra de chaos bij mn studie wat is overgewaaid. :)

Paar reacties:
  • De Sprinteroverstap Leiden - Gouda in Den Haag is inderdaad niet haalbaar, maar ik gok dat per saldo reizigers meer profijt hebben van een kortere stilstand van Sprinters in Leiden (2 ipv 15 min).
  • Situaties Bd - Ehv en Asd - Ut zullen worden herzien, genoemde pijnpunten zullen worden weggewerkt.
  • SP 56 moet Ut - Amf in 20 min kunnen doen. Een paar jaar terug duurde het 21 min incl lange stop (1 min) in Overvecht), dus dan moet dat nu ook kunnen zónder die lange stop. Voorwaarde is wel snel materieel, aan DDAR zou ik niet meer beginnen dus.
  • Rtd: IC's keren in 6 min is haast onvermijdelijk met het 5/10/5/10-interval tussen Gouda en Utrecht. IC 28 kan leren in 8 minuten maar dan gaat in Utrecht het hele spoorgebruik weer overhoop. IC 5/6 kan keren in 8 minuten maar dan heb je een scheef patroon als IC 28 daar niet in meegaat.
  • Rsd: kering IC 36 ga ik verruimen naar 8 min. Rijtijd Breda - Roosendaal kan best wel een minuutje missen (getuige de rijtijden van de eerste/laatste treinen waarbij de tegentrein het perron van Roosendaal niet bezet houdt).
  • Sprinters kunnen best in 5 minuten keren, een paar jaar geleden werd in Kersenboogerd zelfs in 4 min gekeerd (al is dat natuurlijk lekker krap). Keringen Tbu, O, Vndc en Vl ga ik verruimen.
  • Conflicten in Den Haag (richting Gouda) ga ik wegpoetsen, toch maar geen IC-stop voor Zoetermeer ben ik bang 😞
  • Conflict ST 311 met zichzelf was foutje, wordt hersteld.
  • Hgl: is lastig ivm veranderde ligging IC's daar. Maar op zelfde minuut trein X binnennemen en trein Y wegsturen is toch geen conflict, dat doet men op enkelspoor regelmatig toch?
  • Situatie rond Shl is inderdaad wat kunstelig. IC 31 heeft geen stop van 2 min nodig als IC 35 (en ook IC 24) aan 1 min genoeg heeft, lijkt me. IC 92 en SP 33 conflicteren niet, SP 33 is volgens Somda wat langzamer in de tunnel en komt dus vanaf Riekerpolder aansl. 3 min achter IC 92 (richting Sloterdijk dan). Wordt vervolgd.
  • Op Hlm - Asd ontbreekt de cargo omdat alle cargo tussen Amsterdam en Beverwijk via Uitgeest wordt gestuurd. (Wordt mogelijk nog herzien.)
  • SP 154 zal worden toegevoegd.
  • Spoorgebruik Asd zal worden aangepast: 10a en 10b omgewisseld. Wel jammer, want dat wordt conflicterend bij vertragingen, maar planmatig in orde.

Nogmaals veel dank!
@Roeland7
Aan een concesieontheffing zal het ministerie echt niet beginnen want dan is het einde zoek. Gezien het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda moet je buiten de spits mijns inziens echt terug naar twee treinen per uur.

Verder rijdt Arnhem-Dordrecht in de avond en het weekend veelal met losse driewagenstellen dus dat blijft tussen Dordrecht en Den Haag ook een probleem.


Dan zal ik het voorstel iets aanpassen:
De sprinter Arnhem - Dordrecht rijdt tussen Breda en Dordt non-stop, waardoor deze ca. 7 minuten eerder in Dordrecht aankomt, en ca. 7 min. later vertrekt. Hierdoor kan deze sprinter een 3 minuten-overstap (op spoor 4) bieden op de sprinter Dordrecht - Den Haag. Hierdoor bespaart NS de hele dag een compositie op deze sprinter.
Om dit mogelijk te maken (capaciteit op de Moerdijkbrug), moet de IC Amsterdam - Vlissingen één minuut langer halteren in Dordrecht.
Om de drie tussenliggende stations te bedienen, moet dan wel een pendel-sprinter Dordt-Breda rijden (bijv. in het tijdpad van de huidige pendel-IC), overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur. Dit kost echter niet méér dan de huidige drg:
- NS bespaart de hele dag een sprinter-compositie doordat de sprinter Arnhem-Dordt met een trein minder kan
- daarnaast bespaart NS de huidige pendel-IC
- daartegenover staat: inzet van een zo kort mogelijk sprintertje (overdag twee treintjes vanwege 2x/uur, avond/weekend één treintje met 1x/uur)
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals 4x per uur Breda-Dordrecht buiten de spits gaat het niet worden. Je kun die extra sprinters dan wel met een los drietje rijden maar hoge extra personeelskosten blijf je houden.
Nogmaals 4x per uur Breda-Dordrecht buiten de spits gaat het niet worden. Je kun die extra sprinters dan wel met een los drietje rijden maar hoge extra personeelskosten blijf je houden.
Volgens mij zijn de personeelskosten van mijn voorstel overdag hetzelfde als in de huidige dienstregeling, en in avond/weekend zelfs lager.
Bedoel jij te zeggen: liever 3x/uur inefficiënt rijden (drg 2018), dan 4x/uur efficiënt rijden?
Badge
Waarom staat dit topic eigenlijk onder het kopje 'Off-topic'? Als er één topic is dat in de categorie 'Dienstregeling' valt, is het dit wel, zou ik zo zeggen.

Of is het een indicatie van de waarde die NS daadwerkelijk hecht aan forumleden die meedenken met de dienstregeling... ik hoop het toch niet 😞

Reageer