Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

• 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6047 Bekeken

Toon eerste bericht

118 reacties

Hoezo kosten verhogend? Ik heb ooit voorgesteld de frequentie in Brabant te verlagen t.b.v de frequentie in de Randstad. Hoe is dat kosten verhogend?
Waarom zou je de frequenties in een redelijk dichtbevolkt gebied als Brabant willen opofferen voor de Randstad? De meeste IC's rijden 2x per uur, met als uitzondering tussen HT en EHV 6x per uur. De tijd dat de Randstad belangrijker was dan de rest van Nederland is wel zo'n beetje voorbij, regio Eindhoven is als Brainport nu een Mainport en met een agglomeratie met 750.000 mensen niet echt te negeren en de stad zal alleen maar groeien (bedoeling is dat er 10.000 woningen, vnl. hoogbouw, in de binnenstad bijkomen de komende jaren). Maar ook de rest van Brabant doet serieus mee en hogere frequenties lijken me gerechtigvaardigd, zoals de plannen voor 4x per uur EHV-GVC.
Reputatie 3
Nog een wens voor in de toekomst: 2x per uur een Intercity Vlissingen-Amsterdam Centraal met tussen Vlissingen en Roosendaal alleen een stop in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom (zoals de huidige spits-IC). De reistijden vanuit Zeeland naar de rest van Nederland zijn absurd lang geworden. De stopstations in Zeeland uitbesteden aan een andere vervoerder. Wat tussen Sittard en Heerlen kan moet hier ook kunnen. Arriva bedient de hele week twee keer per uur stations op dit traject waar nog veel minder mensen in-en uitstappen dan in Arnemuiden en Rilland-Bath.
Reputatie 7
Badge +3
Twee intercity's per uur Vlissingen-Roosendaal is niet reeël gezien het reizigersaanbod. Te meer daar uit de cijfers blijkt dat de drie grote stations in Zeeland steeds minder reizigers hebben en de kleine stations juist steeds meer reizigers. Dat duidt op een verschuiving van de reizigersvraag van langeafstandsvervoer naar regionaal vervoer.

Het enige reële lijkt me eventueel één intercity plus twee sprinters per uur (avond plus weekend 1+1) maar dan zullen die sprinters op eenmansbediening moeten draaien en dan begint de FNV weer te jammeren.
Reputatie 3
Het aantal in-en uitstappers in Middelburg en Goes is met 5% gedaald na het afschaffen van de intercity in Zeeland. Het aantal in-en uitstappers op station Kapelle-Biezelinge is flink gestegen door de aanwezigheid van de Isaac Beeckman Academie vlak naast het station en waar dus veel scholieren gebruik van maken. In het weekend en in de avonduren zijn er zeer weinig reizigers op de kleine stations. Verder ben je vergeleken met 15 jaar geleden een half uur langer onderweg vanuit Vlissingen naar bijvoorbeeld Amsterdam, Groningen of Maastricht.
Reputatie 7
Badge +3
Ik had het niet eens over de daling na het afschaffen van de vaste intercity's maar over 2017 ten opzichte van 2016. Hoe vervelend voor U misschien ook, er is gewoon een verschuiving van langeafstandsvervoer naar regionaal vervoer. Dat zelfde verschijnsel zie je overigens in veel meer regio 's. Het heeft vooral te maken met de groeiende focus van NS op scholieren- en studentenvervoer.
Reputatie 6
En MBO' ers onder de 18 hebben nu ook een OV-kaart. Dus nog meer regionaal schoolvervoer. Als ik ' s middags een keer in Goes op het station ben zie je daar eigenlijk alleen maar jongeren. Zonder hen zouden de treinen dan grotendeels leeg zijn.
Reputatie 3
Tja, we kunnen wel wensen en verwachtingen hebben, maar uiteindelijk moeten we het toch doen met de dienstregeling van NS.
Reputatie 7
Badge +3
En MBO' ers onder de 18 hebben nu ook een OV-kaart. Dus nog meer regionaal schoolvervoer. Als ik ' s middags een keer in Goes op het station ben zie je daar eigenlijk alleen maar jongeren. Zonder hen zouden de treinen dan grotendeels leeg zijn.
Het voordeel van studenten is voor NS dat het een gegarandeerde stabiele bron van inkomsten is, dit in tegenstelling tot bijv. dagjesmensen die thuisblijven als het regent. Vandaar dat onze OV-bedrijven ook zo verslaafd zijn aan studenten.
Tussen grote stations moeten minimaal 2 maal per uur een trein rijden. Dus halvering van de IC Enschede - Amersfoort bijvoorbeeld is hierdoor niet mogelijk. Verder zou ik kiezen voor een volledige halfuur dienst Dordrecht - Arnhem. Dit ten koste van de sprinter Zutphen - Nijmegen en de sprinter Arnhem - Nijmegen in de super dal uren. Dus dan sprinter Zutphen - Arnhem. Let op overdag dus wel gewoon de sprinter Zutphen - Wychen. Dit is mogelijk doordat er langer een kwartier dienst is tussen Utrecht en Nijmegen.

Verder zou ik de tijden van de sprinter Roosendaal - Dordrecht met een halfuur aanpassen voor een betere aansluiting te Dordrecht. Of toch weer een doorgaande dienst?

Gelet op het grote verlies van het aantal reizigers te Dordrecht Zuid, Zevenbergen en Oudenbosch zou ik toch onderzoeken of een doorgaande sprinter Den Haag CS - Roosendaal mogelijk is. Dit met een korte kering te Roosendaal. In het weekend en avond kan dit zonder inzet van extra materieel. Overdag kost dit 3 treinstellen extra. De trein doet er een half uur over doet tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij een aparte treindienst kost dit om de dienst uit te voeren bij een uurdienst twee treinstellen en een lange keertijd te Roosendaal van 3 kwartier. en bij een halfuur dienst 3 treinstellen. Bij een doorgaande dienst met twee treinstellen bespaar je op de keertijd kan dat precies met 1 trein extra in plaats van 2 treinen die er nu nodig zijn. Overdag kost het 3 treinstellen omdat de dienst dan uitgevoerd wordt met twee treinstellen in plaats van 1 treinstel.
Nog een wens: de Intercity Direct van Breda richting Brussel-Zuid/Midi eerder laten vertrekken.
Reputatie 5
Wat ik vooral merk is dat men uitgaat van het huidige reizigersaantal, overal.
Zo ook tussen Enschede en Amersfoort. Éen keer per uur tussen Enschede en Amersfoort omdat de reizigersaantallen minder zijn? In het weekend zijn die over de dag verspreid juist hoger dan door de weeks.

En daarna is er bewezen dat meer treinen per uur per saldo meer reizigers oplevert. Als inwoner van Twente merk ik echt wel de voordelen van de extra IC Zwolle - Enschede en zelfs de stopper Hengelo - Bielefeld. Meer mensen gaan met de trein, omdat er extra mogelijkheden liggen. Dáár moet je vanuit gaan, niet andersom.
Reputatie 5
Als we toch bezig zijn, voor Twente (veel meer kennis heb ik niet):
Laat de IC Enschede - Deventer tussen Enschede en Almelo 2 minuten eerder vertrekken (.15/.45 naar .13/.43).

Waarom is dit nu wel mogelijk en voorheen niet?: Voorheen was de buffel tussen Almelo en Wierden een opstakelpunt. Gezien die trein nu sneller is geworden, past dat beter. Zo kom je 2 min eerder aan in Deventer en kan je zo tot 5-6 minuten reistijdwinst behalen tot Amersfoort.

De overstapmogelijkheden op de cross-platform IC (Schiphol/DenHaag) wordt zo versoepeld mocht er vertraging ontstaan. De sprinter Almelo - Apeldoorn kan hierdoor ook 2 minuten eerder vertrekken. De overstap Blauwnet -> NS te Wierden blijft in beide richtingen dan ook behouden.
Reputatie 3
Ervoor zorgen dat je vanuit Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen weer een knappe rit hebt,met wat meer aansluitingen.
-Richting Alkmaar-Haarlem 19 minuten overstap!!!
-Richting Hilversum/Amersfoort stuurt de reisplanner je nu via Utrecht!!! (dit is daadwerkelijk de snelste route)
Richting Haarlem-Zandvoort (via Sloterdijk) wacttijd 25 minuten.(de trein naar Zandvoort vertrekt als intercity uit Enkhuizen aankomt)
Reputatie 1
Het zou fijn zijn als de NS stopt met het splitsen van de treinen tussen 's-Hertogenbosch en Dordrecht net na de spits. Dit zorgt dagelijks voor overvolle treinen op dit traject. Een 7-delige Flirt is de gehele dag hard nodig op dit traject.
ik heb wel een goed idee om de spoor drukte Nijmegen en Arnhem Cs te verminderen. namelijk ic naar den helder en Schiphol airport 1x per uur te laten rijden en dan vanuit Zutphen met een eventuele tussen stop in dieren een ic den helder en schiphol zo verspreid je de spoordrukte. en dan heb ik voor de nog spits een spits ic van deventer-zutphen-arnhem-nijmegen goed idee of niet
Reputatie 2
Als we toch bezig zijn, voor Twente (veel meer kennis heb ik niet):
Laat de IC Enschede - Deventer tussen Enschede en Almelo 2 minuten eerder vertrekken (.15/.45 naar .13/.43).

Waarom is dit nu wel mogelijk en voorheen niet?: Voorheen was de buffel tussen Almelo en Wierden een opstakelpunt. Gezien die trein nu sneller is geworden, past dat beter. Zo kom je 2 min eerder aan in Deventer en kan je zo tot 5-6 minuten reistijdwinst behalen tot Amersfoort.

De overstapmogelijkheden op de cross-platform IC (Schiphol/DenHaag) wordt zo versoepeld mocht er vertraging ontstaan. De sprinter Almelo - Apeldoorn kan hierdoor ook 2 minuten eerder vertrekken. De overstap Blauwnet -> NS te Wierden blijft in beide richtingen dan ook behouden.

Dit kan niet omdat de IC richting Amersfoort een opvolgtijd van 5 minuten te Almelo heeft op de voorgaande sprinter naar Zwolle. Als je de IC 2 minuten eerder uit Enschede/Hengelo laat vertrekken staat die alsnog 2 minuten buiten Almelo te niksen. En dat betekend een gepland rood-sein benadering en dat mag niet. Daarnaast wordt er ieder gekruist met de binnenkomende IC uit Amersfoort te Enschede. Bij een 2 minuten eerder vertrek betekend het dat de IC dus eens in het uur gepland moet wachten buiten Enschede, zelfde verhaal als hierboven - gepland rood-sein benadering en mag dus niet.
Reputatie 2
ik heb wel een goed idee om de spoor drukte Nijmegen en Arnhem Cs te verminderen. namelijk ic naar den helder en Schiphol airport 1x per uur te laten rijden en dan vanuit Zutphen met een eventuele tussen stop in dieren een ic den helder en schiphol zo verspreid je de spoordrukte. en dan heb ik voor de nog spits een spits ic van deventer-zutphen-arnhem-nijmegen goed idee of niet

Er wordt er gewerkt aan een andere oplossing, die eind 2020 van start moet gaan, en daarmee een 10 minuten interval gaat creeren tussen Arnhem en Nijmegen m.b.t IC's. Daarbij zal het net zo goed vol blijven tussen Arnhem en Nijmegen.
2x per uur Den Helder-Nijmegen
2x per uur Schiphol-Nijmegen
2x per uur Amsterdam-Arnhem
2x per uur Zutphen-Nijmegen
Reputatie 6
In hoeverre is het mogelijk om de 3400 in de ochtendspits een paar minuten te vervroegen? Als deze vertraagd is, zit hij wel eens de 2100 richting Den Haag in de weg wanneer de 3400 wordt voorgelaten. Gevolg is dat de aansluiting van de 2100 op de 2400 in Leiden dan niet zeker is.

Reageer