Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6047 Bekeken

Badge
Het idee was goed. Reeds op de derde dag van de dienstregeling 2017 stelde Treinspotter123 voor om forumleden concreet te betrekken bij het in elkaar stampen van de dienstregeling 2018 die, met de komst van PHS en de Benelux-plus, flinke veranderingen zou gaan meebrengen. Het topic ‘Meedenken forumleden met dienstregeling 2018’ (https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-forumleden-met-dienstregeling-2018-30167/index5.html) was geboren.

De reacties kwamen, en ze kwamen in groten getale. Het forum toonde uitstekend inzicht, van benaderingen vanuit verschillende vakgebieden tot concrete voorstellen om een slagveld in Twente tegen te gaan.
De NS las mee. Viermaal kwam er reactie. Vrij naar SivanNS: “vorig jaar was last minute, mooi leermomentje voor ons”; “voor 2018 zetten we opnieuw het forum in, met andere aanpak, hoe en wat is nog niet bekend”; “drgl zal uitkomen op het forum, we kijken nog hoe we jullie zullen inzetten”; “we gaan jullie betrekken, maar we zijn nog aan het overleggen, nog even geduld”.

Morgen duurt dat ‘nog even geduld’ precies zes maanden. Concreet is de handreiking van de NS nooit geworden (of is er soms alleen privé-overleg met een zeer select groepje geweest?) en na het verzanden in wensenlijstjes is het topic tegen de zomer definitief gestrand. Helaas moet geconcludeerd worden dat de reacties van Sivan slechts lege woorden en loze beloftes zijn gebleken.

Voor 2018 is het nu te laat. Voor 2019 nog niet.

Natuurlijk, in je eentje is een versimpelde dienstregeling al (relatief) makkelijk te maken. Behoud de huidige rijtijden en materieelinzet, ga uit van een standaard opvolgtijd van 3 minuten, laat de goederentreinen voor het gemak buiten beschouwing, en leef je uit met OVtijden.com, Somda en Sporenplan.nl. Een weekje puzzelen – misschien twee – en Kees is klaar. Ik spreek uit ervaring.
Maar een dienstregeling komt alleen van pas in de werkelijkheid. En die werkelijkheid is niet zo simpel. Als je een daadwerkelijk nuttige poging tot het maken van een dienstregeling wilt doen, heb je een heel wensenlijstje aan NS en ProRail. Cargopaden. Opvolgtijden. Perroncapaciteit. Materieelinzet. Beschikbaarheid van personeel. Inzicht in reizigersstromen. Politieke eisen aan het vervoer per trein. Afspraken met andere vervoerders in binnen- en buitenland. De plannen voor veranderingen in 2019, zoals PHS en de Benelux-plus voor 2018 klaarstonden. Allemaal gegevens die (nu) niet openbaar beschikbaar zijn. Zonder die gegevens is er geen beginnen aan.

Daarom vraag ik aan NS, en deels ook aan ProRail: laat het deze keer wél goed gaan. Ga het gesprek aan. Op het forum zit genoeg expertise, van Excel-fanaten en programmeurs tot vakdeskundigen en out-of-the-box-denkers. Niet iedereen hier denkt alleen maar aan eigenbelang.
Het is september 2017. Nog 14 maanden de tijd. Nú kan het nog.

En zelfs al is concrete samenwerking tussen het forum en de planners niet mogelijk en/of gewenst: gun ons dan tenminste de mogelijkheid om te puzzelen. Wie zich de afgelopen jaren met de hoofdlijnen van de dienstregeling wilde bemoeien, werd steevast enigszins lacherig afgewimpeld met de afbeelding in de bijlage. Natuurlijk zijn er veel constraints, is de Nederlandse dienstregeling van kolossale omvang. Maar zeg ons niet dat we er te weinig verstand van hebben als we überhaupt geen toegang hebben tot cruciale data. Geef ons juist toegang tot die data. Nogmaals: cargopaden, opvolgtijden, perroncapaciteit...

Het kan altijd beter. Hoe meer mensen betrokken zijn bij de nieuwe dienstregeling, hoe meer inzichten er naar voren zullen komen, hoe meer opties kunnen worden overwogen, hoe beter de dienstregeling uiteindelijk zal worden.
Het enige wat we daarvoor moeten doen is bruggen slaan. En ik heb er vertrouwen in dat dit kan.

Jullie ook?


NB: deze post is geenszins bedoeld als persoonlijke aanval op het handelen van Sivan NS. Ik ga uit van haar goede bedoelingen, en begrijp dat het vaak lastig is om zoiets concreets als het betrekken van forumleden bij de dienstregeling voor elkaar te krijgen in het kolossale bedrijf dat NS heet. Het is nu te laat om nog iets hieraan te doen, en in plaats van daarover blijven drammen, wil ik liever leren van de gemaakte fouten, zodat we in de toekomst wél concrete stappen kunnen zetten.

118 reacties

Reputatie 6
In hoeverre is het mogelijk om de 3400 in de ochtendspits een paar minuten te vervroegen? Als deze vertraagd is, zit hij wel eens de 2100 richting Den Haag in de weg wanneer de 3400 wordt voorgelaten. Gevolg is dat de aansluiting van de 2100 op de 2400 in Leiden dan niet zeker is.
Reputatie 2
ik heb wel een goed idee om de spoor drukte Nijmegen en Arnhem Cs te verminderen. namelijk ic naar den helder en Schiphol airport 1x per uur te laten rijden en dan vanuit Zutphen met een eventuele tussen stop in dieren een ic den helder en schiphol zo verspreid je de spoordrukte. en dan heb ik voor de nog spits een spits ic van deventer-zutphen-arnhem-nijmegen goed idee of niet

Er wordt er gewerkt aan een andere oplossing, die eind 2020 van start moet gaan, en daarmee een 10 minuten interval gaat creeren tussen Arnhem en Nijmegen m.b.t IC's. Daarbij zal het net zo goed vol blijven tussen Arnhem en Nijmegen.
2x per uur Den Helder-Nijmegen
2x per uur Schiphol-Nijmegen
2x per uur Amsterdam-Arnhem
2x per uur Zutphen-Nijmegen
Reputatie 2
Als we toch bezig zijn, voor Twente (veel meer kennis heb ik niet):
Laat de IC Enschede - Deventer tussen Enschede en Almelo 2 minuten eerder vertrekken (.15/.45 naar .13/.43).

Waarom is dit nu wel mogelijk en voorheen niet?: Voorheen was de buffel tussen Almelo en Wierden een opstakelpunt. Gezien die trein nu sneller is geworden, past dat beter. Zo kom je 2 min eerder aan in Deventer en kan je zo tot 5-6 minuten reistijdwinst behalen tot Amersfoort.

De overstapmogelijkheden op de cross-platform IC (Schiphol/DenHaag) wordt zo versoepeld mocht er vertraging ontstaan. De sprinter Almelo - Apeldoorn kan hierdoor ook 2 minuten eerder vertrekken. De overstap Blauwnet -> NS te Wierden blijft in beide richtingen dan ook behouden.


Dit kan niet omdat de IC richting Amersfoort een opvolgtijd van 5 minuten te Almelo heeft op de voorgaande sprinter naar Zwolle. Als je de IC 2 minuten eerder uit Enschede/Hengelo laat vertrekken staat die alsnog 2 minuten buiten Almelo te niksen. En dat betekend een gepland rood-sein benadering en dat mag niet. Daarnaast wordt er ieder gekruist met de binnenkomende IC uit Amersfoort te Enschede. Bij een 2 minuten eerder vertrek betekend het dat de IC dus eens in het uur gepland moet wachten buiten Enschede, zelfde verhaal als hierboven - gepland rood-sein benadering en mag dus niet.
ik heb wel een goed idee om de spoor drukte Nijmegen en Arnhem Cs te verminderen. namelijk ic naar den helder en Schiphol airport 1x per uur te laten rijden en dan vanuit Zutphen met een eventuele tussen stop in dieren een ic den helder en schiphol zo verspreid je de spoordrukte. en dan heb ik voor de nog spits een spits ic van deventer-zutphen-arnhem-nijmegen goed idee of niet
Reputatie 1
Het zou fijn zijn als de NS stopt met het splitsen van de treinen tussen 's-Hertogenbosch en Dordrecht net na de spits. Dit zorgt dagelijks voor overvolle treinen op dit traject. Een 7-delige Flirt is de gehele dag hard nodig op dit traject.
Reputatie 3
Ervoor zorgen dat je vanuit Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen weer een knappe rit hebt,met wat meer aansluitingen.
-Richting Alkmaar-Haarlem 19 minuten overstap!!!
-Richting Hilversum/Amersfoort stuurt de reisplanner je nu via Utrecht!!! (dit is daadwerkelijk de snelste route)
Richting Haarlem-Zandvoort (via Sloterdijk) wacttijd 25 minuten.(de trein naar Zandvoort vertrekt als intercity uit Enkhuizen aankomt)
Reputatie 5
Als we toch bezig zijn, voor Twente (veel meer kennis heb ik niet):
Laat de IC Enschede - Deventer tussen Enschede en Almelo 2 minuten eerder vertrekken (.15/.45 naar .13/.43).

Waarom is dit nu wel mogelijk en voorheen niet?: Voorheen was de buffel tussen Almelo en Wierden een opstakelpunt. Gezien die trein nu sneller is geworden, past dat beter. Zo kom je 2 min eerder aan in Deventer en kan je zo tot 5-6 minuten reistijdwinst behalen tot Amersfoort.

De overstapmogelijkheden op de cross-platform IC (Schiphol/DenHaag) wordt zo versoepeld mocht er vertraging ontstaan. De sprinter Almelo - Apeldoorn kan hierdoor ook 2 minuten eerder vertrekken. De overstap Blauwnet -> NS te Wierden blijft in beide richtingen dan ook behouden.
Reputatie 5
Wat ik vooral merk is dat men uitgaat van het huidige reizigersaantal, overal.
Zo ook tussen Enschede en Amersfoort. Éen keer per uur tussen Enschede en Amersfoort omdat de reizigersaantallen minder zijn? In het weekend zijn die over de dag verspreid juist hoger dan door de weeks.

En daarna is er bewezen dat meer treinen per uur per saldo meer reizigers oplevert. Als inwoner van Twente merk ik echt wel de voordelen van de extra IC Zwolle - Enschede en zelfs de stopper Hengelo - Bielefeld. Meer mensen gaan met de trein, omdat er extra mogelijkheden liggen. Dáár moet je vanuit gaan, niet andersom.
Nog een wens: de Intercity Direct van Breda richting Brussel-Zuid/Midi eerder laten vertrekken.
Tussen grote stations moeten minimaal 2 maal per uur een trein rijden. Dus halvering van de IC Enschede - Amersfoort bijvoorbeeld is hierdoor niet mogelijk. Verder zou ik kiezen voor een volledige halfuur dienst Dordrecht - Arnhem. Dit ten koste van de sprinter Zutphen - Nijmegen en de sprinter Arnhem - Nijmegen in de super dal uren. Dus dan sprinter Zutphen - Arnhem. Let op overdag dus wel gewoon de sprinter Zutphen - Wychen. Dit is mogelijk doordat er langer een kwartier dienst is tussen Utrecht en Nijmegen.

Verder zou ik de tijden van de sprinter Roosendaal - Dordrecht met een halfuur aanpassen voor een betere aansluiting te Dordrecht. Of toch weer een doorgaande dienst?

Gelet op het grote verlies van het aantal reizigers te Dordrecht Zuid, Zevenbergen en Oudenbosch zou ik toch onderzoeken of een doorgaande sprinter Den Haag CS - Roosendaal mogelijk is. Dit met een korte kering te Roosendaal. In het weekend en avond kan dit zonder inzet van extra materieel. Overdag kost dit 3 treinstellen extra. De trein doet er een half uur over doet tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij een aparte treindienst kost dit om de dienst uit te voeren bij een uurdienst twee treinstellen en een lange keertijd te Roosendaal van 3 kwartier. en bij een halfuur dienst 3 treinstellen. Bij een doorgaande dienst met twee treinstellen bespaar je op de keertijd kan dat precies met 1 trein extra in plaats van 2 treinen die er nu nodig zijn. Overdag kost het 3 treinstellen omdat de dienst dan uitgevoerd wordt met twee treinstellen in plaats van 1 treinstel.
Reputatie 7
Badge +3
En MBO' ers onder de 18 hebben nu ook een OV-kaart. Dus nog meer regionaal schoolvervoer. Als ik ' s middags een keer in Goes op het station ben zie je daar eigenlijk alleen maar jongeren. Zonder hen zouden de treinen dan grotendeels leeg zijn.
Het voordeel van studenten is voor NS dat het een gegarandeerde stabiele bron van inkomsten is, dit in tegenstelling tot bijv. dagjesmensen die thuisblijven als het regent. Vandaar dat onze OV-bedrijven ook zo verslaafd zijn aan studenten.
Reputatie 3
Tja, we kunnen wel wensen en verwachtingen hebben, maar uiteindelijk moeten we het toch doen met de dienstregeling van NS.
Reputatie 6
En MBO' ers onder de 18 hebben nu ook een OV-kaart. Dus nog meer regionaal schoolvervoer. Als ik ' s middags een keer in Goes op het station ben zie je daar eigenlijk alleen maar jongeren. Zonder hen zouden de treinen dan grotendeels leeg zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik had het niet eens over de daling na het afschaffen van de vaste intercity's maar over 2017 ten opzichte van 2016. Hoe vervelend voor U misschien ook, er is gewoon een verschuiving van langeafstandsvervoer naar regionaal vervoer. Dat zelfde verschijnsel zie je overigens in veel meer regio 's. Het heeft vooral te maken met de groeiende focus van NS op scholieren- en studentenvervoer.
Reputatie 3
Het aantal in-en uitstappers in Middelburg en Goes is met 5% gedaald na het afschaffen van de intercity in Zeeland. Het aantal in-en uitstappers op station Kapelle-Biezelinge is flink gestegen door de aanwezigheid van de Isaac Beeckman Academie vlak naast het station en waar dus veel scholieren gebruik van maken. In het weekend en in de avonduren zijn er zeer weinig reizigers op de kleine stations. Verder ben je vergeleken met 15 jaar geleden een half uur langer onderweg vanuit Vlissingen naar bijvoorbeeld Amsterdam, Groningen of Maastricht.
Reputatie 7
Badge +3
Twee intercity's per uur Vlissingen-Roosendaal is niet reeël gezien het reizigersaanbod. Te meer daar uit de cijfers blijkt dat de drie grote stations in Zeeland steeds minder reizigers hebben en de kleine stations juist steeds meer reizigers. Dat duidt op een verschuiving van de reizigersvraag van langeafstandsvervoer naar regionaal vervoer.

Het enige reële lijkt me eventueel één intercity plus twee sprinters per uur (avond plus weekend 1+1) maar dan zullen die sprinters op eenmansbediening moeten draaien en dan begint de FNV weer te jammeren.
Reputatie 3
Nog een wens voor in de toekomst: 2x per uur een Intercity Vlissingen-Amsterdam Centraal met tussen Vlissingen en Roosendaal alleen een stop in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom (zoals de huidige spits-IC). De reistijden vanuit Zeeland naar de rest van Nederland zijn absurd lang geworden. De stopstations in Zeeland uitbesteden aan een andere vervoerder. Wat tussen Sittard en Heerlen kan moet hier ook kunnen. Arriva bedient de hele week twee keer per uur stations op dit traject waar nog veel minder mensen in-en uitstappen dan in Arnemuiden en Rilland-Bath.
Hoezo kosten verhogend? Ik heb ooit voorgesteld de frequentie in Brabant te verlagen t.b.v de frequentie in de Randstad. Hoe is dat kosten verhogend?
Waarom zou je de frequenties in een redelijk dichtbevolkt gebied als Brabant willen opofferen voor de Randstad? De meeste IC's rijden 2x per uur, met als uitzondering tussen HT en EHV 6x per uur. De tijd dat de Randstad belangrijker was dan de rest van Nederland is wel zo'n beetje voorbij, regio Eindhoven is als Brainport nu een Mainport en met een agglomeratie met 750.000 mensen niet echt te negeren en de stad zal alleen maar groeien (bedoeling is dat er 10.000 woningen, vnl. hoogbouw, in de binnenstad bijkomen de komende jaren). Maar ook de rest van Brabant doet serieus mee en hogere frequenties lijken me gerechtigvaardigd, zoals de plannen voor 4x per uur EHV-GVC.
Reputatie 4
Ja, dat is de beruchte brugopening bij Dordrecht, die zorgt 1 keer per 2 uur voor een niet haalbare overstap. Moet beter kunnen inderdaad.
Badge +3
Is deze al voorbij gekomen?


Reisplanner geeft (terecht) het advies 32 minuten overstap natuurlijk..

Reputatie 4
Met de dienstregeling op https://ns-plan9.jimdo.com/tabellen/20-twente/ help je wel heel mooi de knoop in Hengelo (15/45) om zeep 😞
Reputatie 4
De overstap op Roosendaal van de IC vlissingen naar de stoptrein naar Antwerpen kan echt beter 28 minuten is echt lang. Als de stoptrein iets later zou vertrekken is de overstaptijd veel korter.
Badge
Kijk, dat staat al een stuk beter. Bedankt Arnold! 🙂
Geen idee, maar ik ben het eigenlijk wel met je eens. Dit hoort volgens mij ook gewoon in 'Dienstregeling'. Ik heb het daarom ook aangepast.
Badge
Waarom staat dit topic eigenlijk onder het kopje 'Off-topic'? Als er één topic is dat in de categorie 'Dienstregeling' valt, is het dit wel, zou ik zo zeggen.

Of is het een indicatie van de waarde die NS daadwerkelijk hecht aan forumleden die meedenken met de dienstregeling... ik hoop het toch niet 😞

Reageer