Meedenken forumleden met dienstregeling 2019

  • 23 september 2017
  • 118 reacties
  • 6047 Bekeken

Badge
Het idee was goed. Reeds op de derde dag van de dienstregeling 2017 stelde Treinspotter123 voor om forumleden concreet te betrekken bij het in elkaar stampen van de dienstregeling 2018 die, met de komst van PHS en de Benelux-plus, flinke veranderingen zou gaan meebrengen. Het topic ‘Meedenken forumleden met dienstregeling 2018’ (https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-forumleden-met-dienstregeling-2018-30167/index5.html) was geboren.

De reacties kwamen, en ze kwamen in groten getale. Het forum toonde uitstekend inzicht, van benaderingen vanuit verschillende vakgebieden tot concrete voorstellen om een slagveld in Twente tegen te gaan.
De NS las mee. Viermaal kwam er reactie. Vrij naar SivanNS: “vorig jaar was last minute, mooi leermomentje voor ons”; “voor 2018 zetten we opnieuw het forum in, met andere aanpak, hoe en wat is nog niet bekend”; “drgl zal uitkomen op het forum, we kijken nog hoe we jullie zullen inzetten”; “we gaan jullie betrekken, maar we zijn nog aan het overleggen, nog even geduld”.

Morgen duurt dat ‘nog even geduld’ precies zes maanden. Concreet is de handreiking van de NS nooit geworden (of is er soms alleen privé-overleg met een zeer select groepje geweest?) en na het verzanden in wensenlijstjes is het topic tegen de zomer definitief gestrand. Helaas moet geconcludeerd worden dat de reacties van Sivan slechts lege woorden en loze beloftes zijn gebleken.

Voor 2018 is het nu te laat. Voor 2019 nog niet.

Natuurlijk, in je eentje is een versimpelde dienstregeling al (relatief) makkelijk te maken. Behoud de huidige rijtijden en materieelinzet, ga uit van een standaard opvolgtijd van 3 minuten, laat de goederentreinen voor het gemak buiten beschouwing, en leef je uit met OVtijden.com, Somda en Sporenplan.nl. Een weekje puzzelen – misschien twee – en Kees is klaar. Ik spreek uit ervaring.
Maar een dienstregeling komt alleen van pas in de werkelijkheid. En die werkelijkheid is niet zo simpel. Als je een daadwerkelijk nuttige poging tot het maken van een dienstregeling wilt doen, heb je een heel wensenlijstje aan NS en ProRail. Cargopaden. Opvolgtijden. Perroncapaciteit. Materieelinzet. Beschikbaarheid van personeel. Inzicht in reizigersstromen. Politieke eisen aan het vervoer per trein. Afspraken met andere vervoerders in binnen- en buitenland. De plannen voor veranderingen in 2019, zoals PHS en de Benelux-plus voor 2018 klaarstonden. Allemaal gegevens die (nu) niet openbaar beschikbaar zijn. Zonder die gegevens is er geen beginnen aan.

Daarom vraag ik aan NS, en deels ook aan ProRail: laat het deze keer wél goed gaan. Ga het gesprek aan. Op het forum zit genoeg expertise, van Excel-fanaten en programmeurs tot vakdeskundigen en out-of-the-box-denkers. Niet iedereen hier denkt alleen maar aan eigenbelang.
Het is september 2017. Nog 14 maanden de tijd. Nú kan het nog.

En zelfs al is concrete samenwerking tussen het forum en de planners niet mogelijk en/of gewenst: gun ons dan tenminste de mogelijkheid om te puzzelen. Wie zich de afgelopen jaren met de hoofdlijnen van de dienstregeling wilde bemoeien, werd steevast enigszins lacherig afgewimpeld met de afbeelding in de bijlage. Natuurlijk zijn er veel constraints, is de Nederlandse dienstregeling van kolossale omvang. Maar zeg ons niet dat we er te weinig verstand van hebben als we überhaupt geen toegang hebben tot cruciale data. Geef ons juist toegang tot die data. Nogmaals: cargopaden, opvolgtijden, perroncapaciteit...

Het kan altijd beter. Hoe meer mensen betrokken zijn bij de nieuwe dienstregeling, hoe meer inzichten er naar voren zullen komen, hoe meer opties kunnen worden overwogen, hoe beter de dienstregeling uiteindelijk zal worden.
Het enige wat we daarvoor moeten doen is bruggen slaan. En ik heb er vertrouwen in dat dit kan.

Jullie ook?


NB: deze post is geenszins bedoeld als persoonlijke aanval op het handelen van Sivan NS. Ik ga uit van haar goede bedoelingen, en begrijp dat het vaak lastig is om zoiets concreets als het betrekken van forumleden bij de dienstregeling voor elkaar te krijgen in het kolossale bedrijf dat NS heet. Het is nu te laat om nog iets hieraan te doen, en in plaats van daarover blijven drammen, wil ik liever leren van de gemaakte fouten, zodat we in de toekomst wél concrete stappen kunnen zetten.

118 reacties

Hoezo kosten verhogend? Ik heb ooit voorgesteld de frequentie in Brabant te verlagen t.b.v de frequentie in de Randstad. Hoe is dat kosten verhogend?
Waarom zou je de frequenties in een redelijk dichtbevolkt gebied als Brabant willen opofferen voor de Randstad? De meeste IC's rijden 2x per uur, met als uitzondering tussen HT en EHV 6x per uur. De tijd dat de Randstad belangrijker was dan de rest van Nederland is wel zo'n beetje voorbij, regio Eindhoven is als Brainport nu een Mainport en met een agglomeratie met 750.000 mensen niet echt te negeren en de stad zal alleen maar groeien (bedoeling is dat er 10.000 woningen, vnl. hoogbouw, in de binnenstad bijkomen de komende jaren). Maar ook de rest van Brabant doet serieus mee en hogere frequenties lijken me gerechtigvaardigd, zoals de plannen voor 4x per uur EHV-GVC.
Reputatie 3
Nog een wens voor in de toekomst: 2x per uur een Intercity Vlissingen-Amsterdam Centraal met tussen Vlissingen en Roosendaal alleen een stop in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom (zoals de huidige spits-IC). De reistijden vanuit Zeeland naar de rest van Nederland zijn absurd lang geworden. De stopstations in Zeeland uitbesteden aan een andere vervoerder. Wat tussen Sittard en Heerlen kan moet hier ook kunnen. Arriva bedient de hele week twee keer per uur stations op dit traject waar nog veel minder mensen in-en uitstappen dan in Arnemuiden en Rilland-Bath.
Ik sta volledig achter je. Laten we hopen dat we de komende tijd nuttig voor dienstregeling 2019 kunnen zijn en niet slechts uitleggen aan andere reizigers waarom een bepaalde keuze is gemaakt. Ik hoop ook dat NS met ons in gesprek gaat en dan inderdaad niet pas vanaf september 2018, maar laten we zeggen vanaf nu. Je kan nooit te vroeg zijn.

Dienstregeling 2018 is voor ons inderdaad veel te laat.
Goedemorgen allemaal.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van reizigers betrekken bij onze producten en dienstverlening. Jullie zijn immers onze doelgroep en gebruikers, en jullie weten dus beter dan wie dan ook wat wel en niet werkt. Ook voor de dienstregeling heb ik gekeken naar een mooie rol voor jullie.

Zodra het topic was geopend, heb ik het voorstel gelegd bij onze dienstregelingsspecialisten. Zij waren het met jullie eens, maar door aanhoudende drukte en complexe zaken was het heel lastig voor hen om dit concreet te maken. De prioriteiten lagen op dat moment ergens anders.

Ook voor 2019 zal ik me hard maken jullie (meer) te betrekken bij de dienstregeling. Mogelijk zal ik sommigen van jullie hierover nog apart benaderen. Dit zal wel pas in 2018 zijn.

Bedankt voor jullie inzet!
Reputatie 7
Badge
@SivanNS
Klinkt goed!
Laat vooral de beloning van het meepuzzelen zien! Namelijk hoe een goed voorstel ook wordt verwerkt in de nieuwe dienstregeling. Dat motiveert ervaringsdeskundigen tot betere ideeen!
Helemaal mee eens.
Reputatie 2
Enkele ideeën:
INTERCITY SCHIPHOL - NIJMEGEN
Laat de intercity Schiphol - Nijmegen 's avonds en in het weekend slechts rijden tussen Schiphol en Arnhem Centraal. Deze IC biedt dan immers een goede aansluiting op de IC Zwolle - Roosendaal. De IC Zwolle - Roosendaal sluit weliswaar niet aan op de Maaslijntrein naar Venray, maar die rijdt op die momenten toch al niet meer. Dan bespaart dit alleen maar geld en dienstregelingsuren die beter elders ingezet kunnen worden (bijv. door de IC Amsterdam Centraal-Amersfoort doordeweeks overdag altijd naar Deventer door te sturen, zie verder onder het kopje Amersfoort).

SPRINTERS ROND ARNHEM CENTRAAL
De sprinterdienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen is erg onhandig. Op dit moment worden 's avonds en zondags de sprinters Zutphen - Wijchen en Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch beiden in Nijmegen geknipt. De restsprinter Zutphen-Nijmegen heeft daarbij een rangeerbeweging nodig (want keren in 2 minuten is te kort) en de sprinter Nijmegen-'s-Hertogenbosch krijgt afwijkende tijden puur om een kering mogelijk te maken (want afrangeren kan niet i.v.m. de IC naar Zwolle die te dicht erna langs het perron moet). Daarnaast moet er dan nog een losse sprinter Arnhem Centraal - Nijmegen rijden, omdat de sprinter Zutphen-Nijmegen maar 1x p/u rijdt en dat te weinig is op Arnhem-Nijmegen (terwijl die vanaf 's-Hertogenbosch veel langer 2x p/u blijft rijden). Op zondag rijdt de sprinter uit 's-Hertogenbosch vervolgens wel door naar Arnhem Centraal omdat het anders te klantonvriendelijk is, waardoor je 3 sprinters per uur krijgt (waar 2 wel volstaat), omdat je anders een 15-45-verdeling zou krijgen. Die dienstregeling lijkt letterlijk knip en plakwerk i.p.v. goed doordacht.
Daarnaast gaat vanaf komend jaar de IC Schiphol - Nijmegen ook 's avonds laat rijden, waardoor de sprinter Arnhem-Ede weer terug in zijn oude pad zou kunnen. Hierdoor heb je geen afwijkende tijden meer nodig op momenten dat de ICE rijdt.
Voorstel:
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen (7500) weer in het oude pad rijden, aangezien je daarmee nu ook 's avonds op de IC in Ede aan sluit.
- Schrap 's avonds de sprinter Zutphen - Wijchen (7600) in zijn geheel en trek de sprinter Ede-Wageningen - Arnhem Centraal (7500) dan door naar Zutphen. Hiermee bespaar je rangeerbewegingen in Nijmegen uit die de 7600 nu heeft en bespaar je de keertijd in Arnhem uit voor de sprinter van/naar Ede. Laat die doorgetrokken 7500 dan iets later uit Arnhem ri. Zutphen vertrekken en iets eerder aankomen, zodat die kan aansluiten op de intercity van/naar Den Helder (3000) om de sprinter uit Zutphen een goede overstap ri. Nijmegen te geven en v.v. (waar mogelijk cross-platform)
- Laat de sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch altijd van/naar Arnhem Centraal rijden. Op momenten dat slechts 1x p/u van/naar 's-Hertogenbosch gereden wordt, laat dan een verdichtingsrit Arnhem Centraal - Wijchen rijden (zodat het hele stedelijke gebied altijd 2x p/u een trein heeft).

AMERSFOORT:
- Onderzoek de mogelijkheid om de intercity die op Amersfoort Schothorst keert door te rijden tot Amersfoort Vathorst. De sprinter tot Vathorst zou dan eventueel ingekort kunnen worden tot Schothorst of indien mogelijk zelfs tot Amersfoort.
- Laat de intercity uit Amsterdam Centraal doordeweeks overdag altijd doorrijden tot Deventer. In Apeldoorn (Amsterdam/Hilversum - Zutphen/Achterhoek v.v.) en Deventer (Apeldoorn - Zwolle v.v.) heeft deze trein belangrijke overstappen.

ZEELANDLIJN:
- Uit de cijfers bleek geloof ik dat reizigers vanuit Zeeland die verder dan Roosendaal rijden ongeveer even vaak de IC ri. Zwolle als de IC ri. Amsterdam pakken. Laat dan (net zoals in Amersfoort met de IC's uit Enschede) de trein dan 1x per uur doorrijden naar Amsterdam met overstap op de IC naar Zwolle en 1x per uur naar Zwolle met overstap op de IC naar Amsterdam. Voor de topspitsritten die NS nu in de spits toevoegt kun je dan zelfs goed beide richtingen aanbieden. Aangezien de IC naar Amsterdam pas later uit Roosendaal vertrekt kun je dan de stoppende IC naar Zwolle sturen en de snelle IC naar Amsterdam, waardoor je in de topspits (voor Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom) dus én rechtstreeks ri. Zwolle en rechtstreeks ri. Amsterdam kunt aanbieden. Dit is voor de reizigers lijkt me veel aantrekkelijker. De ene IC per uur uit Amsterdam die in Roosendaal eindigt zou eventueel je in overleg met de Belgen (als dat voor hun qua paden goed uit komt) dan ook kunnen reserveren als fall-back voor de Beneluxtrein indien er (geplande) stremmingen op de HSL zijn.

SPRINTER APELDOORN-ALMELO(-ENSCHEDE)
- Laat deze sprinter met ICM rijden. Hiermee los je dat eilandbedrijf op, aangezien er geen andere NS-sprinters meer in die regio rijden en uitwisseling van (reserve)materieel dus niet kan. De IC's rijden met ICM, waardoor je daar dan mee kan uitwisselen. Daarnaast levert het nog andere mogelijkheden mee (zie volgend streepje)
- Laat de IC naar Enschede al in Apeldoorn splitsen i.p.v. Deventer, waarbij het achterste deel door gaat rijden als sprinter naar Almelo. Dit scheelt reizigers een overstap en is daarmee klantvriendelijker. Daarnaast bespaar je er de rangeerbewegingen in Deventer mee. De stop in Apeldoorn zou dan een minuutje langer moeten om dat mogelijk te maken, maar die minuut kun je dan al vinden door de stop in Deventer juist een minuutje korter te maken (immers hoef je daar dan toch niet meer te splitsen/combineren).

ZWOLLE:
- Onderzoek of het mogelijk is om het achterste deel van de intercity naar Leeuwarden door te laten rijden als stoptrein naar Groningen. Die trein hoeft toch niet in zijn geheel naar Leeuwarden (omdat er op Rotterdam-Zwolle c.q. Den Haag-Zwolle veel meer capaciteit nodig is als op Zwolle-Leeuwarden) en zo gebruik je het materieel efficiënter en klantvriendelijker. Daarnaast ben je dan ook af van het gezeur van Hoogeveen die per se een trein wil die voorbij Zwolle gaat (en daardoor nu om een IC-stop blijft zeuren). Als bijkomend voordeel heb je dat je vanaf Rotterdam/Utrecht als Den Haag/Schiphol elk halfuur rechtstreeks naar Assen en Groningen zou kunnen (al is het wat langzamer), wat juist gunstig kan uitpakken als de IC naar Leeuwarden wat vertraging zou hebben gekregen en daardoor de overstap op de IC naar Groningen net zou missen.

FLEVOLAND
- Laat de IC Den Haag Centraal-Lelystad doorrijden naar Zwolle met stops in Dronten en Kampen Zuid. Hierdoor kun je én in Zwolle in de knoop aansluiten én hebben Dronten en Kampen een snelle verbinding met de Amsterdamse Zuidas. De huidige sprinter Zwolle - Amsterdam Centraal kan dan ingekort worden tot Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal.



VERDERE TOEKOMST (waar je nu al over na kunt denken):
- Op Utrecht-Nijmegen moet in de toekomst ook elke tien minuten een intercity rijden (waarvan 2 van de 6 tot Arnhem met daar een goede overstap op de IC Zwolle-Roosendaal ri. Nijmegen). Hierdoor zal de kwartiersdienst per sprinter op Arnhem-Nijmegen ook terug moeten vallen naar een 10-20-dienst. Overleg hier samen met de vervoerder van Arnhem-Tiel (momenteel Arriva) om deze trein in het geheelplaatje mee te nemen. In de spits kun je tussen Arnhem Centraal, Arnhem Zuid en Elst dan immers ook elke tien minuten een sprinter laten rijden, waardoor ook reizigers van Elst en Arnhem Zuid mee kunnen profiteren van 6 verbindingen per uur naar de Randstad. Hiervoor moet NS dan wel aan die regionale vervoerder toestemming geven om op Arnhem Zuid te stoppen.

- Onderzoek of er ook elke 10 minuten een intercity kan rijden tussen Amersfoort en Utrecht Centraal. Dit zou kunnen door de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal weer in een zonetrein te veranderen die non-stop tussen Amersfoort en Utrecht Centraal rijdt (die sprinter rijdt immers al met IC-materieel). Samen met de IC's Groningen/Leeuwarden - Rotterdam Centraal en Enschede/Schothorst - Den Haag Centraal (die nu al een scheve kwartiersdienst rijden) kun je dan een 10-minutendienst opzetten. Op die manier krijgt de Veluwe ook de gewenste snellere verbinding naar Utrecht Centraal én wordt er meer capaciteit geboden op Amersfoort-Utrecht, waar de IC's nu in de spits al erg vol zitten.

- Ga nu eens serieus praten over een station Barneveld Noord langs de lijn van/naar Apeldoorn. Als je nu van Voorthuizen/Barneveld/Lunteren naar Apeldoorn wilt, moet je of per trein helemaal omreizen via Amersfoort (tot wel 30 minuten om!) of per speciaal ingelegde bus (lijn 102) die op dat lange traject tussen Voorthuizen en Apeldoorn eigenlijk niets bediend en dan dus wegbezuinigd kan worden. Dit terwijl het huidige station Barneveld Noord (alleen voor de Valleilijn) direct naast het hoofdspoor ligt. Dit is zeer frustrerend voor reizigers. Hier heeft NS een maatschappelijke verantwoordelijkheid om mee te denken. NS zou dan niet eens met alle 4 IC's daar hoeven stoppen, want 2 zou al genoeg zijn. De hele regio (gemeenten en provincie) willen dit al jaren, maar NS blokkeert het elke keer weer zonder er serieus naar te kijken (letterlijk onwil). Hier moet NS nu echt eens serieus naar gaan kijken en haar maatschappelijke taak nemen.

- Denk eens na over een eventuele toekomstige fly-over of dive-under in Zwolle, zodat de treinen uit Deventer en Almelo op de noordelijke sporen terecht kunnen. Hierdoor kun je immers de treindienst meer kruisingsvrij maken (en dus robuuster), door bijv. een volgende indeling:
Spoor 16: Kerende sprinter/sneltrein Emmen
Spoor 15: Kerende sneltrein Enschede
Spoor 14: Kerende stoptrein Enschede
Spoor 13: Kerende stoptrein Kampen
Spoor 1: Kerende intercity Roosendaal

Spoor 3: Intercity Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal
Spoor 5: Intercity Leeuwarden/Groningen - Rotterdam Centraal

Spoor 6a: Kerende sprinter Amsterdam Centraal
Spoor 6b: Kerende sprinter Groningen
Spoor 7a: Kerende sprinter Utrecht Centraal
Spoor 7b: Kerende sprinter Leeuwarden

Spoor 9: Intercity Rotterdam/Den Haag - Groningen
Spoor 10: Intercity Den Haag/Rotterdam - Leeuwarden
Badge
@MarkM93, bedankt voor je feedback! Een paar korte opmerkingen (niet te uitgebreid want ik ben nog een beetje aan het finetunen 🙂 ).

Ten eerste een rectificatie: ik heb even gerekend en het materieel dat wordt uitgespaard met de korte kering van de 1500 in Enschede (tov de lange kering van de 1600/1700 nu) kan worden ingezet om de 1700 ook buiten de spits door te trekken tot Enschede.
Dat zorgt dus voor de volgende lijnvoering van NS in deze regio:
  • 1,5x 1500 Amsterdam C - Hengelo - Enschede
  • 0,5x 140/240 Amsterdam C - Hengelo - Hannover Hbf (- Berlin Ostbahnhof)
  • 1x 1700 Den Haag C - Amersfoort (- Enschede, doordeweeks overdag)
  • 1x 1600 Schiphol - Amersfoort (- Deventer, in de spits)
  • 2x 7000 Apeldoorn - Almelo (- Enschede, 1x in de spits)
Doordeweeks overdag behoudt Twente dus toch haar rechtstreekse IC naar Utrecht en Den Haag.

De overstap van de lijn Oldenzaal - Zutphen op de IC bedraagt in beide richtingen 12 en 13 minuten. Dat is best acceptabel.
Deze overstap wordt doordeweeks overdag om en om 10 en 26 min, daarbuiten standaard 26 min. Inderdaad een nadeeltje, even vergeten.

De overstap van Kennispark, Borne, de Riet en Wierden op de IC bedraagt 11 minuten.
Kennispark krijgt doordeweeks overdag 1x/u een rechtstreekse IC naar Amersfoort, Utrecht en Den Haag.
De genoemde overstap zal bedragen:
  • in de spits: 1x 4 min, 1x 15 min
  • doordeweeks overdag: 1x 15 min, 1x 22 min
  • 's avonds en in het weekend: 22 min

De overstap van Wierden, Rijssen, Holten op de IC naar de Randstad bedraagt 9 minuten.
Deze overstaptijd blijft gelijk (of wordt 4 min als niet in Deventer maar in Apeldoorn wordt overgestapt).

De overstap van Rijssen, Holten op de IC naar Enschede bedraagt buiten de spits 4 minuten (1x per uur) of 18 minuten (geen goede verbinding).
Deze overstap zal bedragen:
  • doordeweeks overdag: 1x 4 min, 1x 17 min
  • 's avonds en in het weekend: 17 min
Alle verbindingen met NS-treinen, dus 1x/u omchecken in Almelo is niet meer nodig. It's something ;)

De overstap van de NS-IC op de RB61 bedraagt inderdaad een half uur of zelfs een uur inderdaad. Maar dit kan niet anders, tenzij de RB61 10 min later vertrekt. De paden tussen Almelo - Hengelo voor de IC zijn heel krap. 8 treinen per uur op dubbelspoor is gewoon het maximum. Voor reizigers tussen Wierden en Bentheim is dit te doen, maar voor voor de randstad naar Bentheim is dit gewoon niet te doen.
Zo'n grote verschuiving van de RB 61 is niet nodig. Volgens planning gaat deze in 5 à 6 min de spanningswissel doen in Bentheim. Maak die wisseltijd 3 min en je hebt (doordeweeks overdag) een lekker korte overstap op de IC naar Amersfoort, Utrecht en Den Haag. Zo krijg je die RB zeker vol.

Verder heeft Twente veel meer baat aan een directe IC met Schiphol dan met Amsterdam C. Dat geldt ook voor de stop in Utrecht 1x per uur.
Over de behoefte aan een trein naar Schiphol tov één naar Amsterdam, durf ik weinig te zeggen. Als reizigersstromen nou open data zouden zijn... (hint hint) :8
Doordeweeks overdag is er nog altijd 1x/u een verbinding Twente - Schiphol met cross-platformoverstap (3 min) in Amersfoort, met gelijke reistijd. Daarbuiten neemt men de IC Twente - Amsterdam C en stapt men in Hilversum over op de SP Vathorst - Duivendrecht - Hoofddorp (gecreëerd door een omklap van SP's bij Weesp). De extra reistijd bedraagt slechts 10 min. Wel zal ik erkennen dat een overstap voor kofferreizigers (richting Schiphol) een groter ongemak is dan een paar minuten extra reistijd.

Verder heeft een IC-stop op Kennispark ook geen enkel nut, want het aantal reizigers is best beperkt. 4 treinen per uur in de spits is ruim voldoende, buiten de spits is 2 treinen per uur ruim voldoende.
Even een verheldering. Op dit moment biedt Blauwnet 2 treinen per uur voor Kennispark. Daarnaast biedt NS in de spits nog 2 treinen per uur: 2 SP's. Het NS-spitsaanbod blijft 2 treinen per uur, alleen nu 1 SP en 1 IC.

Verder heeft Enschede ook geen baat met 4 IC's (3x NS en 1x BN) en 4 Sprinters (2x NS en 2x BN) per uur in de spits. Bedenk dat de meeste reizigers naar de Universiteit reizen met de bus in plaats van de trein.
Dan vraag ik me af waarom Apeldoorn, Deventer en omstreken moord en brand schreeuwen bij elke uitdunning van de rechtstreekse sprinterdienst Apeldoorn - Enschede.
En ook hier geldt: NS gaat in de spits slechts 3 IC's en 1 SP bieden. Evenveel treinen als nu (2 IC's en 2 SP's).

Het is gewoon jammer dat het goederenpad 1x per uur enorm in de weg zit. Als de IC Berlijn 1x per uur zou rijden in plaats van 1x per 2 uur, zou dat al een flinke boost geven voor Duitsland.
Buiten de zomermaanden is IC Berlijn nu al niet best gevuld, zeker op het grenstraject. Als je de frequentie verdubbelt naar een uurdienst, krijg je luchtvervoer. Tenzij je met 5 bakken per trein wilt gaan rijden, maar ik weet niet hoe efficiënt dat zou zijn.

Definitieve versie komt eraan, dus wordt vervolgd 🙂
Badge
Nee hè? Ik had dat probleem ook al in de editor via Edge, dacht dat 't aan de editor lag :(
Zal eens kijken of ik 't kan fixen...

Edit: voor zover ik kan zien speelt het probleem alleen voor de mobiele site. Daar heb ik het opgelost, maar nu is het weer belabberd leesbaar voor desktop... Blijkbaar is dat aan elkaar gekoppeld. Wordt vervolgd.

Edit 2: zou nu gefixt moeten zijn!
Badge +3
Ander theme kiezen misschien, desnoods een high-contrast of zoiets. Het hoeft natuurlijk geen eye candy te zijn maar gaat om de inhoud :D

Edit: So far so good! Ik zie dat als mijn venster smal is er geen overloop (of horizontale scrollbar) is. Maak ik hem breder (ca. 1200 px) dan verspringt het menu van het 'hamburger' icoontje (3 streepjes) naar een echt menu :P

Leuk dat Jimdo, maar ja het is gratis hè?
Reputatie 7
Badge +3
Op Tiel-Elst zou gezien het huidige geboemel wel iets mogelijk moeten zijn denk ik. Er ligt nog een plan om dat terug te brengen tot ongeveer 25 minuten maar als ik het wel hebt was dat uitgaande van sluiting van Hemmen-Dodewaard.
Reputatie 4
@DDietzen. Nog wat input voordat je ermee aan de slag gaat ;)


De Sprinteroverstap Leiden - Gouda in Den Haag is inderdaad niet haalbaar, maar ik gok dat per saldo reizigers meer profijt hebben van een kortere stilstand van Sprinters in Leiden (2 ipv 15 min).


Conflicten in Den Haag (richting Gouda) ga ik wegpoetsen, toch maar geen IC-stop voor Zoetermeer ben ik bang :(

Wellicht is de overstap tussen de sprinters op Den Haag Centraal dan weer haalbaar.


SP 56 moet Ut - Amf in 20 min kunnen doen. Een paar jaar terug duurde het 21 min incl lange stop (1 min) in Overvecht), dus dan moet dat nu ook kunnen zónder die lange stop. Voorwaarde is wel snel materieel, aan DDAR zou ik niet meer beginnen dus.

Rijtijden baseren op een aantal jaren geleden is riskant. Immers, die zijn waarschijnlijk niet voor niks veranderd. Als je ander materieel plant, is het natuurlijk een ander verhaal.


Rsd: kering IC 36 ga ik verruimen naar 8 min. Rijtijd Breda - Roosendaal kan best wel een minuutje missen (getuige de rijtijden van de eerste/laatste treinen waarbij de tegentrein het perron van Roosendaal niet bezet houdt).

Interessant, Roosendaal - Breda kan dus in 16 minuten worden gereden.


Hgl: is lastig ivm veranderde ligging IC's daar. Maar op zelfde minuut trein X binnennemen en trein Y wegsturen is toch geen conflict, dat doet men op enkelspoor regelmatig toch?

Als ik de normen goed begrijp, mag in Hengelo trein X op 3b arriveren en trein Y 1 minuut later van 3a vertrekken (maar daar zou ik graag uitsluitsel over lezen). Voor de overstap wordt echter 3 minuten gerekend. Dat lukt in jouw opzet niet. Bovendien is de rijtijd Zutphen - Hengelo ook een minuut te krap.


Situatie rond Shl is inderdaad wat kunstelig. IC 31 heeft geen stop van 2 min nodig als IC 35 (en ook IC 24) aan 1 min genoeg heeft, lijkt me. IC 92 en SP 33 conflicteren niet, SP 33 is volgens Somda wat langzamer in de tunnel en komt dus vanaf Riekerpolder aansl. 3 min achter IC 92 (richting Sloterdijk dan). Wordt vervolgd.

Stops van vertrekkende IC's kunnen inderdaad 1 minuut zijn. Het conflict met de IC Brussel is dat je IC 24 om .18 laat vertrekken van spoor 1. Nu moeten IC 92 om .17 en SP 33 om .19 over hetzelfde tunnelspoor vertrekken, maar dan moet de opvolgtijd bij vertrek van Schiphol al 3 minuten zijn.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Geen idee, maar ik ben het eigenlijk wel met je eens. Dit hoort volgens mij ook gewoon in 'Dienstregeling'. Ik heb het daarom ook aangepast.
Reputatie 2
Als we toch bezig zijn, voor Twente (veel meer kennis heb ik niet):
Laat de IC Enschede - Deventer tussen Enschede en Almelo 2 minuten eerder vertrekken (.15/.45 naar .13/.43).

Waarom is dit nu wel mogelijk en voorheen niet?: Voorheen was de buffel tussen Almelo en Wierden een opstakelpunt. Gezien die trein nu sneller is geworden, past dat beter. Zo kom je 2 min eerder aan in Deventer en kan je zo tot 5-6 minuten reistijdwinst behalen tot Amersfoort.

De overstapmogelijkheden op de cross-platform IC (Schiphol/DenHaag) wordt zo versoepeld mocht er vertraging ontstaan. De sprinter Almelo - Apeldoorn kan hierdoor ook 2 minuten eerder vertrekken. De overstap Blauwnet -> NS te Wierden blijft in beide richtingen dan ook behouden.


Dit kan niet omdat de IC richting Amersfoort een opvolgtijd van 5 minuten te Almelo heeft op de voorgaande sprinter naar Zwolle. Als je de IC 2 minuten eerder uit Enschede/Hengelo laat vertrekken staat die alsnog 2 minuten buiten Almelo te niksen. En dat betekend een gepland rood-sein benadering en dat mag niet. Daarnaast wordt er ieder gekruist met de binnenkomende IC uit Amersfoort te Enschede. Bij een 2 minuten eerder vertrek betekend het dat de IC dus eens in het uur gepland moet wachten buiten Enschede, zelfde verhaal als hierboven - gepland rood-sein benadering en mag dus niet.
Reputatie 2
ik heb wel een goed idee om de spoor drukte Nijmegen en Arnhem Cs te verminderen. namelijk ic naar den helder en Schiphol airport 1x per uur te laten rijden en dan vanuit Zutphen met een eventuele tussen stop in dieren een ic den helder en schiphol zo verspreid je de spoordrukte. en dan heb ik voor de nog spits een spits ic van deventer-zutphen-arnhem-nijmegen goed idee of niet

Er wordt er gewerkt aan een andere oplossing, die eind 2020 van start moet gaan, en daarmee een 10 minuten interval gaat creeren tussen Arnhem en Nijmegen m.b.t IC's. Daarbij zal het net zo goed vol blijven tussen Arnhem en Nijmegen.
2x per uur Den Helder-Nijmegen
2x per uur Schiphol-Nijmegen
2x per uur Amsterdam-Arnhem
2x per uur Zutphen-Nijmegen
Reputatie 6
In hoeverre is het mogelijk om de 3400 in de ochtendspits een paar minuten te vervroegen? Als deze vertraagd is, zit hij wel eens de 2100 richting Den Haag in de weg wanneer de 3400 wordt voorgelaten. Gevolg is dat de aansluiting van de 2100 op de 2400 in Leiden dan niet zeker is.
Reputatie 7
Badge
Ken je een forum waarbij forumleden als serieuze participanten in het bedrijfsproces worden gezien?
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is of dit zinvol.is. De suggesties die vanuit het forum komen hebben bijna allemaal één ding gemeen: ze leiden tot flinke kostenverhogingen. Het is altijd makkelijk meedenken als je er van uitgaat dat er onbeperkt geld is. De kunst is om met suggesties te komen die budget-neutraal zijn.
Reputatie 6
Badge
Hoezo kosten verhogend? Ik heb ooit voorgesteld de frequentie in Brabant te verlagen t.b.v de frequentie in de Randstad. Hoe is dat kosten verhogend?
Reputatie 7
Badge
Dat voorstel zou leiden tot ander vervoersgedrag, dus kostenverhogend per saldo. Men zou dan met de bus moeten, die voor zelfde traject meer km's rekent.
Reputatie 4
Ik zal beginnen met een bezuinigingsvoorstel.
IC Heerlen Eindhoven niet meer rijden in het weekend.
Enschede Schiphol naar een uursdienst vanaf Amersfoort of Deventer in het weekend.
Roosendaal Zwolle in het weekend als sneltrein met een extra stop in Wijchen,Elst.

Sprinters Roosendaal Dordrecht, Dordrecht Breda en Eindhoven Weert, Eindhoven Deurne terug of behoud van de uursdienst in het weekend en avonduren.
Reputatie 7
Badge
Laten we van NS een bel-trein bedrijf maken.
Reputatie 6
Badge
Op zondag 1x per uur treinen van/naar Den Helder. Normale frequentie vanaf Alkmaar.

Vlissingen - Amsterdam permanent inkorten tot Roosendaal. Altijd overstappen op Roosendaal dus.

Brabant - Amsterdam/Rotterdam doordeweeks minder frequent en in het weekend frequenter.

Lijken mij allemaal prima haalbaar en kosten besparend.
Reputatie 7
Ach als we dan toch bezig zijn zal ik er ook eentje bij zetten.

3600 veranderen naar Vlissingen - Zwolle vv
2200 Roosendaal - Amsterdam vv

In het huidige pad, huidige tijden etc.

Voordelen: * Robuustere dienstregeling voor de trein Vs-Zl, want ruime stoptijden (Rsd 3 min, Bd 5 min, Ht 5min ...) Eventuele vertraging op de Zeeuwse lijn neem je niet mee de drukke randstad in maar verdwijnt makkelijker in Brabant ivm de stoptijden
* Zelf kiezen: Overstap in RSD voor DDR/RTD of Overstap in BD voor DDR/RTD(/HSL)
* In toekomst voor Zeeland een betere aansluiting voor Internationale treinen die via Breda gaan rijden
* In Roosendaal hoeft de 2200 niet gecombineerd/gesplitst te worden ivm perronlengte Zeeland (bespaart personeel)
Reputatie 7
Badge
De vraag is of dit zinvol.is.

Natuurlijk is het zinvol.

Reageer